Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mensan testi ja perhekriisi

Turhautunut
28.04.2019 |

Menimme puolisoni kanssa sitten tekemään jokin aika sitten Mensan testin. Minulla on korkeampi älykkyysosamäärä kuin puolisollani. Hän otti siitä nokkiinsa ja on enemmän tai vähemmän mököttänyt minulle testin jälkeen.

Yritin selittää hänelle, ettei yksi testi ole koko maailma ja ihmisellä on muitakin ominaisuuksia kuin älykkyysosamäärä. Osasimmehan me elää yhdessä ennen testiäkin kaikessa sovussa!

Avaudu asiasta siksi, ettei kukaan muu mene tekemään samaa virhettä. Jos oma älykkyysosamäärä kiinnostaa niin käykää testissä salaa älkääkä mainitko siitä kenellekään.

Kommentit (185)

Vierailija
81/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

älykkäät naiset ovat parhaita bunkassa

Vierailija
82/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se älykkyysosamäärä mitään menestystä lupaa. Minulla on Mensan jäsenyyteen oikeuttava älykkyysosamäärä (ja paljon korkeampi kuin miehelläni), mutta samalla myös mm. tyypin 2 kaksisuuntainen mielialahäiriö ja Asperger-piirteitä. Peruskoulu ja lukio menivät lukematta erinomaisesti läpi mutta sitten alkoikin alamäki. Yhden alemman korkeakoulututkinnon olen saanut suoritettua ja teen matalapalkkaista suorittavan tason työtä, siinä olen hyvä ja pidän sen tiukasta struktuurista. Joskus aina aloitan yliopisto-opinnot uudelleen ja haaveilen "paremmasta työstä" ja fiksummista työkavereista, mutta en kestä ryhmätöitä, opintojen hajanaisuutta ja jatkuvaa keskeneräisyyden tunnetta enkä etenkään sitä jatkuvaa verkostoitumista ja itsensä brändäämistä mitä vaaditaan. Mieluiten asuisin metsämökin mummona, ehkäpä se vanhana sitten toteutuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minulla ei ole ollut tarvetta alleviivata älykkyyttäni, mutta onhan kumppanit nähneet sivusta miten etenen opinnoissa tai urallani tai mistä osaan keskustella tai millaisia mielipiteitä pystyn muodostamaan tai miten hoksaan nopeasti asioita. Toki riippuu vastapuolen älykkyydestä, kuinka paljon tuosta hoksaa tai ei...

Vierailija
84/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuntenut vuosien varrella joukon ihmisiä, jotka kaikki ovat poikkeuksellisen älykkäitä. Tässä älykkyys tarkoittaa käytännössä matemaattis-loogista osaamista ja sen soveltamista tutkimuksessa tiedekorkeakoulussa.

Mm. eräs wanha opiskelukaverini oli matematiikan sivuaineopiskelijanakin parempi kuin algebran kurssia pitänyt tutkija (filosofian tohtori matematiikasta jne.). Opiskelukaverini kykeni kirjoittamaan nerokkaita todistuksia matematiikan osa-alueelle, jota ei ennen tätä kurssia ollut koskaan opiskellut.

Jokainen näistä em. tuntemistani ihmisistä on aina suhtautunut Mensaan järjestönä ja kyynisen huvittuneeksi, eikä yksikään heistä ikinä haluaisi olla missään tekemisissä ko. konseptin kanssa.

Myös maailmanhistoriasta tunnemme hyvän esimerkin; Richard Feynman inhosi älykkyystestejä ja niitä teettäviä ihmisiä.

Hänellä ei riittänyt aikaa tai mielenkiintoa ko. pelleilylle, koska piti tehdä tehdä tiedettä ja opettaa. Opetuksen puolella tuli maine loistavana fysiikan perusteiden opettajana ja tieteen tekemisen puolella fysiikan Nobel-palkinto.

Vierailija
85/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten iso piste-ero teillä oli? Aitoa älykkyyttä on ymmärtää, ettei mensan testi mittaa älykkyyttä tarpeeksi laaja-alaisesti.

Mitä tarkoitat tässä lauseessasi sanalla _tarpeeksi_?

Vierailija
86/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan minulla ei ole ollut tarvetta alleviivata älykkyyttäni, mutta onhan kumppanit nähneet sivusta miten etenen opinnoissa tai urallani tai mistä osaan keskustella tai millaisia mielipiteitä pystyn muodostamaan tai miten hoksaan nopeasti asioita. Toki riippuu vastapuolen älykkyydestä, kuinka paljon tuosta hoksaa tai ei...

Suosittelen että oman älykkyytesi ihailun ohella pyrit parantamaan kykyäsi kirjoittaa suomen kieltä esimerkiksi lukemalla suomenkielistä kirjallisuutta.

Aikuinen ihminen joka käyttää sanaa "hoksaa" useita kertoja samassa kappaleessa tarvitsee kipeästi lisää harjoitusta.

Vierailija
87/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle olisi kyllä dealbreaker jos nainen olisi minua älykkäämpi :D

Ei pahalla, eikä minulla mitään älykkäitä naisia vastaan ole, mutta kyllä suhteessa sentään miehen on oltava älykkäämpi. 

Höpö höpö. Olen nainen ja äo 140 (korkeampi kuin miehen), olen koulutetumpi (tohtori), paremmin edennyt uralla (johtaja) ja tienaan liki tuplat mieheen verrattuna.

Ei mitään ongelmaa miehellä. On vaan tyytyväinen kun vaimo tienaa hyvin. Avainsana lienee ”itsetunto”.

88/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle olisi kyllä dealbreaker jos nainen olisi minua älykkäämpi :D

Ei pahalla, eikä minulla mitään älykkäitä naisia vastaan ole, mutta kyllä suhteessa sentään miehen on oltava älykkäämpi. 

Semmoset suhteet ovat varmaan aika harvinaisia....

Vierailija
89/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, jos miehellä ei ole omaa aluetta, missä tuntee olevansa hyvä ja vähän parempi.

Meillä on niin, että taidan olla älykkäämpi, olen myös paremmin koulutettu ja huomattavasti menestyneempi ja varakkaampi kuin mies.

Mies taas on meistä se paremmannäköinen ja ylpeä siitä. Hänellä on myös harrastus, joka on hänelle keskeinen elämänsisältö ja hän on siinä parempi kuin minä.

Eli ap:n miehen pitää löytää oma henkilökohtainen pätemisen paikkansa elämässä, se on jokaiselle vähän erilainen. Se ei ole myöskän sukupuolikysymys, vaan kaikkien on tärkeää voivansa pärjätä jollain elämän seltorilla, oli se sitten vaikka sellainen, että on hyvä tekemään pitsaa tai laulamaan.

Vierailija
90/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin jo ekalla sivulla odottaa, että joku kommentoi tuon "jännä, että ne 2% on löytänyt tänne". Tästä ketjusta huomaa selvästi trollit ja muut mielesäpahoittajat. Keskimääräinen viestien pituus ja riitelyn vähyys tuntuisi näyttävän sen, että tähän keskusteluun on tosiaan eksynyt fiksumpia ihmisiä.

Oon viime aikoina miettinyt, miksi mun miesystävien itsetunto tuntuu romahtavan suhteen aikana, käytös muuttuu aggressiivisemmaksi ja keskustelu lakkaa. Päättelin, että vika on mussa ja onhan se. Nyt vaan tajusin tätä lukiessa, että mun aavistelu on totta. Ne ei voi sietää sitä, että olen älykkäämpi.

Ihanaa, että täältä löytyi myös toinen, joka muuttaisi mielellään korpeen mummonmökkiin. Muutetaan naapureiksi? Joku pari kilsaa väliä?

Mulla oli nuorempana kriisi, kun tajusin, että voin ohjailla meidän sosiaalista porukkaa, mutta oon luonteeltani niin kiltti ja empaattinen, etten halunnut tätä valtaa käyttää. Mulla on myös tapana ohjailla ihmisten valintoja vaivihkaa, etenkin lautapelejä pelatessa. Kerran oon tavannut ihmisen, joka nauraen totesi kesken pelin, että "Nyt mä tajusin, mitä sä teet! Vitsi, mikä pelitaktiikka!". Muut ei luonnollisesti tajunnut mitään. Mä siis hienovaraisesti sain muut uskomaan, että joku toinen pelaaja on uhka heidän voitolleen, joten keskittyivät siihen eivätkä mun peliin. Miettikää tämä sama nyt sitten oikeaan elämään. Joutuu todellakin "tyhjentämään" itseään, ettei manipuloi muita ihmisiä.

Vierailija
91/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonnekin syvälle miesten aivoihin on luultavasti ohjelmoitu ajatusjäänne "heittää kuin tyttö", ja sitä kautta pakkomielle pärjätä paremmin kuin naiset. Niin naurettavia 'kilpailuasetelmia' on ilmennyt aikojen saatossa miesten kanssa.

Suurin osa modernien ns. extreme-urheilulajien, esim. rullalautailu ja bmx-pyöräily naispuolisista harrastajista on täysin säälittäviä. Samoin on myös monien perinteisten lajien puolella, mm. jääkiekossa.

Kautta linjan aikuiset naiset jotka ovat sponsoroituja ammattilaisia häviävät lajia löysästi harrastaville teinipojille. Tästä syystä esim. rullalautailun, bmx-pyäräilyn ja jopa lumilautailun puolella naisia sponsoroidaan ainostaan sen takia että he ovat naisia. Yksikään nuori mies ei saisi samoja sponsorirahoja, jos olisi yhtä huono lajissa.

Sponsoroitu nainen,  naisten kärkeä maailmassa, hopemitalisti kisassa:

https://www.instagram.com/p/BwgTEVqHCO7/

Miesten sarjan kärkeä, tässä samassa kisassa miestensarjan voitto:

https://www.instagram.com/p/BwnxWV-hqU_/

Käytönnössä sama kuin jos laittaisi pikkulapsen nyrkkeilemään raskaansarjan maailmanmestaria vastaan.

Vierailija
92/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonnekin syvälle miesten aivoihin on luultavasti ohjelmoitu ajatusjäänne "heittää kuin tyttö", ja sitä kautta pakkomielle pärjätä paremmin kuin naiset. Niin naurettavia 'kilpailuasetelmia' on ilmennyt aikojen saatossa miesten kanssa.

Suurin osa modernien ns. extreme-urheilulajien, esim. rullalautailu ja bmx-pyöräily naispuolisista harrastajista on täysin säälittäviä. Samoin on myös monien perinteisten lajien puolella, mm. jääkiekossa.

Kautta linjan aikuiset naiset jotka ovat sponsoroituja ammattilaisia häviävät lajia löysästi harrastaville teinipojille. Tästä syystä esim. rullalautailun, bmx-pyäräilyn ja jopa lumilautailun puolella naisia sponsoroidaan ainostaan sen takia että he ovat naisia. Yksikään nuori mies ei saisi samoja sponsorirahoja, jos olisi yhtä huono lajissa.

Sponsoroitu nainen,  naisten kärkeä maailmassa, hopemitalisti kisassa:

https://www.instagram.com/p/BwgTEVqHCO7/

Miesten sarjan kärkeä, tässä samassa kisassa miestensarjan voitto:

https://www.instagram.com/p/BwnxWV-hqU_/

Käytönnössä sama kuin jos laittaisi pikkulapsen nyrkkeilemään raskaansarjan maailmanmestaria vastaan.

Mitähän ajat tällä takaa? Toteat, ettei naisten ja miesten fyysisiä ominaisuuksia voi suoraan verrata, niin kuin se olisi jokin oivallus? Ne naisten huiput on nimenomaan naisten huippuja.

Vierailija
93/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö oikeasti älykkäät ihmiset tuppaa aliarvioimaan itseään kaikessa ja älyään, koska ymmärtävät miten paljon parempia voisivat olla? Tyhmät ihmiset perinteisesti kokevat olevansa superlahjakkaita tai ettei taidoissa ole parantamisen varaa.

Varmaan näinkin, mutta älykkäät myös yliarvioivat ylipäätään muiden ihmisten kyvyt ja kapasiteetin. Yleensä itseään peilaa kuitenkin muita vastaan ja pitää muita kaltaisinaan.

Tiedätte varmaan sen tilanteen, jos porukan älykkö nauraa ainoana sanaleikille tai vitsille ja nolostuu muiden hiljaisuuteen.

Vierailija
94/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin jo ekalla sivulla odottaa, että joku kommentoi tuon "jännä, että ne 2% on löytänyt tänne". Tästä ketjusta huomaa selvästi trollit ja muut mielesäpahoittajat. Keskimääräinen viestien pituus ja riitelyn vähyys tuntuisi näyttävän sen, että tähän keskusteluun on tosiaan eksynyt fiksumpia ihmisiä.

Oon viime aikoina miettinyt, miksi mun miesystävien itsetunto tuntuu romahtavan suhteen aikana, käytös muuttuu aggressiivisemmaksi ja keskustelu lakkaa. Päättelin, että vika on mussa ja onhan se. Nyt vaan tajusin tätä lukiessa, että mun aavistelu on totta. Ne ei voi sietää sitä, että olen älykkäämpi.

Ihanaa, että täältä löytyi myös toinen, joka muuttaisi mielellään korpeen mummonmökkiin. Muutetaan naapureiksi? Joku pari kilsaa väliä?

Mulla oli nuorempana kriisi, kun tajusin, että voin ohjailla meidän sosiaalista porukkaa, mutta oon luonteeltani niin kiltti ja empaattinen, etten halunnut tätä valtaa käyttää. Mulla on myös tapana ohjailla ihmisten valintoja vaivihkaa, etenkin lautapelejä pelatessa. Kerran oon tavannut ihmisen, joka nauraen totesi kesken pelin, että "Nyt mä tajusin, mitä sä teet! Vitsi, mikä pelitaktiikka!". Muut ei luonnollisesti tajunnut mitään. Mä siis hienovaraisesti sain muut uskomaan, että joku toinen pelaaja on uhka heidän voitolleen, joten keskittyivät siihen eivätkä mun peliin. Miettikää tämä sama nyt sitten oikeaan elämään. Joutuu todellakin "tyhjentämään" itseään, ettei manipuloi muita ihmisiä.

En voi kyllä miehenä käsittää, miten keskustelutaito ja älykkyys voisivat olla turn-off naisessa. Mutta jos se älykkyys on yhdistetty voimakkaaseen tietoisuuteen omasta älystä ja sitä tuo joka paikassa esille, varmaankin kohtaat aggressiivista käytöstä.

Oikeasti älykäs on joutunut yleensä elämässään niin usein vaikeuksiin tai ainakin noloihin tilanteisiin älynsä vuoksi, että ymmärtää pitää älynsä vakan alla aikuiseksi tultuaan (asperger- ja muut luonnehäiriötapaukset sitten erikseen)

Vierailija
95/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kyllä miehenä käsittää, miten keskustelutaito ja älykkyys voisivat olla turn-off naisessa. Mutta jos se älykkyys on yhdistetty voimakkaaseen tietoisuuteen omasta älystä ja sitä tuo joka paikassa esille, varmaankin kohtaat aggressiivista käytöstä.

Oikeasti älykäs on joutunut yleensä elämässään niin usein vaikeuksiin tai ainakin noloihin tilanteisiin älynsä vuoksi, että ymmärtää pitää älynsä vakan alla aikuiseksi tultuaan (asperger- ja muut luonnehäiriötapaukset sitten erikseen)

Meillä molemmat ovat fiksuja, mutta mies tuntee itsensä tyhmäksi ja lapselliseksi riitatilanteissa ja niiden selvittelyissä. Toki minäkin toivoisin, että minulla olisi mies, joka osaisi nähdä asioita, tuoda ne esille ja luoda turvallisen ja vakaan ja kehittyvän ilmapiirin.

Vierailija
96/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta voidaan tehdä päätelmä, että huippuälykkäät ovat yliedustettuina av:lla. 

Mistä tiedät kuinka monta eri huippuälykästä tässä ketjussa kirjoittaa? Miksi pidät itsestään selvänä, että tuo määrä olisi enemmän kuin 2% av:lla kirjoittavista?

Vierailija
97/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mies mököttää, jos vaimolla on mensat.

Vierailija
98/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika parantanee haavat tässä parhaiten ja toivon mukaan mies tokenee ajan myötä itsestään kun saa omassa päässään prosessoitua asian. Ellei sitten mökötys ole jo luokiteltavissa pysyväksi.

Uskoisin, että "lohduttamisesi" saattoi vain pahentaa tilannetta, koska se itse ongelman lisäksi alleviivasi sitä, että sinun mielestäsi asia näyttää olevan miehellesi ongelma, kun hän varmaan itse haluaisi ainakin päällepäin esittää, että asiassa ei ole hänelle ongelmaa (vaikka sitten huonosti esittäisikin). Miehesi ehkä koki, että hänelle puhutaan kuin lapselle.

Ehkä voisit yrittää käyttää sitä 15 pinnan etulyöntiasemaa toipumisen edistämiseksi niin, että koettaisit varovasti keksiä ovelia ja epäsuoria keinoja "lohduttaa" miestäsi ilman, että hän ei itse hoksaa ollenkaan, että häntä lohdutetaan, saati miksi :)

En ole ap:n aviomies, jos joku epäili. Enkä psykologi, mitä kukaan ei tietysti epäillytkään.

Vierailija
99/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne olleetkaan turn-off, vaan aikaa myöden useampi mies on alkanut toistelemaan mantraa "en ole riittävän hyvä sinulle". Minä en pihtaa, nalkuta tai estä miestä menemästä kavereiden kanssa. En myöskään päde. Jos joku asia vaivaa, pyydän nätisti toista huomioimaan, että kyseinen asia ärsyttää minua.

Mä oletan asian johtuvan siitä, että nimenomaan riidoissa, kun toinen kiihtyy, eikä ajattele välttämättä selkeästi, olen liian vahvoilla, koska mä en oikeastaan kiihdy ikinä niin, että en pystyisi keskustelemaan. Rauhallinen käytökseni tuntuu lisäävän vastapuolen kierroksia.

Sitä en naisena ymmärrä, miksi mun olisi pitänyt 40 vuodessa oppia olemaan omassa kodissani tyhmempi kuin olen. Olen kohdannut vaikeuksia, enkä niistä ympärilleni huutele. Miten se on tasavertainen parisuhde, jossa kunnioitetaan puolisoa, jos toinen ei ole se joka on, vaan jonkinlainen roolihahmo?

Vierailija
100/185 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko kovin monen naisen olevan miehiä älykkäämpiä. Naisilla on pienemmät aivotkin. 

Olisipa mukavaa jos tästä voitaisiin tehdä oikea tieteellinen tutkimus. Se on toki nykyaikana mahdottomuus, samoin kuin eri kansojen älykkyyden vertailu. Jälkimmäisestä meillä sentään on joitakin tutkimuksia säilynyt - ja kansojen älykkyyksiä voidaan havainnoida myös näiden kulttuuristen ja tieteellisten saavutusten valossa, joten tilanne on siinä mielessä helpompi kuin sukupuolten älykkyyserojen kohdalla. 

Boldaamani on fysiologinen fakta. Olisikin mielenkiintoista - ihan ilman kiihkoilua - tietää, että mihin se miesten suurempi aivomassa kuluu jos kerran miehet eivät ole älykkäämpiä kuin naiset. Aivoissa on samat "osat" sukupuolesta riippumatta. Miehellä ne vain ovat isommat. 

Hehe! Eihän aivojen koolla ole älyn kanssa sinänsä mitään tekemistä. Sinivalas, norsu tai joku sontasottiaisen tapainen jonka aivojen koko suhteessa muuhun kokanisuuteen on iso ei taida älyllä sinönsä loistaa.

Toki älyn määritelmä on jo sinänsä ongelmallinen. Ei voida sanoa, että kun on joku kuviosarja, niin seuraavan pitäisi olla sitä tai tätä. Lisäksi kvanttimaailma toimii satunnaisesti, joten älynkin toiminta on satunnaista. Lisäksi nämä älyniekat ja mensalaiset, varsinkin naiset, painottavat menestystä älyssä muutoinkin, eli hyvää statusta ja rahaa. No ei ihme, että ollaan massasukupuuton ja ilmastokriisin keskellä, jos "älykkäätkään" naiset eivät ajattele muuta kuin varallisuutta menestyksenä.

Miehet ovat sinänsä älykkäämpiä, että suosivat ulkonäköä, joka ei tuhoa maapalloa millään tavoin, toisin kuin maailmanlopun aiheuttava ahneus ja statuspelleily, mihin naisten keskimääräinen parinvalintapreferenssi johtaa.

Tämä on ihan hyvä kirjoitus, mutta annat sanavalinnoillasi ymmärtää että otit tuon "naisilla on pienemmät aivotkin" henkilökohtaisena hyökkäyksenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme