Minulla on maailman paskin mies!
Ollaan molemmat opiskelijoita ja asuttu yhdessä kohta 7 kk. Kotina on pieni kaksio, johon tänään muutti miehen pikkusisko preppauskurssin ajaksi tai niin minä luulin, koska tällä hetkellä istun olohuoneessa, joka ei enää ole olohuone. Makkari on tyhjennetty "pikkuprinsessalle" omaksi huoneeksi ja olohuoneesta tehty meidän huone. Keittiössä on nyt meidän hyllyt ja siskon hyllyt, makkarin kaapeista kannettu pois minun tavarani jne.
Sisko aikoo asua täällä vähintään koko kesän ja jatkaa asumista syksyllä. Miehen mielestä OK, hänhän lähtee kesätöihin kotipaikkakunnalleen ja täällä on kuulemma tilaa. Ei auta, että sanon, että tämä on meidän koti. On kuulemma siskonkin koti! Minä saan tämän itselleni, jos maksan 700 e/kk, mutta mistä opiskelija sellaiset rahat kaivaa?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 13:50"]
Tämä on mun ja miehen koti! Tänne ei tarvita yhtäkään ylimääräistä asukasta, koska koko sisustus on mun ja miehen yhdessä hankkimaa.
Mitä sillä on väliä, että ei tarvitse maksaa vuokraa? Miehen vanhemmat omistaa asunnon, ei kai omille vanhemmille tarvitse rahaa antaa siitä, että saa asua? Sehän on se idea, että auttaa lapsiaan eikä ole mikään itsekäs rahanahne paska.
Annoin luvan sille siskolle tulla pariksi viikoksi, mutta kukaan ei silloin sanonut, että se muuttaa kokonaan! Kai minä saan omassa kodissa määrätä, vaikka en asuntoa omistakaan? Kaikki mun tutut opiskelijat asuu vuokralla ja silti se on niiden koti, mihin ei joku HOAS pakota ottamaan lisää asukkaita.
[/quote]
Et nyt tajua. Sinun miehesi vanhemmilla, asunnon omistajilla, on täysi oikeus päättää, ketä siellä asuu.
Koska et maksa vuokraa, sinulla ei ole vuokralaisen oikeuksia. Toisin sanoen, sinulle ei ole mitään oikeuksia ausntoosi, vain siihen irtaimistoon, jonka olet itse sinne ostanut. Paska tilanne, mutta niin se vain menee :/
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 13:59"]
Tämä on mun ja miehen koti! Tänne ei tarvita yhtäkään ylimääräistä asukasta, koska koko sisustus on mun ja miehen yhdessä hankkimaa.
Mitä sillä on väliä, että ei tarvitse maksaa vuokraa? Miehen vanhemmat omistaa asunnon, ei kai omille vanhemmille tarvitse rahaa antaa siitä, että saa asua? Sehän on se idea, että auttaa lapsiaan eikä ole mikään itsekäs rahanahne paska.
Annoin luvan sille siskolle tulla pariksi viikoksi, mutta kukaan ei silloin sanonut, että se muuttaa kokonaan! Kai minä saan omassa kodissa määrätä, vaikka en asuntoa omistakaan? Kaikki mun tutut opiskelijat asuu vuokralla ja silti se on niiden koti, mihin ei joku HOAS pakota ottamaan lisää asukkaita.
[/quote]
No kun ne sun kaverit maksaakin vuokraa! Silloin se on niitten koti, eikä muilla ole siihen sanomista. Paitsi jos vuokranantaja haluaa asunnon itselleen. Niin ja ei omille vanhemmilleen tarvitsekkaan antaa rahaa asumisesta, mutta kun ne ei ole sun vanhemmat. Sinä et voi antaa lupaa siskolle tulla muutamaksi viikoksi, kun se ei ole sun asunto! Se on ollut sun koti ilmaiseksi, koska hyväntahtoisesti poikaystäväsi ja appivanhemmat eivät ole velvoittaneet sinua maksamaan. Ikävä kyllä sulla ei ole siihen asuntoon mitään oikeuksia, vaikka kokisitkin, että se on sun koti. Ota nyt vaan ne sisustustavarasi ja muuta omaan asuntoon.
[/quote]
Ai jos perheessä mies maksaa vuokran ja nainen ruuat, niin naisella ei ole oikeutta siell äasua?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 13:59"]
[/quote]
No kun ne sun kaverit maksaakin vuokraa! Silloin se on niitten koti, eikä muilla ole siihen sanomista. Paitsi jos vuokranantaja haluaa asunnon itselleen. Niin ja ei omille vanhemmilleen tarvitsekkaan antaa rahaa asumisesta, mutta kun ne ei ole sun vanhemmat. Sinä et voi antaa lupaa siskolle tulla muutamaksi viikoksi, kun se ei ole sun asunto! Se on ollut sun koti ilmaiseksi, koska hyväntahtoisesti poikaystäväsi ja appivanhemmat eivät ole velvoittaneet sinua maksamaan. Ikävä kyllä sulla ei ole siihen asuntoon mitään oikeuksia, vaikka kokisitkin, että se on sun koti. Ota nyt vaan ne sisustustavarasi ja muuta omaan asuntoon.
[/quote]
Ai jos perheessä mies maksaa vuokran ja nainen ruuat, niin naisella ei ole oikeutta siell äasua?
[/quote]
Toki on oikeus asua, mutta muita oikeuksia ei ole, kuten potkaista omistajan tytär pois. Mutta eihän poikaystäväsikään maksa vuokraa. Olette hänen vanhempiensa varassa.
[/quote]
Tässähän ei nyt sellaisesta ole kyse. Jos mies ei maksa vuokraa, vaan vanhemmat maksavat mahdollista lainaa, ovat ehkä jo maksaneet sen, he tietenkin päättävät miten sitä asuntoa käytetään. Ei yksikään teistä asukeista. Talonkirjat kertovat, ketkä päättävät asunnosta.
Jos maksat ruoat ja laitat niitä, toki voitte alkaa jakamaan sitä kustannusta. Kun et joudu maksamaan asunnosta, sen ehdottamisesta voi tulla kiistaa.
Ei sinulla ole muuta kuin alkaa maksamaan vuokraa, jos sellaista on esitetty. Summahan ilmeisesti jo kerrottiin. Jos sinulla ei ole varaa, kun olet opiskelija, pyydä kämppää omilta vanhemmiltasi.
Ei muuten ole sun koti. Sä voi lentää kuin leppäkeihäs pois, jos niin sanotaan. Sulla ei ole mitään määräysvaltaa asunnon suhteen. Vuokraa maksava määrää omasta kodistaan. Sulla vaan ei ole vuokrasopimusta ,niin olet täys nolla j,onka voi heittää ulos milloin haluaa. Sinä et mitään lupia antele.
Ap:n täytyy olla provo, kukaan ei voi olla noin tyhmä, eihän?!
Mä asun isoäitini asunnossa imaiseksi, ja ovat on todellakin avoinna veljille ja serkuille. En voi kieltää muita tulemasta tänne (esim muutamaksi viikoksi), koska en itsekään maksa vuokraa = asunto ei siis oikeasti ole minun hallinnassani.
Kauanko olette olleet yhdessä ja asuneet tuota kämppää? Jos vakiintunut suhde, niin ymmärrän harmituksen, appivanhempien pitäis avoimesti sanoa pelisäännöt.
Toivottavasti poikaystävällesi ja hänen vanhemmilleen valkenee pian, miten halpamainen ja ahne luonne olet! Olet pelkkä siipeilijä, ihme että edes saat olla siellä!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 14:27"]
Kauanko olette olleet yhdessä ja asuneet tuota kämppää? Jos vakiintunut suhde, niin ymmärrän harmituksen, appivanhempien pitäis avoimesti sanoa pelisäännöt.
[/quote]
Reilu puol vuotta, niinhän kirjoititkin, ei ihme ettei miehen vanhemmat vielä suhtaudu suhteeseenne vakavasti. Jos kotia ois pidetty vuosia, olisin ihmetellyt.
Miehen vanhemmat päättää ketä asunnossa asuu. Ilman vuokrasopimusta ja sopimuksen mukaista vuokraa ei sinulla ole hallintaoikeutta asuntoon. Olet ilmeisesti seurustelukumppani ja avoliitossa.
Olisiko tuo menettely vihje että etsisit asunnon. Poikaystäväsi on muuttamassa sieltä kesäksi pois, kotipaikkakunnalleen kesätöihin. Miten suhteenne käy voi, onkohan sillä jatkuvuutta kesän jälkeen.......... Jos suhteenne jatkuu teidän tulee miettiä asumisjärjestelyt uusiksi. Eihän tässä ole kevättä enää pitkään jäljellä ja jos saat asua kesän avokin siskon kanssa niin osallistu vastikkeen maksuun.
Ikävää että puhut alentuvasti miesystäväsi siskosta "Makkari on tyhjennetty "pikkuprinsessalle" omaksi huoneeksi"
Huonejärjestely on saatettu päättää tytön kotona.
Jos minulla olisi sijoitusasunto lasteni opiskelupaikkakunnalla niin toki he siellä asuisivat. Jos jompikumpi solmisi suhteen niin parisuhteessa oleva hakisi asunnon muualta. Taloudellista vastuuta en ottaisi lapseni avopuolison asumisesta.
Jos sinä maksaisit vuokran minulle asunnon omistajalle saattaisin siinä tapauksessa vuokrata niillä rahoilla asunnon toiselle lapsistani.
Minun mielestäni tässä ketjussa on vähän kummallisia kommentteja. Jos ap:n appivanhemmat ovat hyväksyneet ap:n ja poikansa asuvan avoliitossa heidän asunnossaan, on aika törkeää laittaa sinne siskokin mukaan. Eri asia olisi jos ap:n mies olisi majoittanut ap:n salaa tai vastoin vanhempiensa tahtoa. Tai ainakin tuollaisesta järjestelystä olisi tullut mainita ap:lle. Appivanhemmat voivat omistaa asunnon mutta kyllä kai asunnonomistajiltakin jotain säädyllisyyttä vaaditaan. Itse en hyväksyisi sitä, että minuun suhtauduttaisiin kuin johonkin siipeilijään. Jos kerran on sovittu, ettei vuokraa tarvitse maksaa (itse olisin tosin väkisin maksanut) niin ei siitä sitten voi myöhemminkään alkaa mitään perimään. AP:na muuttaisin muualle ja antaisin miehen ja tämän perheen olla ihan keskenään.
Kysymys aloittajalle, etkö ole maksanut puolen vuoden aikana yhtään vuokraa.
Olet joko tyhmä tai ajattelematon. Opiskelijana saisit asumistukeakin eikös niin.
Ikäsi?
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160508130640HO?OpenDocument
Vanhempasi huutavat hoosiannaa kun ei tarvitse osallistua asumiskuluihin. Tavallaan maksat asumisestasi pillullasi, onko tämä käynyt mielessäsi.
Luulen, että tämä on viiden pisteen vinkki ap:lle sekä poikaystävän että vanhempien taholta. Mies häippäsee muualle töihin kesäksi ja sisko lähetetään tilalle. Ei kovin vakavana pidetä teidän suhdetta.
Sisustamiseen on jäänyt rahaa kun seinät ovat ilmaiset.
[/quote]
Provo, ei kukaan ole noinj tyhmä :D Mutta hauskan aiheen keksit!
Niin juuri, poikaystäväsi vanhemmat auttavat lapsiaan eli miestä ja miehen siskoa. Sinä et taida heidän lapsi olla, toisin kuin tuo sisko?
[/quote]
[/quote]
Tässä tapauksessa vaan se mies ei maksa vuokraa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 14:41"]
Appivanhemmat voivat omistaa asunnon mutta kyllä kai asunnonomistajiltakin jotain säädyllisyyttä vaaditaan. Itse en hyväksyisi sitä, että minuun suhtauduttaisiin kuin johonkin siipeilijään. Jos kerran on sovittu, ettei vuokraa tarvitse maksaa (itse olisin tosin väkisin maksanut) niin ei siitä sitten voi myöhemminkään alkaa mitään perimään. AP:na muuttaisin muualle ja antaisin miehen ja tämän perheen olla ihan keskenään.
[/quote]
Appivanhemmat omistavat asunnon ja tuossa tapauksessa vaikuttaa, että mitään ei ole sovittu. On annettu pojan tyttöystävän muuttaa asuntoon, joka on hyvin asiallista. Jos kyse olisi vuokralaisesta, vuokralaiselle voi antaa häädön sillä perusteella, että lähiomainen muuttaa asuntoon. Tuossa antavat jäädä asumaan. Viimeinen lauseesi on ihan hyvä neuvo ap:lle.
Ei ap ole siipeilijä, jos hänet on hyväksytty sinne asumaan. Hänen asemansa ei ole kuitenkaan yhtään sen suurempi kuin vanhempien oman katon alla asuvalla vieraalla. Siinä vaiheessa kun ap:n poikaystävien vanhempien mielestä ap:n käyttämiä tiloja tarvitaan muuhun tarkoitukseen, niitä tarvitaan ap:n mielipiteestä huolimatta. Ap voi hoitaa asian asiallisesti myötäilemällä ja saaden se, mitä tarjotaan tai lähteä pois.
[/quote]