Minulla on maailman paskin mies!
Ollaan molemmat opiskelijoita ja asuttu yhdessä kohta 7 kk. Kotina on pieni kaksio, johon tänään muutti miehen pikkusisko preppauskurssin ajaksi tai niin minä luulin, koska tällä hetkellä istun olohuoneessa, joka ei enää ole olohuone. Makkari on tyhjennetty "pikkuprinsessalle" omaksi huoneeksi ja olohuoneesta tehty meidän huone. Keittiössä on nyt meidän hyllyt ja siskon hyllyt, makkarin kaapeista kannettu pois minun tavarani jne.
Sisko aikoo asua täällä vähintään koko kesän ja jatkaa asumista syksyllä. Miehen mielestä OK, hänhän lähtee kesätöihin kotipaikkakunnalleen ja täällä on kuulemma tilaa. Ei auta, että sanon, että tämä on meidän koti. On kuulemma siskonkin koti! Minä saan tämän itselleni, jos maksan 700 e/kk, mutta mistä opiskelija sellaiset rahat kaivaa?
Kommentit (81)
Minkä ikäisiä ovat sisko ja sen veli? On todella outoa, että aikuisille sisaruksille ostetaan asunto yhteiseen käyttöön.
Siis mä en tajua mikä on ongelma? Ap saa kämpän "omakseen", jos maksaa 700€/kk vuokraa ja ilmeisesti sillä rahalla sitten saadaan miehen siskolle oma vuokra-asunto... Kyllä 700€ on ihan kohtuullinen hinta vuokra-asunnosta. Mikset siis vaan maksa? Toinen vaihtoehto siis on se, että sisko asuu siellä TOTTAKAI vanhempiensa omistamassa asunnossa! Jos sinusta tuo vuokra on kallis, niin etsi halvempi asunto muualta? Simppeliä! Ei kai ketään nyt herranjestas asu ilmaiseksi MISSÄÄN, varsinkaan vierailla!
Huh huh!
Ymmärrän sua, AP! En ymmärrä näitä viestejä, joita olet täällä saanut :/ Itse en IKINÄ suostuisi tuohon järjestelyyn. En, jos olisin sinä, veljesi tai veljesi sisko. Hulluahan toi on!!! Mutta ikävä kyllä et nyt itse näe sitä, ettei miehesi välitä sinusta juuri lainkaan :( Jos hän välittäisi, hän ottaisi huolesi todesta ja muuttaisitte yhdessä johonkin vuokra-asuntoon.. yhteiseen kotiin, joka todellakin olisi KOTI, eikä kaikkien majoituspaikka. :( Lähde vielä tässä vaiheessa, ole kiltti :(
ei tämä järjestely mitenkään outo ja tuntematon ole mutta ap on! Tiedän muitakin vanhempia jotka ovat ostaneet sijoitusasunnon ja jos niin käy että molemmat lapset päätyvät samaan kaupunkiin niin on luonnollista että molemmat hyötyvät asunnosta. Tässä nyt kuitenkin puhutaan parikymppisistä opiskelijoista joiden elämä on opintorahalla kituuttamista ja "välitilassa roikkumista". Kun ap:kin kertoo, mies menee kotipaikkakunnalle kesätöihin ja oletettavasti asuu silloin vanhemmillaan.
en ymmärrä että missä vaiheessa ap on "ominut" asunnon omaksi kodikseen, jokainen tervejärkinen ymmärtää että kyse on väliaikaisesta järjesteltstä ja hän on nyt hyötynyt suuresti saadessaan ilmaisen asunnon. Ajatteliko hän että etuus jatkuu tästä ikuisuuteen?!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 17:42"]
Huh huh!
Ymmärrän sua, AP! En ymmärrä näitä viestejä, joita olet täällä saanut :/ Itse en IKINÄ suostuisi tuohon järjestelyyn. En, jos olisin sinä, veljesi tai veljesi sisko. Hulluahan toi on!!! Mutta ikävä kyllä et nyt itse näe sitä, ettei miehesi välitä sinusta juuri lainkaan :( Jos hän välittäisi, hän ottaisi huolesi todesta ja muuttaisitte yhdessä johonkin vuokra-asuntoon.. yhteiseen kotiin, joka todellakin olisi KOTI, eikä kaikkien majoituspaikka. :( Lähde vielä tässä vaiheessa, ole kiltti :(
[/quote]
ongelma taitaa olla tässä että ainoa joka tässä on perustanyt yhteistä KOTIA on ap. ei opiskeluaikana nämä asumisjärjestelyt ole niin vakavia. Ja taitaa käydä niin että jos ap vaatii miestä muuttamaan pois yhteiseen kämppään hänen tunteittensa takia niin tuloksena voi olla p...nen nauru!
Huh huh!
[/quote]
Niin mitä hullua siinä on? Miehen vanhempien omistama asunto, jonne miehen SISKO on muuttamassa. Ap saisi asunnon omaan käyttöönsä, JOS maksaisi vuokraa. Jos ap tosiaan olisi fiksu ja asiallinen, niin hän etsisi miehensä kanssa uuden vuokra-asunnon tai maksaisi vuokraa, mikäli haluavat asua yhdessä KAHDESTAAN :)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 17:55"]
Huh huh!
[/quote]
ongelma taitaa olla tässä että ainoa joka tässä on perustanyt yhteistä KOTIA on ap. ei opiskeluaikana nämä asumisjärjestelyt ole niin vakavia. Ja taitaa käydä niin että jos ap vaatii miestä muuttamaan pois yhteiseen kämppään hänen tunteittensa takia niin tuloksena voi olla p...nen nauru!
[/quote]opiskelijoita on ala-ikäsistä helposti kolmekymppisiin - on väärin niputtaa kaikkien suhteita samaan pinoon. Tunnen monia opiskelijoita, joilla on lapsiakin! On pienesti eroa siinä onko suhde kuinka pitkään kestänyt ja kuinka vakava! Toiset on naimisissa ja opiskelee.
Kyllä mä ainakin koen että avomieheni kanssa mulla on koti eikö vaan joku kämppä vaikka opiskelijoita molemmat ollaankin. Ja koen että kuusvuotinen suhde on sen verran vakaalla pohjalla ettei mulle ainakaan tossa tilanteessa naurettaisi -itse sanoin aikanaan etten koe oloani mukavaksi jos mies ottaa säännöllisesti vanhemmiltaan rahaa, niin kuin teki yksinasuessa. En ole ap, mutta ei se opiskelija ole sama kuin teini.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 22:56"]
Sinähän se elätti siellä olet. Muuta pois. kyllä munkin omat lapset olisi etusijalla ja miniä ehdokas saisi painua vittuun, jos järjestelyt ei kelpaa
[/quote]
Juu. AP maksaa pimpillä. :(
Mukava mies joka pitää siskostaan huolta.
Onko teillä ap mitään sopimusta kirjallisena asunnosta? Oletko kysynyt mieheltä mitä heillä kotona on sovittu? Voihan olla, että asuntoa ostettaessa on jo sovittu, että se on sitten tasapuolisesti molempien käytössä. Joko niin, että ensin opiskelemaan lähtevä saa asua siinä ensin ja toinen sitten saman ajan yksin, jos eivät yhdessä mahdu.
Jos taas asunto on luvattu veljelle, ap:n muutto on vanhempien siunaama, niin sitten on aika karua työntää toisten kotiin myös sisko.
Mutta niin, pitäisi tietää, mitä asunnon käytöstä on sitä ostettaessa vanhempien kanssa sovittu.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:10"]
Jos taas asunto on luvattu veljelle, ap:n muutto on vanhempien siunaama, niin sitten on aika karua työntää toisten kotiin myös sisko.
Mutta niin, pitäisi tietää, mitä asunnon käytöstä on sitä ostettaessa vanhempien kanssa sovittu.
[/quote]
Eiköhän tässä ole aivan selvä, että vanhemmat ovat ostaneet lapsilleen opiskelijaboksin, jonne ap on muuttanut. Jos poika olisi kirjattu asunnon omistajaksi, olisi siitä ollut veroseuraamuksiakin, joihin tuskin pojalla on varaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:12"]
[/quote]
Eiköhän tässä ole aivan selvä, että vanhemmat ovat ostaneet lapsilleen opiskelijaboksin, jonne ap on muuttanut. Jos poika olisi kirjattu asunnon omistajaksi, olisi siitä ollut veroseuraamuksiakin, joihin tuskin pojalla on varaa.
[/quote]
En tunne ap:n miehen vanhempia, joten hankala sanoa, mitä on sovittu. Ja jos ap ei tätä avaa enempää, niin en lähde arvailemaankaan.
mun mielestä siskon muuttaminen asuntoon on törkeää. koska ap:n tunteita on loukattu ja häntä on nöyryytetty uhkailemalla vuokrasopimuksella, ei mikään muu enää ole mahdollista kuin se, että poikkiksen vanhemmat lahjoittavat hänelle asunnon. Joku tolkku pitää elämässä olla ja koti on pyhä. vaadit sen nyt itsellesi, paperit ja avaimet ja kaikki - ja sitten otat paskamiehesi alivuokralaiseksi. eiksni.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:30"]
mun mielestä siskon muuttaminen asuntoon on törkeää. koska ap:n tunteita on loukattu ja häntä on nöyryytetty uhkailemalla vuokrasopimuksella, ei mikään muu enää ole mahdollista kuin se, että poikkiksen vanhemmat lahjoittavat hänelle asunnon. Joku tolkku pitää elämässä olla ja koti on pyhä. vaadit sen nyt itsellesi, paperit ja avaimet ja kaikki - ja sitten otat paskamiehesi alivuokralaiseksi. eiksni.
jep jep, kohtuullista on vaatia myös koko omistaja porukalta anteeksipyyntöä. Ehkä jatkossa tajuavat, ettei omassa pirtissä sovi asua, ennen kun on kyselty kaikilta asunnottomilta, josko he haluaa ensisijaisesti kämpätä siellä...
Onko teillä ap mitään sopimusta kirjallisena asunnosta? Oletko kysynyt mieheltä mitä heillä kotona on sovittu? Voihan olla, että asuntoa ostettaessa on jo sovittu, että se on sitten tasapuolisesti molempien käytössä. Joko niin, että ensin opiskelemaan lähtevä saa asua siinä ensin ja toinen sitten saman ajan yksin, jos eivät yhdessä mahdu.
[/quote]
Tää on mustakin se tärkeä seikka, onko jotain sovittu vai ei. Voisin kuvitella, että mitään ei ole sovittu, vaan kämppä on annettu pojalle, jolloin tyttökaveri on vain muuttanut sinne, kun se on ollut vaivattomin (ja halvin) vaihtoehto. Tällöin siskon muutto on ollut vain ilmoitusasia ja siksi kaikille muille paitsi tyttöystävälle täysin ok.
Ap:n asemassa muuttaisin pois ja etsisin oman kämpän. Tuollaisesta tilapäisjärjestelystä saattaa tulla muuten vuosia kestävä systeemi. Ja jos ap:n ja poikakaverin suhde kariutuisi, ap joutuisi joka tapauksessa muuttamaan niine hyvineen pois appivanhempien omistamasta kämpästä (ehkä muutama huonekalu mukanaan).
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:12"]
[/quote]
En tunne ap:n miehen vanhempia, joten hankala sanoa, mitä on sovittu. Ja jos ap ei tätä avaa enempää, niin en lähde arvailemaankaan.
[/quote]
No jos ap:lla kihahtaa, kun hänen pitäisi maksaa vuokraa asunnosta, eikä näe että heillä olisi siihen varaa, miten hän olisi puolisoineen kyennyt maksamaan kymmeniin tuhansiin nousevat verot?
Kyllä ap olisi puhunut maksaneensa verot, jos hän olisi ne maksanut. Se muuttaisi asunnon omistuksen, eikä tällaista kinaamista tarvitsisi käydä. Verottomana saa antaa muutaman tonnin arvoisen lahjan, asunnosta joutuu maksamaan täydet verot.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 17:00"]
Outoa porukkaa. Sisko muuttaa samaan kämppään, jossa veli hässiin olkkarissa tyttöystävänsä kanssa. Veljen mielestä tää on ihan ok. Vanhemmat on kanssa sitä mieltä, että sinne vaan, ihan ok. Ja kun tyttöystävä ei tästä tykkää, niin hänet haukutaan täällä av:lla. Tyttöystävähän on ainut normaali tossa sakissa. Muuta pois ja jätä toi hullu suku.
[/quote]miltä siskosta tuntuisi se että veli saa tyttöystäänsä kanssa ilmaisen kämpän samalla kun hänen pitää vuokrata itselleen asunto?
[/quote]
Olen sisko, en olisi missään nimessä ikinä halunnut muuttaa veljeni kanssa samaan kämppään, missä hän asuu tyttöystävänsä kanssa. Hassua, että ne vanhemmat ovat ostaneet kaksion ajatuksena majoittaa sinne kaksi aikuista lastaan, jotka jo seurustelevat.
[/quote]
Ehkä ne vanhemmat osti asunnon 10 vuotta sitten. Ensin siinä asui vuokralaisia ja sitten ap:n mies. Nyt abiturienttisisko on muuttamassa sinne preppauskurssin ajaksi ihan samalla tavalla kuin moni nuori tällä hetkellä on muuttanut Helsinkiin kavereitten nurkkiin, isoäidin tai tädin luokse jne. Ei sitä kukaan kummeksu, että yliopistoon pyrkivä nuori asuu patjalla kämpän nurkassa muutaman viikon. Outoa palstalaisille sen sijaan näyttää olevan se, että vanhempien omistama asunto onkin omistajien lasten käytössä eikä pyhitetty vain yhdelle.
Ja mistä me tiedämme, onko sillä miehellä tarkoitus syksyllä muuttaa pois (eli asunut siinä vaikka 4 vuotta), jotta sisko saa kämpän itselleen. Harvalla on varaa ostaa Helsingistä kolmea, neljää asuntoa eli yhtä jokaiselle lapselle. Kyllä yleensä ajatuksena on se, että jokainen vuorollaan siinä samassa kämpässä asuu ja siitä omilleen lähtee.
Mun mielestä koko jutun kannalta oleellista on se, että onko pojan vanhemmat antaneet asunnon nuoren parin käyttöön VAI onko poika asunut ensin asunnossa, jonne ap on sitten myöhemmin muuttanut. Ensin mainitussa tapauksessa on mielestäni törkeää alkaa sitten vaatimaan ap:ta, että tämän pitää avata kotinsa miehen sisaruksille.
Ja siis asia on eri, mikäli ap on/olisi ujuttanut itsensä pojan kotiin asumaan. Sen sijaan, mikäli asunto on luovutettu nuoren parin käyttöön ihan yhteisymmärryksessä, on todella epäkunnioittavaa ap:ta kohtaan toimia, kuin asunto ei olisi hänen kotinsa.
Mitä tiedämme
1. Ap ja mies ovat asuneet yhdessä 7 kk
2. Asunnon omistaa miehen vanhemmat
3. ap ei maksa vuokraa eikä mies
avoimet asiat:
1. Onko asunto luovutettu miehen käyttöön vai yhteisesti nuorenparin käyttöön
2. Kuinka pitkäaikaisesta järjestelystä on sovittu
Ap vaikuttaa unelmaminiältä. Realistinen asenne elämään ja silleen.