Leskeneläke tulisi lakkauttaa. Jäänne ajoilta kun mies elätti perheen.
Eli tuon vois lakkauttaa. Miehet vielä kupsahtaa aiemmin joten mummot saavat melko turhaan leskeneläkettä...
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Kokoajan kaksin asuvat säästää ja saa synergiaetuja.
Esim. sähkölaskun perusosat on kaikille samat. Asui yksin tai kaksin. Ruokalaskuissa säästää. Lämmityksessä säästää, kun ei tarvitse lämmittää 2x.
Tämmöisen ihmisen elämä on kaikinpuolin helpompaa. Jos kumpikin sitten saisi 1000e eläkettä, niin mi*ksi sille jolle elämä on ollut helpompaa pitäisi vielä antaa 200e ja sille joka on joutunu*t kaiken maksamaan yksin ei anneta mitään?
Eikö reilua olisi, että kumpikin saa 100e lisää eläkettä tasapuolisesti.
Sinccis
Mistä lähtien tää lisäsatanen pitäisi maksaa? Siitä, kun jää eläkkeelle? Vai siitä, kun joku jää leskeksi, niin sille leskelle ja sitten myös sulle pitää alkaa maksaa satanen kuussa lisää, toiselle eläkkeen muodossa, ja sinulle muuten vaan?
Kaksin asuessa menotkin on suuremmat, yleensä näillä kaksin asuvilla on myös lapsia. Ihmisen eläminen pitää itse asiassa mitoittaa sen mukaan, mitä saa palkkaa. Pienipalkkainen elää pienesti, isopalkkainen isosti. Palkkojen suhteutus tehdyn työn maarään ja laatuun ja ammatin vaativaan koulutukseen on sitten se oma asiansa. Siitä voidaan myös vääntää ikuisesti mutta se on eri asia sitten.
Kadehtikaa vaan mun leskeneläkettäni. Menetin mieheni. Siinä vaiheessa hän myös todellakin elätti minua, olimme nuoria. Minä opiskelin, hän kävi töissä. Meillä oli ihan pieni lapsikin. Ei hänen olisi kuulunut kuolla niin nuorena. Joku toinen kadehtii minun leskeneläkettäni, mutta on saanut pitää miehensä. Joku ero siinä nyt kuitenkin on.
Tulee sitten köyhä vanhuus monille naisille. Nykyisten pätkätöiden ja työttömyyksien aikakautena on vaikeaa saavuttaa hyvät tulot työnteolla. Ja sit jos erehtyy jäämään hetkeksikään lapsia hoitamaan kotiin. Minusta tämä leikkaussuunnitelma jos mikä on selkeä huononnus juuri naisia kohtaan.
Onneksi mun äiti saa leskeneläkettä. Se on suuri taloudellinen helpotus meille lapsille.
Turhaa rahojen tuhlausta. Rahahanat kiinni, kun lapset on täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole lakkautettu 1977 ja jälkeen syntyneiltä?
Ja sais lakkauttaa kaikilta ainakin ei vielä eläkeikään ehtineiltä ja tarviiko sitä vähän vanhemmatkaan ei vielä leskiksi jääneet, sillä useimmat ainakin alle 80 v. naisetkin ovat jo tienanneet omaakin eläkettä.
Naisten eläkkeet on pieniä. Ja todella monen naisen palkka on kärsinyt lasten saamisesta ja siitä, että miehen työ on mennyt perheessä naisen työn edelle. Meilläkin kävi kävi näin, vaikka lapset syntyivät 2000-luvulla. Se vaikuttaa eläkkeeseeni 2040-luvulta alkaen.
Nämä ovat hitaita prosesseja.
Sinänsä naisten eläketurvaa voisi parantaa lapsiluvun mukaan eikä avioliiton. Lasten kasvattaminen mahdollistaa koko eläkejärjestelmän, eikä lapseton avioliitto ole nykyään mikään syy ottaa hittiä työuraan.
Vierailija kirjoitti:
Naisten eläkkeet on pieniä. Ja todella monen naisen palkka on kärsinyt lasten saamisesta ja siitä, että miehen työ on mennyt perheessä naisen työn edelle. Meilläkin kävi kävi näin, vaikka lapset syntyivät 2000-luvulla. Se vaikuttaa eläkkeeseeni 2040-luvulta alkaen.
Nämä ovat hitaita prosesseja.
Sinänsä naisten eläketurvaa voisi parantaa lapsiluvun mukaan eikä avioliiton. Lasten kasvattaminen mahdollistaa koko eläkejärjestelmän, eikä lapseton avioliitto ole nykyään mikään syy ottaa hittiä työuraan.
Nykyaikana naisen pitää ymmärtää varmistaa oma eläketurvansa ja ovathan monet eronneet naisetkin saaneet lapsia ja kenties hoitaneetkin niitä kotona jonkun aikaa eivätkä saa mitään eläkettä näiltä vuosilta vaan lesken eläkkeen voi saada entisen miehen uusi puoliso vaikka ei olisi yhteisiä lapsia, kun muut kriteerit täyttyvät.
Leskeneläkettä kadehtivat ovat joko tyhmiä tai muuten vaan hölmöjä ja saamattomia, eivät edes naimisiin ole älynneet mennä mahdollinen tuleva leskeneläke kiiluen silmissään!
Voi teitä yksinäisiä sinkkutalouksia, voivoivoivoi, ja lapsiakin teillä joillakin jopa ruiskulla aikaansaatuja kullanmurusianne ja ihan sääliksi käy eronneiden vanhempien toisen lähihuoltajan yh.tukiaisenne yhteiskunnan kassarasta, jos eksänne ei suostu maksamaan mitään omille yhteisille tekeleilleen eron jälkeen, sillä usein etävanhempi laistaa elarit heittäytymällä mitään tekemättömäksi kulkuriksi eli hamppariksi. Ulosottotoimistoissa edellä mainittuja "pelimiehiä" piisaa ruuhkaksi asti, ja mitään ei voi paljon ulosmitata työttömyyskorvauksista, kun suojaosuus on jätettävä elatusvelvollisille hamppareille.
Painakaatte jo kalloihinne, että leskelle kuuluu leskeneläke, jos aviopuolisonsa kuolee.
Hävetkää leskeneläkkeen kadehtijat ja syvästi, sillä hyvin moni leskeneläkkeitä kadehtivat ovat itse eronneita yksinhuoltajia, jotka ovat hamunneet vuosikaudet yh.tuet ja asuntotuet ja lapsilisien yksinhuoltajakorotukset kelasta. Puhumattakaan työttömistä yksinhuoltajista, jotka ovat saattaneet elää koko tähän astisen elämänsä tekemättä päivääkään tai hyvin vähän töitä veroja maksaen tuloistaan.
Voi kateuden kyynel sentään, joka ilkeääkin ehdottaa, että leskelle ei pitäisi maksaa yhtään mitään, kun lesken pitkäaikainen aviopuoliso kuolee, joka on koko työikänsä yhtäjaksoisesti maksellut veroja ja vakuutusmaksuja, ja joka ei itse ehtine kuolemansa vuoksi nauttimaan omista kerryttämistään eläkevakuutusmaksuistaan.
Oi, miksi ei sitten voitaisi ehdottaa, että kun pitkäaikaisen avioliiton aviopareista toinen kuolee, niin laitettaisiin sitten leskellekin nappi otsaan, ja soronoo, eikä tarvitsisi maksaa yhtään mitään, ei ainakaan leskelle!