Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisinä vanhempanne eivät enää pärjänneet ilman apua?

Vierailija
28.12.2025 |

Vähän kartoitan tilannetta, että missä iässä alkaa mennä toimintakyky siten, että tarvii ulkopuolista apua.

Mitä vaivoja vanhemmillenne tuli ja tosiaan se ikä, jolloin todettiin, ettei yksin pärjää tai että eivät edes keskenään enää pärjää.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä se taisi olla 78vee. Alzheimer alkoi oirehtia.

Vierailija
2/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on nyt 79 v ja 81 v. Vielä toimivat normaalisti, pyöräilevät, kävelevät, tekevät puutarhatöitä ja ajavat molemmat autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

32v iässä pyysi apua tietokoneen kanssa. 

Vierailija
4/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lähti saappaat jalassa. Työn touhussa

Vierailija
5/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee sillä tiedolla mitään.

Vierailija
6/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pärjäsivät ilman apua

Vierailija
7/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa tänne vatuloida tommosta.

Vierailija
8/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole merkitystä. Toimintakyky voi mennä missä tahansa iässä. Vastaavasti on paljonkin sellaisia jotka pärjäävät hautaan saakka ilman kummempia apuja

Vierailija
9/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimeriin sairastunut alle 60 v hoitokotiin , nopeasti edistyvä sortti.  93 v asui itsekseen kaikki asiansa hoitaen terävänä ja liikuntakykyisenä kuolemaansa asti.

Nyt itse 80, ostan siivousta, lasten apya en tarvitse.   85 -vuotiaat asuvat sivulla ja päälläni,  asiansa hoitavat täysin itse, autoa ajavat

Ei nyt varsinaisesti ollut siitä kulmasta kun kysyttiin.

Vierailija
10/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helvetin hyvä kun kerroit meille. Kiiitooosss.

Vierailija
11/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuoli 27v iässä. Isä 65v iässä. 

Vierailija
12/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat asuvat yli 500 km päässä, toinen toiseen suuntaan ja toinen toiseen eli eipä oikeastaan ole mun ongelmani enää mitenkään tässä vaiheessa.

Vierailija
13/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kuoli 74-vuotiaana, saman ikäisen äidin alamäki pärjäämisessä oli alkanut jo ennen sitä. Äiti kieltäytyi kotihoidon käynneistä, lopetti sovitut käynnit. Lopulta kaatui kotona, päätyi sairaakierteen kautta hoitokotiin, jossa ehti olla n. 3 kuukautta eli lähinnä saattohoidossa, kuoli 84-vuotiaana. 

Vierailija
14/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas idioottimainen kysymys. 

Aivan yksilöllistä.  

Isoäitini on 97- vuotias,  pärjää kotonaan.  Käy itse kaupassa. 

Mahdollisesti jotain tilastoa asiasta löytyy, muttei tältä palstalta ihmisten kokemusten perusteella mitään päätelmiä voi tehdäm

Vierailija
15/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tiedätkö minkä ikäisenä omat isovanhempasi tarvitsivat apua. Tai onko suvuissa alzheimeria/dementiaa? 

Vierailija
16/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas idioottimainen kysymys. 

Aivan yksilöllistä.  

Isoäitini on 97- vuotias,  pärjää kotonaan.  Käy itse kaupassa. 

Mahdollisesti jotain tilastoa asiasta löytyy, muttei tältä palstalta ihmisten kokemusten perusteella mitään päätelmiä voi tehdäm

Minusta aihe on kiinnostava ja kysymys erinomainen juuri siksi, että vanheneminen on yksilöllistä. Muistathan, että ei ole pakko osallistua keskusteluihin, joita pitää idioottimaisina.

Vierailija
17/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

85-vuotiaana kaatui vahingossa saunasta tullessa kotonaan kynnykseen tai mattoon -  aivoverenvuoto. Omistusasunto rivitalo.

Elää edelleen 95v palveluasunnossa. Tylsistynyt täysin on. Fyysinen kunto =  istumista pyörätuolissa lysyssä tai makaamassa sängyssä. Lääkitään talon rytmiin nukkumaan pakolla   pillereillä jo klo 19 !!!  Aina valvoi myöhään. 

Kauhea kohtalo.

Toinen vanhempi kuoli kotona 79v.

Vierailija
18/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että ehkä 2-3 vuotta vielä menee. Äiti täyttää 85v ja isä pari vuotta nuorempi. Isä liikkuu rollaattorin kanssa mutta äiti käy vielä juoksulenkeillä. Äidillä fysiikka varmaan kestää ihan loppuun asti mutta olen huomannut nyt vuoden verran kaiken näköistä asioiden unohtelua. Valmistaudun siihen että joudun muuttamaan avuksi koska kumpikaan ei halua lähteä kotoa minnekään.

Vierailija
19/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti eli yksin loppuvuosikymmenet kotona 91-vuotiaaksi.

Palvelutaloon ja kuoli 101-vuotiaana (vanhuuteen).

Vierailija
20/27 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että ehkä 2-3 vuotta vielä menee. Äiti täyttää 85v ja isä pari vuotta nuorempi. Isä liikkuu rollaattorin kanssa mutta äiti käy vielä juoksulenkeillä. Äidillä fysiikka varmaan kestää ihan loppuun asti mutta olen huomannut nyt vuoden verran kaiken näköistä asioiden unohtelua. Valmistaudun siihen että joudun muuttamaan avuksi koska kumpikaan ei halua lähteä kotoa minnekään.

Onko sinulla puoliso tai perhe? Minkä ikäinen olet? Asutteko samalla paikkakunnalla nyt? Oletteko läheisiä?

Kysyy N68v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi