Ei saatu lasta yökylään edes yhdeksi yöksi
Olen niin kyllästynyt kun ei koskaan edes yhdeksi yöksi saa yökylään. Mutta kun ei ole isovanhempia eikä sukulaisia eikä kukaan kaverin vanhempi huoli niin aina käy näin.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ei ole ketään yhteys perhepalvelukeskukseen sieltä tulevat karkoitus käynnille.Tekevät pyynnön sosiaalityöntekijälle joka tulee kotikäynnille ja lapsille tukiperhe jossa ovat yhden vkl/kk
Meillä lapset on pe klo 17 -su klo 17.
Ja nämä sairaanhoitopiirin ja sosiaalitoimen palvelut kuuluvat kaikkille.Ja ei olla mitään elämän hylkiöitä.Vaan ihan tavallinen pariskunta toinen Insinööri ja toinen Lääkäri.Lastensuojelullista tarvetta meillä ei ole. Ihan vanhemman jaksamisen tukitoimena lapset paikan sai.Ja todella tyytyväisiä ollaan oltu.Meillä 8v tyttö ja 4v poika.
Ihan insinööriltä ja lääkäriltä tosiaan kuulostatte.
Molemmissa ammateissa pitää osata tehdä rationaalisia päätöksiä tunnettujen faktojen perusteella.
Itse et sitten ilmeisesti osaa näin tehdä?
-eri
Tällaiset keskustelunaloitukset ovat aina hankalia. Ymmärrän toki tukiverkottoman tarpeen purkaa pahaa mieltään. Usein aloittaja ei kuitenkaan kaipaa seuraavia viestejä:
- vertailuja siitä, miten kirjoittajalla itsellään on paljon pahempi elämäntilanne eikä hän silti valita vaan pärjää hyvin
- ehdotuksia auttavista tahoista (kun on todennäköisesti jo itse käynyt kaikki läpi: ei ole ystäviä tai sukulaisia ja maksulliseen apuun ei ole varaa jne)
- kertomuksia tukiverkkoja omaavien elämästä ja ihmettelyjä siitä, miksi tätä asiaa ei ajateltu ennen lapsen tekemistä
Mitä jää sitten jäljelle? Ei varmaan mitään. Pattitilannehan tuo on, jos kerran mahdollisuuksia tutustua uusiin auttaviin tuttavuuksiin ei ole, eikä ole varaa tai mahdollisuutta palkata ketään. Ehkä ensi kerralla kannattaa aloittaa ketju toisesta näkökulmasta, vaikkapa nimellä tukiverkottomien vertaistukiketju. Siellä kaikki samassa tilanteessa olevat voisivat purkaa kärsimystään. Ei se ratkaisuja tarjoaisi, mutta ehkä helpotusta, jos jossain joku kokee samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskiainen!
Kuka? Eikö saa haluta kahdenkeskistä aikaa edes yhtä yötä vuodessa?
Saa tietenkin haluta. Mutta jos ketään ei kiinnosta, niin et vissiin ole kahden. Siitähän ei voi hermostua edes. Jokainen, joka noita puskee ulos niin tietää mitä se elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että ihan heti en ottaisi meille ketään lasten kaveria yökylään ilman, että voisin olla varma vastavuoroisuudesta. Meilläkään ei tukiverkkoja ole, enkä ole hyvää hyvyyttäni alkamassa sellaiseksi muille.
Tässä kulminoituu asenne. En ota jos en ole 100% varmuus että minunkin otetaan. Ei elämässä mene kaikki aina tasan mutta jos vaikka ihan kokeeksi otat niin voit joskus itsekkin hyötyä. Jos vaikka ajattelet sitä että lapsesi pitää siitä.... Taas näitä some äitejä mitä ei saa vaivata millään maallisella aiheella.....
Rahalla saa hyviä ja luotettavia hoitajia. Eikä edes tarvitse olla paljoa rahaa.
Meillä lapsi on pienestä asti käynyt myös erilaisilla leireillä, joihin ei ole tarvinnut huoltajan lähteä mukaan. (Urheiluseura, setlementti, seurakunta jne. )
Koulussa yökoulua.
Meillä kyllä kaverit yökylässä ja lapsi heillä vuorostaan.
Ollaan myös ite oltu leireillä joskus huoltajina, mutta harvoin on tarvittu.
Miksi te vaan odotatte, että saatte apua? Miksi ette itse halua auttaa muita?
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa hyviä ja luotettavia hoitajia. Eikä edes tarvitse olla paljoa rahaa.
Meillä lapsi on pienestä asti käynyt myös erilaisilla leireillä, joihin ei ole tarvinnut huoltajan lähteä mukaan. (Urheiluseura, setlementti, seurakunta jne. )
Koulussa yökoulua.
Meillä kyllä kaverit yökylässä ja lapsi heillä vuorostaan.Ollaan myös ite oltu leireillä joskus huoltajina, mutta harvoin on tarvittu.
No MINÄ autan muita. Olen tukiverkoton ja hoidan naapuruston lapsia, päiväkylässä ja otan yökyläänkin välillä. Näillä naapureilla on kaikilla isovanhemnat mutta mun tukiverkottoman apu kelpaa.
Homma ei kuitenkaan ole vastavuoroista, he ei ota mun lapsia yökylään ja muutenkin aina on huono ajankohta jos oon kysynyt.
Mua hyväksikäytetään joo, mutta autan silti. Saan lapsille kontakteja ja vähän edes yhtrisöllisyyttä muiden perheiden kanssa.
Itse en kyllä siitä hoitomielessä hyödy ollenkaan.
Tukiverkoton kyselee: MISTÄ saa luotettavia hoitajia? Maksan kyllä, se ei ole onhelma, mutta se luotettavuuden vastimus on ongelma, sillä mll teinit ei sitä täytä. Sen jälkeen en ole käyttänyt mll:ää kun kävi tapaturma lapselle kun hoitaja ei vahtinut.
Haluan siis _luotettavan_ hoitajan mutta ihan siihen 40e tunti hintaan ei ole varaa minkä kotipalvelufirma laskuttaa. Mutta esim 15e tunti maksaisin mielelläni.
Mulla ei siis sukua eikä tuttuja uudella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä. Lapsi on jo 10v eikä pärjää yksin yötä kotona, että vanhemmat voi olla vaikka hotellissa tai päinvastoin?
Ei kai kukaan oikeesti jätä 10-vuotiasta yksin yöksi kotiin? Ymmärrän että päivällä pärjää koulusta tullessa jne mutta yöksi? Varsinkin jos ei ole vanhempia sisaruksia.
Mitä erilaista on yössä jolloin nukutaan kuin päivällä?
Päivällä harvoin ollaan niin pitkään yhtäjaksoisesti yksin, kuin yöllä pitäisi olla. Jos vanhemmat johonkin yöksi menevät, ovat he todennäköisesti pois jonkun 20 tuntia. Päivällä voi mennä kaverille, tai vaikka naapuriin, jos pelottaa. Yöllä ei voi. Monet vanhemmatkin pelkäävät pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa yökoulua.
Meillä kyllä kaverit yökylässä ja lapsi heillä vuorostaan.Ollaan myös ite oltu leireillä joskus huoltajina, mutta harvoin on tarvittu.
Täällä ei ole ulkoilua. Vain kesäisin on viikon seurakunnan leiri eikä lapsi ole sille halunnut. Pidän päivisin paljon koulun jälkeen täällä lapsen kavereita,ollaan viety hoploppiin,elokuviin ja urheilutapahtumien. Myös kisareissuille ovat päässeet kyydissä mene.Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa yökoulua.
Täällä ei ole ulkoilua. Vain kesäisin on viikon seurakunnan leiri eikä lapsi ole sille halunnut. Pidän päivisin paljon koulun jälkeen täällä lapsen kavereita,ollaan viety hoploppiin,elokuviin ja urheilutapahtumien. Myös kisareissuille ovat päässeet kyydissä mene.Ap
Siis ei ole yökoulua.
Meillä lapsi ei ole ollut yökylässä ollenkaan, kohta 3 vuotias poitsu. Ei ole vieläkään tullut sellaista olo että haluaisin lapseni hoitoon yöksi. Ehkä joskus sitten aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset keskustelunaloitukset ovat aina hankalia. Ymmärrän toki tukiverkottoman tarpeen purkaa pahaa mieltään. Usein aloittaja ei kuitenkaan kaipaa seuraavia viestejä:
- vertailuja siitä, miten kirjoittajalla itsellään on paljon pahempi elämäntilanne eikä hän silti valita vaan pärjää hyvin
- ehdotuksia auttavista tahoista (kun on todennäköisesti jo itse käynyt kaikki läpi: ei ole ystäviä tai sukulaisia ja maksulliseen apuun ei ole varaa jne)
- kertomuksia tukiverkkoja omaavien elämästä ja ihmettelyjä siitä, miksi tätä asiaa ei ajateltu ennen lapsen tekemistä
Mitä jää sitten jäljelle? Ei varmaan mitään. Pattitilannehan tuo on, jos kerran mahdollisuuksia tutustua uusiin auttaviin tuttavuuksiin ei ole, eikä ole varaa tai mahdollisuutta palkata ketään. Ehkä ensi kerralla kannattaa aloittaa ketju toisesta näkökulmasta, vaikkapa nimellä tukiverkottomien vertaistukiketju. Siellä kaikki samassa tilanteessa olevat voisivat purkaa kärsimystään. Ei se ratkaisuja tarjoaisi, mutta ehkä helpotusta, jos jossain joku kokee samoin.
Ei vertaistukiketjukaan toimi, tukiverkolliset tulee sinnekin haukkumaan ja syyttämään tukiverkottomia, ja pätemään ja antamaan hyviä neuvoja ”oletko kysynyt apua sukulaisilta”
Tukiverkolluset ei tajua yhtään mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi ei ole ollut yökylässä ollenkaan, kohta 3 vuotias poitsu. Ei ole vieläkään tullut sellaista olo että haluaisin lapseni hoitoon yöksi. Ehkä joskus sitten aikanaan.
Hän on vielä pieni. Meidän lapsi on jo 10v.
Vierailija kirjoitti:
Tukiverkoton kyselee: MISTÄ saa luotettavia hoitajia? Maksan kyllä, se ei ole onhelma, mutta se luotettavuuden vastimus on ongelma, sillä mll teinit ei sitä täytä. Sen jälkeen en ole käyttänyt mll:ää kun kävi tapaturma lapselle kun hoitaja ei vahtinut.
Haluan siis _luotettavan_ hoitajan mutta ihan siihen 40e tunti hintaan ei ole varaa minkä kotipalvelufirma laskuttaa. Mutta esim 15e tunti maksaisin mielelläni.
Mulla ei siis sukua eikä tuttuja uudella paikkakunnalla.
Menisitkö itse työksesi vieraita lapsia hoitamaan yön yli edes arkiyönä 7eur/tunti? Sen verran tarjoamastasi 15 eurosta jää tekijälle, kun sotumaksut on hoidettu. Eli Kotipalvelun pyytämästä 40 eurosta yritys maksaa ensin valtiolle lapsilisien maksamista varten ALV 24%, sitten vakuutuukset, työterv huollon, sotumaksut ym ja työntekijälle jää se 15 eur.
Tämä se on jännä yhtälö, koko Suomi kiljuu ettei haluttaisi maksaa mistään palvelusta mitään ja toisaalta samat huutajat sanovat, ettei huvita mennä töihin lainkaan alle 15-20 eur/h palkalla. Jota varten sen palkan maksajan pitää saada asiakkaalta vähintään se 40eur/h. Ja enemmänkin, jos tämä työntekijä saikuttelee, on lomalla tai vaikka äitiyslomalla. Kun niistäkin pitää työntekijälle maksaa kotiin ja samalla myös jollekin toiselle, joka tuuraa poissaoloa.
Nyt vaan kättä taskuun ja maksat sen pyydetyn 40 tunnilta kotipalvelulle ja pidät suusi kiinni. Se ei ole kallista. Tai sitten hoidat kakarasi ihan ilmaiseksi itse.
Ahaa, teillä on siis ei-toivottu ongelmalapsi. Kukaan ei häntä halua.
Koivuniemen rouva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei siis sukua eikä tuttuja uudella paikkakunnalla.Menisitkö itse työksesi vieraita lapsia hoitamaan yön yli edes arkiyönä 7eur/tunti? Sen verran tarjoamastasi 15 eurosta jää tekijälle, kun sotumaksut on hoidettu. Eli Kotipalvelun pyytämästä 40 eurosta yritys maksaa ensin valtiolle lapsilisien maksamista varten ALV 24%, sitten vakuutuukset, työterv huollon, sotumaksut ym ja työntekijälle jää se 15 eur.
Tämä se on jännä yhtälö, koko Suomi kiljuu ettei haluttaisi maksaa mistään palvelusta mitään ja toisaalta samat huutajat sanovat, ettei huvita mennä töihin lainkaan alle 15-20 eur/h palkalla. Jota varten sen palkan maksajan pitää saada asiakkaalta vähintään se 40eur/h. Ja enemmänkin, jos tämä työntekijä saikuttelee, on lomalla tai vaikka äitiyslomalla. Kun niistäkin pitää työntekijälle maksaa kotiin ja samalla myös jollekin toiselle, joka tuuraa poissaoloa.
Nyt vaan kättä taskuun ja maksat sen pyydetyn 40 tunnilta kotipalvelulle ja pidät suusi kiinni. Se ei ole kallista. Tai sitten hoidat kakarasi ihan ilmaiseksi itse.
Kunnon raivo-riehuja! Tietenkin tuon 15e päälle maksetaan soskulut, oletko yksinkertainen? Palkka ilmoitetaan työntekijälle aina siten miten hän sen saa, työnantaja maksaa somivukulut. Olen talousjohtaja ammatiltani, tiedän kyllä miten homma menee...
Taisi tukiverkollisella isin ja äitin passaamalla pumpulipallerolla mennä tunteisiin??
Uskon että moni lähtee 15e tuntipalkalla, laskepa huviksesi ona tuntipalkkasi? 15 e tunnissa vastaa 2400e kuukaudessa eli ei mikään riistopslkka.
Otapas lääkkeet kun raivoat turhasta, olet tyhmä kuin saapas, kouluttamaton wt!
Miten tyhmiä ihmiset voi olla? Tässä ketjussa joidenkin äo on miinusmerkkinen.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, teillä on siis ei-toivottu ongelmalapsi. Kukaan ei häntä halua.
Ei hän ole ongelmaksi. Normaali lapsi joka menestyy ihan hyvin koulussa ja harrastuksissa.
Koivuniemen rouva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei siis sukua eikä tuttuja uudella paikkakunnalla.Menisitkö itse työksesi vieraita lapsia hoitamaan yön yli edes arkiyönä 7eur/tunti? Sen verran tarjoamastasi 15 eurosta jää tekijälle, kun sotumaksut on hoidettu. Eli Kotipalvelun pyytämästä 40 eurosta yritys maksaa ensin valtiolle lapsilisien maksamista varten ALV 24%, sitten vakuutuukset, työterv huollon, sotumaksut ym ja työntekijälle jää se 15 eur.
Minä opiskellessani (olen varhaiskasvatuksen maisteri) pyysin 10e/h palkan lastenhoitotyöstä. Työnantaja maksoi muut kulut päälle, yhdessä vielä täytettiin lappuja ja olisikohan ollut jotain 15e/h luokkaa oikeat kulut tuolla tuntipalkalla. Ei ainakaan yli 20e/h.
Alkuperäiselle lainatulle sanoisin, että yritä alan opiskelijoiden keskuudesta.
Ae että tää on nii tätä perus suomalaista suhtautumista asioihin, kun ei noikaa nii en määkää..