Päivän vanha maitorahka - mihin käytän? vai käytänkö??
Eli siis maitorahka, rasvaton, mennyt eilen vanhaksi, voiko käyttää vielä tänään jos vaikuttaa suht normaalilta? Ja jos, niin mihinköhän käyttäisi..jotain leipomusta ajattelin..? Apua.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 16:59"]
Maksalaatikkofirman (Saarioinen taisi olla) edustajakin myönsi ohjelmassa, ettei sen tapainen tuote miksikään mene. Parasta ennen -merkintä pannaan mukaan vain siksi, että firman mielestä laatikon maku hieman laimenee tietyn ajan kuluttua. Täysin syömäkelpoisena se silti säilyy.
Suomalaisilta on jostain syystä kadonnut terve järki näissä ruoka-asioissa... ettei hapanmaitotuotetta voisi käyttää päivää Parasta ennen -merkinnän mentyä ohi... hih :D.
[/quote]
No jatkuvasti on näitä kaupunkien elintarvikevalvonnan tekemiä testejä, joissa viimeisenä käyttöpäivänä suuressa osassa on jo laatu välttävä tai huono. Ja aamulehtikin teki jonkun testin, ja näissä nyt otannat ovat hieman suurempia kuin kolmen tuotteen testi. Näiden tulosten perusteella viimeisiä käyttöpäiviä venytetään liikaa.
Mutta siis parasta ennen-päivän kohdalla minäkin käytän sen jälkeen, ja hapanmaitotuotteita varmasti pitkäänkin.
22 vielä lisää: miehen vaarin talossa aikoinaan oli saavi tuvan nurkassa. Sitä kutsuttiin happamaksi harmaaksi. Oli vedellä jatkettua kirnupiimää. Käytettiin janojuomana silloin. Ja todella siitäkin perheestä kaikki lapset elivät sitten 90-97 vuotiaiksi.
Niin minäkin se Kuningaskuluttajan katselin. Tutkija sanoi tosiaan hapanmaitotuotehyllyn vieressä, että nämä eivät oikeastaan koskaan tule vaarallisiksi syödä. Jos on homeessa, ei syödä. Kalavalmisteet ovat sellaisia, joita ei lapsille, vanhuksille tai raskaana oleville suosittele, jos ovat vanhempia. Itse syön kyllä viimeisen käyttöpävän jälkeen tuotteita, jos ovat hyvän näköisiä ja raikkaan tuoksuisia. Jauheliha pilaantuu herkimmin lihatuotteista ja tosiaan ne pakatut kalat.