Leskeneläke tulisi lakkauttaa. Jäänne ajoilta kun mies elätti perheen.
Eli tuon vois lakkauttaa. Miehet vielä kupsahtaa aiemmin joten mummot saavat melko turhaan leskeneläkettä...
Kommentit (247)
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mielestä leskeneläkettä tulisi saada vain vuoden verran puolison kuolemasta sitä varten, että jos on vaikka yhdessä hankittu isolla lainalla kallis asunto, niin ei heti tule vaikeuksia laina maksun kanssa ja voi rauhassa hankkiutua asunnosta eroon tarvittaessa, mutta ei todellakaan loppuelämää saada leskeneläkettä
Pääkaupukiseudulla ei saa edes hikistä kolmiota samoilla lainaerilla samalta asuinalueelta, missä nyt asumme (5 h + k) omakotitalossa, joten ei helpottaisi yhtään asunnon vaihtaminen. t. nuorileski
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän leskeneläkkeet ole aika pieni juttu, jos verrataan sossun maksamia rahoja tyhjäntoimittajille ja laiskoille luusereille.
Tarkoitat ilmeisesti persupoliitikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On perustuslakimme vastaista suosia ihmisiä siviilisäädyn perusteella. Jos meillä on kaksi pariskuntaa, joista toinen on naimisissa ja toinen ei, tulot samat, muuten sama elämäntilanne, ja kummastakin parista kuolee toinen pois, vain toinen saa vuosikymmenten ajan tulonsiirtoa kiitoksena siviilisäädystään. Voiko epäreilumpaa olla?
Ja entä sinkut? Miksi he eivät saa päättää kuka perii heidän eläkkeensä? Itse antaisin mielelläni eläkkeeni vaikka kaverilleni tai lapselleni.
Ei ole perustuslain vastaista. On ihan oma valinta, meneekö naimisiin ja haluaan juridisen suojan itselleen ja perheelleen puolison kuoleman varalta. Jos et halua, niin turha vinkua.
Miten niin oma valinta? Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuttu kenen mies kuoli. Vaimo jäi leskeksi 34 vuotiaana. Saa todella hyvän leskeneläkkeen. Nykyään tienaa hyvin ja tapasi melko pian leskeksi jäätyään rikkaan diplomi-insinöörin. Elivät avoliitossa 14 vuotta. Ystäväni täytti 50 v. Heti naimisiin. Leskeneläke juoksee hautaan asti.
Unohdit trollissasi että tulot vaikuttavat eläkkeeseen ja siitä maksetaan veroa. Yritäpä uudelleen. Jatkoeläkkeeseen pitäisi olla alle 950 euron tulot että sitä saa täysimääräisenä.
Eikös se ole lähinnä pienituloisille eläkeläisille annettu apu. Mun appiukko 80v saa vaimostaan leskeneläkettä. Eli kyllä sitä miehetkin saa. Kaikkea ihmiset viitsivät kadehtia. Varmasti appiukkokin elelisi mieluummin vaimonsa kanssa mökissään kuin yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuttu kenen mies kuoli. Vaimo jäi leskeksi 34 vuotiaana. Saa todella hyvän leskeneläkkeen. Nykyään tienaa hyvin ja tapasi melko pian leskeksi jäätyään rikkaan diplomi-insinöörin. Elivät avoliitossa 14 vuotta. Ystäväni täytti 50 v. Heti naimisiin. Leskeneläke juoksee hautaan asti.
Unohdit trollissasi että tulot vaikuttavat eläkkeeseen ja siitä maksetaan veroa. Yritäpä uudelleen. Jatkoeläkkeeseen pitäisi olla alle 950 euron tulot että sitä saa täysimääräisenä.
Näinpä. Saan kokonaista 100 euroa ja siitä pois verot jatkoeläkettä. Omat palkkatuloni ovat 1700 e/kk netto. t. leski pääkaupungista
Hahhaa, mä tulenkin saamaan sitä pari tonnia. Eipä poistella tätä etuutta mihinkään!
Se on ihan hyvä siinä vaiheessa kun aviopuoliso kuolee ja jäät yhtäkkiä 3 lapsen yksinhuoltajaksi eikä enää olekkaan toista töissäkäyvää perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa! Kyllä se on ihan varten että saa edes hiukan paikattua sitä toisen ihmisen palkkaa joka nyt puuttuu. On täysin eri asia elättää perhe yhden kuin kahden ihmisen tuloilla. Leskeys kun ei ole mikään valinta.
Tässäkin maassa on vaikka kuinka paljon yksinhuoltajia, jotka ihan itse elättävät lapsensa yhden ihmisen tuloilla. Ei avioerokaan aina ole valinta, silti eronnut ei saa eläkerahastosta kiitosta kärsimyksistään, joita usein on paljon enemmän takana kuin leskellä.
Eronneet saavat elatustukea. Jos puoliso ei sitä maksa, niin valtio maksaa. Voidaan lopettaa siis tämäkin systeemi vai? Lopetetaan samalla myös koko ilmainen terveydehoito. Pärjätköön kukin omillaan, jos siihen on varaa tai kuolkoot pois.
Ei eronneet sitä elatustukea saa vaan ne lapset. Eronnut ja lapseton ei saa penninpyörylää mistään vaikka koko talous voi romahtaa.
On täällä kyllä kateellista porukkaa...
Jäin itse leskeksi alle 40v. Meillä on 5 yhteistä lasta, jotka kaikki oli silloin alaikäisiä. Omakotitalo, josta velkaa. Nuoren ikänsä vuoksi mieheni eläke ei ollut järin suuri. Sain lesken eläkettä bruttona n. 450e.
Lasten vuoksi jäin velkaiseen taloon. Tuntui liian rankalta, jos isän kuoleman lisäksi pitäisi kodista ja kavereista luopua.
Jokaista senttiä saa kyllä kadehtia. Itse vain olisin niin paljon mieluummin pitänyt mieheni ja lapset isän. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en tule sellaista koskaan saamaan. Kannattaisin mieluummin asumistuen lakkauttamisesta. Kukin maksakoon itse vuokransa.
Juuri näin. Lopetetaan ennemmin asumistuet.
Sopii, sitten onkin varaa valita tyhjistä vuokrakämpistä.
Vuokranantajat tykkää varmaan kun eivät saa asuntoja vuokraksi tau joutuvat ottamaan 3 hengen porukan yksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On perustuslakimme vastaista suosia ihmisiä siviilisäädyn perusteella. Jos meillä on kaksi pariskuntaa, joista toinen on naimisissa ja toinen ei, tulot samat, muuten sama elämäntilanne, ja kummastakin parista kuolee toinen pois, vain toinen saa vuosikymmenten ajan tulonsiirtoa kiitoksena siviilisäädystään. Voiko epäreilumpaa olla?
Ja entä sinkut? Miksi he eivät saa päättää kuka perii heidän eläkkeensä? Itse antaisin mielelläni eläkkeeni vaikka kaverilleni tai lapselleni.
Ei ole perustuslain vastaista. On ihan oma valinta, meneekö naimisiin ja haluaan juridisen suojan itselleen ja perheelleen puolison kuoleman varalta. Jos et halua, niin turha vinkua.
Miten niin oma valinta? Ei ole.
Kyllä on. Jokainen voi valita sellaisen elämänkumppanin, joka haluaa mennä naimisiin tai sitten voi pysytellä sinkkuna. Leski sen sijaan ei ole valinnut puolisonsa kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en tule sellaista koskaan saamaan. Kannattaisin mieluummin asumistuen lakkauttamisesta. Kukin maksakoon itse vuokransa.
Juuri näin. Lopetetaan ennemmin asumistuet.
Sopii, sitten onkin varaa valita tyhjistä vuokrakämpistä.
Vuokranantajat tykkää varmaan kun eivät saa asuntoja vuokraksi tau joutuvat ottamaan 3 hengen porukan yksiöön.
Tottakai saavat asunnot vuokrattua, kunhan vain pyytävät siitä kohtuullista vuokraa. Ihan hyvä olisi, että suurten kaupunkien ylihintaiset vuokrakuplat puhkeaisivat. Asumistukijärjestelmä ruokkii sitä ja tuet menevät todellisuudessa asuntosijoittajien taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa! Kyllä se on ihan varten että saa edes hiukan paikattua sitä toisen ihmisen palkkaa joka nyt puuttuu. On täysin eri asia elättää perhe yhden kuin kahden ihmisen tuloilla. Leskeys kun ei ole mikään valinta.
Tässäkin maassa on vaikka kuinka paljon yksinhuoltajia, jotka ihan itse elättävät lapsensa yhden ihmisen tuloilla. Ei avioerokaan aina ole valinta, silti eronnut ei saa eläkerahastosta kiitosta kärsimyksistään, joita usein on paljon enemmän takana kuin leskellä.
Niin, onhan se rankkaa, kun on vain kaksi vapaaviikkoa kuukaudessa verrattuna (nuoreen) ihmiseen, jonka puoliso on kuollut.
ohis
Yksinhuoltajiakin on valtava määrä. Ei ole mitään vapaa-aikaa, ei rahaa eikä sympatiaa. Leskeneläke on varmaan ok yli 85-vuotiaiden ikäryhmässä, koska siinä porukassa harvalla naisella on kertynyt kunnollista työeläkettä. Mutta kyllä 80-vuotiaat naiset ovat käyneet itsekin töissä.
Taidat olla kovin nuori ja naiivi :) Kuvittelet että yli 85-vuotiaat ovat eläneet jossaint toisessa maailmassa.
Mutta ei, kyllä monet naiset jota nyt ovat n. 85-vuotiaita ovat työeläkkeensä tienanneet. Esim. mun äiti, joka muuten oli it-hommissa. Katsos kun te nuoret ette ole tietokoneita keksineet vaan ohjelmistot ja laitteet ovat pitkän kehityksen tulos.
Kaikki eläkkeet tulisi lopettaa n.10-30 vuodeksi, jotta palstalaisten ei tarvitsisi kahdehtia vanhempiensa tuhlailevaa eläkkeillä mässäilyä. Poistuisivatkin julkista taloutta kuormittamasta kun kynsien pureskelulla ulkona pakkasessa ei kauaa hengissä pysyisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siitä leskestä tekee arvokkaamman kuin siitä joka kenties on jätetty, ja joutuu pärjäämään takuuläkkeellä? Sillä pariskunnalla on ollut muutenkin aikaa kerätä säästöjä kahden tuloista.
Mutta turhahan tällä palstalla on tästä asiasta puhua. Täällä on paljon niitä jotka uskovat oman liittonsa olevan ikuinen.
Mikset hakenut esim. elatustukea kun erositte avioliitosta? Olisit varmasti ollut oikeutettu siihen. Sait varmasti myös tasinkoa, jos omaisuutesi oli pienempi?
Hienosti kyllä pystyy järjestelemään tässä yhteiskunnassa asiansa niin, ettei tarvitse koko ikäänsä raataa ja on lokoisat oltavat reippaasti ennen varsinaista eläkeikää. Tiedän montakin vähän yli viisikymppistä, jotka saavat nauttia elämästään, on tullut perinnöt, leskeneläkkeet, on maksetut talot ja mökit. Hieno homma noille ihmisille, hyvä että saavat nauttia elämästään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eronneet saavat elatustukea. Jos puoliso ei sitä maksa, niin valtio maksaa. Voidaan lopettaa siis tämäkin systeemi vai? Lopetetaan samalla myös koko ilmainen terveydehoito. Pärjätköön kukin omillaan, jos siihen on varaa tai kuolkoot pois.
Ei eronneet sitä elatustukea saa vaan ne lapset. Eronnut ja lapseton ei saa penninpyörylää mistään vaikka koko talous voi romahtaa.
Ihan mielenkiinnosta on pakko kysyä, että etkö laita mitään säästöön tai sijoita? Maksoiko se toinen osapuoli teidän koko elämisenne vai elitkö yli varojesi? Ja kyllä myös lapseton on oikeutettu elatustukeen tietyissä olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan elatustuki 150 euroa vastaa perhe-eläkettä. Puoliorvot saavat vähintään yhtä paljon, yleensä paljon enemmän, kuin eronneiden lapset.
Se on totta, että joku erotuki pitäisi olla olemassa. Tietenkin fiksu pari voisi säästää siihen etukäteen.
Mutta kyllähän perheet, yh:t mukaanlukien saavat suuren osan sosiaalisista siirroista.
Koitapa kituuttaa yksineläjänä, meille ei mitään tukimuotoja ole olemassa.