TV: Ikuisesti Jehovan todistaja [Oho! Myös toisenlaista materiaalia!?]
Olipa yllätys, kun näin äsken mainoksen ensi viikon torstaina YLE FST5:ltä tulevasta dokumentista Ikuisesti Jehovan todistaja
Vaikutti siltä, että vihdoin ja viimein Jehovan todistajista on tehty juttu, jossa on otettu ääneen a) Jehovan todistaja itse ja b) nuori nykysukupolvea edustava todistaja. Elämäniloa ja myönteisyyttä!
Sitähän se suurimmaksi osaksi myös Jehovan todistajien keskuudessa on, vaikka mediassa on tunnuttu nostettavan yleensä esille persoonallisuudeltaan ehkä niitä jäykempiä ja vanhanaikaisempia todistajia.
Olenkin miettinyt, että missä ovat ne suurinta osaa Jehovan todistajista edustavat iloiset, myönteiset ja nuorekkaat todistajat, ja nyt nähtävästi on haluttu vihdoin tehdä juttu myös siitä puolesta. Tosin, yllätys, yllätys, YLEn ruotsinkielisellä puolella :D
Kommentit (686)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:53"]
Kyllä on väitetty että karttamista ei ole. Sanotaan vaan että perheet itse ovat päättäneet karttaa mikä on valhe!
[/quote]
Ei ole väitetty, etteikö karttamista olisi. Karttamisen tasoissa on selkeitä eroja. Jotkut eivät ole missään yhteyksissä, toiset vähissä, toiset enemmän. Ei ole pakko hylkää ja olla olematta missään tekemisissä.
Kuinka monen vanhemmat tapaa lastaan joka on erotettu ja asia on tiedossa? Perheet seurakuntien sisällä eivät ole tasavertoisia. Sen takia jotkut ehkä tapaavat erotettuja, koska ongelmia ei tule heidän statuksen vuoksi.
Oon JT. Ollut lapsesta asti. Ja oon aina luullut että toi vuoden 1975 Harmagedonin odotus on luopiovalhetta kunnes äsken luin noita Vartiotornin linkkejä. Oon järkyttynyt ja sanaton. Onko kellään antaa aiheesta lisätietoa
te eronneet jtodistajat,
miten te koette elämänne nyt ?? uskotteko ylösnousemukseen,
oletteko ns onnellisia ilman toivoa ?
onko teistä oikein harrastaa seksiä ilman avioliittoa?
mitä uskotte nyt kuolemassa tapahtuvan ??
kertokaapa mm näistä
nua ihnetyttää, kun täällä mollataan kastetta vain jehovantodistajien kastetta siis.
entäpä evlut ?? vauvana kastetaan , mitä vauva osaa sanoa tuosta uskosta ja sanooko vauva haluavansa kuulua tuohon ???????
eli nuori kuitwnkin jo tietää jotain, todistaja nuoret paljonkin.
ja kun on kastettu, niin aina voi erota...
eli ihme luopioiota täällä vikisee.
kaikkea ei voi saada, ei voi kumartaa toiselle silloin pyllistää toiselle..
eli jos et elä raamatun mukaan , et voi saada sen tuomia etujakaan
mitä mieltä olisi , jos kaikki pääsisivät paratiisiin ?? siloin tämä nykymaailman helvetti jatkuisi. eli totta kai on karsittavat pahat pois.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 21:25"]
Esim. opetetaan, että "joka vitsaa säästää, vihaa lastaan".
/quote]
On siis kirkkoraamatun käännös ei JT!! Ja muutenkin juttus ufo avaruudesta!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:52"]
Kyllä tässäkin ketjussa tuli joitakin kommentteja joissa vähäteltiin tätä karttamisasiaa. Tyyliin, että "jotkut tekevät niin ja se on heidän asiansa mutta eivät todellakaan kaikki" Totuus on aivan toinen. Jos et noudata tätä kartaamissääntöä niin sinut voidaan sillä perusteella erottaa seurakunnasta. Ja karttamissääntä tosiaan merkitsee sitä että välit katkaistaan myös perheenjäseniin. "Vain pakollinen kanssakäynti" on sallittua. Tarkoittaa, että hyvässä tapauksessa voit saada äitisi hautajaisiin kutsun. T Entinen Jehovan todistajien vanhin
[/quote]
Karttamisen vähättely on ihan eri asia kuin väittää, ettei karttamista ole ollenkaan. Kukaan ei ole ketjussa väittänyt, etteikö karttamista olisi. Mutta, mitä tulee karttamiseen ja esimerkiksi lasten hylkäämiseen, niin ei ole pakko hylätä. Eikä siitä joudu itse pellolle.
[/quote] Oletperusteellisesti väärässä. kuten tuossa sanoin olen ollut vanhin ja ollut vanhinten kursseilla eli Valtakunnan palveluskoulussa jossa tätä asiaa on käsitelty. Se todellakin on erottamisen peruste. Tiedän aika hyvin mistä puhun, että mulle on kyllä turha tulla tuputtamaan noita valheita. Yritä selittää sepustuksiasi jollekkin rivijulistajalle. itse olen ollut tuomitsemassa oikeuskomiteassa jonka perustamisen syy oli se että henkilä oli jatkanut kanssakäymistään erotetun sukulaisen kanssa. Vanhinten kirjasta tähän löytyy ihan tarkat säännöt.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:57"]
Nioihin seksijuttuihin on tullut uutta valoo! Nykyään avioparit saa panna peppuun ja suuhun. Runkkaus on edelleen kiellettyjen listalla. Mä kyllä runkaan silti. T.Nykyinen vanhin
[/quote]
:) :) ei mä en kestääää
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:05"]
Jos joku ei halua muuttaa tapojaan ?
[/quote]
Niin, jos haluat olla Jehovan todistaja, et voi tupakoida, harrastaa esiaviollista seksiä, elää homosuhteessa, ryypätä, liikkua rikollisuudessa, käyttää huumeita yms.
[/quote]
Ja onko nää kirjoittajat juuri tämän vuoksi entisiä JT?????
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:11"]
Oon JT. Ollut lapsesta asti. Ja oon aina luullut että toi vuoden 1975 Harmagedonin odotus on luopiovalhetta kunnes äsken luin noita Vartiotornin linkkejä. Oon järkyttynyt ja sanaton. Onko kellään antaa aiheesta lisätietoa
Etkö tuota tiennyt ? Ymmärräthän, että valo kirkastuu :)tieto lissääntyy , Jehova antaa valon loistaa vanhemmille ja siten asiat selviävät ?
nythä on kirkastunut ns patsasvertauskuvakin, etkö kuuntele asiaa konventeissa????
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:07"]Karttamisen vähättely on ihan eri asia kuin väittää, ettei karttamista ole ollenkaan.
[/quote]
Vähättely on epärehellistä.
Kyllä tässäkin ketjussa tuli joitakin kommentteja joissa vähäteltiin tätä karttamisasiaa. Tyyliin, että "jotkut tekevät niin ja se on heidän asiansa mutta eivät todellakaan kaikki" Totuus on aivan toinen. Jos et noudata tätä kartaamissääntöä niin sinut voidaan sillä perusteella erottaa seurakunnasta. Ja karttamissääntä tosiaan merkitsee sitä että välit katkaistaan myös perheenjäseniin. "Vain pakollinen kanssakäynti" on sallittua. Tarkoittaa, että hyvässä tapauksessa voit saada äitisi hautajaisiin kutsun. T Entinen Jehovan todistajien vanhin
[/quote]
Raamatussa kehoitetaan karttamaan huonoa seuraa, koska huono seura turmelee hyvät tavat.
Toki kaikkien tulee olla ystävällisiä kaikille ja olla riitelemtää kenenkään kanssa :)
eli jotkut todistajat on tulkinneet tuon karttamisen, etä se on sama kuin ettei olla MISSÄÄN TEKEMISISSÄ !
näinhä ei ole.
LUE RAAMATUSTA
tulee rakastaa kaikkia ihmisiä <3
miksi jättäisi omat lapsensa, oman äitinsä jne?
eli yhteydet tulee säilyttää, mutta uskonasioista ei saa kiistellä
varoa tulee, ettei ns luopio=uskosta eronnut/erotettu kompastuta uskovaakin
eli jos eronnut katuu syntejään, käyttäytyy normaalisti , niin tietenki tulee sukulaisten säilyttä yhteys häneen
eriasia on , jo ei kadu, tekee pahoin jne, mutta tuolloinkin tulee todistajan yrittä saada läheinen luopumaan huonoista tavoistaa, auttaa häntä
hyljät ei saa !
ELI ON IHAN JOIDENKIN TODITAJIEN OMAA PÄÄTÖSTÄ TUO HYLKÄÄMINEN
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:37"]
[/quote]
Raamatussa kehoitetaan karttamaan huonoa seuraa, koska huono seura turmelee hyvät tavat.
Toki kaikkien tulee olla ystävällisiä kaikille ja olla riitelemtää kenenkään kanssa :)
eli jotkut todistajat on tulkinneet tuon karttamisen, etä se on sama kuin ettei olla MISSÄÄN TEKEMISISSÄ !
näinhä ei ole.
LUE RAAMATUSTA
eli jos eronnut katuu syntejään, käyttäytyy normaalisti , niin tietenki tulee sukulaisten säilyttä yhteys häneen
eriasia on , jo ei kadu, tekee pahoin jne, mutta tuolloinkin tulee todistajan yrittä saada läheinen luopumaan huonoista tavoistaa, auttaa häntä
hyljät ei saa !
[/quote] Ei ole oma päätös. Minkäslainen todistaja sinä oikein olet jos et ole lukenut "Pitäkää itsenne Jumalan rakkaudessa"- kirjaa? Kuuntelisit sinäkin kokouksissa niin tietäisit mihin uskot.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 10:05"]
te eronneet jtodistajat,
miten te koette elämänne nyt ?? uskotteko ylösnousemukseen,
oletteko ns onnellisia ilman toivoa ?
onko teistä oikein harrastaa seksiä ilman avioliittoa?
mitä uskotte nyt kuolemassa tapahtuvan ??
kertokaapa mm näistä
[/quote]
1. Koen että eroamisen jälkeen elämä vasta alkoi.
2. En usko ylösnousemukseen.
3. Onnellisuus ei ole kiinni siitä uskooko satuihin vai ei. Aito onni syntyy arjesta, ei jostain lahkon luomasta porkkanasta, jota kukaan ei koskaan tavoita.
4. Seksin harrastaminen on ihmisen henkilökohtainen asia, siihen ei tule sotkea minkään lahkon säännöstöjä.
5. Kuolemassa ihminen kuolee, lakkaa olemasta. Olotila on sama kuin ennen elämää. Ei kovin stressaavaa, muistelisin. ;)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:07"]
[/quote]
Karttamisen vähättely on ihan eri asia kuin väittää, ettei karttamista ole ollenkaan. Kukaan ei ole ketjussa väittänyt, etteikö karttamista olisi. Mutta, mitä tulee karttamiseen ja esimerkiksi lasten hylkäämiseen, niin ei ole pakko hylätä. Eikä siitä joudu itse pellolle.
[/quote] Oletperusteellisesti väärässä. kuten tuossa sanoin olen ollut vanhin ja ollut vanhinten kursseilla eli Valtakunnan palveluskoulussa jossa tätä asiaa on käsitelty. Se todellakin on erottamisen peruste. Tiedän aika hyvin mistä puhun, että mulle on kyllä turha tulla tuputtamaan noita valheita. Yritä selittää sepustuksiasi jollekkin rivijulistajalle. itse olen ollut tuomitsemassa oikeuskomiteassa jonka perustamisen syy oli se että henkilä oli jatkanut kanssakäymistään erotetun sukulaisen kanssa. Vanhinten kirjasta tähän löytyy ihan tarkat säännöt.
[/quote]
Ei, en ole. En ole väittänyt, etteikö karttamatta jättämisestä voisi joutua erotetuksi. Sanoin, että jos ei esimerkiksi hylkää lastaan, niin siitä ei seuraa erottamista. Mutta jos esimerkiksi kaveruksista toinen alkaa elää huume-alkoholielämää, ryyppää ja puhuu pahaa Jehovan todistajista, ja toinen viettää tämän eronneen tai erotetun kanssa aikaa, niin silloin voi joutua itsekin erotetuksi.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:07"]Karttamisen vähättely on ihan eri asia kuin väittää, ettei karttamista ole ollenkaan.
[/quote]
Vähättely on epärehellistä.
[/quote]
Totta, siksi en ole koskaan väittänyt, etteikö karttamista olisi. Mutta samalla tavalla yleistäminen on epärehellistä. Se vain ei mene niin, että kun joku eroaa tai erotetaan, niin kukaan ei saa puhua, katsoa eikä muutenkaan kohdata. Karttamisessa ja siihen suhtautumisessa on eroja.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:37"]
[/quote]
näinhä ei ole.
LUE RAAMATUSTA
hyljät ei saa !
[/quote]
Hyvä kirjoitus :)
Poliisikin ottaa pois sen ajokortin jos oikein törkeästi ajelet -vai mitä? Kortin saa takasin kun oppii ajotavoille!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 16:48"]
Poliisikin ottaa pois sen ajokortin jos oikein törkeästi ajelet -vai mitä? Kortin saa takasin kun oppii ajotavoille!
[/quote]
Tää oli hyvä :D
[/quote]