Kuka saa lapsen ensimmäisenä syliin synnärillä? Ei kai vain mies?!
Haluan olla se joka pitää lasta ensinmäisenä. Voiko mieheltä kieltää sen tulemisen sinne huoneeseen?
Kommentit (29)
Ensimmäinen annettiin ensin isälle kun meni heti synnyttyään lääkärin tarkistettavaksi ja minua parsittiin kun vauva palasi. Toinen tuli suoraan minun vatsani päälle.
Meillä lapset leikkivät keskenään synnäreillä.
Ihan pientä lasta voi pitää sylissä.
Kolmessa synnytyksessä olen ollut ja aina se on kätilö tai joku hoitsu ensimmäisenä napannut ettei lattialle putoa .
Ei noin patriarkaalista käytäntöä ole enää missään ainakaan Suomessa. Nykyisin sairaaloissakin otetaan huomioon naisten ihmisoikeudet.
Kyllä se on kätilö tai lääkäri joka ihan ensimmäisenä lasta pitelee sylissään/käsissään. Siitä sitten nostetaan napanuoran vielä kiinni ollessa äidin vatsalle jos kaikki on hyvin.
Jouduin sektioon joten lääkärin ja hoitajan jälkeen mies oli se joka ensin piti vauvaa. Mitä väliä, olihan se vauva ollut just mun sisällä 9 kk.
Meille lapsia vain näytettiin ja hiukan ehdin koskettamaan. Kaksoset syntyivät 5 viikkoa ennen laskettua aikaa ja siksi heidät vietiin melkein saman tien keskolaan.
Saimme myöhemmin pitää heitä sylissä ihan riittämiin, kummallekin oli sylintäytettä.
Ap on ilmeisesti sitä äitityyppiä, jonka takia neuvolassa muistutetaan ettei äiti saa omia vauvaa itselleen, vaan pitää antaa isällekin tilaa.
Mammat nostaneet vauvan omimisen jo aivan uudelle tasolle. Saako isä koskeakaan enää vauvaan? Sitten ihmetellään kun kaikki vauvanhoito jää äidille.
Miesten on aivan turha siellä synnärihuoneessa olla edes mukana.
Vierailija kirjoitti:
Se mies?! on yleensä lapsen isä.
Ap:n tapauksessa ei ehkä ole.
Vierailija kirjoitti:
Se mies?! on yleensä lapsen isä.
Vähän awkward jos se on joku random kyllä.
Ei tarvitse päästää puolisoa synnytyssaliin, jos synnyttäjä ei halua.
Synnytyksen kulkua et voi itse määrätä etukäteen. Asiat voivat mennä niin tai näin ja sen mukaan toimitaan.
Ehditte molemmat pitää vauvaa sylissä. Hellikää vauvaa ja pitkää häntä paljon sylissä sitten kotonakin.
Todennäköisesti hoitaja, jos tarkkoja ollaan, mutta totta kai mies saa myös vastaanottaa lapsen. Itse se on jo hankalaa. Syntymän jälkeen voi vain rohkeasti sanoa, että lapsi annetaan äidin syliin.
Minusta on vain hyvä, että isä (jos on paikalla synnytyksessä) saa alusta asti osallistua leikkaamalla napanuoran ja pitämällä vastasyntynyttä sylissään tai jopa paidan alla. Isyyden tunnesuhteen muodostumisen kannalta todella oleellinen juttu.
Ap taitaa olla provo, tai sitten lapsen isä ei ole kuvioissa ja välit on jäätävät. Synnytykseen voi mennä myös yksin tai doulan kanssa. Doulaksi voit pyytää vaikka parasta ystävääsi tai jotakuta muuta läheistä ja luotettavaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vain hyvä, että isä (jos on paikalla synnytyksessä) saa alusta asti osallistua leikkaamalla napanuoran ja pitämällä vastasyntynyttä sylissään tai jopa paidan alla. Isyyden tunnesuhteen muodostumisen kannalta todella oleellinen juttu.
Ap taitaa olla provo, tai sitten lapsen isä ei ole kuvioissa ja välit on jäätävät. Synnytykseen voi mennä myös yksin tai doulan kanssa. Doulaksi voit pyytää vaikka parasta ystävääsi tai jotakuta muuta läheistä ja luotettavaa ihmistä.
Yleensä klaanilla on oma doula eli sitä ei päätetä itse.
Sektiossa vauva menee ensin isän syliin. Putsauksen ja tutkimusten jälkeen vauva on ensimmäiset elintuntinsa isän sylissä ihokontaktissa. Mulla oli ihana ja helppo sektio ja sanoisin, että vauvan ja isän suhteen kannalta on tosi hyvä, että vauva menee ensiksi isälle. Vauva kuitenkin roikkuu äidin tississä kiinni seuraavat kuukaudet.
Syntyessään lapsi on napanuoralla kiinni sinussa ja nostetaan syntymän jälkeen vatsasi päälle suoraan, jos kaikki sujuu normaalisti.