Kuiva ruisleipä 7,80 € + lasillinen vesijohtovettä 2 €. Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja?
Ihmetyttää joka vuosi kuinka kallista suomalaisissa kahviloissa ja ravintoloissa on syödä edes pikkunälkään! :O
Siis taso täällä on ensinnäkin surkea (palvelu ja siisteys), koska lähes kaikissa kahviloissa tuntuu olevan liian vähän henkilökuntaa ja nekin jotain kesätyöntekijöitä.
Suomalainenhan tunnetusti maksaa mitä pyydetään, mutta rajansa kaikella. Tuntuu, että euro jotenkin sekoitti kahvilanomistajien päät ja hintataso karkasi ihan järjettömäksi. Turha itkeä, että tänne Suomeen ei tahdota saada samanlaista kahvilakulttuuria kuin monissa muissa Euroopan maissa, kun hintoja nostetaan paljon nopeammin kuin mitä ihmisten ostovoima on....
Ovatko suomalaiset kahvilat ja ravintolat ylihinnoiteltuja? Vaikka markka-ajasta on jo aikaa, ei silloin tarvinnut maksaa leivästä ja vesilasista sentään 60 markkaa!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan se laatu. Kaikki on kauheen kallista, joten pitääkseen bisneksen pystyssä, asiakkaalle tarjotaan kuivia leipiä ja mauttomia pullia kalliilla hinnalla? Sitten kahvila menee nurin, ja syytetään suomalaisia siitä että he keittää kahvinsa mieluummin kotona, kun ovat niin nirsoja.
Mikä tässä ei nyt oikein täsmää.
Ja sama kansa reissaa vaikka satoja kilometrejä jotta saa lonkerolaatikkonsa piirun verran halvemmalla (kaikki kulut huomioiden).
Uskoisin, että näille viinanroudaajille kelpaa kyllä ABC:n kurakahvi ja Hesen ruoat. Tuskin puhutaan samoista ihmisistä tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin juuri Tallinnasta ja vanhassa kaupungissa on aivan ihania kahviloita, siistejä ja viihtyisiä, tuoreita erilaisia kakkupaloja valittavana niin monta että vaikea päättää minkä ottaisi ja silti iso kakkupala ja hyvä kahvi n. 6€
Suomessa ei taida missään olla tuollaiset valikoimat, no ehkä Kluuvikadun Fazerilla ?
Niin haluat tänne Suomeen kahvilatyöntekijöille yhtä surkean palkan kuin Eestissä, että saat kahvittelusi halvalla? Ja älkää kukaan tulko nyt tähän sanomaan ravintola-alalla Suomessa olevan liian kovat palkat, koska sitä ne eivät todellakaan ole!
Tää on just idioottimaisuuden multihuipentuma, kaveri joka on parturikampaaja päivitteli täsmälleen samaa asiaa, sanoin hänelle että samoin se on hiustenleikkuu/ värjäys siellä halvempaa, käskin kysyä seuraavan kerran myyjän palkam ja miettiä tekiskö itse sillä palkalla töitä..
Ei ihme että jengi valittaa jos kerta käyvät paikoissa jossa tarjotaan sitä juhla mokkaa ja uusi keitetään vasta kun edellinen pannu tyhjä. Vai mitä tämä kumpin hinta vs. kahvipaketin hinta kaupassa juttu on?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni ottaisi santsikupin kahvia tai suolaisen päälle vielä makeaa, jos olisi pöytiintarjoilu? En itse ainakaan yksin ollessa lähde uudestaan tiskille jonottamaan ja joko jätä tavaroitani vahtimatta, tai roudaa niitä kaikkia mukaani.
Minä ainakin kävisin kahviloissa Suomessa puolta harvemmin, jos niissä olisi pöytiintarjoilu. Sehän on juuri Keski-Euroopassa kahviloiden huono puoli. Et käydä vain nopeasti juomassa kupillista kahvia tai haukkaamassa jotain, vaan joudut odottelemaan monta kertaa. Ensin odotat, että tarjoilija tulee ottamaan tilauksen. Sitten odotat, että tarjoilija tuo tilauksesi. Syönnin jälkeen yrität epätoivoisesti saada kontaktia tarjoilijaan, jotta voisit pyytää laskun. Sitten odotat, että tarjoilija tuo laskun. Pahimmassa tapauksessa joudut vielä erikseen odottamaan, että tarjoilija suvaitsee tulla ottamaan rahasi. Ei kiitos.
Meidän torilla on aika hinnakasta, maksan kahvista ja patongista 9e. Toisaalta siinä patongissa on joko lounas tai kahdelle välipala. Tehty hyvistä raaka-aineista, eikä täytteiden sisältö ole vain nimessä. Pöydät on kesäisin koko ajan täynnä, joten en varmasti ole mielipiteeni kanssa ainoa, että hinta on ihan kohdillaan suhteessa siihen mitä saa. Luotan myös siihen, että jokaikisestä ostotapahtumasta maksetaan verot ja palkat monelle työntekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva näin kahvilassa työskentelevänä ottaa palautetta vastaan vaikkei se kohdistukkaan (tuntomerkeistä päätellen) työpaikkaani :)
Siisteydestä se verran, että kahviloissa on muutakin tekemistä kuin juosta asiakkaiden perässä siivoamassa pöytiä varsinkin jos sattuu olemaan sillä hetkellä paljon asiakkaita. Pahimmillaan yksi työntekijä vastaa kaikesta samanaikaisesti, joten toivoisin hieman ymmärrystä tälläisille tilanteille :)
On muutakin tekemistä kuin juosta asiakkaiden perässä siivoamassa. Hmm. Siis olisiko parempi, että ei olisi asiakkaita, kun niiden jäljiltä joutuu siivoaamaan? Vai mitä tarkoitat? Suomessahan lähes kaikkialla on se tapa, että pitäisi itse roudata ne astiatkin vielä. Hyvä, ettei ole kehotusta omalla rätillä pyyhkiä oma ja mielellään viereinenkin pöytä kun on kehdannut tulla paikalle sotkemaan.
Tarkoitan että työhön kuuluu paljon muutakin, mitä asiakkaat eivät välttämättä tiedä. Ei se ole niin että joko siivoat tai olet tekemättä mitään. TOTTAKAI pöydät tulee siivota ja pitää asiakastiloista huolta, mutta jos töissä sattuu asiakasryntäyksen aikaan olemaan yksin, ei vain ole mahdollista hoitaa kaikkea samanaikaisesti. Jos pöydät ovat siivoamatta ja työntekijät seisovat juoruilemassa tiskin takana toisilleen, on se TIETYSTI eri asia.
No ihan turha silti pitää asiakkaita tyhminä, etteivät he muka hoksaa työntekijöillä yleensä olevan muutakin tekemistä, kuin pöytien siivous. Oisko vaikka ihan itsestään selvää, kun aika usein niitä siellä takahuoneessakin näkee roikkuvan.
Suurin osa varmasti hoksaakin, ei silti kaikki. En ole sanonut ketään tyhmäksi, ei sun tarvitse kaikesta loukkaantua. Kuten itsekin sanoit, joidenkin mielestä me "roikutaan siellä takahuoneessa" vailla oikeaa tekemistä :D
No eikö tuo ole se lähtökohta? Se että minulla on asiasta jotain sanottavaa, ei tarkoita että "loukkaannuin". Hyvä ja helppo tapa mitätöidä. Enkä minä tarkoittanut tuota takahuoneessa oleilua, ettei olisi oikeaa tekemistä, vaan nimenomaan että on sitä tekemistä.
Oletat että pidän asiakkaita tyhminä, jos itsellä ei ole kokemusta niin ei silloin välttämättä tiedä mitä kaikkea työnkuvaan kuuluu. Ei se ole tyhmyyttä.
Alunperin toivoin ymmärrystä tietyille tilanteille, ei tarvitse tiuskia työntekijöille tai suurieleisesti pyytää rättiä että SAA ITSE siivota pöydän.
Edelleen, jos tietyssä paikassa on ennemminkin sääntö kuin poikkeus että asiakastilat ovat siivomatta, silloin voi ja kannattaakin laittaa palautetta johdolle.
Ilmaisu "takahuoneessa roikkuminen" luo vähän toisenlaisen kuvan kuin että tiedostaisi siellä olevan ihan oikeaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni ottaisi santsikupin kahvia tai suolaisen päälle vielä makeaa, jos olisi pöytiintarjoilu? En itse ainakaan yksin ollessa lähde uudestaan tiskille jonottamaan ja joko jätä tavaroitani vahtimatta, tai roudaa niitä kaikkia mukaani.
Minä ainakin kävisin kahviloissa Suomessa puolta harvemmin, jos niissä olisi pöytiintarjoilu. Sehän on juuri Keski-Euroopassa kahviloiden huono puoli. Et käydä vain nopeasti juomassa kupillista kahvia tai haukkaamassa jotain, vaan joudut odottelemaan monta kertaa. Ensin odotat, että tarjoilija tulee ottamaan tilauksen. Sitten odotat, että tarjoilija tuo tilauksesi. Syönnin jälkeen yrität epätoivoisesti saada kontaktia tarjoilijaan, jotta voisit pyytää laskun. Sitten odotat, että tarjoilija tuo laskun. Pahimmassa tapauksessa joudut vielä erikseen odottamaan, että tarjoilija suvaitsee tulla ottamaan rahasi. Ei kiitos.
esim saksassa toi on todella nopeeta. hidas laskun maksaminen on suomalainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva näin kahvilassa työskentelevänä ottaa palautetta vastaan vaikkei se kohdistukkaan (tuntomerkeistä päätellen) työpaikkaani :)
Siisteydestä se verran, että kahviloissa on muutakin tekemistä kuin juosta asiakkaiden perässä siivoamassa pöytiä varsinkin jos sattuu olemaan sillä hetkellä paljon asiakkaita. Pahimmillaan yksi työntekijä vastaa kaikesta samanaikaisesti, joten toivoisin hieman ymmärrystä tälläisille tilanteille :)
On muutakin tekemistä kuin juosta asiakkaiden perässä siivoamassa. Hmm. Siis olisiko parempi, että ei olisi asiakkaita, kun niiden jäljiltä joutuu siivoaamaan? Vai mitä tarkoitat? Suomessahan lähes kaikkialla on se tapa, että pitäisi itse roudata ne astiatkin vielä. Hyvä, ettei ole kehotusta omalla rätillä pyyhkiä oma ja mielellään viereinenkin pöytä kun on kehdannut tulla paikalle sotkemaan.
Tarkoitan että työhön kuuluu paljon muutakin, mitä asiakkaat eivät välttämättä tiedä. Ei se ole niin että joko siivoat tai olet tekemättä mitään. TOTTAKAI pöydät tulee siivota ja pitää asiakastiloista huolta, mutta jos töissä sattuu asiakasryntäyksen aikaan olemaan yksin, ei vain ole mahdollista hoitaa kaikkea samanaikaisesti. Jos pöydät ovat siivoamatta ja työntekijät seisovat juoruilemassa tiskin takana toisilleen, on se TIETYSTI eri asia.
No ihan turha silti pitää asiakkaita tyhminä, etteivät he muka hoksaa työntekijöillä yleensä olevan muutakin tekemistä, kuin pöytien siivous. Oisko vaikka ihan itsestään selvää, kun aika usein niitä siellä takahuoneessakin näkee roikkuvan.
Suurin osa varmasti hoksaakin, ei silti kaikki. En ole sanonut ketään tyhmäksi, ei sun tarvitse kaikesta loukkaantua. Kuten itsekin sanoit, joidenkin mielestä me "roikutaan siellä takahuoneessa" vailla oikeaa tekemistä :D
No eikö tuo ole se lähtökohta? Se että minulla on asiasta jotain sanottavaa, ei tarkoita että "loukkaannuin". Hyvä ja helppo tapa mitätöidä. Enkä minä tarkoittanut tuota takahuoneessa oleilua, ettei olisi oikeaa tekemistä, vaan nimenomaan että on sitä tekemistä.
Oletat että pidän asiakkaita tyhminä, jos itsellä ei ole kokemusta niin ei silloin välttämättä tiedä mitä kaikkea työnkuvaan kuuluu. Ei se ole tyhmyyttä.
Alunperin toivoin ymmärrystä tietyille tilanteille, ei tarvitse tiuskia työntekijöille tai suurieleisesti pyytää rättiä että SAA ITSE siivota pöydän.
Edelleen, jos tietyssä paikassa on ennemminkin sääntö kuin poikkeus että asiakastilat ovat siivomatta, silloin voi ja kannattaakin laittaa palautetta johdolle.
Ilmaisu "takahuoneessa roikkuminen" luo vähän toisenlaisen kuvan kuin että tiedostaisi siellä olevan ihan oikeaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Saksaan haettiin kahvilatyöntekijää.
Työaika oli 10h päivässä, taukoja ei kuulunut työaikaan.
Työviikko oli kuusipäiväinen.
Palkka kuukaudessa 800 euroa.
Mitään ilta- ja viikonloppulisiä ei tunneta.Sen vuoksi on Saksassa halvempaa.
Suomessa tuo 800e menisi pelkkiin sähkönsiirtomaksuihin carunalle 😂
Ulkomailla menee sama 10e kahviin, pullaan ja tippiin.
Lisäksi ei edes ole mitään palvelua, mistä maksetaan. Leipä pitää hakea itse, ja tyhjät astiat viedä kärryihin itse. Kohta varmaan pitää se leipäkin valmistaa itse
No täällä Oulussa kahvilla käy edullisimmin varmaan lintulammen asukastuvalla 2 euroa, kahvi ja pulla. Sitten mäkkäri, kahvi ja donitsi 2,5 e. Oma suosikki on kumppanuuskeskuksen kahvila kamu, joka on luovin harjoittelupaikka. Hinta riippuu päivän pullasta, mutta samaa luokkaa mäkkärin kanssa. Ja leipovat itse. Edullisin lounaskin varmaan löytyy lintulammen asukastuvalta.
Tippiin menee niin, mutta siellä saa hyvää palvelua, ei töykeilyä ja vielä hymyn kaupan päälle.
Suomessa ei ole minkäänlaista palvelukulttuuria.
En juurikaan käy kahviloissa Suomessa, niin ikävä kokemus aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esim saksassa toi on todella nopeeta. hidas laskun maksaminen on suomalainen juttu.
Joskus on nopeaa, joskus ei. Ongelma on se, että koskaan ei voi etukäteen tietää, paljonko noihin odottamisiin menee aikaa. Niinpä kahvilaan ei edes voi mennä, jos ei etukäteen tiedä, että käyntiin on varaa käyttää vähintään tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on nopeaa, joskus ei. Ongelma on se, että koskaan ei voi etukäteen tietää, paljonko noihin odottamisiin menee aikaa. Niinpä kahvilaan ei edes voi mennä, jos ei etukäteen tiedä, että käyntiin on varaa käyttää vähintään tunti.
Kioskit ja kahvilat on siksi erikseen. Jos on kiire, ei mennä kahvilaan, vaan kioskille.
R-kioskeja on koko Suomi täynnä
Mulle ei olisi pienituloisena ongelma maksaa vaikka 25€ pullasta ja erikoiskahvista, jos sillä hinnalla saisi laatua. Pulla olisi itse leivottu ja ainekset laadukkaita, mutta ennenkaikkea tuore, eikä mikään helvetin pakaste. Kahvi olisi laadukasta, ehkäpä myös eettistä, ja juomassa olisi jotain twistiä perinteisen "otatko vaniljasiirappia vaiko karamellisiirappia"-touhun sijaan. Hintaan sisältyisi henkilökohtainen palvelu, pöytiintarjoilu sekä joinakin aikoina mahdollisesti livemusiikkia tai muuta tunnelmaa luovaa.
Jos tämmöinen konsepti tulisi, menisin heti. Jos kokemus olisi hyvä, kävisin viikottain.
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan laatua ja kokemuksia.
Suomi alkaa olla pullollaan pakasteesta heräteltyjä puolivalmisteita, esimerkkeinä ABC:n, Rosson ja Amarillon eväät ja jälkiruoat. Hyi hitto!
Arvostan suuresti sitä, jos leivonnaiset on oikeasti - ja ihan oikeasti alusta asti - itse leivottu paikan päällä. Ulkonäkö ei tarvitse olla millitikulla viilattu, itse asiassa parempi, jos tuote näyttääkin epäsymmertiseltä ja kotitekoiselta.
Liekö aitoja herkkuja enää missään muuta kuin satunnaisissa myyjäisissä, jonne taitavat kotileipurit vielä jaksavat niitä vääntää?
Ja kuulutan myös teekulttuurin parannusta. Kahvia saa joka paikassa, mutta etenkin vihreää teetä saa monin paikoin hakemalla hakea. Ja tee juodaan ISOSTA kupista tai hehtokokoisesta mukista, EI puolentoista desin kahvikupista. Tai jos on pieni kuppi, niin sitten teetä tarjotaan pannullinen.
No kun on tuttuja alalla niin tietää ainakin mitkä paikat jättää kahviloina väliin, sen verran ala-arvoiset on useissa takatilat eli missä tehdään ne sämpylät ja mistä aineista... Jos olisi laadukas leipä hyvillä täytteillä ja laadukas kahvi niin voisi maksaakin, mutta ne hikiset mitä suurin osa kahviloista tarjoaa, ei kiitos. Itse saa jo ostettua paketin hyvää kahvia vaikka kympillä ja siitä juo useamman kerran. Ylihintaista on monessa paikassa suhteutettuna laatuun, miksi maksaisi ns. p*skasta kun voi syödä kotona laadukkaampaa? Toki kiva käydä silloin tällöin kahvilassa mutta useimmiten saa pettyä, ellei ota perus korvapuustia joka tuoreena on varmaan ainoa mikä toimii useimmiten tai mikä on varmaan vaikeampi pilata? Leivät, piirakat ja kakut on usein vaan surkeatasoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain paikoissa hinta-laatusuhde on päin prinkkalaa. Asun Lahdessa, ja edullista kahvilaa ei ole (torilla en ole käynyt, enkä laske huoltoasemia kahviloiksi). Yleensä pullat on kuivia, juustokakku samasta isosta leipomosta mistä lähes kaikkien kahviloiden kakut tulee (Sinuhe, Fazer? En tiedä, mutta pahaa on). Suolainen vaihtoehto on neljän euron karjalanpiirakka tai iän ikuinen piirakka fetalla, tomaatilla tai halvimmalla kinkulla. Tai se käsiin hajoava pasteija missä on sisällä lähinnä ilmaa.
En juo tavallista kahvia ollenkaan, ja americanoni otan vain Espresso Housessa. Muualla juon vain vettä. Kahvila Kariranta on loistava ja siellä voin maksaakin vähän enemmän kakkupalasesta. Mutta missään ei ole pöytiimtarjoilua, ja usein aika sotkuista kun henkilökunta ei ehdi siivota pöytiä.
No, suurimmaksi osaksi jos syön makeaa, leivon itse. Ulkona syömistäkin olen vähentänyt juuri siksi, että kotona teen paremmat salaatit, pastat ja pian varmaan pihvitkin kun vähän harjoittelen. Ainoastaan sushia tekee välillä mieli niin että pakko mennä ulos syömään.
Tämä oli hyvä kuvaus. Kahviloiden tarjonta on hirveää pääosin. Joko ne raakapakastetut pasteijat ja dallasoullat, tai sitten valmiscroissant halkaistuna, sisällä tuorejuusto ja joku rehu. Ei mitään persoonallisuutta.
Kariranta on mainio! Samoin Jyväskylässä Miriams, jossa muuten pöytiin tarjoilu. Jyväskylässä myös Wilhelmiina jossa tosin palvelu on ynseää
Kuopion Kahvila Kaneli torin laidalla on mahtava! Siellä on pöytiin tarjoilu ja siistiä. Tekevät itse piiraat ja talon jäätee on ihanaa. Siellä syö mielellään 10 eurolla kahvilan omia tarjontoja. Suositteluni!
Vierailija kirjoitti:
Suomi alkaa olla pullollaan pakasteesta heräteltyjä puolivalmisteita, esimerkkeinä ABC:n, Rosson ja Amarillon eväät ja jälkiruoat. Hyi hitto!
Arvostan suuresti sitä, jos leivonnaiset on oikeasti - ja ihan oikeasti alusta asti - itse leivottu paikan päällä. Ulkonäkö ei tarvitse olla millitikulla viilattu, itse asiassa parempi, jos tuote näyttääkin epäsymmertiseltä ja kotitekoiselta.
Liekö aitoja herkkuja enää missään muuta kuin satunnaisissa myyjäisissä, jonne taitavat kotileipurit vielä jaksavat niitä vääntää?
Ja kuulutan myös teekulttuurin parannusta. Kahvia saa joka paikassa, mutta etenkin vihreää teetä saa monin paikoin hakemalla hakea. Ja tee juodaan ISOSTA kupista tai hehtokokoisesta mukista, EI puolentoista desin kahvikupista. Tai jos on pieni kuppi, niin sitten teetä tarjotaan pannullinen.
Helsingissä on hyvin teetä tarjolla, yllättäävää kyllä, Steam Hellsingissä. On baari, mutta sieltä saa pannullisen teetä 3 eurolla, myös kahdelle hengelle. Käyn usein täällä itse teepannullisella iltapäivisin, kun paikka on rauhallinen ja hiljainen. Poikkeuksena perjantai ja lauantai, jolloin paikka täytyy heti avautumisen jälkeen. Arkisin saa olla rauhassa klo 22 saakka.
Maksoin eräässä mukavassa satamaravintolassa 9 € Skagen-toastista, joka ei todellakaan ollut kuiva eikä mauton. Kaipa pitää vain osata valita ravintola oikein eikä mennä esim. mäkkäriin tai ABC:lle, ap.