Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttää ruotsin kielen asema Suomessa.

Vierailija
25.03.2019 |

Suomenkielisen pitää osata ruotsinkieli, työhaastattelussa kysytään sitä ja moneen paikkaan et pääse jos et osaa. Mutta edelleen löytyy niitä suomenruotsalaisia perheitä joissa suomea ei osata kun palvelua edellytetään omalla äidinkielellä ja koulut käyty ruotsiksi. Eikä suomea osata yhtään. Oon törmännyt näihin tapauksiin. Asun rannikkoseudulla, mutta suomenkielisessä kunnassa. Vaalit taas tulossa, kukahan edistäisi suomenkielen asemaa Suomessa.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi. Se on määritelty perustuslaissa. Piste.

Vierailija
42/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi. Se on määritelty perustuslaissa. Piste.

Itse asiassa ei ole määritelty virallisia kieliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla spekseillä meillä pitäisi olla myös pakkosaame. Eiköhän saamelaiset olleet täällä kauan ennen ruåtsalaisia.

No mitä siitä?

Vierailija
44/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikielisyys on aidosti rikkaus.

Olen kotoisin täysin suomenkielisestä kunnasta mutta kiitos kotikannustuksen, opiskelin niin ruotsia kuin englantiakin aikanaan hyvillä mielin. Hyvällä menestyksellä.

Perhevapailta töihin palatessa meni sormi suuhun kun ”omia hommia” ei enää ollutkaan vaan piti palata lähtöruutuun. Sisuunnuin ja ajattelin, että aloitan sitten alusta ihan jossain muualla ja ryhdyin etsimään töitä.

Erästä tehtävää hakiessani (johon en siis lopulta päässyt), tuli sivulauseessa puheeksi että osaan ruotsia. Sain vakityön toiselle osastolle ”jonon ohi”, koska ruotsin osaajista oli huutava pula. Tämä siis Suomessa 2017, täysin suomenkielisessä kaupungissa.

Älä puhu itsestäsi, kukaan ei ole kiinnostunut sinusta. Voit olla vaikka astronautti mutta me emme sinua tunne.

Lopeta siis itsestäsi lässyttäminen ja puhu asioista teoreettisella tasolla.

Vierailija
45/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi Persut!

Vierailija
46/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut itä-Suomesta Vaasaan ja kohdannut muutaman kerran sellaista, että haukutaan suomenkielisten kouluruotsin taitoa, vaikka oma perheenjäsen ei puhu suomea edes auttavasti. Ei kaikki, mutta muutamat. 

Vierailija
47/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttanut itä-Suomesta Vaasaan ja kohdannut muutaman kerran sellaista, että haukutaan suomenkielisten kouluruotsin taitoa, vaikka oma perheenjäsen ei puhu suomea edes auttavasti. Ei kaikki, mutta muutamat. 

Kaduttaako muutto?

Vierailija
48/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa ajella rantahurrien rannikkoalueella.  Suomessa ollaan ja saisi myös liikennemerkit ym opasteet ja paikkojen nimet olla suomenkielellä ensisijaisesti. Tois sijaisena kielenä vasta ruotsi.

Vierailija
49/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni  isovanhemmat tulivat aikanaan tänne Suomeen,  aivan 1900-luvun alkuvuosina, Ruotsista ( läheltä Enköping nimistä kaupunkia ja Karlskogaa. 

Isäni ja kaikki hänen sisaruksensa syntyivät  täällä  Suomessa.

Isäni  meni naimisiin äitini kanssa ,jonka (evakko-)suku oli kotoisin vanhasta Ensosta (nyk. Svetogorsk) ja kaikki muutkin sisarukset (joista yksi ,tätini,lähti naimisiin mentyään miehensä kanssa siirtolaisiksi Argentiinaan 1940-luvun lopussa) kaikilla heistä on kuitenkin suomenkielinen puoliso ja perhe ja jälkeläiset.

Vanhempani puhuivat aina keskenään vain Suomea ja oikeastaan isäni sisaruksiin ei ole juurikaan ole ollut mitään yhteyksiä.

Ei varsinkaan isäni kuoleman jälkeen. (hän kuoli kun olin 12-vuotias. )

Olen aina ihmetellyt miksi sitä ruotsin kieltä piti kaikkien koulussa päntätä.

Kyllä se käytännössä esim. minullekin nyt  on jo täysin  ns. vieras kieli ja kaikki  sen osaamisenikin perustuu sen muistamiseen mitä siitä koulussa aikanani opin.

Brasiliassa jo vuosikymmeniä asuneelle veljelleni perheineen se on taas suurin piirtein aivan tuntematon kieli.

Asun itse Joensuussa  ja mieheni on ihan suomenkielisestä suvusta ja täältä. 

Suomeen aikanaan muuttaneiden, isänpuoleisen  suvun  isovanhempieni Suomessa asuvat jälkeläiset ovat siis jo kaikki aivan täysin suomalaistuneet.

Mihin ihmeeseen siis tarvitsisimme enää kukaan meistä ollenkaan ruotsin osaamista ?

Eikö sukumme suomalaistuminen siis ollutkaan hyvä asia ?

Ruotsalaisuus ja suomenruotsalaisuuskin on ainakin minulle jo aivan vieras identiteetti ja koen itseni täällä vain suomen kieliseksi Suomen kansalaiseksi.

>Sukunimenikään ei ole nykyään enää ruotsalainen. 

On kyllä syytä muistaa kaikkia  syytöksiä (tästä asiantilasta,eli siis siitä pakkoruotsin opetuksesta) laatiessa syytä muistaa se niiden oikea osoite.

Se on Suomen eduskunta, ja suurin osa siellä istuvista, (eli enemmistö siis) on ihan suomenkielen äidinkielekseen ilmoittavia kansanedustajia... 

Vierailija
50/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaa millä perusteilla Krimi anneksoitiin ja vetäkää siitä johtopäätökset, että mitä historianpolkua haluatte tulevaisuudessa kulkea. Kun ruotsinkielestä luovutuaan Suomessa, siitä hetkestä alkaen Suomi on kaputt. Sano mun sanoneeni.

Vierailija
51/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkikaa millä perusteilla Krimi anneksoitiin ja vetäkää siitä johtopäätökset, että mitä historianpolkua haluatte tulevaisuudessa kulkea. Kun ruotsinkielestä luovutuaan Suomessa, siitä hetkestä alkaen Suomi on kaputt. Sano mun sanoneeni.

Kummasti linkität kaksi asiaa, joilla ei ole yhtään mitään tekemistä toistensa kanssa, eikä keskenään.

Vierailija
52/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas tätä sitä samaa tyhmää jänkkäämistä vailla mitään järkevää  suuntaa taas tämäkin ketju tästä samasta iänikuisesta aiheesta... 

Vierailija
53/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko siis että Ruotsi liittäisi suomenruotsalaisten asuttamat osat Suomesta Ruotsiin? Vai mikä tuo rinnastus Krimiin oli?

Vierailija
54/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä tyhjän kanssa... kirjoitti:

Tämä on taas tätä sitä samaa tyhmää jänkkäämistä vailla mitään järkevää  suuntaa taas tämäkin ketju tästä samasta iänikuisesta aiheesta... 

Etelä-Afrikan mustatkin jänkkäsivät apartheidista... Eikö olisi saanut?

Vierailija
55/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinisten kannatus on 1%. :D

Vierailija
56/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sampo Terhon kannatus on laskussa. Nyt kaikki mukaan!

Vierailija
57/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko siis että Ruotsi liittäisi suomenruotsalaisten asuttamat osat Suomesta Ruotsiin? Vai mikä tuo rinnastus Krimiin oli?

Ei, vaan Venäjä hakee omansa pois. Sillä linkki Ruotsiin on silloin katki. Siitä tämä kahden kielen virallisen aseman tekohengitys. Hyvä syy. Perehtykää historiaan. Tulevaisuus löytyy sieltä.

Vierailija
58/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääneni menee varmasti sille puolueelle, joka ajaa pakkoruotsin poistamista kouluista ym.

Vierailija
59/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SuomalainenHurrivihaaja kirjoitti:

Vituttaa ajella rantahurrien rannikkoalueella.  Suomessa ollaan ja saisi myös liikennemerkit ym opasteet ja paikkojen nimet olla suomenkielellä ensisijaisesti. Tois sijaisena kielenä vasta ruotsi.

Ajeleppa rannikkoalueen syrjäkylillä niin eipä näy enää suomenkielisiä kylttejä ollenkaan.

Vierailija
60/85 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieli kunniaan.

T. Suomalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi