Hei te nuoret työharjoittelussa olevat opiskelijat, tutustukaa oikeasti työkavereihin
En käsitä. Meillä useampi nuorehko korkeakouluopiskelija kesätöissä. Eivät puhu mitään muuta, kuin pakollisen pahan. Ei mitään kontaktia oteta muihin. Itse sain jatkopestin ja sen jälkeen vakkaripaikan inssinä ihan vain sillä, että harjoitteluaikana tulin hyvin juttuu muiden kanssa. Suosittelivat sitten jatkoonkin. Työ kuitenkin sellaista, joka vaatii hyvät vuorovaikutustaidot. Yksi työnjohtoharjoittelija ei puhu oikein mitään, oon kuullu sen ehkä 20 sanaa puhuvan tämän kesän aikana. Onko tässä joku sukupolvien välinen kuilu, kun me vakkarit ollaan yli 30, osa yli 40 vaa ja nuoremmat luokkaa 20? Vai kokevatko he, että tämä on vain kesätyö. Ei ole mielenkiintoa jutella noille urpoille. Tiedetään jo nyt, ketkä nykyisestä kesätyöntekijöistä otetaan seuraavallekin kesälle.
Kommentit (174)
harjoittelija vs ammattilaiset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aihetta sivuten, minä kyllä olettaisin, että työnantaja tietää mihin työntekijää tarvitsee ja osaa ottaa hyödyn irti. Jos on sovittu, että teen x ja y, niin en minä osaa lukea ajatuksia, että pitäisi tehdä myös asia ö. Jos ei ole edes sanottu, että "suunnittele sinä noheva nuori meidän asia ö ajan tasalle". Ja työnkuva vielä sellainen tukihenkilön työ, että tarpeen ja aloitteen pitäisi kyllä tulla siltä taholta, jota autan. En voi omin päin alkaa päivittää hinnastoa, tms. Voi jessus. Ihmetellään selän takana, ei viitsitä ottaa puheeksi. Ihan kuin olisin vajaaälyinen tai tahallani ilkeä.
Joo, en enää oleta yhtään mitään.
Jos sä haluut ammattilaiseksi, niin sun on alettava opettelemaan ajatustenlukua.
Kyllä se vaan niin on että asioiden on tapahduttava kuten jalkapallokentällä joukkue pelaa.
Se on sellaista mystistä ajatustenlukua ja nopeaa reagointia. Siitä on hyvä tiimi tehty että ne on kuin rakastavaiset. Juttelee ja tietää seuraavan siirron. Ne pelaa tiimissä ja tietää mitä toinen tekee ja passaa ja syöttää.
Se on tiimipeliä ja ammattilaisuus vaatii ennustamista.
Sun on tultava osaksi muita ja julteltava rakas ihminen.
Tätä on nykyajan tehokas työelämä.
Tää on se millä Suomessa tienataan.
Oikeaa puhetta!
Vierailija kirjoitti:
Vähän aihetta sivuten, minä kyllä olettaisin, että työnantaja tietää mihin työntekijää tarvitsee ja osaa ottaa hyödyn irti. Jos on sovittu, että teen x ja y, niin en minä osaa lukea ajatuksia, että pitäisi tehdä myös asia ö. Jos ei ole edes sanottu, että "suunnittele sinä noheva nuori meidän asia ö ajan tasalle". Ja työnkuva vielä sellainen tukihenkilön työ, että tarpeen ja aloitteen pitäisi kyllä tulla siltä taholta, jota autan. En voi omin päin alkaa päivittää hinnastoa, tms. Voi jessus. Ihmetellään selän takana, ei viitsitä ottaa puheeksi. Ihan kuin olisin vajaaälyinen tai tahallani ilkeä.
Jos sä haluut ammattilaiseksi, niin sun on alettava opettelemaan ajatustenlukua.
Kyllä se vaan niin on että asioiden on tapahduttava kuten jalkapallokentällä joukkue pelaa.
Se on sellaista mystistä ajatustenlukua ja nopeaa reagointia. Siitä on hyvä tiimi tehty että ne on kuin rakastavaiset. Juttelee ja tietää seuraavan siirron. Ne pelaa tiimissä ja tietää mitä toinen tekee ja passaa ja syöttää.
😂
Kyllä puhumattomuus on tosi huonoa käytöstä. Voi olla introvertti ja silti osata käyttäytyä. Ai että inhoan mieheni lasta jonka suurin saavutus tähän päivään mennessä oma-aloitteiseen kommunikointiin on ynähdys ”mmm” mikä on ilmeisesti moi.
Narsistisena vastailee kyllä itsestään esitettyihin kysymyksiin mutta ei kysy muilta mitään, ei katso, ei puhu.
Käytöstavat siltä puuttuu ei muuta, ja ei tosiaan ole töissä, ikää 22. Järkyttävää.
omatoimisuutta, aikuisuutta, jämptiyttä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut että osa ei tuntuisi ymmärtävän normaalia puhetta ja selviä ohjeita. Tulee välillä olo että pakoillaan työtehtäviä ja seisoskellaan että joskus päässä syttyisi valo ja ymmärrys tehdä jotain.
Kyllä minä odotan että tekijä osoittaa aktiivisuutta kysymällä työtehtävistä. Hirveästi ei viitsi paimentaa mykkäkoululaisia. Minulla on omatkin työt tehtävänä ja tarkoitus ei ole jäädä ylitöihin sen takia että homma sakkaa, kun ei tieto kulje ja kommunikaatiota ei synny.
Jos töihin tullaan niin pitää osata puhua ja kysellä.
Muutenkin outoa että minun pitää opastaa muita, kun en saa edes mitään opastuslisää ja ei ole koulutusta opastamisessa.
Siinä mielessä harjoittelijoista on vaan harmia ja työmaa seisoo. Ihmettelen kyllä miksi säästetään näissä asioissa, kun olisi ihan osaavaakin porukkaa työttömänä.
Ei vaan ilmeisesti haluta maksaa kunnon palkkaa työntekijöistä jotka on puolet tehokkaampia ja omatoimisempia?
Osaat varmasti kysellä asioista apua?
Tuskin tarvitsee kolmea kertaa näyttää samaa asiaa ja toistaa samat asiat että homma alkaa kulkemaan itsestään.
Minä nimittäin tulkitsen asian niin että jos mun pitää sanoa asiasta useasti tai näyttää asia useasti, että et ole silloin kelvollinen tekemään työtehtävääsi. Et siis osaa tarjota osaamistasi ja tehdä vaihtokauppaa.
Sun on hyvä ihminen myytävä sun taitoja ja monipuolisuuttas. Sä myyt itteäs ja vanhemmat kolleegat kyllä juttelee pomon kanssa susta ja sun osaamisen tasosta.
Joten hikoile hyvä mies henkes edestä. Muuten sun tilalle palkataan joku muu.
Jos joku palkataan töihin, niin sille on tarvetta ja tiimin on toimittava. Ei sinne hyväntekeväisyydestä ketään palkata.
Sori, mä myyn vaan persettä. Ryyb, narc, sex.
Vierailija kirjoitti:
ooksä uus goats ?
uus valmentaja ja mentori?
oot mun guru
Vierailija kirjoitti:
Kyllä puhumattomuus on tosi huonoa käytöstä. Voi olla introvertti ja silti osata käyttäytyä. Ai että inhoan mieheni lasta jonka suurin saavutus tähän päivään mennessä oma-aloitteiseen kommunikointiin on ynähdys ”mmm” mikä on ilmeisesti moi.
Narsistisena vastailee kyllä itsestään esitettyihin kysymyksiin mutta ei kysy muilta mitään, ei katso, ei puhu.
Käytöstavat siltä puuttuu ei muuta, ja ei tosiaan ole töissä, ikää 22.
Mitäs otit miehen ties monenneltako kierrokselta, tämän siitä saa. Käytetty on käytetty painolasteineen. Turhaan kuvittelet olevasi yhtään sen parempi ja purat kiukkuasi syyttömään nuoreen, joka tuskin on kodinrikkoja vielä sentään kuten mahdollisesti itse olet.
Puhuminen ja sosialisoiminen ei ole mikään itseisarvo, jos sitä käytetään esim perheiden rikkomiseen tai muuhun kyseenalaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on se millä Suomessa tienataan.
Oikeaa puhetta!
Paskapuhe voi myydä, mutta toimiiko se?
Vierailija kirjoitti:
omatoimisuutta, aikuisuutta, jämptiyttä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut että osa ei tuntuisi ymmärtävän normaalia puhetta ja selviä ohjeita. Tulee välillä olo että pakoillaan työtehtäviä ja seisoskellaan että joskus päässä syttyisi valo ja ymmärrys tehdä jotain.
Kyllä minä odotan että tekijä osoittaa aktiivisuutta kysymällä työtehtävistä. Hirveästi ei viitsi paimentaa mykkäkoululaisia. Minulla on omatkin työt tehtävänä ja tarkoitus ei ole jäädä ylitöihin sen takia että homma sakkaa, kun ei tieto kulje ja kommunikaatiota ei synny.
Jos töihin tullaan niin pitää osata puhua ja kysellä.
Muutenkin outoa että minun pitää opastaa muita, kun en saa edes mitään opastuslisää ja ei ole koulutusta opastamisessa.
Siinä mielessä harjoittelijoista on vaan harmia ja työmaa seisoo. Ihmettelen kyllä miksi säästetään näissä asioissa, kun olisi ihan osaavaakin porukkaa työttömänä.
Ei vaan ilmeisesti haluta maksaa kunnon palkkaa työntekijöistä jotka on puolet tehokkaampia ja omatoimisempia?
Osaat varmasti kysellä asioista apua?
Tuskin tarvitsee kolmea kertaa näyttää samaa asiaa ja toistaa samat asiat että homma alkaa kulkemaan itsestään.
Minä nimittäin tulkitsen asian niin että jos mun pitää sanoa asiasta useasti tai näyttää asia useasti, että et ole silloin kelvollinen tekemään työtehtävääsi. Et siis osaa tarjota osaamistasi ja tehdä vaihtokauppaa.
Sun on hyvä ihminen myytävä sun taitoja ja monipuolisuuttas. Sä myyt itteäs ja vanhemmat kolleegat kyllä juttelee pomon kanssa susta ja sun osaamisen tasosta.
Joten hikoile hyvä mies henkes edestä. Muuten sun tilalle palkataan joku muu.
Jos joku palkataan töihin, niin sille on tarvetta ja tiimin on toimittava. Ei sinne hyväntekeväisyydestä ketään palkata.
Sori, mä myyn vaan persettä. Ryyb, narc, sex.
sä kyl hikoilet poju, ai että sä hikoilet.
Tee mitä teet, niin muista aina mun sanat.
kun ryhdyt johonkin niin anna sille 99% ja loput 1% vapaa-ajalles. Muuten susta ei koskaan tule ammattilaista. Ammatti on se mikä sun hautakivessäs lukee ja sitä tulee ihmettelemään koko suku ja koko kylä. mieti sitä että sen takia kannattaa hikoilla, niin lopussa on lysti ja palkinto hyvä olla. Se on kuin lämmin kala lammessa odottelemassa kutua. Se kala voi odotella lammen pohjassa vuositolkulla kutua ja kun kutua tulee niin aijai pojat, aijai pojat se on hanat hauyki
Vierailija kirjoitti:
Sarasvuo linjoilla? ;o) <3
Kerran meidän tiimissä kaveri lähti viemään postia ja kysy että haluuko joku muu tilata jotain syötävää. ni sanoin että joo tuo mulle jotain.
No se toi ja ruokkiksel avasin paperipussukan.
Mist se ties et halusin just sen savulohipatongin?
Tää on just sitä mitä työtiimissä on kyse. Ajatustenlukua ja tiimipeliä.
En edes sanonut mitään patonki suussani. Ajattelin että kiitti kamu, mä rakastan sua ja vinkkasin positiivisella ilmeellä.
Äkkiä kuulin päässäni röyhtäyksen ja matalan äänen et: " ole hyvä kamu, mäki rakastan sua kamu".
Ruokkiksen jälkeen mentiin paskalle 40min ja vaihdettiin telepatialla työasioita keskenään, sanoja säästäen. Loppu päivästä (2h) meni kivasti.
Opetelkaa telepatiaa. Ne harjoittelijat käyttää telepatiaa.
Hölmöt puhuu turhia.
Vierailija kirjoitti:
Kerran meidän tiimissä kaveri lähti viemään postia ja kysy että haluuko joku muu tilata jotain syötävää. ni sanoin että joo tuo mulle jotain.
No se toi ja ruokkiksel avasin paperipussukan.
Mist se ties et halusin just sen savulohipatongin?
Tää on just sitä mitä työtiimissä on kyse. Ajatustenlukua ja tiimipeliä.
En edes sanonut mitään patonki suussani. Ajattelin että kiitti kamu, mä rakastan sua ja vinkkasin positiivisella ilmeellä.
Äkkiä kuulin päässäni röyhtäyksen ja matalan äänen et: " ole hyvä kamu, mäki rakastan sua kamu".
Ruokkiksen jälkeen mentiin paskalle 40min ja vaihdettiin telepatialla työasioita keskenään, sanoja säästäen. Loppu päivästä (2h) meni kivasti.
Opetelkaa telepatiaa. Ne harjoittelijat käyttää telepatiaa.
Hölmöt puhuu turhia.
Julkinen virasto?
Kyllä vain se käytös vaikuttaa jatkomahdollisuuksiin harjoittelupaikassa. Kahdesta yhtä etevästä voi olla vaikea valita, joten sosiaalisesti kyvykkäämmän oloinen valitaan silloin kun työ vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja. Ja hyvin usein niitä tosiaankin tarvitaan.
Henkilö, joka kysyy, puhuu, keskustelee ja eri tavoin osoittaa olevansa kiinnostunut työstä yrityksessä ja yhteistyöstä työtovereiden kanssa parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi, on etusijalla. Mikään suupaltti ei tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa paikoissa ei kannata avata suutansa. Siitä tulee vain ongelmia. Niin kauan kun pitää turpansa kiinni kaikki on ok.
-20v työelämässä ollut.
Tää pitäis kehystää seinälle!
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta yhtään. Haluan töistä vain palkan, enkä mikään juorukerhoseuraa. Muut ihmiset ovat kamalia ja turhia.
Tämä on saanut yllättävän paljon yläpeukkuja. Mutta se ei vain toimi juuri missään 2000-luvun työssä. Ojaa voi kaivaa vihaten ihmisiä, mutta jos teet jotain muuta, sinun pitää myydä työpanoksesi jollekulle, ja siihen kuuluu vähintään ystävällinen asenne. Introvertti voi olla, mutta ei ihmisvihaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa paikoissa ei kannata avata suutansa. Siitä tulee vain ongelmia. Niin kauan kun pitää turpansa kiinni kaikki on ok.
-20v työelämässä ollut.
Tää pitäis kehystää seinälle!
Ongelmia tulee myös, jos ei sano yhtään mitään.
Olen ihmetellyt samaa kuin ap. Meillä on töissä esim. yksi sihteeriharjoittelija, joka ei koskaan tervehdi oma-aloitteisesti ja joka on muutenkin aivan ihmeellinen tyyppi. En voi olla hämmästelemättä, miten tuollainen tapaus on edes tullut valituksi kymmenien hakijoiden joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt, miten niin monet tässä ketjussa tuntuvat ajattelevan työkavereihin tutustumishalun ja sosiaalisen kyvykkyyden korreloivan keskenään. Voi olla todella hyvä työntekijä, vaikka ei haluaisikaan ystäviä työpaikalta.
En ymmärrä, miksi työkavereille pitäisi avautua juhannussuunnitelmistaan, harrastuksistaan tai vaikka perhesuhteistaan, jollei niin halua. Siitä huolimatta voi toivottaa hyvää huomenta ja hoitaa työhön liittyvät tiimi- tai asiakaspalvelutilanteet erinomaisesti. Jotkut haluavat hoitaa ystävyyssuhteensa työajan ulkopuolella, ja se heille sallittakoon.
Joo joo. Tuo on ihan hyvä argumentti. Valitettavasti vaan ne jotka ei puhu, ei myöskään toimi joukkueena työmaalla. Eivät tiedota työasioista ja tieto ei vaan yksinkertaisesti kulje.
Jos toimitaan työmaalla jossa pelataan tiiminä, niin puhumaan on vaan opeteltava.
Yleensä ne puheliaat hoitaa hommat nopeasti ja tehokkaasti samalla kun puhuu muutakin kuin työasioita.
Tykkäsi siitä tai ei, mutta näin se vaan yleensä on.
Ei ole pakko puhua paskaa, mutta työasioista on tiedon liikuttava. Valitettavasti työnjohtokin on usein sellaista ettei tieto kulje tehokkaasti. Irvokkainta tässä on se että elämme aikaa, jossa tiedon välitys pitäisi olla nopeaa ja vaivatonta.
Kyllä se ihmisissä on sitten vika kun tieto ei kulkeudu.
Heittäisin pointin tuohon "puheliaat on nopeita, vaikka puhuvat samaan aikaan".
Tämä voi olla totta, koska kyseiset ihmiset ovat ekstrovertteja ja saavat siitä energiaa. Kun ekstrovertillä on kiire ja stressiä meinaa pukata, hän alkaa siinä työn lomassa kertoa haaveistaan tai viikonlopun ruokalistastaan. Tämä jotenkin buustaa häntä.
Sen sijaan introvertti ei saa moisesta mitään irti. Kun introvertillä on kiire tai stressi, hän sulkee aivan ensinnä pois kaiken ylimääräisen ihmishälyn. Henkilöstä riippuen, hän saattaa häiriintyä tai olla vain välinpitämätön, "ahaa", ei oikeastaan välittäisi sillä hetkellä keskustella ylimääräisiä.
Tässä tunnistan joskus olleeni "kulttuurishokissa". Minä olen keskittynyt työhöni, koska olen luullut, että kumpikin haluaa keskittyä työhön ja päästä mahdollisimman pian pois ylitöistä. Sitten jälkikäteen olenkin kuullut kollegan harmittelevan, että kylläpä se x on hiljainen. Tulkitsimme tilanteen eri tavalla. En arvannut, että toinen olisi halunnut jutustella KIIREISEN ylityön lomassa.
Olen itse tuollainen mykkä tuppisuu ja vihaan itseäni joka päivä. Tiesin jo ennen tätä keskustelua olevani aika inhottu ihminen työpaikoilla ja huono työkaveri. En vaan voi sille mitään, että olen kärsinyt koko ikäni vaikeasta ujoudesta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Ennen tätä työpaikkaa olin useita vuosia työtön ja kai se olikin parempi vaihtoehto kuin olla töissä muiden haittana. Yritän olla kohtelias ja tervehtiä ja puhun kyllä työasioista, mutta muuten olen todella hiljainen. Ymmärrän hyvin, että kukaan ei pidä minusta. Olenkin päättänyt, että nyt kesälomien jälkeen en enää palaa töihin. Aion irtisanoa itseni, niin saa joku parempi ihminen töitä.