Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leskeneläke tulisi lakkauttaa. Jäänne ajoilta kun mies elätti perheen.

Vierailija
23.03.2019 |

Eli tuon vois lakkauttaa. Miehet vielä kupsahtaa aiemmin joten mummot saavat melko turhaan leskeneläkettä...

Kommentit (247)

Vierailija
61/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin, että leskeneläkettä maksetaan vain, jos menee avioliittoon ennen kuin täyttää 50.

Vierailija
62/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksineläjä. Yhdenvertaisuuden vuoksi minun pitäisi voida määrätä kenelle läheiselleni maksetaan leskeneläkettä vastaava summa kuoltuani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa siitä ehkä voidaankin luopua, mutta ei vielä ainakaan vanhimpien ikäryhmässä. Näistä vanhoista mummoista suurin osa on tehnyt ikänsä raskasta työtä ja ovat suurten perheiden äitejä. Heidän aikanaan ei ollut esim. päivähoitojärjestelmää, ei äitiyslomia tai mitään tukia, pieni lapsilisä saattoi olla. Ovat yksin hoitaneet ja kasvattaneet lapsikatraan, eihän isät ennenvanhaan vaihtaneet vauvoille edes vaippoja, se oli naisten työtä. Naiset hoitivat esim. karjan, lapsilauman ja lisäksi omat tai appivanhempansa. Tekivät kotityöt alkeellisilla välineillä tai ilman mitään välineitä. Vesi kannettiin kaivosta, puut liiteristä. Lehmät lypsettiin käsin ja raahattiin maitotonkat maitolaiturille kärryillä. Kesällä pyöräiltiin parin lapsen kanssa lypsylle jonnekin niitylle ehkä kilometrien päähän. Kauppa saattoi olla kaukana. Äidit ompelivat, neuloivat, parsivat ja paikkasivat, leipoivat leivät, tekivät ruuat, tiskasivat, pyykkäsivät. Ei ollut tiskikoneita, pyykkikoineita, monitoimikoneita, mikrouuneja ja kauppojen einestiskejä.

Minunkin äitini on 6 lapsen äiti ja hoitanut lisäksi vanhempansa.Paljon on hoitanut myös lastenlapsia ja isäämme hoiti myös monta vuotta, tämän kuolemaan asti. Pientilan emäntänä teki töitä  yli 20 v ja siitä ei paljon eläkettä kertynyt, kun ei maatalousyrittäjillä ollut aluksi edes eläkejärjestelmää. Sitten äiti oli perhepäivähoitajana ja lopuksi keittiöapulaisena ja siivoojana. Eläkettä saisi bruttona alle 1000 e, onneksi saa vähän leskeneläkettä lisäksi. 

Oikeastiko joku on kateellinen mummojen leskeneläkkeestä? Kyllä on surkea silloin oma elämä. Eikö mummot ole ansainneet sen muutaman lisäroposen? Ja eikö se ole sama tuleeko se apu eläkkeen muodossa vai sossun luukulta? Ei sillä takuueläkkeellä nykyaikana pärjää kuitenkaan, on lääkkeitä, sairaalajaksoja, kaikenlaisia operaatioita (esim. lonkkaleikkaus, kaihileikkaus), silmälaseja pitää uusia ja ostaa myös palveluja kotiin. Jo kotihoito nielee helposti useamman satasen kuussa, ateriapalvelu maksaa myös ihan kiitettävästi. 

Miesten eläkkeet on ainakin vielä paremmat ja saahan mieslesketkin leskeneläkkeen ihan samalla tavalla. Ei kai se naisten vika ole, että miehet yleensä kuolevat nuorempana! Eikö vaimo ole oikeutettu edes pieneen korvaukseen siitä, että on hoitanut miestään tämän viimeiset vuodet, tuohan se tavallinen kuvio on. Eli et halua äidillesi tai mummollesikaan leskeneläkettä?

Kaikki on suhteellista. Silti moni näistä mummoista saa parempaa eläkettä, kuin mitä moni alle 40-vuotias tulee aikanaan saamaan. Itse en ole kateellinen siitä noin 200€ mitä nämä mummot keskimäärin saavat, he ovat sen ansainneet. Olen kuitenkin myös huolissani tulevien eläkeläisen olosuhteista.

Vierailija
64/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa! Kyllä se on ihan varten että saa edes hiukan paikattua sitä toisen ihmisen palkkaa joka nyt puuttuu. On täysin eri asia elättää perhe yhden kuin kahden ihmisen tuloilla. Leskeys kun ei ole mikään valinta.

Tässäkin maassa on vaikka kuinka paljon yksinhuoltajia, jotka ihan itse elättävät lapsensa yhden ihmisen tuloilla. Ei avioerokaan aina ole valinta, silti eronnut ei saa eläkerahastosta kiitosta kärsimyksistään, joita usein on paljon enemmän takana kuin leskellä.

Eronneet saavat elatustukea. Jos puoliso ei sitä maksa, niin valtio maksaa. Voidaan lopettaa siis tämäkin systeemi vai? Lopetetaan samalla myös koko ilmainen terveydehoito. Pärjätköön kukin omillaan, jos siihen on varaa tai kuolkoot pois.

Vierailija
65/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa! Kyllä se on ihan varten että saa edes hiukan paikattua sitä toisen ihmisen palkkaa joka nyt puuttuu. On täysin eri asia elättää perhe yhden kuin kahden ihmisen tuloilla. Leskeys kun ei ole mikään valinta.

Entä jos tulee avioero? Ei sekään ole aina oma valinta. Milläs sitä sitten paikataan sen toisen ihmisen palkkaa? Muuttamalla omia elintapojaan vastaamaan omia tulojaan, esim. vaihtamalla halvempaan asuntoon. Tylsä juttu, mutta joskus se elämä vaan on.

Avioerossa tulojen pudotusta paikataan elatustuella. Yleensä molemmat vanhemmat osallistuvat lastensa elättämiseen ja kustannuksiin eron jälkeenkin, joten tilanne on aivan eri leskeksi jääneillä.

Vierailija
66/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tällä palstalla paljon kateellisia kommentoijia. Kauheaa kitinää aina mm. lapsilisistä ja työttömien "suurista" tulosta. Nyt jotakuta ärsyttää, koska kahden pienen lapsen äiti saa pientä leskeneläkettä.

Vierailija
67/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkeni pelastettiin, kun parantumaton syöpäni parannettiin hyvin kalliin kantasolusiirron avulla. 

Toivon, että kaikki te leskeneläkettä kadehtivat pääsette samaan tilanteeseen. Olisi ikävää, jos vain minä hyötyisin. Pidän peukkuja, että pian tärppää.

Vierailija
68/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se(kin) raha ole niin pieni, että turha kadehtia.

Anoppi saa leskeneläkettä, mutta verotus nousi sitten sen verran ja laski muita tukia, että sanoi sen olevan vähän plus miinus nolla.

Puolison kuoltua ei leskellä ole mitkään juhlanpäivät muutenkaan. Tokihan siinä surussa sitten muut kadehtii vielä leskeneläkettä.. Ollaan kyllä niin suomalaisia taas että.

Vierailija
69/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 21v kun puolisoni kuoli. Oli kaksi lasta jotka olivat allw 2v molemmat. Luojan kiitos oli leskeneläke.. Olisimne jääneet köyhyyteen ja lapzeni syrjäytyneet.

Eläkkeen turvin olen pystynyt tarjoamaan heille kodin, koulutuksen ja suht normaalin elämän. Lapset kasvoivat ilman isää ja eläke on ollut kyllä paikallaan.

En usko, että kukaan vastustaa leskeneläkettä kun on nuori leski ja lapset pieniä.

Tiedän lukuisia leskiä, jotka ovat eläkkeellä jääneet leskiksi ja ovat yli 65v ja omakin eläke on 1500- 2000e mutta saavat leskeneläkettä. On omat talot ja kesämökit ym ja aikuiset lapset omillaan. Johonkin pitäs raja vetää.

Vierailija
70/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuttu kenen mies kuoli. Vaimo jäi leskeksi 34 vuotiaana. Saa todella hyvän leskeneläkkeen. Nykyään tienaa hyvin ja tapasi melko pian leskeksi jäätyään rikkaan diplomi-insinöörin. Elivät avoliitossa 14 vuotta. Ystäväni täytti 50 v. Heti naimisiin. Leskeneläke juoksee hautaan asti.

Ei juokse hautaan asti. Leskeneläke loppuu silloin, kun leski itse alkaa saada eläkettä.

Vierailija
71/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä mies elättää perheen. Hän käy töissä, minä hoidan kodin ja lapset. Emmekä ole ainoa tällainen perhe tässä yhteiskunnassa.

Naisvaltaisilla aloilla on vieläkin pienemmät palkat, joten näen leskeneläkkeen myös yhteiskunnan tulonsiirtona naisille, koska palkkoja ei olla valmiita nostamaan ko. aloilla.

Yhteiskunta ei määrännyt sinua työskentelemään alalla, missä on matala palkka. Itse valitsit. Ei siis ole suoraan yhteiskunnan syy, että palkkasi on matala (monen mutkan kautta kylläkin). Siksi tämä perustelu ontuu.

Yhteiskunta(eli siis ennesvanhaan miehet) ovat tietoisesti päättäneet, että naisille maksetaan huonompaa palkkaa. Naisten palkaksi oli määritelty 70% miesten palkasta.

Ja mita siihen tulee, että naisvaltaiset alat ovat huonosti palkattuja, ei mitenkään ole naisten vika. Eikä voida ajatella, että naisten tulisi alkaa tehdä miesvaltaisia töitä saadakseen hyvää palkkaa, vaan yhteiskunnan on alettava arvostamaan naisten tekemää työtä yhtä paljon, kuin se arvostaa "miesten töitä".

Ei ole realistista ajatella, että naiset menisivät joukolla ns perinteisiin miesten täihin ja miehet  naisten töihin vaan on ajateltava niin, että naisten tekemä työ on yhtä arvokasta kuin miestenkin. Nyt ei näin ole. Autoa rassaava mies saa parempaa palkkaa kuin sairaita hoitava nainen. Vaikka sen miehen työ ei ole yhtään sen parempaa/arvokkaampaa, kuin sen naisen tekemä työ. Naisen tekemää työtä ei vain arvosteta, olis se kuinka arvokasta tahansa. Tähän on saatava muutos. Ei siihen, että kaikki miehet pakotetaan lastenhoitajiksi ja  sairaanhoitajksi ja naiset autoja rassaamaan tai  kirvesmiehiksi.

Vierailija
72/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siitä leskestä tekee arvokkaamman kuin siitä joka kenties on jätetty, ja joutuu pärjäämään takuuläkkeellä? Sillä pariskunnalla on ollut muutenkin aikaa kerätä säästöjä kahden tuloista.

Mutta turhahan tällä palstalla on tästä asiasta puhua. Täällä on paljon niitä jotka uskovat oman liittonsa olevan ikuinen.

Vierailija
73/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On  perustuslakimme vastaista suosia ihmisiä siviilisäädyn perusteella. Jos meillä on kaksi pariskuntaa, joista toinen on naimisissa ja toinen ei, tulot samat, muuten sama elämäntilanne, ja kummastakin parista kuolee toinen pois, vain toinen saa vuosikymmenten ajan tulonsiirtoa kiitoksena siviilisäädystään. Voiko epäreilumpaa olla?

Ja entä sinkut? Miksi he eivät saa päättää kuka perii heidän eläkkeensä? Itse antaisin mielelläni eläkkeeni vaikka kaverilleni tai lapselleni.

Ei ole perustuslain vastaista. On ihan oma valinta, meneekö naimisiin ja haluaan juridisen suojan itselleen ja perheelleen puolison kuoleman varalta. Jos et halua, niin turha vinkua.

Vierailija
74/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en tule sellaista koskaan saamaan. Kannattaisin mieluummin asumistuen lakkauttamisesta. Kukin maksakoon itse vuokransa.

Juuri näin. Lopetetaan ennemmin asumistuet.

Vierailija
75/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tätä jo oltu jossain vaiheessa poistamassa 1975 jälkeen syntyneiltä? Isojen ikäluokkien eläkkeelläoloaikana tätä ei varmasti poisteta, koska hehän siitä eniten hyötyvät, mutta olen varma että sen jälkeen kun suurin osa isoista ikäluokista on haudassa, leskeneläke poistuu... Tässäkin he vetävät loppuun saakka ahneesti kotiinpäin.

76/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä leskeneläkettä tulisi saada vain vuoden verran puolison kuolemasta sitä varten, että jos on vaikka yhdessä hankittu isolla lainalla kallis asunto, niin ei heti tule vaikeuksia laina maksun kanssa ja voi rauhassa hankkiutua asunnosta eroon tarvittaessa, mutta ei todellakaan loppuelämää saada leskeneläkettä

Vierailija
77/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en tule sellaista koskaan saamaan. Kannattaisin mieluummin asumistuen lakkauttamisesta. Kukin maksakoon itse vuokransa.

Juuri näin. Lopetetaan ennemmin asumistuet.

Sopii, sitten onkin varaa valita tyhjistä vuokrakämpistä.

Vierailija
78/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuttu kenen mies kuoli. Vaimo jäi leskeksi 34 vuotiaana. Saa todella hyvän leskeneläkkeen. Nykyään tienaa hyvin ja tapasi melko pian leskeksi jäätyään rikkaan diplomi-insinöörin. Elivät avoliitossa 14 vuotta. Ystäväni täytti 50 v. Heti naimisiin. Leskeneläke juoksee hautaan asti.

Ei juokse hautaan asti. Leskeneläke loppuu silloin, kun leski itse alkaa saada eläkettä.

Kyllä meillä ainakin anoppi alkoi saamaan leskeneläkettä vaikka oli itsekin eläkkeellä kun appi kuoli. Toki kela sitten vähensi anopin omaa eläkettä siitä hyvästä, kun anoppi alkoi saamaan sitä leskeneläkettä. Joten aika +/- 0 oli lopputulos. 

Ja kyllä ainakin nämä ennenvanhaan maatiloilla töissä olleet naiset ovat leskeneläkkeensä ansainneet. Emännät hoitivat karjan ja maitotili meni siitä huolimatta miesten kukkaroon. Eihän niillä naisilla ollut ollenkaan omia tuloja eli ei työeläkettäkään.  Miehet nosti tulot ja hyvän eläkkeen ja kun ne sitten kuoli, olisi leski jäänyt täysin tyhjänpäälle.  

Kyllä niistä yhdessä tienatuista rahoita vähän pitää sille leskellekin olla hyötyä.

Vierailija
79/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin maassa on vaikka kuinka paljon yksinhuoltajia, jotka ihan itse elättävät lapsensa yhden ihmisen tuloilla. Ei avioerokaan aina ole valinta, silti eronnut ei saa eläkerahastosta kiitosta kärsimyksistään, joita usein on paljon enemmän takana kuin leskellä.

Niin, onhan se rankkaa, kun on vain kaksi vapaaviikkoa kuukaudessa verrattuna (nuoreen) ihmiseen, jonka puoliso on kuollut.

ohis

Yksinhuoltajiakin on valtava määrä. Ei ole mitään vapaa-aikaa, ei rahaa eikä sympatiaa. Leskeneläke on varmaan ok yli 85-vuotiaiden ikäryhmässä, koska siinä porukassa harvalla naisella on kertynyt kunnollista työeläkettä. Mutta kyllä 80-vuotiaat naiset ovat käyneet itsekin töissä.

Vierailija
80/247 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 21v kun puolisoni kuoli. Oli kaksi lasta jotka olivat allw 2v molemmat. Luojan kiitos oli leskeneläke.. Olisimne jääneet köyhyyteen ja lapzeni syrjäytyneet.

Eläkkeen turvin olen pystynyt tarjoamaan heille kodin, koulutuksen ja suht normaalin elämän. Lapset kasvoivat ilman isää ja eläke on ollut kyllä paikallaan.

En usko, että kukaan vastustaa leskeneläkettä kun on nuori leski ja lapset pieniä.

Tiedän lukuisia leskiä, jotka ovat eläkkeellä jääneet leskiksi ja ovat yli 65v ja omakin eläke on 1500- 2000e mutta saavat leskeneläkettä. On omat talot ja kesämökit ym ja aikuiset lapset omillaan. Johonkin pitäs raja vetää.

Juuri tämäkin ketju osoittaa, että kadehtijat haluavat leskeneläkkeen pois kaikilta. Suuria leskeneläkkeitä saavia on vain aivan marginaalinen määrä. Suurin osa saa sen 200 euroa kuukaudessa ja se ei ole paljon, varsinkaan jos oma eläkekin on pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi