TV: Ikuisesti Jehovan todistaja [Oho! Myös toisenlaista materiaalia!?]
Olipa yllätys, kun näin äsken mainoksen ensi viikon torstaina YLE FST5:ltä tulevasta dokumentista Ikuisesti Jehovan todistaja
Vaikutti siltä, että vihdoin ja viimein Jehovan todistajista on tehty juttu, jossa on otettu ääneen a) Jehovan todistaja itse ja b) nuori nykysukupolvea edustava todistaja. Elämäniloa ja myönteisyyttä!
Sitähän se suurimmaksi osaksi myös Jehovan todistajien keskuudessa on, vaikka mediassa on tunnuttu nostettavan yleensä esille persoonallisuudeltaan ehkä niitä jäykempiä ja vanhanaikaisempia todistajia.
Olenkin miettinyt, että missä ovat ne suurinta osaa Jehovan todistajista edustavat iloiset, myönteiset ja nuorekkaat todistajat, ja nyt nähtävästi on haluttu vihdoin tehdä juttu myös siitä puolesta. Tosin, yllätys, yllätys, YLEn ruotsinkielisellä puolella :D
Kommentit (686)
Jehovan todistajien Vartiotorni-seura haki vuonna 1991 YK:n tiedotusosaston NGO-liittolaisjäsenyyttä ja se hyväksyttiin NGO-jäseneksi vuonna 1992. Vartiotorni-seuran erikoisalaksi mainittiin ihmisoikeudet ja se julkaisi tuona aikana muutamia YK:ta ja ihmisoikeuksia myönteisessä valossa käsitteleviä kirjoituksia etenkin Herätkää!-lehdessä.Jehovan todistajat osallistuivat eri järjestöjensä kautta myös YK:n ihmisoikeuskomission toimintaan.
Liittolaisjäsenyys päättyi vuonna 2001 vain päiviä sen jälkeen, kun jäsenyys tuli julkisuuteen, ja esiin nostettiin se, että Jehovan todistajat pitävät teologiassaan YK:ta Ilmestyskirjan petona ja ovat maininneet sen olevan "Jumalan valtakunnan Jumalaa pilkkaavava väärennös ja että he ovat jo vuosia arvostelleet muita uskontokuntia yhteistyöstä YK:n kanssa.
Lukuisista yhteydenotoista johtuen YK julkaisi 4.3.2004 internetsivuillaan asiaa koskevan tiedotteen,jossa mainittiin Jehovan todistajien YK-liittolaisuuteen vaaditun muun muassa, että järjestö jakaa YK:n peruskirjan ihanteet.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 12:18"]
Mutta koska perheenjäsenet eivät pitäneet häneen minkäänlaista yhteyttä...
[/quote]
No niin. Siinähän se tuli selvällä suomenkielellä. Ettei todistajien tarvitse vähätellä enää sairaan lahkonsa sairaita sääntöjä.
[/quote]
Tuossa annettiin esimerkki yhdestä perhetapauksesta, ei tuossa sanota, että tuolla tavalla on pakko toimia tai ei ole Jehovan todistaja ja saa potkut :D
Fakta nyt vain on se, että perheen ei tarvitse Jehovan todistajuuden nimissä automaattisesti hylätä yhtään ketään. Sääli, jos jonkun vanhemmat ovat hylänneet, mutta se on ollut vanhempien ratkaisu eikö Jehovan todistajien ehdoton sääntö.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 12:07"]
Mitähän ihmettä sinä jauhat?? Väität ihan puutaheinää.
[/quote]
Kerroin, miten asiat ovat.
Minä olin esim. veljeni kanssa tekemissä paljonkin, mutta välimatkaa oli joten harvoin nähtiin. Eroamiseni jälkeen vanhimmat kävivät sanomassa veljelleni että en ole enää sisar joten minun kanssani ei saa olla tekemisissäni ennen kuin palaan takaisin "lahkoon". Joten mitä nyt sanot?? En ole tervetullut siellä käymään kuin pakollisissa asioissa eli jonkun kuollessa ja siihen liittyvissä asioissa.
[/quote]
Ei kukaan ole kiistänyt, etteikö Jehovan todistajien piirissä olisi karttamista. Pointti on ollut se, että Jehovan todistajan ei ole uskontonsa mukaan pakko hylätä perheenjäseniään, ja sinunkin kohdallasi, jos kertomasi pitää paikkansa, voit edelleen olla veljesi kanssa tekemisissä pakollisissa asioissa. Jossain toisessa perheessä et voisi ehkä olla ollenkaan, toisessa voisitte olla enemmänkin. Jehovan todistajien keskuudessa näissä asioissa on eroja.
Edes omien sukulaisteni häihin ei ole asiaa tai saati katsomaan heidän jälkikasvuaan ja vain siksi, kun olen yhdessä rakastamani ihmisen kanssa ja en voi uskoa selkeästi vääristeltyy raamattuun.
[/quote]
Emme voi tietää tilannettasi, mutta kyllähän sen ymmärtää, että jos esimerkiksi perhe on uskonnollinen ja heidän Raamattunsa on heille tärkeä, ja sitten joku sukulainen kirjoittelee nettiin ja sanoo mahdollisesti heillekin päin naamaa, että teillä on vääristelty raamattu jne., niin eipä tätä sukulaista varmastikaan haluta tavata, jos ei ole pakko. Tai jos sukulainen tulisi kylään samaa sukupuolta olevan kumppanin kanssa, ja jos perhe ei tue sellaista elämäntapaa, niin sitten ei kutsuta kylään.
Mutta kuten sanoin, emme voi tietää sinun tilannettasi, ja jos olet esim avoliitossa etkä käyttäydy sopimattomasti sukulaisiasi kohtaan, niin onhan se sääli, jos eivät halua sinua tavata. Ja taas jossain toisessa perheessä tilanne ihan toinen!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 12:04"]
Niin eli kun ennustus meni väärin, niin se ei jälkeenpäin tarkasteltuna ollutkaan ennustus?
[/quote]
Ei se ole ennustusta, jos joku laskee Raamatun teksteistä jonkun tulevan ajankohdan. Ihan sama kuin matematiikassa 1+1=2. Ei tuo ole ennustusta. Jos Jehovan todistajat ovat laskeneet tai tulkinneet jotain väärin, ei se tee siitä ennustamista :D
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 13:19"]
Mustaa ei saa valkoiseksi vaikka kuinka muuta väittäisi. Jehovan todistajilla on erotettujen karttamissääntönsä jota he noudattavat tunnontarkasti, Esim. Verensiirron ottaminen, tupakointi tai esiaviollinen seksi ja homous johtaa erottamiseen seurakunnasta josta on seurauksena että sukulaiset ja perheenjäsenet katkaisevat välinsä. Myös maailmanlopun ennustamiselle esim. vuodelle on selvät todisteet sitä ei mikään muuksi muuta. Ei vaikka kuinka muuta yrittäisi muuksi väittää. Siellä se Vartiotornissa lukee.
[/quote]
Höpönlöpön, älä viitsi
Jos joku esimerkiksi harrastaa esiaviollista seksiä, homostelee tai tupakoi, ei siitä automaattisesti eroteta. Jos ei halua muuttaa tapojaan tai toistuvasti jää kiinni, niin vasta siinä vaiheessa erotetaan.
Raamatussa sanotaan, että niin ja näin tapahtuu sen ja sen ajan kuluessa. Jehovan todistajat ovat sitten niitä aikoja laskeneet ja tulkinneet mahdollisia tapahtumia. Inhimillisiä kun ovat, eivät aina laske ja tulkitse kaikkea oikein. Tätä ei ole täälläkään kiistetty.
Jos joku ei halua muuttaa tapojaan ? Niinkuin joku homo lakkaa olemasta homo? Nyt en tajunnut?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:05"]
Jos joku ei halua muuttaa tapojaan ?
[/quote]
Niin, jos haluat olla Jehovan todistaja, et voi tupakoida, harrastaa esiaviollista seksiä, elää homosuhteessa, ryypätä, liikkua rikollisuudessa, käyttää huumeita yms.
Jos joku haluaa olla Jehovan todistaja hän ei voi olla homo ja tehdä sellaista syntiä. Homous on oma valinta ja siitä voi ponnistella irti rukoilemalla ja noudattamalla Raamatun ohjeita. Mitä karttamiseen tulee niin itse en ole tekemisissä erotetun sisareni kanssa. Uskon vakaasti miellyttäväni näin Jumalaa ja ehkäpä myös sisareni tajuaa lopulta hylätä syntiset tapansa ja kääntyä taas tosi Jumalan puoleen. Olen ollut Jehovan todistaja 70-luvun alusta asti. Monet tosiaan uskoivat Harmagedonin tulevan 1975 ja monet pettyivät kun niin ei käynyt. Ihmiset erehtyivät, Jumala ei.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:15"]
[/quote]
Niin, jos haluat olla Jehovan todistaja, et voi tupakoida, harrastaa esiaviollista seksiä, elää homosuhteessa, ryypätä, liikkua rikollisuudessa, käyttää huumeita yms.
[/quote] Mä olen suhteessa erään Jehovan todistajan kanssa. Homosuhteessa. Hän on joku vanhin tai sellainen omassa seurakunnassaan. Hän härskisti aina nauraa teidän opetuksillenne. Elää kaksoiselämää. Ollaan oltu jo 15 vuotta kimpassa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:26"]
[/quote]
[/quote] Mä olen suhteessa erään Jehovan todistajan kanssa. Homosuhteessa. Hän on joku vanhin tai sellainen omassa seurakunnassaan. Hän härskisti aina nauraa teidän opetuksillenne. Elää kaksoiselämää. Ollaan oltu jo 15 vuotta kimpassa.
[/quote]
Keidän teidän? Minulle ei tulisi mieleenkään nauraa esimerkiksi sinulle, jos tuo kertomasi pitää paikkansa. Monivuotisessa suhteessa salaista kaksoiselämää elävän ilkeämielisen "uskovan" kanssa - Otan osaa, sääliksi käy, ansaitset parempaa!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:31"]
[/quote]
[/quote]
Keidän teidän? Minulle ei tulisi mieleenkään nauraa esimerkiksi sinulle, jos tuo kertomasi pitää paikkansa. Monivuotisessa suhteessa salaista kaksoiselämää elävän ilkeämielisen "uskovan" kanssa - Otan osaa, sääliksi käy, ansaitset parempaa!
[/quote] Meillä menee hyvin. Ei tää kaksoiselämän viettäminen näy paljon mitenkään tavallisessa arjessamme. Miesystävä lähtee pari kertaa viikossa valtakunnansalille ja käy viikonloppupäivinä saarnaamassa. Tai yleensä sunnuntaina, koska lauantai on krapulapäivä. Meillä on oma kaveripiirimme jossa kaikki tietää tämän tilanteen ja myös pari tyyppiä seurakunnastansa tietää. Ollaan käyty yhdessä homobaareissa. Säästä säälisi muuhun kohteeseen.
Minä olin 16-vuotias kun menin kasteelle ja menin siksi kun kuului mennä. Kaverit meni ja minä sain vähän painostusta, kun en mennyt nuoremman siskoni kanssa samaan aikaan. Olin päässyt juuri yläasteelta ja en todellakaan osannut päättää kunnolla edes mihin ammattikouluun menen niin saati jotain tuollaista vastaavaa. Ikinä en uskonut että eroaisin todistajista vielä.
Kun puhutaan aikuiskasteesta niin ei sitä todellakaan ole. Lapset kasvatetaan siihen että menee kasteelle heti kun on tarpeeksi "kypsä". Kyllähän nyt tajusin asiat, kun niitä oli lapsesta asti opetettu. Mutta en tajunnut mitä karttaminen saa aikaan tai sitä mädänneisyyttä.
Muistan erään kokouksen missä sanottiin ettei saa jättää menemättä kasteelle väärinteon pelon vuoksi. Hyviä syitä olla menemättä kasteelle ei ollut. Pelotellaan harmagedonissa kuolemisella ja sillä että sitten ei sa paratiisi paikkaa.
Lapsen rankaiseminenkin on sitä että pelotellaan ja pienestä asti jumalalla. Vaikka puhuvatkin rakkaudellisesta jumalasta niin enemmän se minua pelotti, kuin lohdutti.
Muistan kun oli kuudennella luokalla niin eräs vanhin mistä en pitänyt todellakaan pyysi minua kentälle (saarnaamaan) ja kun se päivä tuli niin olin todella ahdistunut. Keltään en saanut apua, mutta onneksi tämä vanhin perui kentän. Pelkäsin vuosia että pyytää uudelleen, mutta onneksi ei.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 14:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Meillä menee hyvin. Ei tää kaksoiselämän viettäminen näy paljon mitenkään tavallisessa arjessamme. Miesystävä lähtee pari kertaa viikossa valtakunnansalille ja käy viikonloppupäivinä saarnaamassa. Tai yleensä sunnuntaina, koska lauantai on krapulapäivä. Meillä on oma kaveripiirimme jossa kaikki tietää tämän tilanteen ja myös pari tyyppiä seurakunnastansa tietää. Ollaan käyty yhdessä homobaareissa. Säästä säälisi muuhun kohteeseen.
[/quote]
Eletään valheellista salaista kaksoiselämää, ei olla rehellisesti sitä mitä ollaan => Hyvin menee? Ei todellakaan, mutta, mutta, jokainen tyylillään.
Voin olla veljeni kanssa tekemisissä pakollisissa asioissa. Eli kun joku vaikka kuolee ehkä 20 vuoden päästä niin saan jopa tavata veljeäni!? Salli mun nauraa. Kuten sanoit on eroja kyllä, kun jotkut rohkenee käyttäytyä väärin. Itse sukulaiseni mulle kirjoitti että veljet olivat hänelle sanoneet että tämä ja tämä kohta löytyy raamatusta jonka mukaan pitää karttaa. Ja siksi juuri että tajuaisin kuinka väärin muka elän, vaikka tiedän totuuden?!
Ja taas sinä(?) vääristelet sanomisiani. En ole kritisoinut asioita kelleen, mutta silti karttavat. Väität kovasti että luopiot tekevät itse jotain väärin. Tyypillistä mielenhallinnan tulosta todistajilta. Annetaan ymmärtää että luopioista tulee: huumehörhöjä, tupakoivia haudankivien kaatajia. Ihan pienenä vihjeenä: useat ovat normaaleja ihmisiä!
Itse tunnut ymmärtävän tahallasi kaikki asiat väärin ja vääristelet sanomisia. Itseasiassa mitä ihmettä edes täällä teet? Netin vaarallisessa maailmassa?
Entä miksi todistajat tekevät laskelmia jos aikaa ei tiedä kukaan muu kuin Jumala? Itse olen odottanut sitä maailmanloppua ;) jo 30 vuotta. Ei kuulu eikä näy. Todistajien mukaan se on ihan ovella.. aika pitkään kestää ovelle pääsy, jos 30 vuotta on jo tullu mullakin odoteltua!
Jos tekee vääri on ymmärrettävää että erotetaa seurakunnasta. Mutta se ei ole ongelma tässä vaan se että ihmisiä kartetaan, vaikka muuta väitetään. Ja kartetaan siksi koska niin vanhimmat käskevät. Turha syyttää kartettua naurettavin jutuin!
Jokainen saa uskoa mihin haluaa. Jopa todistajat tämän myöntävät niin kauan kuin heidän uskontonsa mukaan uskotaan. Muuten käännetään selkä!
Jos on katos sinut oman elämänsä kanssa niin mikäs siinä. Ei minunkaan sukulaiset minusta kaikkea tiedä ja miksi pitäisikään? Jos joku elää "valheellista elämää" niin onko se heti vaikeaa ja hankalaa? Ei. Mutta lahko on saanut sinut niin kuvittelemaan. Että tunnustat väärintekosi ja olet vieläkin alamaisempi lahkolle ja kyllä lahkolle et jumalalle!!
En lukenut kaikkia viestejä. Vastaan omalla kokemuksellani ko lahkosta.
Synnyin jehovalaisperheeseen kolmannen polven todistajaksi. Isän ja äidin puolelta oltiin mahtisukua, tunnettua, arvostettua ja vanhinta/tienraivaajaa/kierrosvalvojaa yms heille merkittävää.
Tiesin lapsesta asti että tämä uskonto on mätä. Että se perustuu pelkoon, toisten käräyttelyyn ja oman aseman korostamiseen sitä kautta. Kehenkään et voinut oikeasti luottaa, sillä jos tuo "ystävä" koki toiminnassasi jotain epäilyttävää, siitä raportoitiin vanhimmille. Monesti kateus ajoi tällaiseen narautteluun.. Pelko ja syyllisyys oli läsnä koko lapsuuteni, harmagedonin ja väärinteon pelko. Pelkäsin pitkään että mitä jos teen vahingossa jotain väärin.. Ja tuhoudun harmagedonissa. Tällaisia ajatuksia 7-v tytöllä :( Demoneilla peloteltiin jatkuvasti, että jos ajattelee jotain väärää, voi se olla kutsu demonille. Ihme, että selvisin kaikesta siitä kohtuullisen täyspäisenä.
Erosin lopullisesti vähän päälle parikymppisenä. Sitä ennen takana oli komiteoita, mm. esiaviollisen seksin vuoksi, josta kolme vanhinta (iältään kaikki pitkälti yli 50v) kyselivät yksityiskohtaisesti mm. sainko orgasmin, saiko kumppani orgasmin, missä asennossa harrastin seksiä, montako kertaa peräkkäin se tapahtui, NAUTINKO SIITÄ. Ja te jehovien puolustelijat jotka tulette nyt naukumaat tähän ettei pidä paikkaansa, ettei tuollaisia kysellä komiteoissa, niin KYLLÄ, KYLLÄ KYSELLÄÄN. Tunsin itseni niin likaiseksi, huonoksi, pahaksi ja häpeälliseksi noiden tuntikausien "rakkaudellisten" kuulustelujen jälkeen. Kun erosin vihdoin, koko suku laittoi välit poikki vanhempia lukuunottamatta. Jos olin vanhempieni luona, ja joku sukulainen sattui paikalle, nämä sukulaiset odottivat toisessa huoneessa että lähden, tai sanoivat suoraan etteivät ole kanssani saman katon alla. Kadulla ei tervehditty, tietenkään. Miestäni kyllä mielisteltiin ja pyydettiin kokouksiin, mutta mies sanoi suoraan että miksi hän tulisi, kun näkee kuinka vaimoa kohdellaan kuin spitaalista huoraa.
Erosta on kulunut nyt 8 vuotta, ja äiti on laittanut muutama v sitten välit poikki täysin. Ei selitellyt mitään, lopetti vaan eräänä päivänä vastaamasta puhelimeen.
Isän kanssa ollaan tekemisissä, mutta pinnallisesti.
Nauran teille jotka pokkana tulette väittämään että kyseessä on RAKKAUDEN USKONTO ja ettei lahkon opit edellytä välien katkaisua erotettuihin. Itse olen ollut kyseisen asian vuoksi komiteassa, jossa sanottiin suoraan että minut erotetaan ellen lopeta olemasta tekemisissä erotetun ystäväni kanssa.
Toivon todella, ettei teistä kukaan ikinä lankea ko ahdistavaan lahkoon.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 13:57"]
Raamatussa sanotaan, että niin ja näin tapahtuu sen ja sen ajan kuluessa. Jehovan todistajat ovat sitten niitä aikoja laskeneet ja tulkinneet mahdollisia tapahtumia. Inhimillisiä kun ovat, eivät aina laske ja tulkitse kaikkea oikein. Tätä ei ole täälläkään kiistetty.
[/quote]
Järjestö joka väittää saavansa ohjausta suoraan Jumalalta ei voi erehtyä paitsi jos on väärä profeetta.
5 moos.18:20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon
Järjestö sanoo omin sanoin:
"Orja saa siis ohjausta Jehovalta. Siksi voimme luottaa täysin siihen raamatulliseen ymmärrykseen ja opastukseen, jota orja meille antaa." (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 24, 25)
"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009 s. 14)
Itse olen Jehovan todistaja enkä minäkään voi ymmärtää miksi jotkut täällä väittävät ettei mitään karttamista ole. SEHÄN ON RAAMATUSSA! Itse toimisin Raamatun mukaan jos lapseni jättäisi totuuden. Olisin tekemisissä hänen kanssaan vain jos olisi pakko. Ja tuon homovanhimman synnit Jehova paljastaa aivan varmasti aikanaan ja hän saa tuomionsa, viimeistään "Jumalan, Kaikkivaltiaan suuren päivän sodassa" Harmagedonissa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 13:37"] joku sukulainen kirjoittelee nettiin ja sanoo mahdollisesti heillekin päin naamaa, että teillä on vääristelty raamattu jne.,
[/quote]
Nimetön käännöskomitea tarkisti NWT:n (Uusi Maailman Käännös) vuosina 1961 ja 1970. Erään lähteen mukaan, jolla oli yhteyksiä käännöskomiteaan, tämä komitea istui pöydän ympärillä jossa oli 20-30 erilaista käännöstä ja he etenivät jae jakeelta poimien sen, mikä sopi parhaiten heidän teologiaansa. Joskus he turvautuivat Johannes Greberin henkioppaan (meedio) antamaan käännökseen.
Kannattaa huomata, että Jehovan todistajien oppi kolminaisuuden kiistämisestä ja Johanneksen evankeliumin ensimmäisen jakeen kääntämisestä on juuri Greberiltä saatua "tukea".
Greber käänsi koko Uuden Testamentin henkiopettajansa ohjeiden mukaan. Käännöksen eräs paljon puheenaihetta antanut kohta on Joh. 1:1, jonka Greber kääntää: "... ja Sana oli jumala" (engl. " .. the Word was a god").
Mustaa ei saa valkoiseksi vaikka kuinka muuta väittäisi. Jehovan todistajilla on erotettujen karttamissääntönsä jota he noudattavat tunnontarkasti, Esim. Verensiirron ottaminen, tupakointi tai esiaviollinen seksi ja homous johtaa erottamiseen seurakunnasta josta on seurauksena että sukulaiset ja perheenjäsenet katkaisevat välinsä. Myös maailmanlopun ennustamiselle esim. vuodelle on selvät todisteet sitä ei mikään muuksi muuta. Ei vaikka kuinka muuta yrittäisi muuksi väittää. Siellä se Vartiotornissa lukee.