Hei te nuoret työharjoittelussa olevat opiskelijat, tutustukaa oikeasti työkavereihin
En käsitä. Meillä useampi nuorehko korkeakouluopiskelija kesätöissä. Eivät puhu mitään muuta, kuin pakollisen pahan. Ei mitään kontaktia oteta muihin. Itse sain jatkopestin ja sen jälkeen vakkaripaikan inssinä ihan vain sillä, että harjoitteluaikana tulin hyvin juttuu muiden kanssa. Suosittelivat sitten jatkoonkin. Työ kuitenkin sellaista, joka vaatii hyvät vuorovaikutustaidot. Yksi työnjohtoharjoittelija ei puhu oikein mitään, oon kuullu sen ehkä 20 sanaa puhuvan tämän kesän aikana. Onko tässä joku sukupolvien välinen kuilu, kun me vakkarit ollaan yli 30, osa yli 40 vaa ja nuoremmat luokkaa 20? Vai kokevatko he, että tämä on vain kesätyö. Ei ole mielenkiintoa jutella noille urpoille. Tiedetään jo nyt, ketkä nykyisestä kesätyöntekijöistä otetaan seuraavallekin kesälle.
Kommentit (174)
Eipä ole ap:lla kaksiset vuorovaikutustaidot kun ei tajua, että me ihmiset olemme erilaisia ja se pitäisi hyväksyä.
Ap sekoittaa Tinderöinnin työntekoon.
Fiksu työntekijä pitää aina sopivan etäisyyden kollegoihinsa, välit ovat siis kohteliaat ja asialliset, jolloin tarvittava info kulkee, mutta vapaa-aikaansa ei tähän pidä uhrata, näin vältytään turhilta draamailuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään juuri naureskelin, kun kävelin ohi useammasta meidän kesätyöntekijöistä. Suurin osa ei tervehtinyt, ei katsonut päinkään. Tämän päivän perusteella voin todeta, että miehet tervehtii, naiset ei.
Tulihan se sieltä! Ne huonot naiset!
Mutta ne panee pomoa ja saa vakkarin paikan, vai miten tää naisviha stoory nyt jatkukaan?
On yleisesti hyväksytty mielipide, että on ok jos nuori nainen on epävarmempi ja käyttäytyy kuin "hissukka" verrattuna samanikäiseen suulaaseen mieheen.
KUINKA TÄMÄ EI MUKA NÄY TYÖPAIKALLA?
Tarvitaan 50shades elokuvien kaltainen herrasmies herättämään tällaisen hissukan sisäinen nainen.
Karkeahkosti muotoiltu mutta totta. Ihminen viettää työpaikallaan isoimman osan päivästään ja elämästään (nukkumista ei nyt huomioida); yleiseen viihtyvyyteen ja siihen, ettei töissä vaan v*tuta vaikuttaa merkittävästi henkilöstö. Joten, tympeät huonokäytöksiset tuppisuut pilaavat koko työyhteisön.
Meilläkin aina toisinaan näitä nykyajan helmiä tulee mutta ei toista kertaa.
Koska olen itse siinä asemassa nykyään, että valitsen työntekijät osastollani, valitsen mielummin ns normaalit käytöstavat omaavan nuoren, joka osaa edes peruskäytöstavat eikä myrkytä ilmapiiriä pelkällä olemuksellaan. Ei kiinnosta katsella hapannaamaa päivästä toiseen - niitä on ollut jo riittämiin. Työt voi aina opettaa.
Vaikea tutustua kehenkään, kun kaikki ovat niin äänekkäitä päällekäyviä höpöttäjiä. En saa tällaisista ihmisistä mitään otetta enkä oikein tiedä miten heihin pitäisi edes tutustua, kun eihän siihen puheensorinaan meinaa saada sanaa väliinkään. Olen aina ollut enemmän kuuntelija, mutta tietenkin kohtelias ja keskustelen kyllä jos minuun selvästi otetaan kontaktia.
Olen kuvitellut, että kyky aidosti kuunnella olisi hyvin tärkeää alallani (sosiaaliala), mutta ilmeisesti sitten olen ainakin tämän ketjun perusteella vain törkeä tyhmä tuppisuu.
Tämän päivän HS-juttu liittyi mielestäni aika läheisesti tähän aiheeseen. "Ujot esiin" taisi olla jutun otsikko, suosittelen!
Olen äärimmäisen huono smalltalkkaamaan. Olenko nyt huono ihminen, kun mieluummin istun hiljaa vieressä kahvipöydässä ja kuuntelen sen sijaan, että kerron kaiken mahdollisen elämästäni ja huokailen passiivisaggressiivisesti, kun hijaisuutta jatkuu liian kauan?
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti lahjakas ihminen ei vaadi muilta varsinkaan introverteilta ujoilta alati pellehermannityylistä viihdykettä tai pakota heitä ekstroverteiksi suupalteiksi omaksi mukavuudekseen, vaan kunnioittaa heidän omaa persoonaansa ja arvostaa heitä syrjimättä ja juorukelloja helppoheikkejä perskärpäsiä suosimatta.
Katso peiliin ap, sinä ja kaltaisesi ette ole sosiaalisresti lahjakkaita. Olette itseriittoisia k-päisiä kiusaajia.
Luoja mitä porukkaa täällä kommentoi. Huhhuh. Ja tuo kommentti sai 22 tykkäystä. Ei ihme että tällä porukalla on aikaa keskittyä vauvapalstailuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesti lahjakas ihminen ei vaadi muilta varsinkaan introverteilta ujoilta alati pellehermannityylistä viihdykettä tai pakota heitä ekstroverteiksi suupalteiksi omaksi mukavuudekseen, vaan kunnioittaa heidän omaa persoonaansa ja arvostaa heitä syrjimättä ja juorukelloja helppoheikkejä perskärpäsiä suosimatta.
Katso peiliin ap, sinä ja kaltaisesi ette ole sosiaalisresti lahjakkaita. Olette itseriittoisia k-päisiä kiusaajia.
Luoja mitä porukkaa täällä kommentoi. Huhhuh. Ja tuo kommentti sai 22 tykkäystä. Ei ihme että tällä porukalla on aikaa keskittyä vauvapalstailuun...
...hän sanoo vauvapalstaillessaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla on monenlaisia ihmisiä.
Myös niitä hiljaisia ja vähemmän sosiaalisia, jotka eivät paljoakaan puhele, mutta tekevät työnsä erinomaisesti. Ja näin on hyvä.Työpaikolla ollaan työn takia, ei kahvihuoneen jutteluiden ja sosiaalisen elämän takia.
Eri asia on sitten ne työpaikat, joissa sosiaalisuus on jo valinta kriteeri, esim. markkinointi yms.
Kyllä työ on paljon mukavampaa kun sen voi tehdä porukassa, josta tietää muutakin kuin että nuo ovat samassa työpaikassa kuin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä puhumattomuus on tosi huonoa käytöstä. Voi olla introvertti ja silti osata käyttäytyä. Ai että inhoan mieheni lasta jonka suurin saavutus tähän päivään mennessä oma-aloitteiseen kommunikointiin on ynähdys ”mmm” mikä on ilmeisesti moi.
Narsistisena vastailee kyllä itsestään esitettyihin kysymyksiin mutta ei kysy muilta mitään, ei katso, ei puhu.
Käytöstavat siltä puuttuu ei muuta, ja ei tosiaan ole töissä, ikää 22. Järkyttävää.
Tietoisku: se lapsi vastailee ihan siksi, että olisi kohtelias, epäkohteliastahan olisi jättää vastaamatta. Itse voisit lopettaa tuon utelun, lasta ei selvästi huvita keskustella kanssasi. Anna hänen olla. Ja nyt on sen takia narsisti, että yrittää olla kohtelias? Ahahaha, salli mun nauraa. Ja arvaa miksi se ei kysy mitään? Koska sitä ei kiinnosta. Jätä ressukka rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän HS-juttu liittyi mielestäni aika läheisesti tähän aiheeseen. "Ujot esiin" taisi olla jutun otsikko, suosittelen!
Artikkeli on vain tilaajille. Viitsisikö joku tilaaja kopioida sen tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla on monenlaisia ihmisiä.
Myös niitä hiljaisia ja vähemmän sosiaalisia, jotka eivät paljoakaan puhele, mutta tekevät työnsä erinomaisesti. Ja näin on hyvä.Työpaikolla ollaan työn takia, ei kahvihuoneen jutteluiden ja sosiaalisen elämän takia.
Eri asia on sitten ne työpaikat, joissa sosiaalisuus on jo valinta kriteeri, esim. markkinointi yms.
Kyllä työ on paljon mukavampaa kun sen voi tehdä porukassa, josta tietää muutakin kuin että nuo ovat samassa työpaikassa kuin minäkin.
Rahaa saadaan myös elääkseen. Onko oikein, että ujoilla tms. ei olisi oikeutta elantoonsa.
Anna mä arvaan ap, sinulle ja kanalaumalle se tutustuminen tarkoittaa sitä, että pitää liittyä pa*kanjauhamisrinkiin vanhojen haahkojen kanssa. Työpaikalla ihan normaali kanssakäyminen riittää. Ei tarvitse sen kummemmin työkavereihin tutustua jos ei tunnu luonnolliselta, eikä se tosiaan ole mikään hyvän työntekijän mittari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis valitsette kesäduunarit sen perusteella kuka juttelee vakkareille eniten? Ei taida olla kovin high-tech-paikka
Tarkoitan tällä siis sitä, että työn yksi vaatimus on hyvät vuorovaikutustaidot ja tiimityö. On osattava tehdä yhteistyötä. On osattava avata suunsa. Osa tehtävistäkin on sellaisia, joissa on vastuussa muiden turvallisuudesta esimiesasemassa. Se vaatii tietynlaista auktoriteettia. Hiljaisemmat eivät tahdo pärjätä.
ap
Tämä on vain sinun mielipiteesi ja toiveesi, että kaikki olisivat kaltaisiasi. Työkaverit eivät ole mitään parisuhteita tai perheitä. Heidän kanssaan ei tarvitse kaveerata. Heidän kanssaan tehdään töitä. Se, joka ei ota esimiehen neuvoja kuuleviin korviinsa, koska esimiesharjoittelijalla ei ole oikeanlaista persoonaa on se, jolta puuttuvat tiimityötaidot eikä toisinpäin. On toivottoman vanhanaikaista ajatella, että vaikka jossain rakennustyömaalla olevalla pitäisi olla tietynlainen persoona tiettyihin tehtäviin.
Lisään vielä, että vastaava kaavoihin kangistuminen on johtanut siihenkin, että naisia on vähemmän yritysten johtoryhmissä. Nyt AP siirryt nykyaikaan myös henkisesti ja jätät muiden persoonan arvostelun sikseen. Hiljaisemmatkin harjoittelijat osaavat ja oppivat töihin. Oma ongelmasi on, että siellä ei ole sinulle BFF:ää.
Ap + hännystelyhovinsa vaikuttaa jälkeenjääneeltä. Jämähtänyt hiekkalaatikkoleikkiaikoihinsa.
Ei työpaikka voi kuitenkaan olla mikään aikuisten päiväkoti tai lastentarha, jossa kiukutellaan milloin mistäkin jonninjoutavasta myrskyvesilasissa tragediasta: "Byää toi ei leiki mun kaa, toi ei mielistele mua, yhyy toi on liian erilainen, eikä sopeudu" jne jaadijaa "vääryydestä". ;'D
Höpönlöpön. Ei kaikkien tarvitse olla äänessä koko ajan. Olet varmasti hyvä työntekijä. Älä nyt sentään irtisanoudu vauvapalstan kommenttien takia. Tsemppiä!