Kuiva ruisleipä 7,80 € + lasillinen vesijohtovettä 2 €. Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja?
Ihmetyttää joka vuosi kuinka kallista suomalaisissa kahviloissa ja ravintoloissa on syödä edes pikkunälkään! :O
Siis taso täällä on ensinnäkin surkea (palvelu ja siisteys), koska lähes kaikissa kahviloissa tuntuu olevan liian vähän henkilökuntaa ja nekin jotain kesätyöntekijöitä.
Suomalainenhan tunnetusti maksaa mitä pyydetään, mutta rajansa kaikella. Tuntuu, että euro jotenkin sekoitti kahvilanomistajien päät ja hintataso karkasi ihan järjettömäksi. Turha itkeä, että tänne Suomeen ei tahdota saada samanlaista kahvilakulttuuria kuin monissa muissa Euroopan maissa, kun hintoja nostetaan paljon nopeammin kuin mitä ihmisten ostovoima on....
Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja? Vaikka markka-ajasta on jo aikaa, ei silloin tarvinnut maksaa leivästä ja vesilasista sentään 60 markkaa!
Kommentit (229)
Suomessa ei ole kahvilakulttuuria ja ihan turhaa selitystä ettei pöytiä mukamas ehditä siivota jne ja ole rahaa palkata tarpeeksi hlökuntaa kun palkkoja pitää maksaa.. kuinka sitten esim. Ruotsissa saa vielä hyvää palvelua ja aitoja konditoria tuotteita kahviloissa joissa palkat ovat paremmat.?
Kyllä se johtuu ihan suomalaisesta mentaliteetista, ei haluta nähdä vaivaa ja ei osata asiakaspalvelua. Ihan kreisi ajatus et kuppi kahvia maksaa > 4€ ja kakkupala > 7€ ja vielä sen päälle joutuu siivoamaan edellisen asiakkaan jäljet. Oikein huvittaa kun kahvilassa neuvotaan siivoamaan omat jäljet. Kuinka vaikeaa on pyyhkiä pöytä samalla kun korjaa astiat pois.? Vai eikö se kuulu henkilökunnan tehtäviin, ulkoistetaan se ikävä duuni sit asiakkaille vai..?
Ne Kluuvikadun Fazerin "tuoreet" kakut on osittain pakasteita. Söin kerran aikaisin aamulla juustokakkua, ja se oli kohmeessa sisältä.
Mun mielestä junan ravintolavaunussa on kohtuuttoman kalliit ruuat. Esim. Lohikeitto, joka on mikrossa lämmitetty, maksaa 12€
Kuka edes menee edes kahvilaan ruisleipää syömään?
Olen kahvin ystävä ja toisinaan lähden töihin todella aikaisin aamulla ja käynyt sitten abc:llä ostamassa kahvin.
Kyse ei ole edes oikeasta kahvilasta vaan nimeltä mainitsemattoman kahvilan kahvikoneesta joka on tuotu abc:lle. Tästä masiinasta saa ihan ok erikoiskahveja, mutta hinnat... Siitä hyvästä että painelet itse nappeja, palvelet itse itseäsi ja saat pahvimukiin tätä tavaraa niin 4-6e! Medium muki sellainen pieni pahvimuki ja isompi 5.90e. Samat hinnat kuin kahvilassa ilman palvelua ja kahvilan kuluja. Huhhu.
Suomessa harmi kyllä suuressa osassa kahviloista on moni juttu hakusessa, kun vertaa moneen muuhun maahan. Meillä ei panosteta mihinkään yksityiskohtiin. Ehkä meillä ei vaan ole riittävän pitkäikäistä kahvilakulttuuria. Yllättävän harvassa paikassa on edes kakkuhaarukoita ja sitten sillä lusikalla pitää taistella esim. kovakuorisia leivoksia. Se haarukka pitäisi olla normi jokaisessa paikassa.
Näitä kahviloitahan on havainnekuvien perusteella tulossa stadin tuleville kaupunkibulevardeille vieri viereen missä sosiaaliset city ihmiset nauttii terasseilla antimista leppeässä kesäsäässä ympäri vuoden... Käyvät fillareilla hyvä palkkaisissa töissä niin ei tartte ruuhkamaksuja tai korotettuja polttoaineveroja maksella. Siten on varaa kahvitella kahviloissa ja työllisyys on huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä toimii aina riskillä. Hän ottaa riskin kun perustaa yrityksen, kahvilan, ravintolan ym.
Kahvilla tienaa melko hyvin, verratkaa mukillisen hintaa kahvipaketin hintaan, kahvista tulee siis hyvä kate, myös leivonnaisista, jos pystyy itse tekemään.
Mutta palvelua ei suomalaisissa kahviloissa saa, ei minkäänläistä, hyvä jos asiakaspalvelija edes tervehtii.
Laadukkaista aineksista tehdyistä tuotteista olen valmis maksamaan, en juustosiivusta reissumiesleivän välissä.Kannattaa mieluummin syödä kunnon lounas, siihen saa kahvin päälle, kuin ostaa kuivunut sämpylä huonolla palvelulla.
Tottakai asiakas käsittää että hintaan sisältyy kaikki kulut wc:n käyttöä myöten. Mutta onhan asiakkaallakin oikeus saada täysi vastine maksamalleen tuotteelle.
”Kahvilla tienaa jo melko hyvin” kertoo aika paljon siitä mitä sinä tiedät yrittämisestä.
”Vertaa mukin hintaa kahvipaketin hintaan”
Saat myydä yli 20 kuppia tunnissa (huom joka tunti, aamusta iltaan) että saat katettua pelkän työntekijän siis sen joka sinulle sitä kahvia keittää kulut.. ja voin sanoa että ne kulut ei ole pelkästään siinä.
Kertoiko ap, missä oli noin kallis ruisleipä ja vesi? Paljon liikun, enkä ole tuollaista nähnyt. Ostaisin kympillä samasta tai jostain muusta lähellä olevasta paikasta vaikka "punnittavan aterian". Kympillä saa jo täyden aterian, pikkupalasta halutessani puoli annosta olisi puolet vähemmän. Pakko ei ole ostaa mitään, esim. 2 euroa kraanavedestä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hintaan sisältyy muutakin kuin pelkkä leipä ja vesi. Esimerkiksi kiinteistö- ja huoltokulut, materiaali- ja kalustokulut, vuokrakulut, palkkakulut, vesimaksu ja sähkömaksu muumuassa. Varsinkin liiketilavuokrat ja henkilökunnan palkat ovat Suomessa tappavan korkeita muihin maihin verrattuna, esimerkiksi Suomessa kahvilatyöntekijä nettoaa helposti 2100 euroa kuussa kun ulkomailla vastaava on noin 600-800 euroa kuussa.
Jep, tuntuu että nuo kulut on leivottu sisään juuri siihen yhteen kuivaan leivänkänttyyn ja kahvikupilliseen.
Lentokentällä taxfree puolella täytetty reissumies 8.20. Kioskista ilman juotavaa.
En ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Nro 87 en tiennytkään että asiakkaan pitää auttaa henkilökuntaa, sen takia kun tulee kahvilaan ostamaan jotain ja viettämään pienen hetken. Maksan kaikesta mitä ostan, ja vielä päälle päätteeksi pitäisi alkaa tekemään töitä siellä.
Ei kiitos. Maksan kahvilaskussa myös palvelusta, eli siitä että pöydät ovat puhtaat ja siistit.
Eihän se sinun päätettävissäsi ole maksatko astioiden poisviemisistä vai et. Sellaisissa paikoissa maksat astioiden poisviemisestä, jossa sinun ei tarvitse viedä niitä itse. Muulloin et maksa, eli ne pitää viedä itse.
Se on kyllä harmi että pöydät ovat usein likaisia. Liian pieni miehitys ja jos jonkun palkkaisi lisää nousisi hinnat taas ihan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 87 en tiennytkään että asiakkaan pitää auttaa henkilökuntaa, sen takia kun tulee kahvilaan ostamaan jotain ja viettämään pienen hetken. Maksan kaikesta mitä ostan, ja vielä päälle päätteeksi pitäisi alkaa tekemään töitä siellä.
Ei kiitos. Maksan kahvilaskussa myös palvelusta, eli siitä että pöydät ovat puhtaat ja siistit.
Eihän se sinun päätettävissäsi ole maksatko astioiden poisviemisistä vai et. Sellaisissa paikoissa maksat astioiden poisviemisestä, jossa sinun ei tarvitse viedä niitä itse. Muulloin et maksa, eli ne pitää viedä itse.
Se on kyllä harmi että pöydät ovat usein likaisia. Liian pieni miehitys ja jos jonkun palkkaisi lisää nousisi hinnat taas ihan älyttömästi.
Ja tähän vielä lisäksi, luulisi että ihmiset nyt itsekin osaavat siivota ne leivänmuruset ja läikkyneet kahvitilkat omilta jäljiltään. Usein ihmiset ei yhtään ajattele muita ja jättävät pöydät ihan hirveään kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintaan sisältyy muutakin kuin pelkkä leipä ja vesi. Esimerkiksi kiinteistö- ja huoltokulut, materiaali- ja kalustokulut, vuokrakulut, palkkakulut, vesimaksu ja sähkömaksu muumuassa. Varsinkin liiketilavuokrat ja henkilökunnan palkat ovat Suomessa tappavan korkeita muihin maihin verrattuna, esimerkiksi Suomessa kahvilatyöntekijä nettoaa helposti 2100 euroa kuussa kun ulkomailla vastaava on noin 600-800 euroa kuussa.
Jep, tuntuu että nuo kulut on leivottu sisään juuri siihen yhteen kuivaan leivänkänttyyn ja kahvikupilliseen.
Sulla ei taida olla hajuakaan noista kuluista? Esim liiketilan vuokra on tuhansia euroja. Että kyllä niitä muutaman euron kahvikuppeja saa aika monta myydä kattaakseen edes sen.
Vierailija kirjoitti:
Joissain paikoissa hinta-laatusuhde on päin prinkkalaa. Asun Lahdessa, ja edullista kahvilaa ei ole (torilla en ole käynyt, enkä laske huoltoasemia kahviloiksi). Yleensä pullat on kuivia, juustokakku samasta isosta leipomosta mistä lähes kaikkien kahviloiden kakut tulee (Sinuhe, Fazer? En tiedä, mutta pahaa on). Suolainen vaihtoehto on neljän euron karjalanpiirakka tai iän ikuinen piirakka fetalla, tomaatilla tai halvimmalla kinkulla. Tai se käsiin hajoava pasteija missä on sisällä lähinnä ilmaa.
En juo tavallista kahvia ollenkaan, ja americanoni otan vain Espresso Housessa. Muualla juon vain vettä. Kahvila Kariranta on loistava ja siellä voin maksaakin vähän enemmän kakkupalasesta. Mutta missään ei ole pöytiimtarjoilua, ja usein aika sotkuista kun henkilökunta ei ehdi siivota pöytiä.
No, suurimmaksi osaksi jos syön makeaa, leivon itse. Ulkona syömistäkin olen vähentänyt juuri siksi, että kotona teen paremmat salaatit, pastat ja pian varmaan pihvitkin kun vähän harjoittelen. Ainoastaan sushia tekee välillä mieli niin että pakko mennä ulos syömään.
Lahdessa kannattaa mennä kahville Apulannan kahvilaan. Kahvi on erinomaista ja lisukkeet myös. Itse söin siellä ison raakakakkupalan, samalla hinnalla muualla olisin saanut korkeintaan neljänneksen siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on edullista. Täällä Amsterdamissa maksaa leipä ja kahvi vähintään 10€. En valita, koska maksan myös miljööstä ja palvelusta. [/quote
Hot Bean Cafe Sloterplasin länsipäässä, tuore sämpylä, neiti halkaisee ja täyttää kinkulla, juustolla, tuorekurkulla yms. Medium laten kanssa 3,90.
Tule pois sieltä keskustasta!
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva näin kahvilassa työskentelevänä ottaa palautetta vastaan vaikkei se kohdistukkaan (tuntomerkeistä päätellen) työpaikkaani :)
Siisteydestä se verran, että kahviloissa on muutakin tekemistä kuin juosta asiakkaiden perässä siivoamassa pöytiä varsinkin jos sattuu olemaan sillä hetkellä paljon asiakkaita. Pahimmillaan yksi työntekijä vastaa kaikesta samanaikaisesti, joten toivoisin hieman ymmärrystä tälläisille tilanteille :)
Oletteko ikinä kahvilassa ajatelleen laittavanne hinnat vähän alemmas kuin muilla? Myynti lisääntyisi, kun asiakkaat lisääntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun on tuttuja alalla niin tietää ainakin mitkä paikat jättää kahviloina väliin, sen verran ala-arvoiset on useissa takatilat eli missä tehdään ne sämpylät ja mistä aineista... Jos olisi laadukas leipä hyvillä täytteillä ja laadukas kahvi niin voisi maksaakin, mutta ne hikiset mitä suurin osa kahviloista tarjoaa, ei kiitos. Itse saa jo ostettua paketin hyvää kahvia vaikka kympillä ja siitä juo useamman kerran. Ylihintaista on monessa paikassa suhteutettuna laatuun, miksi maksaisi ns. p*skasta kun voi syödä kotona laadukkaampaa? Toki kiva käydä silloin tällöin kahvilassa mutta useimmiten saa pettyä, ellei ota perus korvapuustia joka tuoreena on varmaan ainoa mikä toimii useimmiten tai mikä on varmaan vaikeampi pilata? Leivät, piirakat ja kakut on usein vaan surkeatasoisia.
Ja hiusten värjääminen kampaajalla pitäisi saada markettivärin hinnalla, eikö niinkin?
Ei toki, siksi menen kampaamoon koska lopputulos on parempi kuin värjäisin itse. Jos osaisin yhtä hyvin leikata ja värjätä itse niin tuskin kävisin kampaamossa maksamassa 150€ siitä ilosta. Sama pätee kahvilaan, oletan että se kahvi ja kakkupala minkä saan, on parempaa kuin itse tehty. Usein saa vain näistä halpisaineista väsättyjä valmiseineksiä jotka on vain ylihinnoiteltu. Olisi vähän laadukkaampaa niin maksaisi mielellään. Jostain juhlamokasta tai abc kahvista en maksaisi senttiäkään, mieluummin tosiaan parempaa sitten kotona.
Toki kahviloilla on muita kuluja mutta niin on muissakin EU-maissa eikä nekään tarjoa sellaista p*skaa mitä monessa suomalaisessa. Suomalaiset nyt vaan on jotain eineskansaa muutenkin, kaikki moska kelpaa ja markettien laarit täynnä laadutonta mättöä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun työnantaja laitetaan maksamaan kaikki palkan sairaslomat, äitiys/isyyslomat, pyhäkorvaukset ja lisät, vakuutukset ja eläkkeet.
Tähän päälle vuokrat, verot, sähköt yms. Ja sitten pitäisi osata tilata raaka-aineita niin ettei menisi paljon hävikkiin.
Juuri kun olet saanut sen verran kasaan että voisit maksaa itsellesi vähän palkkaa tulee terveystarkastaja joka käskee sinun rakentaa 10 000 euron lattiakaivon siivouskomeroon tai pulju menee kiinni.
Ihmisiä ei kiinnosta ne kulut mitä yrittäjä joutuu maksamaan, vaan se mitä hän itse asiakkaana maksaa käntystä. IHmiset eisäälistä osta kallista reissumiestä ja huonoa, eikä hyvääkään kahvia. HInta yksinkertaisesti ei saa olla suuri, jos asiakkaita haluaa. Että varsinainen dilemma.
Täällä Espanjassa palmujen alla kahden hengen tapas-lounas alle 5€. Tervetuloa. Elät vain kerran.
Ja hiusten värjääminen kampaajalla pitäisi saada markettivärin hinnalla, eikö niinkin?