Hei te nuoret työharjoittelussa olevat opiskelijat, tutustukaa oikeasti työkavereihin
En käsitä. Meillä useampi nuorehko korkeakouluopiskelija kesätöissä. Eivät puhu mitään muuta, kuin pakollisen pahan. Ei mitään kontaktia oteta muihin. Itse sain jatkopestin ja sen jälkeen vakkaripaikan inssinä ihan vain sillä, että harjoitteluaikana tulin hyvin juttuu muiden kanssa. Suosittelivat sitten jatkoonkin. Työ kuitenkin sellaista, joka vaatii hyvät vuorovaikutustaidot. Yksi työnjohtoharjoittelija ei puhu oikein mitään, oon kuullu sen ehkä 20 sanaa puhuvan tämän kesän aikana. Onko tässä joku sukupolvien välinen kuilu, kun me vakkarit ollaan yli 30, osa yli 40 vaa ja nuoremmat luokkaa 20? Vai kokevatko he, että tämä on vain kesätyö. Ei ole mielenkiintoa jutella noille urpoille. Tiedetään jo nyt, ketkä nykyisestä kesätyöntekijöistä otetaan seuraavallekin kesälle.
Kommentit (174)
omatoimisuutta, aikuisuutta, jämptiyttä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut että osa ei tuntuisi ymmärtävän normaalia puhetta ja selviä ohjeita. Tulee välillä olo että pakoillaan työtehtäviä ja seisoskellaan että joskus päässä syttyisi valo ja ymmärrys tehdä jotain.
Kyllä minä odotan että tekijä osoittaa aktiivisuutta kysymällä työtehtävistä. Hirveästi ei viitsi paimentaa mykkäkoululaisia. Minulla on omatkin työt tehtävänä ja tarkoitus ei ole jäädä ylitöihin sen takia että homma sakkaa, kun ei tieto kulje ja kommunikaatiota ei synny.
Jos töihin tullaan niin pitää osata puhua ja kysellä.
Muutenkin outoa että minun pitää opastaa muita, kun en saa edes mitään opastuslisää ja ei ole koulutusta opastamisessa.
Siinä mielessä harjoittelijoista on vaan harmia ja työmaa seisoo. Ihmettelen kyllä miksi säästetään näissä asioissa, kun olisi ihan osaavaakin porukkaa työttömänä.
Ei vaan ilmeisesti haluta maksaa kunnon palkkaa työntekijöistä jotka on puolet tehokkaampia ja omatoimisempia?
Vähän aihetta sivuten, minä kyllä olettaisin, että työnantaja tietää mihin työntekijää tarvitsee ja osaa ottaa hyödyn irti. Jos on sovittu, että teen x ja y, niin en minä osaa lukea ajatuksia, että pitäisi tehdä myös asia ö. Jos ei ole edes sanottu, että "suunnittele sinä noheva nuori meidän asia ö ajan tasalle". Ja työnkuva vielä sellainen tukihenkilön työ, että tarpeen ja aloitteen pitäisi kyllä tulla siltä taholta, jota autan. En voi omin päin alkaa päivittää hinnastoa, tms. Voi jessus. Ihmetellään selän takana, ei viitsitä ottaa puheeksi. Ihan kuin olisin vajaaälyinen tai tahallani ilkeä.
Joo, en enää oleta yhtään mitään.
Osaat varmasti kysellä asioista apua?
Tuskin tarvitsee kolmea kertaa näyttää samaa asiaa ja toistaa samat asiat että homma alkaa kulkemaan itsestään.
Minä nimittäin tulkitsen asian niin että jos mun pitää sanoa asiasta useasti tai näyttää asia useasti, että et ole silloin kelvollinen tekemään työtehtävääsi. Et siis osaa tarjota osaamistasi ja tehdä vaihtokauppaa.
Sun on hyvä ihminen myytävä sun taitoja ja monipuolisuuttas. Sä myyt itteäs ja vanhemmat kolleegat kyllä juttelee pomon kanssa susta ja sun osaamisen tasosta.
Joten hikoile hyvä mies henkes edestä. Muuten sun tilalle palkataan joku muu.
Jos joku palkataan töihin, niin sille on tarvetta ja tiimin on toimittava. Ei sinne hyväntekeväisyydestä ketään palkata.
Enpä tiedä oletko sama kommentoija kuin muissakin viesteissä, mutta kusta tuntuisi päässä virtaavan ihan kiitettävästi :o
Haukkuvat meitä suomalaisia umpimielisiksi. Ovat oikeassa!
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa. Olen nyt rekryprosessissa päällikkötason tehtävään toiseen yksikköön samassa firmassa. Tämä kontakti syntyi kuntosalilla. Juttumiehenä tuli salilla törmättyä erääsee vanhempaan tyyppin ja juteltua niitä näitä kuntosalista jne. Kysäisi sitten kerran, olenko muuten samassa firmassa töissä, kun muisti nähneensä. Vihjasi, että heillä tulee sisäiseen hakuun päällikkötason tehtävä. Nyt on 2 hakukierrosta ja psykologiset käyty, tod.näk olen tähän tehtävään 90% varma valinta. Näin toimii työmarkkinat. Sosiaalisilla taidoilla on todellakin merkitystä.
Ja tuohan ei tarkoita että sinne mitään parasta saataisiin. Mutta tosiaan, noin ne työmarkkinat skulaa.
Minut on harjoittelijana sijoitettu yksin eri tiloihin muista niin kyllä se vie intoa tutustua muihin tauoilla, kun muuten tuntuu olo niin hyljätyltä ja työpaikkaan kuulumattomalta.
Vierailija kirjoitti:
Minut on harjoittelijana sijoitettu yksin eri tiloihin muista niin kyllä se vie intoa tutustua muihin tauoilla, kun muuten tuntuu olo niin hyljätyltä ja työpaikkaan kuulumattomalta.
Tuo kuulostaa jo surulliselta... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on niin päin että "työelämä" kohtelee nuoria huonosti. Vakituisia ei kiinnosta tutustua nuoriin joita tulee ja menee koko ajan. Pomo kusettaa palkassa ja työolot on mitä on.
Hyviä pointteja.
Eipä ne vakkarit kerkeä tutustumaan kun vaihtuu niin usein ja ei ole järkeäkään luoda verkostoa siksi.
Usein vakkaritkin nykyään ovat pätkätyöläisiä että se siitä vakkariudesta...
Ammattiliittojen pitäisi tehdä nyt oikeaa työtä eikä vaan olla ammattiliitto. Työpaikat pitäisi pistää mafiapuristukseen. Palkkoja tulisi nostaa useilla euroilla tunti vähintään 4e tunti joka alalle. Eli se tarkoittaa sitä että ne 8e tunti työläiset saisivat tulevaisuudessa 12e tunti.
et ole sen arvoinen ja jossain saman työpanoksen saa eurolla päivä.
sä oot vaan ahne ja ilkeä mulkku. miten sä kehtaat elää hyvällä omallatunnolla?
tee parannus jo tänään. ala hyväksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla vaiva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran meidän tiimissä kaveri lähti viemään postia ja kysy että haluuko joku muu tilata jotain syötävää. ni sanoin että joo tuo mulle jotain.
No se toi ja ruokkiksel avasin paperipussukan.
Mist se ties et halusin just sen savulohipatongin?
Tää on just sitä mitä työtiimissä on kyse. Ajatustenlukua ja tiimipeliä.
En edes sanonut mitään patonki suussani. Ajattelin että kiitti kamu, mä rakastan sua ja vinkkasin positiivisella ilmeellä.
Äkkiä kuulin päässäni röyhtäyksen ja matalan äänen et: " ole hyvä kamu, mäki rakastan sua kamu".
Ruokkiksen jälkeen mentiin paskalle 40min ja vaihdettiin telepatialla työasioita keskenään, sanoja säästäen. Loppu päivästä (2h) meni kivasti.
Opetelkaa telepatiaa. Ne harjoittelijat käyttää telepatiaa.
Hölmöt puhuu turhia.
Itse kun keitän kahvit, laitan työkaverille aina teevedet myöskin vedenkeittimeen. Näin tämä tiimityö toimii. Kehityskeskusteluissa lähinnä keskitytään läpänheittoon ja kevyeeseen kenttävittuiluun.
Hyvän työkaverin tunnistaa myös siitä että se painaa kahvinkeittimen päälle tauolle tullessa.
Nämä uudet eivät oikein tajua. Heillä ei ole tilannetajua.
Jännä miten ajattelemattomia monet ovat.
Kiva tulla aamulla juomaan kahvit kun muut istuu jo teekupit käsissään tai limua hörppien ja kukaan ei ole tajunnut painaa kahvinjuojalle kahvinkeitintä päälle.
Kun kahvi on valmistunut niin tauko onkin jo ohi.
Tämän oli jo pakko olla vitsi. Se keittää joka juo. Se juo joka keittää. En tasan koske kahvinkeittimeen jos en itse siitä koskaan juo tai ole kokouskahvivastaava. Minä en tiedä, millaista kahvia haluatte ja milloin haluatte. Ymmärrän närkästyksen pummeja kohtaan. Onneksi meillä on automaatti, niin kaikki saavat juoda mitä haluavat, ja kenenkään ei tarvitse olla marttyyri.
Ei se nyt jumalauta ole vaikeaa painaa nappia että kone käynnistyy???
Aika kusipäisen kuvan antaa ihmisistä jos ei osaa painaa nappia kahvinjuojalle.
Kiitos neuvosta, seuraavalla kerralla "painan vain nappia". Toivottavasti kahvinjuojat ovat iloisia kuumasta pannusta.
Ole hyvä. Hauska antaa neuvoja retardille tai ilmeisen kusipäiselle ihmiselle, joka kaivaa verta nokastaan.
Meidän jätkäporukassa sut raahattais tupakkapaikalle sakinhivutukselle.
Ei hirveästi tykätä kusipäisestä käytöksestä. Jätkät on kato rehtejä ja reippaita toisilleen. Tollanen asenne hivutetaan pois taukopaikalla.
Tuossa on miesten ja naisten ero. Jos miehenä peeloilet, voit saada käkättimeen. Se opitaan jo nuorena. Naiset taas voi tehdä mitä tahansa ja pahin mitä seuraa on pahaa puhetta selän takana.
Mielummin otan käkättimeen kerran kuin kuulen 10 vuoden takaisia juttuja yhä uudelleen tyypeiltä jotka eivät edes olleet talossa kun se tapahtui.
Kun sanat ja vuorovaikutustaidot loppuvat, mikä valitettavasti yksinkertaisimmalla (mies)aineksella tapahtuu melko pian, ellei heti kättelyssä, niin sitten nyrkit puhuvat, taannutaan väkivaltaisiksi öykkäreiksi ja sitten vielä ylpeillään sillä.
Normityöpaikalla nyt ei vain kuulu tapella kuin nyrkkeilykehässä, vaikka mikä olisi. Tulee mieleen Citymarketin työntekijöiden kesäjuhlat taannoin, joita poliisi selvitteli.
Jos käytöstavat puuttuu, niin aika nopeasti erilaisissa kultuureissa joku päättää opastaa kohteliaampaan käyttäytymiseen.
Käytöstavat ja neutraali ystävällinen olemus ehkäisee kätevästi väkivaltaisuuksia.
Yleensä kun tulee käkättimeen niin kannattaa pohtia että onko ne käytöstavat kunnossa. Omalla käytöksellä otetaan vastuuta elämässä. Turha ylimielisyys pois ja vinoilu, niin selviää suoralla nenällä pitkälle. Ei mene nenä lyttyyn.
Vaikka käytöstavat toiselta osapuolelta puuttuisivatkin niin mikään ei oikeuta väkivaltaan. Ensimmäisenjoka lyö on aina syyllinen, väärin ja tuomittavasti toiminut. Ei auta mitkään selittelyt tai tekosyyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa. Olen nyt rekryprosessissa päällikkötason tehtävään toiseen yksikköön samassa firmassa. Tämä kontakti syntyi kuntosalilla. Juttumiehenä tuli salilla törmättyä erääsee vanhempaan tyyppin ja juteltua niitä näitä kuntosalista jne. Kysäisi sitten kerran, olenko muuten samassa firmassa töissä, kun muisti nähneensä. Vihjasi, että heillä tulee sisäiseen hakuun päällikkötason tehtävä. Nyt on 2 hakukierrosta ja psykologiset käyty, tod.näk olen tähän tehtävään 90% varma valinta. Näin toimii työmarkkinat. Sosiaalisilla taidoilla on todellakin merkitystä.
Ja tuohan ei tarkoita että sinne mitään parasta saataisiin. Mutta tosiaan, noin ne työmarkkinat skulaa.
Tuossapa sen nähdään, miten heikkoja tyyppejä päästetään rekrytoimaan. Tärkeämpää on osata juoruilla kuin osata tehdä töitä, näin karkeasti yleistäen. Itse puhun pääasiassa vain työasioista, mistä puhun kyllä mielelläni. Harrastuksiani en tuputa ja perheeni yksityisasiat ei kuulu työkavereille. Ei meillä mitään erikoista ole, tavallinen perhe, mutta silti omien läheisteni asiat ei kuulu ihmisille, jotka ovat heille ventovieraita. Sen takia hyviä tyyppejä jää työttömäksi ja suomalainen työelämä on tehotonta, kun nykyään halutaan palkata lörpöttelijöitä tekijöiden sijaan. Kyllä itsekin asiakkaille osaan olla sosiaalinen ja puhua työasioita. Ei asiakaskaan kaipaa sitä, että heiltä veloitetaan lörpöttelystä niitä näitä. Tietysti tuolla tavalla saa ilmaa tunteihin ja hintoihin, kun pitää olla sosiaalinen muutoin kuin työasioissa.
Itse olen koulutukseltani insinööri ja ollut töissä sekä nais- että miesvaltaisessa työpaikassa. Kyllä mä olen pahempaa halveksuntaa aina kokenut miehiltä. Osaamista ja työtehoa löytyy kyllä. Sekin, ettei miehet muka juoruile selän takana, paskapuhetta. Kuulen sitä lähes päivittäin ja nykyisellä työpaikalla olen ainoa nainen. Kun en osallistu tuohon, olen saanut haukut selän takana ja nimenomaan miehiltä. Miehet kun puhuvat paskaa muista, sekä miehistä että naisista, päälle tulee aina ilkeä nauru.
Se kiva ei synny pakottamalla ja sujuvasti paskaa puhuvia epäreilusti suosimalla.
Nämä moottoriturpatyypit kun saattavat hölösuusuupalttiominaisuudestaan huolimatta olla sosiaalisesti lahjattomia (eivät huomioi esim hiljaisempia tai muuten vaan erilaisia kollegoita/asiakkaita - vai eikö MYÖS heillä kuulu olla kivaa?
Ties mitä ideoita ja osaamista heillä saattaa muhia, mutta vaikenevat kun ketään ei kiinnosta eikä arvostustakaan heru mistään, korkeintaan vaan paskaa niskaan ja yritetään muuttaa persoonaansa hösösuisemmaksi)
sekä vielä ammatillisestikin epäpäteviä.
Lopputuloksena on kööri tyhjäntoimittajia, joilla kyllä läppä lentää ja samanhenkisillä on pirun hauskaa, mutta ei mitään takeita oikeasta menestyksestä, joka varmimmin tulisi sillä, että erilaisetkin hyvääksytään ja tarvittaessa tuetaan puolin ja toisin.
Ap antaa ymmärtää, että kuka tahansa suulas jokapaikanhöylä kaikkientuntema entisajan kylähullukin voisi tehdä mitä tahansa työtä vailla muuta konkreettista osaamista kuin pashanjauhamiskyky.
No suattaahan se asia niin ollakkii..
..tai suattaapi olla olematta..
Eiköhän se ole työnjohdon asia kertoa/jakaa niitä töitä eikä odottaa että joku kesähessu leikkisi ajatustenlukijaa. Kyllä kuulostaa myrkylliseltä työilmapiiriltä tuollainen kyräilevä ja omituinen, salaileva työympäristö. Huh huh.