Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TV: Ikuisesti Jehovan todistaja [Oho! Myös toisenlaista materiaalia!?]

Vierailija
02.03.2013 |

Olipa yllätys, kun näin äsken mainoksen ensi viikon torstaina YLE FST5:ltä tulevasta dokumentista Ikuisesti Jehovan todistaja

Vaikutti siltä, että vihdoin ja viimein Jehovan todistajista on tehty juttu, jossa on otettu ääneen a) Jehovan todistaja itse  ja b) nuori nykysukupolvea edustava todistaja. Elämäniloa ja myönteisyyttä!

Sitähän se suurimmaksi osaksi myös Jehovan todistajien keskuudessa on, vaikka mediassa on tunnuttu nostettavan yleensä esille persoonallisuudeltaan ehkä niitä jäykempiä ja vanhanaikaisempia todistajia.

Olenkin miettinyt, että missä ovat ne suurinta osaa Jehovan todistajista edustavat iloiset, myönteiset ja nuorekkaat todistajat, ja nyt nähtävästi on haluttu vihdoin tehdä juttu myös siitä puolesta. Tosin, yllätys, yllätys, YLEn ruotsinkielisellä puolella :D

Kommentit (686)

Vierailija
101/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on totta, Uuden maailman käännös on tehty myötäilemään Jehovan todistajien oppia, ja se ei kaikilta osin ole uskollinen käytettävissä oleviin mahdollisimman alkuperäisiin kirjoituksiin.

Rehellisyyden ja totuuden nimessä se tulisi myös Jehovan todistajien myöntää.

Esim. kolossalaiskirjeen 1. luku jakeet 15-17.

KR 33/38

15. ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17. ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.

Sama UMK:n mukaan

15 Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan esikoinen,
16 sillä hänen välityksellään luotiin kaikki muu, mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvät ja näkymättömät, olkootpa ne valtaistuimia tai herrauksia tai hallituksia tai valtoja. Kaikki muu on luotu hänen välityksellään ja häntä varten. 17 Hän on myös ennen kaikkea muuta, ja hänen välityksellään kaikki muu saatettiin olemaan,

Kuten voimme huomata, melkoinen eroavaisuus.

Jae 15. Jeesuksesta on tehty luotu, sanomalla "luomakunnan esikoinen" vaikka
näin ei ole alkuperäisissä kirjoituksissa.

Jae 16: Tekstiin on lisätty muu sanoja, vaikka niitä ei esiinny alkup.

Jae 17: Lisätty muuta ja muu sanat, joita ei esiinny alkup.

On turha väittää, etteikö tekstiä ole tarkoitushakuisesti "peukaloitu".

Jos joku muuta väittää, niin nämä asiat on helppo tänä päivänä itse tarkistaa
olemassa olevista vanhoista kirjoituksista.

Toivoisin, että asian suhteen oltaisiin rehellisiä, jos kerran sanotaan " meillä on
totuus", niin väärä totuus ei ole totuutta.

ja

5. Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat.
6. Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi.
Snl. 30.

http://www.kotiposti.net/raamattu/jt/um/virheet/

Vierailija
102/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi Jehovan todistajat tässäkin ketjussa yrittävät antaa omista säännöistään ihan väärää kuvaa. Jehovantodistajuus on kokonaisvaltainen juttu ihmisen elämässä ja lahkon opetukset ja säännöt hyvin tärkeä osa sitä. Karttaminen ei ole lahkossa mikään vähäpätöinen sääntö. Siitä muistutetaan jatkuvasti lahkon kirjallisuudessa ja puheissa. Jos jätät karttamatta entisiä todistajia ja jatkat ystävyyttä (julkisesti) heidän kanssaan, niin siitä voi joutua itsekin erotetuksi.

Edellä lainatut lahkomateriaalin kohdat puhuvat karua kieltään säännön todellisesta luonteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niin tutulta. Minä olin 12 kun menin kasteelle eli täysin lapsi. Kukaan ei estellyt, päinvastoin kannusti.

Mielestäni 12 vuotias ei ole kykenevä päättämään noin isosta asiasta. Itse menin kasteelle Jumalan vihan pelosta, Harmagedonin pelosta yms.

Kukaan "ulkopuolinen" ei mene tuossa iässä kasteelle, ainoastaan JT-perheiden lapset.

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 07:32"]

Minä olin 16-vuotias kun menin kasteelle ja menin siksi kun kuului mennä. Kaverit meni ja minä sain vähän painostusta, kun en mennyt nuoremman siskoni kanssa samaan aikaan. Olin päässyt juuri yläasteelta ja en todellakaan osannut päättää kunnolla edes mihin ammattikouluun menen niin saati jotain tuollaista vastaavaa. Ikinä en uskonut että eroaisin todistajista vielä.

Kun puhutaan aikuiskasteesta niin ei sitä todellakaan ole. Lapset kasvatetaan siihen että menee kasteelle heti kun on tarpeeksi "kypsä". Kyllähän nyt tajusin asiat, kun niitä oli lapsesta asti opetettu. Mutta en tajunnut mitä karttaminen saa aikaan tai sitä mädänneisyyttä.

Muistan erään kokouksen missä sanottiin ettei saa jättää menemättä kasteelle väärinteon pelon vuoksi. Hyviä syitä olla menemättä kasteelle ei ollut. Pelotellaan harmagedonissa kuolemisella ja sillä että sitten ei sa paratiisi paikkaa.

Lapsen rankaiseminenkin on sitä että pelotellaan ja pienestä asti jumalalla. Vaikka puhuvatkin rakkaudellisesta jumalasta niin enemmän se minua pelotti, kuin lohdutti. 

Muistan kun oli kuudennella luokalla niin eräs vanhin mistä en pitänyt todellakaan pyysi minua kentälle (saarnaamaan) ja kun se päivä tuli niin olin todella ahdistunut. Keltään en saanut apua, mutta onneksi tämä vanhin perui kentän. Pelkäsin vuosia että pyytää uudelleen, mutta onneksi ei. 

[/quote]

Vierailija
104/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niin tutulta. Minä olin 12 kun menin kasteelle eli täysin lapsi. Kukaan ei estellyt, päinvastoin kannusti.

Mielestäni 12 vuotias ei ole kykenevä päättämään noin isosta asiasta. Itse menin kasteelle Jumalan vihan pelosta, Harmagedonin pelosta yms.

Kukaan "ulkopuolinen" ei mene tuossa iässä kasteelle, ainoastaan JT-perheiden lapset.

Minä olin 16-vuotias kun menin kasteelle ja menin siksi kun kuului mennä. Kaverit meni ja minä sain vähän painostusta, kun en mennyt nuoremman siskoni kanssa samaan aikaan. Olin päässyt juuri yläasteelta ja en todellakaan osannut päättää kunnolla edes mihin ammattikouluun menen niin saati jotain tuollaista vastaavaa. Ikinä en uskonut että eroaisin todistajista vielä.

Kun puhutaan aikuiskasteesta niin ei sitä todellakaan ole. Lapset kasvatetaan siihen että menee kasteelle heti kun on tarpeeksi "kypsä". Kyllähän nyt tajusin asiat, kun niitä oli lapsesta asti opetettu. Mutta en tajunnut mitä karttaminen saa aikaan tai sitä mädänneisyyttä.

Muistan erään kokouksen missä sanottiin ettei saa jättää menemättä kasteelle väärinteon pelon vuoksi. Hyviä syitä olla menemättä kasteelle ei ollut. Pelotellaan harmagedonissa kuolemisella ja sillä että sitten ei sa paratiisi paikkaa.

Lapsen rankaiseminenkin on sitä että pelotellaan ja pienestä asti jumalalla. Vaikka puhuvatkin rakkaudellisesta jumalasta niin enemmän se minua pelotti, kuin lohdutti. 

Muistan kun oli kuudennella luokalla niin eräs vanhin mistä en pitänyt todellakaan pyysi minua kentälle (saarnaamaan) ja kun se päivä tuli niin olin todella ahdistunut. Keltään en saanut apua, mutta onneksi tämä vanhin perui kentän. Pelkäsin vuosia että pyytää uudelleen, mutta onneksi ei. 

[/quote]

Vierailija
105/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:06"]

Itse olen Jehovan todistaja enkä minäkään voi ymmärtää miksi jotkut täällä väittävät ettei mitään karttamista ole. SEHÄN ON RAAMATUSSA! Itse toimisin Raamatun mukaan jos lapseni jättäisi totuuden.

[/quote]

Entä jos lapsesi osoittaisi sinulle seikkaperäisesti, että Jehovantodistajuus ei ole totuus. Toimisitko Raamatun mukaan, eli jättäisit itsekin kyseisen uskonnon, vai toimisitko täysin Raamatunvastaisesti eli jatkaisit väärässä uskonnossa ja sen lisäksi hylkäisit lapsesi?

Vierailija
106/686 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 08:42"]

[/quote]

[/quote]

Minä menin kasteelle 12-v koska paras kaverikin meni. Vanhimman tytär kun olin, niin ei niitä kastekysymyksiäkään oikein jaksettu kysellä, vanhin kokkaili keittiössä samaan aikaan ja huuteli itsestäänselviä kyssäreitä.. Mulla ei ollut aavistustakaan mihin ryhdyin kun menin kasteelle.

Vierailija
107/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu ei anna mitään syytä tai edes oikeutusta suhtautua entiseen kristittyyn kuin tyhjään ilmaan. Vartiotorniseuran karttamisoppi, jota Jehovan todistajat tunnontarkasti seuraavat, loukkaa ihmisen itsemääräämisoikeutta sen ollessa ihmisten toimeenpanema rangaistus omantunnon vapauden käyttämisestä.

http://vartiokorni.totalh.net/doc15.htm

Vierailija
108/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:29"]

Raamattu ei anna mitään syytä tai edes oikeutusta suhtautua entiseen kristittyyn kuin tyhjään ilmaan. Vartiotorniseuran karttamisoppi, jota Jehovan todistajat tunnontarkasti seuraavat, loukkaa ihmisen itsemääräämisoikeutta sen ollessa ihmisten toimeenpanema rangaistus omantunnon vapauden käyttämisestä.

http://vartiokorni.totalh.net/doc15.htm

[/quote]

Karttaminen Raamatun valossa

Jehovan todistajat perustelevat karttamisoppiaan sillä, mitä Paavali sanoo 1. Korinttilaiskirjeen 5. luvussa jakeesta 11 eteenpäin. Jehovan todistajat muistavat usein mainita että he ottavat huomioon Raamattua tulkitessaan tekstiyhteyden ja muut asiaa sivuavat raamatunpaikat. Miten on karttamisopin kohdalla? Perehdytäänpä tarkemmin siihen mitä Paavali Korinttilaiskirjeessä tarkoitti.

"-- en tarkoittanut yleensä tämän maailman huoritekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, ett seurusteli ettekä edes söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala."

- 1. Korinttolaisille 5:10-13; KR 1933/1938

Paavali oli usein teksteissään ja teoissaan melko suora. Hän oli aina fanaattinen sen asian puolesta johon uskoi. Barnabas ajautui jopa konfliktiin Paavalin kanssa (Apt. 15:39). Jo pelkästään tämän seikan huomioon ottaminen asettaa Paavalin 2000 vuotta vanhan kehotuksen ehdottoman noudattamisen kyseenalaiseksi.

Millaisia ihmisiä Paavali sitten kehotti karttamaan? Tupakoijia? Niitä jotka ottavat verensiirron pelastaakseen arvokkaan elämänsä? Ei. Paavali luokittelee kartettavat ihmiset joko 1) haureellisiksi 2) ahneiksi 3) epäjumalanpalvelijoiksi 4) herjaajiksi tai 5) juopoiksi.

Jokainen meistä on epätäydellinen ja yhtä lailla "syntinen". Kaikki sortuvat välillä ahneuteen tai herjaamiseen. Paavali ei siis itse varmastikaan tarkoittanut sanomaansa sovellettavan absoluuttisena dogmina, ainoastaan terävänä varoituksena aikansa kristityille. Kyseessä olevassa raamatunjakeessa yksinkertaisesti muistutetaan että kristityn tulee karttaa epäjumalanpalvelijoita myös seurakunnan sisällä. Tämä ei liity millään tavalla entisten uskontovereiden kohteluun.

Vedotessaan Paavalin käskyyn olla syömättä "veljeksi" kutsutun kanssa, Jehovan todistajat eivät ota huomioon että he eivät enää itse kutsu erotettuja ja eronneita henkilöitä "veljiksi". Erotettu (tai eronnut) on seurakunnan ulkopuolella. Paavali puhuu 1. Korinttilaiskirjeen 5:11 selvästi seurakunnan sisäpuolella olevasta pahasta. Tämä käy ilmi jakeesta 12: "Sillä mitä tekemistä minulla on ulkopuolella olevien tuomitsemisen kanssa? Ettekö te tuomitse sisäpuolella olevia, kun taas Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat?"

Paavalin sanat eivät siis selvästikään sovi seurakunnan ulkopuolella oleviin, kuten hän itsekin toteaa. Kun henkilö erotetaan Jehovan todistajista, hän ei ole enää Jehovan todistajien liikkeen jäsen. Täten hän on seurakunnan ulkopuolella, eikä häneen voida soveltaa 1. Korinttolaiskirjeen 5:11 olevaa ohjetta, vaikka hän olisikin ulkopuolella jo toista tai kolmatta kertaa. Muussa tapauksessa asetuttaisiin itse Jumalan paikalle, sillä "Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat".

Vielä vähemmän Paavali puhuu Korinttilaiskirjeen 5. luvussa varsinaisesta karttamisesta, sellaisena kuin Jehovan todistajat sitä toteuttavat. Mitä muita perusteluja sitten Vartiotornilla on entisten jäsenten karttamisen tueksi?

Vartiotornin toinen perustelu erotetun julmalle kohtelulle on se, että hän on tahallaan hylännyt Jumalan Mutta eivätkö monet "maailman" ihmisetkin ole tietoisesti hyväksyneet esimerkiksi ateistisen maailmankuvan? Kaikki erotetut eivät myöskään ole "hylänneet Jumalaa", vaan ovat esimerkiksi liittyneet toiseen uskontoon. Kuinka he ovat tällöin "hylänneet Jumalan", jos he uskovat tekevänsä oikein? Millä perusteella heitä tulisi karttaa sen enempää kuin ketään muutakaan?

Mitä tulee Vartiotornin manaukseen erotetun syntisyyttä koskien, Raamattu ei edelleenkään jaa syntisiä eri kategorioihin, kuten "vähän syntiset" ja "enemmän syntiset". Raamattu sanoo selvästi, että "kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kunniaa vailla" (Room. 3:23).

Voisiko olla mahdollista että erotettu onkin itse asiassa uhka Jehovan todistajuudelle, sillä entinen jäsen voi tarkastella ilman rangaistuksen pelkoa myös kriittistä materiaalia entisestä uskostaan. Onko erotettu tosiasiassa tehnyt syntiä Vartiotorniseuraa vastaan?

Jeesus Kristus, Raamatun mukaan Jumalan poika, antoi kuitenkin ihmisille täysin päinvastaisen ajatuksen. Jeesus ei karttanut ketään. Hän jopa kehotti rakastamaan vihollistaan. Mihin on unohtunut se "koko Raamattu" josta Jehovan todistajat puhuvat?

"Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat."

- Matteus 5:44, ks. myös Luukas 6:27-29; KR 1933/1938

Vierailija
109/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:19"]

Itse olen Jehovan todistaja enkä minäkään voi ymmärtää miksi jotkut täällä väittävät ettei mitään karttamista ole. SEHÄN ON RAAMATUSSA! Itse toimisin Raamatun mukaan jos lapseni jättäisi totuuden.

[/quote] 

Entä jos lapsesi osoittaisi sinulle seikkaperäisesti, että Jehovantodistajuus ei ole totuus. Toimisitko Raamatun mukaan, eli jättäisit itsekin kyseisen uskonnon, vai toimisitko täysin Raamatunvastaisesti eli jatkaisit väärässä uskonnossa ja sen lisäksi hylkäisit lapsesi?

[/quote]Jos lapseni syyllistyisi vakavaan syntiin kehottaisin häntä puhumaan seurakunnan vanhimmille. jos hän ei suostuisi niin menisin itse puhumaan. Vanhimmat muodostaisivat oikeuskomitean jonka tarkoituksena olisi auttaa lastani katumaan syntejään. Jos hän ei katuisi hänet erotettaisiin. Silloin raamatullinen velvollisuuteni olisi lopettaa yhteydenpito häneen ja koska hän on täysi-ikäisyden kynnyksellä pyytäisin häntä muuttamaan pois kodistamme. Uskon että se auttaisi häntä näkemään miten tyhmästi ja Jumalan sanan vastaisesti hän on toiminut. Jehovan todistajilla on totuus. En usko että kukaan tai mikään tässä maailmassa pystyy sitä muuksi todistamaan.

Vierailija
110/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:17"]

Ihmettelen miksi Jehovan todistajat tässäkin ketjussa yrittävät....

[/quote]

Mistä tiedät, että täällä on edes kirjoittanut kukaan Jehovan todistaja? Et mistään, todellisuudessa et mistään.

Vierailija
111/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Jehovan todistaja enkä minäkään voi ymmärtää miksi jotkut täällä väittävät ettei mitään karttamista ole. SEHÄN ON RAAMATUSSA!

[/quote]

KUKAAN ei ole väittänyt täällä, etteikö karttamista olisi

Vierailija
112/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:56"]

Jos tekee vääri on ymmärrettävää että erotetaa seurakunnasta. Mutta se ei ole ongelma tässä vaan se että ihmisiä kartetaan, vaikka muuta väitetään.

[/quote]

Ei kukaan ole väittänyt, etteikö karttamista olisi, ja karttaminenhan perustetaan Raamattuun

Vierailija
113/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:59"]

Jos joku elää "valheellista elämää" niin onko se heti vaikeaa ja hankalaa? Ei. Mutta lahko on saanut sinut niin kuvittelemaan. Että tunnustat väärintekosi ja olet vieläkin alamaisempi lahkolle ja kyllä lahkolle et jumalalle!!

[/quote]

Minä eikä kukaan muukaan tässä keskustelussa ole sanonut, että valheellista elämää elävällä olisi heti "vaikeaa ja hankalaa"

Äläkä sinä kerro minulle, mitä joku lahko on saanut minut kuvittelemaan, kun et edes tunne minua, en ole minkään lahkon jäsen ellet sitten ev.lut.srkoota laske lahkoksi :D

Vierailija
114/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hemmetin oikeuskomitean???? Jollekkin lapsellekko?? Onko jehovilla joku oma tuomioistuin?!

Vierailija
115/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Jos lapseni syyllistyisi vakavaan syntiin kehottaisin häntä puhumaan seurakunnan vanhimmille. jos hän ei suostuisi niin menisin itse puhumaan. Vanhimmat muodostaisivat oikeuskomitean jonka tarkoituksena olisi auttaa lastani katumaan syntejään. Jos hän ei katuisi hänet erotettaisiin. Silloin raamatullinen velvollisuuteni olisi lopettaa yhteydenpito häneen ja koska hän on täysi-ikäisyden kynnyksellä pyytäisin häntä muuttamaan pois kodistamme. Uskon että se auttaisi häntä näkemään miten tyhmästi ja Jumalan sanan vastaisesti hän on toiminut. Jehovan todistajilla on totuus. En usko että kukaan tai mikään tässä maailmassa pystyy sitä muuksi todistamaan.

Tuo ei auta kuule kaikkia. Vähänkin omilla aivoilla ajatteleva ihminen huomaa todistajien mädänneisyyden! Moni tulee takaisin puhtaasti siitä syystä että rakkaat karttavat häntä. 

[/quote]

Vierailija
116/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:38"]Jehovan todistajilla on totuus. En usko että kukaan tai mikään tässä maailmassa pystyy sitä muuksi todistamaan.[/quote]

Jos näin on, niin miksi Jehovan todistajat pelkäävät avointa keskustelua? Heiltä on esimerkiksi kielletty osallistuminen netin Jt-keskusteluihin ja erityisesti entisten todistajien keskusteluihin. Miksi? Mitä pelättävää TOTUUDELLA muka on? Ja miksi totuutta ei saa puolustaa netin keskustelupalstoilla?

Vierailija
117/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:42"]

[/quote]

Mistä tiedät, että täällä on edes kirjoittanut kukaan Jehovan todistaja? Et mistään, todellisuudessa et mistään.

[/quote]

Entinen Jt kyllä tunnistaa Jt:n kirjoitustyylin.

Vierailija
118/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässäkin ketjussa tuli joitakin kommentteja joissa vähäteltiin tätä karttamisasiaa. Tyyliin, että "jotkut tekevät niin ja se on heidän asiansa mutta eivät todellakaan kaikki" Totuus on aivan toinen. Jos et noudata tätä kartaamissääntöä niin sinut voidaan sillä perusteella erottaa seurakunnasta. Ja karttamissääntä tosiaan merkitsee sitä että välit katkaistaan myös perheenjäseniin. "Vain pakollinen kanssakäynti" on sallittua. Tarkoittaa, että hyvässä tapauksessa voit saada äitisi hautajaisiin kutsun. T Entinen Jehovan todistajien vanhin

Vierailija
119/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on väitetty että karttamista ei ole. Sanotaan vaan että perheet itse ovat päättäneet karttaa mikä on valhe!

Vierailija
120/686 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 15:42"]

[/quote]

[/quote]

Entinen Jt kyllä tunnistaa Jt:n kirjoitustyylin.

[/quote]

Ei kuitenkaan kannata pitää kuvitelmiaan totena, vaikka miten 'tunnistaisit'

Ketju on lukittu.