Värianalyysistä tietävät?
Olen menossa värianalyysiin missä katsotaan parhaiten sopivat värit. Mietin voinko olla talvi värianalyysin mukaan vaikka olen vaalea? Minulle käy musta ja valkoinen todella hyvin, mutta luonnostani olen vaalea. Myös kirkkaat huulipunat sopii paremmin kuin nudet. Osaako ne katsoa oikein ne värit mitkä sopii? Kun tuntuu ettei itse oikein osaa. Ja olen vuosia pitänyt pastelleja vaatteissa ja ne on liian vaisuja minulle. Ruskeat on pahimmat värini ja beiget. Toivon että ne joita asia ei kiinnosta niin eivät tule kommentoimaan mitään tyhmää.
Kommentit (7)
ok, on siis neljän menetelmän värianalyysi ja en voi enää perua. :( eli ei siis tuo tunnista vaaleaa talvea. höh..
En nyt muutenkaan ole varma olenko talvi vaan olen tullut vaan itse siihen tulokseen. Musta ja valkoinen yhdessä kirkastavat kasvoni. Eikö se ole talven merkki? Vaaleissa pastelleissa ihoni on läikykäs.
ap
Voit olla talvi, vaikka olet vaalea. Ei sinun tarvitse pitää kaikista väreistä, jotka värikarttaasi pannaan.
https://truecolour.com.au/true-winter-certified-12-tones/2752/
Saattaisit olla vaikkapa esimerkiksi ns. "kirkas kevät" eli kevät, jonka värit taittuvat talven suuntaan. Tämä on vain yksi esimerkki eikä analyysi. Muutenkin värisävy ja värin kylmyys tai lämpimyys ratkaisee enemmän kuin se mistä väristä on kyse. Pastellisävyjäkin on vaikka kuinka paljon.
http://by-peukaloinen.blogspot.com/2015/01/varianalyysi-kevat-kirkas-ke…
Kävin aikanaan värianalyysissa ja olin satavarma, että olen talvi, mutta olinkin syksy ja kyllä siinä huiveja kokeillessa tajusinkin, että ne monet murretut lämpimät sävyt sopivat paremmin. Vuosia myöhemmin lainasin kirjastosta värianalyysikirjan, jossa olikin paljon enemmän kuin nuo neljä vaihtoehtoa ja jokaisen tyypin alla oli vielä lämmin/viileä (tms.) tyyppi. Itse lukemalla on vaikeampi hahmottaa kuin ammattilaisen kanssa kokeilemalla, mutta muistaakseni joku kirkas oli se tyyppi, johon hyvin varmasti oletan kuuluvani ja alatyyppinä siinä sitten se lämmin (kuten syksy). Se oli kiintoisaa ja ne monet värit tuntuivat ihan sopivilta, mutta kyllähän siinä tuli fiilis, että vähän k*setusta on koko homma. Milloin on mikäkin teoria ja malli vallalla ja ne suositeltavat värisävyt vaihtelevat sen mukaan, vaikka samalla naamalla mennään koko ajan. Voihan sitä ihminen nyt itsekin kokeilla, mitkä värit sopivat hyvin. Hyvä valaistus, peili eteen ja kangaspala kasvojen alle/viereen ja sitten katsotaan, tuleeko kasvoihin uurteita, rumaa sävyä tms. Siinä pitää vaan olla sillä tavalla objektiivinen, ettei katso sitä väriä ja mieti, onko se kiva, katsoo vain omia kasvojaan. Kyllä sillä tavalla varmaan saa selville ne selvästi parhaimmat ja huonoimmat sävyt. Jos ei ole varma jostain sävystä, niin tuskinpa kukaan vastaantulijakaan kavahtaa, jos pukeudut siihen väriin, eikä se olekaan "sinun värejäsi".
Ei se oikeastaan ole mikään värianalyysi vaan sävyanalyysi. Kaikissa väreissä on kylmiä ja lämpimiä sävyjä.
Lisään vielä että ihoni on kylmä ja vaalea ivory, minulla kyllä hieman pisamia. Hiusten luonnollinen väri vaalea maantie ja silmät kylmät tummansiniset ilman keltaista ja lämpöä. Lempivärit musta, valkoinen, harmaat ei kuitenkaan lämpöiset, pinkki, tumma navy.
ap
Varmista, että värianalyysin tekijä ei käytä liian yksinkertaista neljän "päävuodenajan" systeemiä. Laajemmassa on on 12 vaihtoehtoa, kullekin vuodenajalle 3 alatyyppiä. Vaikea arvioida tuntemattoman ihmisen pätevyyttä ja hänen värisilmänsä tarkkuutta, mutta ainakin tuo liian yksinkertainen perusmenetelmä antaa liikaa vääriä vastauksia.