Kuiva ruisleipä 7,80 € + lasillinen vesijohtovettä 2 €. Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja?
Ihmetyttää joka vuosi kuinka kallista suomalaisissa kahviloissa ja ravintoloissa on syödä edes pikkunälkään! :O
Siis taso täällä on ensinnäkin surkea (palvelu ja siisteys), koska lähes kaikissa kahviloissa tuntuu olevan liian vähän henkilökuntaa ja nekin jotain kesätyöntekijöitä.
Suomalainenhan tunnetusti maksaa mitä pyydetään, mutta rajansa kaikella. Tuntuu, että euro jotenkin sekoitti kahvilanomistajien päät ja hintataso karkasi ihan järjettömäksi. Turha itkeä, että tänne Suomeen ei tahdota saada samanlaista kahvilakulttuuria kuin monissa muissa Euroopan maissa, kun hintoja nostetaan paljon nopeammin kuin mitä ihmisten ostovoima on....
Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja? Vaikka markka-ajasta on jo aikaa, ei silloin tarvinnut maksaa leivästä ja vesilasista sentään 60 markkaa!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei olisi pienituloisena ongelma maksaa vaikka 25€ pullasta ja erikoiskahvista, jos sillä hinnalla saisi laatua. Pulla olisi itse leivottu ja ainekset laadukkaita, mutta ennenkaikkea tuore, eikä mikään helvetin pakaste. Kahvi olisi laadukasta, ehkäpä myös eettistä, ja juomassa olisi jotain twistiä perinteisen "otatko vaniljasiirappia vaiko karamellisiirappia"-touhun sijaan. Hintaan sisältyisi henkilökohtainen palvelu, pöytiintarjoilu sekä joinakin aikoina mahdollisesti livemusiikkia tai muuta tunnelmaa luovaa.
Jos tämmöinen konsepti tulisi, menisin heti. Jos kokemus olisi hyvä, kävisin viikottain.
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan laatua ja kokemuksia.
Muuten hyvä, mutta hinta-arviosi on pahasti alakanttiin. Eli olet kyllä valmis vaatimaan laatua, mutta et vielä valmis maksamaan siitä.
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mielestä junan ravintolavaunussa on kohtuuttoman kalliit ruuat. Esim. Lohikeitto, joka on mikrossa lämmitetty, maksaa 12€
Kysy ensi kerralla jos keiton saisi kylmänä 50c halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes menee edes kahvilaan ruisleipää syömään?
Tätä ihmettelin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Lentokentällä taxfree puolella täytetty reissumies 8.20. Kioskista ilman juotavaa.
En ostanut.
Oli varaa lentää, mutta nälissään?
Voisin mainita yhden kahvilan missä on mielestäni hinta-laatusuhde kohdallaan. Kyseessä on Lappeenrannassa sijaitseva konditoria Aleksanteri, missä kaikki tehdään itse. Maksan mielelläni hyvin tehdystä kakusta tai lepuskasta vähän enemmän. Uskoisin, että saman tyylisiä konditorioita löytyy Suomesta vaikka minkä verran, siksipä olisikin kiva kuulla suosituksia eri paikkakuntien kahviloista niin ei tarvitse tuhlata aikaa huonoihin :)
Vierailija kirjoitti:
Täällä Espanjassa palmujen alla kahden hengen tapas-lounas alle 5€. Tervetuloa. Elät vain kerran.
Todella kallista lähteä täältä asti sinne syömään. Toki jos maksat matkat, niin minä voin tarjota sen lounaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun työnantaja laitetaan maksamaan kaikki palkan sairaslomat, äitiys/isyyslomat, pyhäkorvaukset ja lisät, vakuutukset ja eläkkeet.
Tähän päälle vuokrat, verot, sähköt yms. Ja sitten pitäisi osata tilata raaka-aineita niin ettei menisi paljon hävikkiin.
Juuri kun olet saanut sen verran kasaan että voisit maksaa itsellesi vähän palkkaa tulee terveystarkastaja joka käskee sinun rakentaa 10 000 euron lattiakaivon siivouskomeroon tai pulju menee kiinni.
Ihmisiä ei kiinnosta ne kulut mitä yrittäjä joutuu maksamaan, vaan se mitä hän itse asiakkaana maksaa käntystä. IHmiset eisäälistä osta kallista reissumiestä ja huonoa, eikä hyvääkään kahvia. HInta yksinkertaisesti ei saa olla suuri, jos asiakkaita haluaa. Että varsinainen dilemma.
Pieni kioski katajanokalla myi mm kahvia ja sämpylöitä. Yksi pöytä sisällä ja yksi kadulla. Rakennustarkastaja määräsi invavessan, yrittäjä taisi lopettaa. Tämä oli muutama vuosi sitten.
Saamme kiittää demareita näistä säännöistä ja pykälistä.
”Muutama vuosi sitten” vallassa oli kokoomus ja kepu.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa on joka rakennuksessa kahvila tai vastaava. Olisi kiva tietää miten ne siellä kannattaa.
Rikollisten rahanpesupaikkoja?
tai
Moninkertainen asiakasmäärä?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on hintojen nosto josta seura asiakaskato. Samalla periaatteella suomikin kuvittelee verorahojensa kasvua alkoholiveroissa. Todellisuudessa asiakkaat vain siirtyvät muualle. Hinnat keskieuroopan tasolle ni on kahvilassa tuhansia asiakkaita päivässä. Jo on kumma jos ei pieni kate riitä
Unohdit, että pitäisi olla myös potentiaalisia asiakkaita samalla tavalla kuin Keski-Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkea hinta on mielestäni ok jos sen vastapainoksi saa laatua. Jos kahvilassa kuluttaa kympin ja vastineeksi saa pohjaa palaneen kahvin ja kuivan leivän eltaantuneella margariinilla ja nahistuneella salaatilla jää vain paha mieli. Jos taas saa aromikkaan, taidokkaasti valmistetun kahvin ja tuoreen, mehevän leivän täytettynä herkullisilla vihanneksilla ja maukkaalla kastikkeella niin hinta ei niin kirpaise.
Harmi kyllä laadukkuus ei ole niin yleistä kuin toivoisi.
Ja tähän voisi vielä lisätä sen, että tarjoillaan pöytään. Tosi harvassa nykyään ne paikat, joissa näin tehdään. Tuntuu hölmöltä maksaa iso summa kuivasta leivästä ja pienestä kupista kahvia, kun ei saa edes tarjoilua pöytään ja kaiken päälle astiat pitäisi itse raahata pöydästä pois. Mielestäni hyvään asiakaspalveluun kuuluu se, että asiakkaan ei tarvitse kuljettaa itse astioitaan ympäriinsä.
Hyvään asiakaspalveluun kuuluu myös se, että siitä saa korvauksen. Jos et ole valmis maksamaan jostain, teet sen tietenkin sitten itse.
Kallista kirjoitti:
Jooo välillä kyllä menee hermo Suomen hintatasoon.
Toki on ymmärrettävää, jos kahvila on suht kalliilla alueella ja työntekijöitä on kaksi tai enemmän, niin jo henkilöstökuluihin ja vuokraan menee paljon rahaa ja ne kulut on katettava. Lisäksi sitten verot, raaka-aineet, kalusto jne.
Mutta esim. kouluni lähelle avautui uusi kahvila, jonne meni. Myivät siellä Alepan (Alepa vieressä) leipomotuotteita järjettömillä ylihinnoilla. Esim Fazer berliinimunkki (kaupassa n. 1.30€?) oli siellä 4.50€???????!
Mutta onko kaupassa pöytä, jonka ääressä voit istua syömässä sen munkin?
Ilahtuneena luen kaikista näistä ideoista, mitä tässä ketjussa on lueteltu. Kohta meillä on loistava tarjonta edullisista ja laadukkaista kahviloista, joissa palvelu pelaa, kun nämä ideoijat valtaavat Suomen kahvilamarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Turussa oli joskus markka-aikana aivan ihana kahvila (jokin taidekahvila ehkä?), jossa sai johonkin hintaan syödä erilaisia kakkuja ja juoda valtavan hyvää teetä, mutta en ollut itse maksaja, joten en muista hintaa. Kakkuja oli tarjolla monenlaisia ja erittäin hyvänmakuisia ja se tee oli ihan huippuhyvää. Taustalla joku soitti pianoa.
Oli vähän erilainen konsepti kuin nykyään kahviloissa, mutta toisaalta en muista hintaa eli saattoihan olla kalliskin. Jäi kyllä mielikuva, että oli tarjoiluihin nähden ja tunnelmaan nähden melko edullinen.
Enkeliravintola! Ihana, tosin hintava paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mutta täällä maksaa kaikki tosi paljon yrittäjälle, työtekijän ilta- ja vkllisät ym., verot, sähköt + plus muut paskat. Yrittäjyys on tehty tosi vaikeaksi. Sitä vaan on turha selitellä mistä moiset hinnat, ei ne tuo asiakkaista. Suomessa vielä on erikoinen ilmiö, että jos ei ole asiakkaita, laitetaan hinnat ylös – ei alas, joka tosiaan toisi niitä asiakkaita, ei niin, että yhdestä asiakkaasta imetään tuplahinta.
En käy kahviloissa kuin harvoin juuri tämän takia. Suomi ja sosialismi elää itseään vastaan. Turha narista, ettei käy ihmisiä jos huonosta kahvista joutuu pulittamaan 5 euroa ja tuplat jostain reissumiehestä – saan parempaa kotona omalla espressokoneellani
Puolet palkoista pois ja paikalliseen sopimiseen niin alkais se yrittäminenkin Suomessa kannattaa. Samoin veroistakin vois leikata sen 90% pois niin ei oisivat niin raskasta riistoa.
Tokihan yrittäjä olisi valmis pudottamaan myös oman palkkansa puoleen?
Minkä palkan? Tervetuloa yrittämään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes menee edes kahvilaan ruisleipää syömään?
Tätä ihmettelin itsekin.
Koska se ruisleipä saattaa monesti olla se "tuorein" tarjottava kahvilan tiskillä. Viittaan nyt pakasteesta sulatettuihin leivoksiin yms.
Lisäksi ruisleipä ei levennä ahteria samaan tahtiin kuin makeat herkut. Ja samanlaisen kahvilaelämyksen saa silläkin - jälkeenpäin on parempi mieli ja omatunto. Kukin tyylillään!
Kauheista palkoista puhutte! Minun tuntipalkkani on n. 11 e ja tunteja saa viikossa n. 35. Ei tule millään kahta tuhatta kuussa edes bruttona! Normaalisti palkka on n. 1400 miinus verot!
Olen siis töissä kahvilassa. Ei minulla niissä ole varaa käydä!
Vierailija kirjoitti:
Voisin mainita yhden kahvilan missä on mielestäni hinta-laatusuhde kohdallaan. Kyseessä on Lappeenrannassa sijaitseva konditoria Aleksanteri, missä kaikki tehdään itse. Maksan mielelläni hyvin tehdystä kakusta tai lepuskasta vähän enemmän. Uskoisin, että saman tyylisiä konditorioita löytyy Suomesta vaikka minkä verran, siksipä olisikin kiva kuulla suosituksia eri paikkakuntien kahviloista niin ei tarvitse tuhlata aikaa huonoihin :)
Mistä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ei edes ole mitään palvelua, mistä maksetaan. Leipä pitää hakea itse, ja tyhjät astiat viedä kärryihin itse. Kohta varmaan pitää se leipäkin valmistaa itse
Saat palvelua, kun alat maksamaan siitä itse.
Niin, en oikeastaan ymmärrä mistä nyt maksan. Se, että joku kokoaa voileivän ja rahastaa sen, ja saan istua likaisen pöydän ääressä, ei todellakaan ole kympin arvoinen palvelu.
Siksi en kahviloissa oikeastaan käykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mutta täällä maksaa kaikki tosi paljon yrittäjälle, työtekijän ilta- ja vkllisät ym., verot, sähköt + plus muut paskat. Yrittäjyys on tehty tosi vaikeaksi. Sitä vaan on turha selitellä mistä moiset hinnat, ei ne tuo asiakkaista. Suomessa vielä on erikoinen ilmiö, että jos ei ole asiakkaita, laitetaan hinnat ylös – ei alas, joka tosiaan toisi niitä asiakkaita, ei niin, että yhdestä asiakkaasta imetään tuplahinta.
En käy kahviloissa kuin harvoin juuri tämän takia. Suomi ja sosialismi elää itseään vastaan. Turha narista, ettei käy ihmisiä jos huonosta kahvista joutuu pulittamaan 5 euroa ja tuplat jostain reissumiehestä – saan parempaa kotona omalla espressokoneellani
Puolet palkoista pois ja paikalliseen sopimiseen niin alkais se yrittäminenkin Suomessa kannattaa. Samoin veroistakin vois leikata sen 90% pois niin ei oisivat niin raskasta riistoa.
Tokihan yrittäjä olisi valmis pudottamaan myös oman palkkansa puoleen?
Minkä palkan? Tervetuloa yrittämään...
Olet näemmä ymmärtänyt sanan yritys väärin.
Saat palvelua, kun alat maksamaan siitä itse.