Mensan testi ja perhekriisi
Menimme puolisoni kanssa sitten tekemään jokin aika sitten Mensan testin. Minulla on korkeampi älykkyysosamäärä kuin puolisollani. Hän otti siitä nokkiinsa ja on enemmän tai vähemmän mököttänyt minulle testin jälkeen.
Yritin selittää hänelle, ettei yksi testi ole koko maailma ja ihmisellä on muitakin ominaisuuksia kuin älykkyysosamäärä. Osasimmehan me elää yhdessä ennen testiäkin kaikessa sovussa!
Avaudu asiasta siksi, ettei kukaan muu mene tekemään samaa virhettä. Jos oma älykkyysosamäärä kiinnostaa niin käykää testissä salaa älkääkä mainitko siitä kenellekään.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
On muuten jännä, että vaikka näitä todella huippuälykkäitä on väestöstä todella pieni prosenttiosuus, niin kummasti ne vain ovat löytäneet muutaman tunnin aikana tiensä juuri tälle palstalle...
2 % väestöstä on karkeasti 100 000 ja jos otsikko houkutteli heistä 10 kirjoittamaan tähän, ei ole mitenkään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten jännä, että vaikka näitä todella huippuälykkäitä on väestöstä todella pieni prosenttiosuus, niin kummasti ne vain ovat löytäneet muutaman tunnin aikana tiensä juuri tälle palstalle...
2 % väestöstä on karkeasti 100 000 ja jos otsikko houkutteli heistä 10 kirjoittamaan tähän, ei ole mitenkään ihmeellistä.
Kiitos kun jauhotit tuon apinan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti kertoo kyllä sinun älykkyydestäsi kaiken, jos et ymmärrä että niitä 1% älykkäimpiäkin on Suomessa kymmeniä tuhansia, joten muutaman osuminen yhdelle Suomen suurimmista keskustelupalsoista on paitsi mahdollista niin itseasiassa jopa varsin todennäköistä.
Omalla exälläni oli tarve olla kaikessa parempi kuin itse olen ja se olikin melko helppoa, koska olen tosi monessa asiassa keskimääräistä huonompi ja kilpailuhenkisyys on nolla.
Olen tehnyt mensan testit ja olisin päässyt jäseneksi. Mensan testi ei kuotenkaan riittänyt älykkyyden mittariksi vaan koko ajan ex löysi parempia testejä älykkyyden mittaamiseen, joita olisi pitänyt sitten suorittaa ja testit muuttuivat sitä mukaan hunoiksi mittareiksi kun sain niistä exää parempia tuloksia jne.
Tämä ei valitettavasti ollut edes ainoa vika mikä exällä oli.
Vierailija kirjoitti:
Omalla exälläni oli tarve olla kaikessa parempi kuin itse olen ja se olikin melko helppoa, koska olen tosi monessa asiassa keskimääräistä huonompi ja kilpailuhenkisyys on nolla.
Olen tehnyt mensan testit ja olisin päässyt jäseneksi. Mensan testi ei kuotenkaan riittänyt älykkyyden mittariksi vaan koko ajan ex löysi parempia testejä älykkyyden mittaamiseen, joita olisi pitänyt sitten suorittaa ja testit muuttuivat sitä mukaan hunoiksi mittareiksi kun sain niistä exää parempia tuloksia jne.
Onko tämä tarina tosi?
Ketään ei kiinnosta mensan testit.
Eikä voi olla älykäs hehkuttaessaan av:lla "älykkyyttään".
Vierailija kirjoitti:
Siis mensaan pääsyn raja on se, että on älykkäimmän 2% joukossa. Kun suomalaisia on viisi miljoonaa, prosentti olisi 50 000 eli 2% on 100 000. Näistä tietenkään läheskään kaikki eivät käy testissä tai halua liittyä mensaan, mutta on jo tilastollisesti ilmeistä, että kyllä täällä muutama mensalainenkin roikkuu, vielä useampi liittymiseen riittävän älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tarina tosi?
Ei, jos kysyt exältäni, joka on mielestään nerokas miljardööri.
Jos taas viittaat typoihin ja huonoihin lauserakenteisiin, niin..
Otsikko houkutti klikkaamaan ja ihan vaan apinaa kisuatakseni sanon, että olen mensan jäsen. Ei mulla muuta. Jaktakaa.
Einsteinin aivot painoivat vain 1,230 g, kun keskimääräinen paino on noin 1,400 g. Neuronitiheys tosin oli suurempi.
Ei se koko, vaan miten käyttää...
Vierailija kirjoitti:
Niin. En olis uskonut😂
Tämä on avn älykkäin keskustelu..
En kyllä ymmärrä väitettä, että jos on oikeasti älykäs niin ei voi haluta "rehennellä" siitä. Jos on oikeasti keskivertoa parempi jossain taidossa, niin kai silloin tiedostaa että suuri osa on huonompia?
Toki rehentely antaa huonon vaikutelman kuten fiksu ymmärtää, palstalla ollaan kuitenkin kasvottomia joten vaikutelman antamisella ei ole niin väliä.
Mun sisko kuului siihen korkeimpaan 1 % porukkaan. En kyllä koskaan lapsena pitänyt siskoani mitenkään erityisen välkkynä, mutta en varmasti itse sitten vain tajunnut miten välkky hän oli.
Hänen elämänsä meni sitten pieleen kun äitini alkoi kehua häntä ympäri kyliä. Kovat paineet menestykseen veivät masennukseen.
Älkää ainakaan nostako ketään jalustalle.
Oma mieskin on pärjännyt älykkyydellä elämässään, mutta välillä pitää ihan ihmetellä miten tyhmä hön joissain asioissa on...
Onneks ollaan miehen kanssa älykkäitä molemmat, mutta ihan eri tavalla. Minä pärjäisinkin Mensan testeissä, mies tuskin ja on silti monessa asiassa mua viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
Einsteinin aivot painoivat vain 1,230 g, kun keskimääräinen paino on noin 1,400 g. Neuronitiheys tosin oli suurempi.
Ei se koko, vaan miten käyttää...
Einsteinin aivot nyt poikkesivat normaalin ihmisen aivoista aika paljon. Hänen kohdallaan kyse siis saattoi olla geenien tuomasta edusta. Toki hän myös ahkeroi, jokaisen älykkään tulee nähdä jokin vaiva kehittyäkseen huipulle.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä väitettä, että jos on oikeasti älykäs niin ei voi haluta "rehennellä" siitä. Jos on oikeasti keskivertoa parempi jossain taidossa, niin kai silloin tiedostaa että suuri osa on huonompia?
Toki rehentely antaa huonon vaikutelman kuten fiksu ymmärtää, palstalla ollaan kuitenkin kasvottomia joten vaikutelman antamisella ei ole niin väliä.
mutta ei ne kaikki muut välttämättä ole sua hirveän paljon tyhmempiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koko, vaan miten käyttää...Einsteinin aivot nyt poikkesivat normaalin ihmisen aivoista aika paljon. Hänen kohdallaan kyse siis saattoi olla geenien tuomasta edusta. Toki hän myös ahkeroi, jokaisen älykkään tulee nähdä jokin vaiva kehittyäkseen huipulle.
Tämä olikin näpäytys tuolle "miehen aivot painaa enemmän"-jankuttajalle. So what? Ei se tarkoita että olisivat pelkän koon vuoksi jotenkin "älyvoimaisemmat", vaan rakenne ratkaisee. Tuolla logiikalla kaikki massallisesti suuremmat henkilöt olisivat älykkäämpiä kuin fyysisesti pienikokoisemmat. Näin ei kuitenkaan ole. Eli kuten sanoin, koolla ei ole mitään väliä jos ei osata käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tarina tosi?
Ei, jos kysyt exältäni, joka on mielestään nerokas miljardööri.
Jos taas viittaat typoihin ja huonoihin lauserakenteisiin, niin..
Joo siis ihan tuohon tekstisi sisältöön viittasin :D Aika pohjalla tainnut tämän exän itsetunto olla, jos noin suuri on todistelun tarve ollut.
Älykkyys on pelkkää potentiaalia. Kaikki on kiinni siitä miten sitä käyttää, tai on käyttämättä.
Aloittaja voi vaikka luvata sitten olla käyttämättä potentiaaliaan niin paljon. Eiköhän se siitä :D