YLEn muunneltu ostovoimatotuus
Taas yle esittää omia totuuksiaan kuin Itämedia.
Ylen "ostovoima" artikkeli kuvaa bruttopalkkojen kasvua suhteessa hintoihin. Kuka suomalainen saa palkkansa verovapaasti?
Jokainen tietää että suomalaisten ostovoima romahti viime SDPn hallituksen aikana.
https://www.hs.fi/visio/art-2000011808781.html
Yleä voi pitää perustellusti valemediana.
Kommentit (18)
Kun kansalle ei opeteta taloustietoa koulussa on sitä helppo sumuttaa.
Ei palstamammat ymmärrä näin vaikeita asioita
Ja silti ap lukee yleä miesklitta märkänä :)
Yle ei ole epäluotettava lähde, väitti fassuAp mitä tahansa
Outo artikkeli. Sosiaalietuudet on jäädytetty vuoden 2023 tasoon, joskin niitä on leikattu roimalla kädellä.
Muistan lukeneeni joskus kirjan Tasavertaisten liitossa jostain 1970- tai 1980-luvulta. Siinä taulukoilla ja grafiikalla todistettiin, että Neuvosto-Virossa on ihmisillä parempi elintaso kuin LÄNSI-Saksassa.
Juuri noinhan sitä pitääkin mitata! Ei millään keskiarvolla, vaan palvelu- ja tuotekohtaisilla räätälöidyillä indekseillä sen mukaan mitä on hankkimassa.
Oli kyllä erikoinen vertailu, kuka maksaa kaupassa ostoksensa bruttopalkalla?
Onneksi olen jo vuosikaudet vienyt rahani ulkomaille 🤣
Kaikki ostovoima- ja inflaatioartikkelit on aivan huuhaata olleet viime vuosina. Moni arjen perustuote on kallistunut kaupassa yli 100 %, ei siihen mitkään 10% palkankorotukset riitä, jaettuna monelle vuodelle.
Tästäkin valtamediassa vaiettu:
"Uusi laki jysähtää voimaan 22.6.2026, Pirkan ja Coopin suosiminen kielletään"
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/50ad166e-15ec-45c3-a1ac-81509ba52f56
Päivän "YLE huijaa!" suoraan persujen trollitehtaasta.
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin valtamediassa vaiettu:
"Uusi laki jysähtää voimaan 22.6.2026, Pirkan ja Coopin suosiminen kielletään"
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/50ad166e-15ec-45c3-a1ac-81509ba52f56
Mistä lähtien uusi suomi ei ole ollut valtamediaa, iiigori?
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä erikoinen vertailu, kuka maksaa kaupassa ostoksensa bruttopalkalla?
Aina kaikkea verrataan bruttopalkkoihin. Nettopalkat ovat niin eri suuruisia riippuen mm.kunnallis - ja kirkollisverosta, vähennyksistä jne.
Ylen "ostovoima" artikkeli kuvaa bruttopalkkojen kasvua suhteessa hintoihin. Kuka suomalainen saa palkkansa verovapaasti?
Millaisen vertailun olisit mieluummin halunnut?
Vierailija kirjoitti:
Ei palstamammat ymmärrä näin vaikeita asioita
Puhumattakaan läßkeistä palstapapoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä erikoinen vertailu, kuka maksaa kaupassa ostoksensa bruttopalkalla?
Aina kaikkea verrataan bruttopalkkoihin. Nettopalkat ovat niin eri suuruisia riippuen mm.kunnallis - ja kirkollisverosta, vähennyksistä jne.
Juuri näin! Esim. Hämeenkyrossä kunnallisvero on 6% Helsinkiä suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Ylen "ostovoima" artikkeli kuvaa bruttopalkkojen kasvua suhteessa hintoihin. Kuka suomalainen saa palkkansa verovapaasti?
Millaisen vertailun olisit mieluummin halunnut?
Nettopalkka siellä kaupan kassalla on yleensä käytössä, joten keskimääräinen nettopalkka vs. kaupan hinnat kertoo oikean ostovoiman.
nettopalkka vaihetelee paikkakunnittain kuntaveron mukaan ja sitten tietysti lisänä kunkin omat vähennykset verotukseen, joten mahdotonta on sitä nettopalkkaan verrata
Yle kuin meillä kotona Kiinassa