Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLEn muunneltu ostovoimatotuus

Vierailija
22.06.2026 |

Taas yle esittää omia totuuksiaan kuin Itämedia.

Ylen "ostovoima" artikkeli kuvaa bruttopalkkojen kasvua suhteessa hintoihin. Kuka suomalainen saa palkkansa verovapaasti?

https://yle.fi/a/74-20227187

Jokainen tietää että suomalaisten ostovoima romahti viime SDPn hallituksen aikana.

https://www.hs.fi/visio/art-2000011808781.html

Yleä voi pitää perustellusti valemediana.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle kuin meillä kotona Kiinassa

Vierailija
2/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kansalle ei opeteta taloustietoa koulussa on sitä helppo sumuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palstamammat ymmärrä näin vaikeita asioita

Vierailija
4/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti ap lukee yleä miesklitta märkänä :)

Vierailija
5/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle ei ole epäluotettava lähde, väitti fassuAp mitä tahansa

Vierailija
6/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo artikkeli. Sosiaalietuudet on jäädytetty vuoden 2023 tasoon, joskin niitä on leikattu roimalla kädellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni joskus kirjan Tasavertaisten liitossa jostain 1970- tai 1980-luvulta. Siinä taulukoilla ja grafiikalla todistettiin, että Neuvosto-Virossa on ihmisillä parempi elintaso kuin LÄNSI-Saksassa.

Vierailija
8/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noinhan sitä pitääkin mitata! Ei millään keskiarvolla, vaan palvelu- ja tuotekohtaisilla räätälöidyillä indekseillä sen mukaan mitä on hankkimassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä erikoinen vertailu, kuka maksaa kaupassa ostoksensa bruttopalkalla?

Vierailija
10/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen jo vuosikaudet vienyt rahani ulkomaille 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ostovoima- ja inflaatioartikkelit on aivan huuhaata olleet viime vuosina. Moni arjen perustuote on kallistunut kaupassa yli 100 %, ei siihen mitkään 10% palkankorotukset riitä, jaettuna monelle vuodelle. 

Vierailija
12/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin valtamediassa vaiettu:

 

"Uusi laki jysähtää voimaan 22.6.2026, Pirkan ja Coopin suosiminen kielletään"

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/50ad166e-15ec-45c3-a1ac-81509ba52f56

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän "YLE huijaa!" suoraan persujen trollitehtaasta.

Vierailija
14/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin valtamediassa vaiettu:

 

"Uusi laki jysähtää voimaan 22.6.2026, Pirkan ja Coopin suosiminen kielletään"

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/50ad166e-15ec-45c3-a1ac-81509ba52f56

Mistä lähtien uusi suomi ei ole ollut valtamediaa, iiigori?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä erikoinen vertailu, kuka maksaa kaupassa ostoksensa bruttopalkalla?

Aina kaikkea verrataan bruttopalkkoihin. Nettopalkat ovat niin eri suuruisia riippuen mm.kunnallis - ja kirkollisverosta, vähennyksistä jne. 

Vierailija
16/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen "ostovoima" artikkeli kuvaa bruttopalkkojen kasvua suhteessa hintoihin. Kuka suomalainen saa palkkansa verovapaasti?

 

Millaisen vertailun olisit mieluummin  halunnut? 

Vierailija
17/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei palstamammat ymmärrä näin vaikeita asioita

Puhumattakaan läßkeistä palstapapoista

Vierailija
18/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä erikoinen vertailu, kuka maksaa kaupassa ostoksensa bruttopalkalla?

Aina kaikkea verrataan bruttopalkkoihin. Nettopalkat ovat niin eri suuruisia riippuen mm.kunnallis - ja kirkollisverosta, vähennyksistä jne. 

Juuri näin! Esim. Hämeenkyrossä kunnallisvero on 6% Helsinkiä suurempi.

Vierailija
19/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen "ostovoima" artikkeli kuvaa bruttopalkkojen kasvua suhteessa hintoihin. Kuka suomalainen saa palkkansa verovapaasti?

 

Millaisen vertailun olisit mieluummin  halunnut? 

Nettopalkka siellä kaupan kassalla on yleensä käytössä, joten keskimääräinen nettopalkka vs. kaupan hinnat kertoo oikean ostovoiman.

Vierailija
20/18 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettopalkka vaihetelee paikkakunnittain kuntaveron mukaan ja sitten tietysti lisänä kunkin omat vähennykset verotukseen, joten mahdotonta on sitä nettopalkkaan verrata

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä