Leskeneläke tulisi lakkauttaa. Jäänne ajoilta kun mies elätti perheen.
Eli tuon vois lakkauttaa. Miehet vielä kupsahtaa aiemmin joten mummot saavat melko turhaan leskeneläkettä...
Kommentit (247)
Niin tulisi lopettaa välittömästi. Leski tienaa omat tulonsa ja omaisuutensa, menköön sossuun jos ei muuten osaa elättää itseään.
Vierailija kirjoitti:
No meillä mies elättää perheen. Hän käy töissä, minä hoidan kodin ja lapset. Emmekä ole ainoa tällainen perhe tässä yhteiskunnassa.
Naisvaltaisilla aloilla on vieläkin pienemmät palkat, joten näen leskeneläkkeen myös yhteiskunnan tulonsiirtona naisille, koska palkkoja ei olla valmiita nostamaan ko. aloilla.
Yhteiskunta ei määrännyt sinua työskentelemään alalla, missä on matala palkka. Itse valitsit. Ei siis ole suoraan yhteiskunnan syy, että palkkasi on matala (monen mutkan kautta kylläkin). Siksi tämä perustelu ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku perustella, että miksi sen leskeneläkkeen pitäisi olla olemassa? Miksi pitäisi maksaa rahaa siitä, että on ollut naimisissa ihmisen kanssa, joka sittemmin kuoli?
Minua surettaa tuollainen empatian puute. Jos itse joudut joskus tuollaiseen tilanteeseen, niin toivottavasti ymmärryksesi kasvaa. Monen perheellisen talous menee todella kuralle, kun puoliso yhtäkkiä kuolee. Työkaverin mies kuoli sairaskohtauksen, kun heidän lapset olivat 2 ja 4v. Kaikki raha tuli silloin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
No mihis ne kuolleen maksamat eläkemaksut pitäisi sitten laittaa? Antaa yhteiskunnalle?
Jos 40 v työuran tehnyt kuolee viikkoa ennen eläkkeelle jäämistä niin luuletko että työeläkeyhtiö tilittää maksetut rahat leskelle???
Ja luuletko, että nykyisten eläkeläisten maksamat maksut oikeasti riittäisivät heidän eläkkeisiin jos elävät yhtään vanhemmiksi??? Kyllä me työikäiset maksamme nykyeläkeläisten eläkkeet
Tuli ainakin anopille tarpeeseen, kun jäi kahden lapsen kanssa ihan yksin.
Täältä voi lukea faktoja:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon aisurointia haudan takaa. Leskelle maksetaan kuolleen miehen rahoja vaikka olisi jo aviossa uuden miehen kanssa. Oikein Kreikan mallia!
Lompakkoloisimisen maksimointia. Kahden miehen lompakolla samaan aikaan ja silti tarvitsee antaa vain yhdelle. Näppärä järjestely.
On perustuslakimme vastaista suosia ihmisiä siviilisäädyn perusteella. Jos meillä on kaksi pariskuntaa, joista toinen on naimisissa ja toinen ei, tulot samat, muuten sama elämäntilanne, ja kummastakin parista kuolee toinen pois, vain toinen saa vuosikymmenten ajan tulonsiirtoa kiitoksena siviilisäädystään. Voiko epäreilumpaa olla?
Ja entä sinkut? Miksi he eivät saa päättää kuka perii heidän eläkkeensä? Itse antaisin mielelläni eläkkeeni vaikka kaverilleni tai lapselleni.
En tiedä, en tule sellaista koskaan saamaan. Kannattaisin mieluummin asumistuen lakkauttamisesta. Kukin maksakoon itse vuokransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku perustella, että miksi sen leskeneläkkeen pitäisi olla olemassa? Miksi pitäisi maksaa rahaa siitä, että on ollut naimisissa ihmisen kanssa, joka sittemmin kuoli?
Minua surettaa tuollainen empatian puute. Jos itse joudut joskus tuollaiseen tilanteeseen, niin toivottavasti ymmärryksesi kasvaa. Monen perheellisen talous menee todella kuralle, kun puoliso yhtäkkiä kuolee. Työkaverin mies kuoli sairaskohtauksen, kun heidän lapset olivat 2 ja 4v. Kaikki raha tuli silloin tarpeeseen.
Ei se ole mitään empatian puutetta. Tottakai talous menee kuralle ja sympatiat ja empatiat muutenkin perheeseen, missä joku kuolee. Mutta eikö tämmöisiä tapauksia varten hommata niitä vakuutuksia ja säästöjä sun muita? Ja sosiaalitukia saa kyllä perhe kuin perhe, jos tarve tulee. Minusta tuo leskeneläke on järkyttävän vanhanaikainen systeemi, juurikin peruja siitä että perhe muodostuu elättäjästä ja muista perheenjäsenistä. Ei se vaan sovi nykyaikaiseen tasa-arvoiseen yhteiskuntaan.
Itse en millään tavalla kuvittele hetkeäkään, että oma elämäni ja elantoni on toisesta ihmisestä kiinni. Onko se sitten jotain turvallisuushakuisuutta, mene ja tiedä. Kuolo kun tosiaan voi korjata toisen milloin tahansa.
Henkivakuutus on oiva tapa turvata lesken elämäntavan jatkuvuus. Lapsillehan perhe-eläkettä maksetaan automaattisesti.
Ei pidä paikkaansa! Kyllä se on ihan varten että saa edes hiukan paikattua sitä toisen ihmisen palkkaa joka nyt puuttuu. On täysin eri asia elättää perhe yhden kuin kahden ihmisen tuloilla. Leskeys kun ei ole mikään valinta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa! Kyllä se on ihan varten että saa edes hiukan paikattua sitä toisen ihmisen palkkaa joka nyt puuttuu. On täysin eri asia elättää perhe yhden kuin kahden ihmisen tuloilla. Leskeys kun ei ole mikään valinta.
Tässäkin maassa on vaikka kuinka paljon yksinhuoltajia, jotka ihan itse elättävät lapsensa yhden ihmisen tuloilla. Ei avioerokaan aina ole valinta, silti eronnut ei saa eläkerahastosta kiitosta kärsimyksistään, joita usein on paljon enemmän takana kuin leskellä.
Samalla tulee lakkauttaa myös asumistuki ja lapsilisä. Kukin elättäköön itse lapsensa ja maksakoot omat vuokransa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa leskeneläkkeen saajista on vanhoja harppuja, joilla ei ole ollut vuosikymmeniin mitään perhettä elätettävänä. Asunnot ja muut velattomia. Alaikäiset lapset saavat automaattisesti perhe-eläkettä. Jos asutaan liian leveästi, sitten on syytä muuttaa pienempään asuntoon. Niin muutkin ihmiset tekevät kun tulotaso putoaa.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tulee lakkauttaa myös asumistuki ja lapsilisä. Kukin elättäköön itse lapsensa ja maksakoot omat vuokransa.
Sopii mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole muijaa joten vaadin rahassa jotain korvausta siitä ettei minulla ole niitä rahoja käytössä joita mahdollisesti akateeminen ja hyvätuloinen vaimoni tienaisi.
Hanki se hyvätuloinen muija, niin muutkin on tehneet.
Ei ne huoli minun kaltaistani turhapuroa. Vaadin siitäkin korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tulee avioero? Ei sekään ole aina oma valinta. Milläs sitä sitten paikataan sen toisen ihmisen palkkaa? Muuttamalla omia elintapojaan vastaamaan omia tulojaan, esim. vaihtamalla halvempaan asuntoon. Tylsä juttu, mutta joskus se elämä vaan on.
Eiköhän leskeneläkkeet ole aika pieni juttu, jos verrataan sossun maksamia rahoja tyhjäntoimittajille ja laiskoille luusereille.
Mulla tuttu kenen mies kuoli. Vaimo jäi leskeksi 34 vuotiaana. Saa todella hyvän leskeneläkkeen. Nykyään tienaa hyvin ja tapasi melko pian leskeksi jäätyään rikkaan diplomi-insinöörin. Elivät avoliitossa 14 vuotta. Ystäväni täytti 50 v. Heti naimisiin. Leskeneläke juoksee hautaan asti.
Mutta eiväthän ne rahat hänen käytettävissään edes olleet. Poishan hän ne antoi.