Loma masentaa
Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun tunnen oloni lomalla alakuloiseksi, erityisesti silloin kun ei ole mitään lomamatkaa ja lomaa vietetään kotona. Tänä vuonna talviloma menee kotona koska menoja on ollut niin paljon, että nyt ei ollut varaa lähteä minnekään.
Ahdistavaa yrittää joka päivä keksiä jotain tekemistä lapsille ja aikuisillekin. Ruokaa pitää olla laittamassa ja kotitöitä nyt riittää aina.
Lapset ovat sen ikäisiä, että eivät ole niin kiinnostuneita enää meidän seurasta, mutta useimmat kaverit ovat matkoilla. Olemmekin viettäneet lomaa lähinnä kotona ja ruutuja tuijottaen omissa oloissamme. Kivaahan sekin on vähän aikaa, mutta nyt olisin jo enemmän kuin valmis palaamaan töihin, missä olisi paljonkin tehtävää. Työsähköposteja olenkin seurannut koko ajan ja vähän tein töitäkin.
Lomailu kotinurkissa on suoraan sanottuna tylsää ja jatkossa yritänkin vaihtaa ainakin talviloman rahaksi jos vain mahdollista, jos siis ei ole mahdollista lähteä matkoille.
Kommentit (13)
Tehkää jotain päiväretkiä, seikkailkaa vaikka bussilla vieraaseen kaupunkiin kiertelemään ja kahvittelemaan. Tai käykää eväsretkellä metsässä. Tehkää ruokaa yhdessä porukalla tai mitä muita kotitöitä nyt onkaan, ajanviettoa perheen kesken sekin on. Pelatkaa yhdessä jotain. Mutta toki tekee kaikille hyvää olla välillä omissa oloissakin.
Minulla on muutaman kerran käynyt juuri näihin aikoihin pidetyn lyhyen talviloman kanssa vähän noin. Lomani kului lähinnä tulevien lomien haaveilusta ja niiden suunnittelusta. Kun ulkona tuli vettä alas eikä ollut mahdollisuuksia tehdä mitään matkaa tai tavallisuudesta poikkeavaa, sitä lähinnä jumitti ja harmitteli. Tiedän että maisemanvaihdos on parasta vaihtelua.
Tilanteesi vaatii nyt lähinnä ajattelun muutosta. Tämä loma voi olla sellainen että "vain olet möllötät." Älä ala puunaamaan mitään nurkkia, anna ruoan olla mitä on - mahdollisimman nopeaa ja yksinkertaista. Käy keskellä päivää elokuvissa, hae kirjastosta kirja/äänikirja...
Vierailija kirjoitti:
Tehkää jotain päiväretkiä, seikkailkaa vaikka bussilla vieraaseen kaupunkiin kiertelemään ja kahvittelemaan. Tai käykää eväsretkellä metsässä. Tehkää ruokaa yhdessä porukalla tai mitä muita kotitöitä nyt onkaan, ajanviettoa perheen kesken sekin on. Pelatkaa yhdessä jotain. Mutta toki tekee kaikille hyvää olla välillä omissa oloissakin.
Kiitos vinkeistä, mutta tähän ei kyllä auta muu kuin paluu töihin. En tykkää yhtään ruuanlaitosta, joten porukalla kokkaaminen ei auta asiaa. Kelit on olleet surkeat, tosi kovaa tuulta ja ulkona on liukasta. Lapset pelaavat kyllä omia pelejään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutaman kerran käynyt juuri näihin aikoihin pidetyn lyhyen talviloman kanssa vähän noin. Lomani kului lähinnä tulevien lomien haaveilusta ja niiden suunnittelusta. Kun ulkona tuli vettä alas eikä ollut mahdollisuuksia tehdä mitään matkaa tai tavallisuudesta poikkeavaa, sitä lähinnä jumitti ja harmitteli. Tiedän että maisemanvaihdos on parasta vaihtelua.
Tilanteesi vaatii nyt lähinnä ajattelun muutosta. Tämä loma voi olla sellainen että "vain olet möllötät." Älä ala puunaamaan mitään nurkkia, anna ruoan olla mitä on - mahdollisimman nopeaa ja yksinkertaista. Käy keskellä päivää elokuvissa, hae kirjastosta kirja/äänikirja...
Näin olen yrittänyt nyt ajatellakin. Tämä loma on nyt tylsä eikä tarpeellinen, mutta jatkossa yritän välttää vastaavia lomia eli en pidä lomaa jos ei ole mahdollisuutta poistua kotoa. Onneksi ollaan jo loppuviikossa.
Voi ristus taas mitä vinkumista. Miksi ihmeessä pitää tehdä lapsia, jos perhe-elämä on noin vaikeaa.
Minkä ikäiset AP:n lapset ovat? Meillä on muksut auttaneet kokkailussa pienestä pitäen, ja nyt vanhempi muksuista (13v) tekee jo sujuvasti ruokaa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Voi ristus taas mitä vinkumista. Miksi ihmeessä pitää tehdä lapsia, jos perhe-elämä on noin vaikeaa.
Minkä ikäiset AP:n lapset ovat? Meillä on muksut auttaneet kokkailussa pienestä pitäen, ja nyt vanhempi muksuista (13v) tekee jo sujuvasti ruokaa ihan itse.
Sehän kiva.
Mä pidän välillä kotilomaa. Siivoilen rauhassa kirjahyllyjä ja laatikoita, löytyy vanhoja muistoja ja tavaroita, nukun antaumuksella 10 h yössä, kuljeskelen yöpaidassa päivän ja tissuttelen viiniä, teen jalka-, käsi-, ja kasvohoidot, käyn yleisessä saunassa, katson sarjaa 10 h päivässä, teen palapelejä, pelataan lautapelejä, kutsutaan vieraita peli-iltaan, tilataan ruokaa tai ostetaan valmista, ehkä kokataan yhtenä päivänä pitkällä kaavalla alkukeitot ja pihvit. Kesälomastakin melkein viikon käytän tällaiseen, viikko, kaksi reissussa ja viikko omaa kaupunkilomaa.
Kaikkea kivaa voi kotonakin tehdä. Kaikkea sellaista mitä ei arki-iltoina jaksa ja viikonloput menee muuhun elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, äläkä valita turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän välillä kotilomaa. Siivoilen rauhassa kirjahyllyjä ja laatikoita, löytyy vanhoja muistoja ja tavaroita, nukun antaumuksella 10 h yössä, kuljeskelen yöpaidassa päivän ja tissuttelen viiniä, teen jalka-, käsi-, ja kasvohoidot, käyn yleisessä saunassa, katson sarjaa 10 h päivässä, teen palapelejä, pelataan lautapelejä, kutsutaan vieraita peli-iltaan, tilataan ruokaa tai ostetaan valmista, ehkä kokataan yhtenä päivänä pitkällä kaavalla alkukeitot ja pihvit. Kesälomastakin melkein viikon käytän tällaiseen, viikko, kaksi reissussa ja viikko omaa kaupunkilomaa.
Kaikkea kivaa voi kotonakin tehdä. Kaikkea sellaista mitä ei arki-iltoina jaksa ja viikonloput menee muuhun elämiseen.
Sinulla ei selvästikään ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei selvästikään ole lapsia.
Onpa vain onkin. Mutta ne on isällään joka toinen viikko. Että onnistuu.
Mulla kohta 18v nuorimies, joka ei edes halua lähteä mun kanssani mihinkään. En edes tunne häntä enää, istuu ja pelaa vaan omassa huoneessaan.
Masentaa ja ahdistaa. Tämäpä yllätys.
Tylsä mielikuvitus sinulla.