Olen töissä ruokakaupassa, johon ei ole muutamaan kuukauteen löydetty sopivia, uusia työntekijöitä. Haluatko kysyä jotain?
Aiheeseen liittyvää siis, ei piin likiarvoa tms.:)
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsittekö siis toisen kaupan kouluttamaa, alan töissä olevaa ammattilaista vaihtamaan työpaikkaa teille osa-aikaiseksi työntekijäksi 4kk koeajalla?
Ja tässä on varmaan lisäkriteerinä tietyt ikä- ja sukupuolivaatimukset eli naiset 25-40v karsitaan heti automaattisesti?
Pieniin firmoihin/toimipisteisiin ei ole varaa eikä halua ottaa potentiaalisia äitiyslomalaisia ja saikuttajalasten äitejä.
Ihan realismia.
Nyt vähän naurattaa!
" joku pitkäaikaistyötön" Aika typerästi sanottu, "joku on joskus käyttänyt kassakonetta" Nuo kassakoneet, veikkaus, posti sun muut jokainen oppii, sen verran minä olen opettanut kesätyöntekijöitä ja niitä " pitkäaikaistyöttömiä" Miten edes viitsit aliarvidoida työnhakijoita! Sinusta paistaa jo läpi omahyväisyys. Kaupan työ ei nyt niin paljon älliä tarvi etteikö siitä "se pitkäaikaistyötön myynnin ammattilainen " siitä selviäs :D Muuten, arvaan jo sinun työpaikkasi siis sen mihin ketjuun se kuuluu, Laitankin palautetta, koska työnhakijoita ei arvosteta, ei ihme jos ette saa työntekijöitä sinne!
Nyt on kyllä perehdytysjärjestelmässä ja perehdyttäjissä vikaa. Tyylinne ei kenties ole kaikkein loogisin tai ette osaa itse tehdä järkevästi töitänne. Esimiestyössä on parantamisen varaa. Oma kokemukseni on, että osaavaa väkeä on tarjolla ja kaikki palkkaamani oppivat hyvin paketti- ja postipalvelut, Veikkauksen pelit, asiakaspalvelutyön, tilaukset, hyllytykset ja tarvittavat hallinnolliset sekä muut tehtävät. Mikään näistä töistä ei ole ollut mitään ruudinkeksimistä.
Se nyt vaan on fakta, että perehdytykseen on käytettävä riittävästi resursseja. Se tulee pitkässä juoksussa edullisemmaksi. Opeta kaksi työntekijää kunnolla sen sijaan, että opettaisit kuusi työntekijä huonosti. Huonosti opetetut stressaantuvat ja ahdistuvat kokiessaan työnsä vaikeasti. Siksi tulee paljon vaihtuvuutta.
Kokemukseni mukaan kahden, kolmen vuoron aikana monet oppivat jo kaikki työtehtävät hyvin. Ensimmäiset ei-harjoittelijavuorot sijoitan viikon parin ajaksi aina niihin aikoihin, että meillä on toinenkin myyjä töissä. Näin löytyy helposti tuki tarvittaessa.
Minulla on kokemusta pian 30 vuotta kaupan alalla, joista 20 vuotta myymäläpäällikkönä. Kun esimiestasolla huolehtii hyvin työntekijän osaamisesta ja tukemisesta, se helpottaa omaakin työtä. Uskallan lomailla ihan rauhassa, kun tiedän, että hommia pyörittää osaava ja yhteen hiileen puhaltava henkilökunta.
Tressaavaa!!! Pitää osata organisoida työt! 18 vuotta myymäläpäällikkönä toimineena voin kertoa, työ ei ole tressaavaa ainoastaa mukavaa jos pienoinen kiire painaa päälle. Ne pakettihommat eivät ole niin pikkutarkkoja, koska kone hoitaa kaiken ja lukee niin asiakkaan enarit henkkareista samoin, kuin paketeista,, Nykyajan kassajärjestelmät ovat niin helppoja, sen kus painelet kuvia :D
Miten voi olettaa, että osaa käyttää kassaa heti. Toki perusajatukset, mutta toimintatavat on erilaisia. Itse olen käyttänyt ja osaan käyttää 3 eri kassaohjelmaa. Toki se antaa perustan hahmottaa uudetkin ohjelmat. Mutta asiat voidaan tehdä hyvinkin eri tavalla eri ohjelmissa.
Pakettipalveluista mulle tuttu on posti. Ikinä ei ollut mitään ongelmaa. Varmaan kiire voi olla ongelma, jos tosiaan yksin töissä eikä joka paikkaan repeä. Siitä en tiedä onko matkahuollon tai muiden pakettipalveluiden palvelut sitten ylimaallisen vaikeita.
Vaikeita kitinä asiakkaita on nyt joka paikassa. Ne on yhtä ääliöitä olipa niiden paketti hukassa tai paskakaupan maitohyllyltä just sen haluama maito loppu.
Veikkausta en ole käyttänyt, mutta eiköhän se ole opittavissa.
Ja jos perehdytykseen ei ole aikaa, nii hommatkaa sinne ny edes hyvä perehdytyskansio, josta voi tarkistaa että kuinkas mikäkin nyt tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Etsittekö siis toisen kaupan kouluttamaa, alan töissä olevaa ammattilaista vaihtamaan työpaikkaa teille osa-aikaiseksi työntekijäksi 4kk koeajalla?
No näkisin, että meille hyviä vaihtoehtoja olisi tällaiset:
-sellainen, joka jo osaa hommat ja haluaa vaihtaa paikkaa
-vuokratyöntekijä, jolla riittävä työkokemus ja haluaa vakkarityön
ap
Tämäkö on nyt sitä kuluisaa erittäin vaativaa asiantuntijatyötä ap:n mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä liian korkeat vaatimukset työntekijälle, vai miksei SOPIVAA löydy?
Tavallaan on.
Meillä käy kääntymässä moni sellainen, jolla on yksinkertaisesti liian vähän työkokemusta. Pohjaosaamisena pitäisi olla sujuva kassaosaaminen, Veikkaus ja jonkin verran kokemusta pakettipalveluista.
Meillä on pakettipalveluita ja monipuolisesti kaupan töitä. Pitäisi olla tosi motivoitunut opettelemaan niitä ja pärjätä kiireessä. Pakettipalvelut ovat myös tosi pikkutarkkoja hommia, ja siksi pitäisi olla kärsivällisyyttä.
Meillä käy kyllä myös vuokratyöntekijöitä fiksuja joidenkin alan opiskelijoita, jotka älyllisesti ja luonteeltaan selviäisivät työstä, mutta jotka eivät voi sitoutua tuntisopimukseen. Joku pitkäaikaistyötön, joka olisi joskus käyttänyt jotain kassakonetta ei vain kestäisi työn stressiä.
On siis jonkinlainen kohtaanto-ongelma:)
ap
Juu, no tähän kommenttiin saakka tarvi lukea niin tuli asia/syy selväksi. Teillä tai paremminkin sinulla on asenneongelma. Siitä kaikki johtuu. Haluat jonkun toisen valmiiksi kouluttaman työntekijän, joka on aina tarvittaessa (nollasopimus?) käytettävissä? Korjaa nämä kaksi asiaa (plus oma asenteesi pitkäaikaistyöttömiä kohtaan) niin saat heti työntekijän. Jos ei tekijää löydy, tyhmempikin älyää että pitää laskea vaatimustasoa tai sitten alistua tekemään itse työt. Minäkin voisin jopa tulla. En osaa Veikkaus enkä pakettipalveluja hoitaa mutta olisin halukas oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä perehdytysjärjestelmässä ja perehdyttäjissä vikaa. Tyylinne ei kenties ole kaikkein loogisin tai ette osaa itse tehdä järkevästi töitänne. Esimiestyössä on parantamisen varaa. Oma kokemukseni on, että osaavaa väkeä on tarjolla ja kaikki palkkaamani oppivat hyvin paketti- ja postipalvelut, Veikkauksen pelit, asiakaspalvelutyön, tilaukset, hyllytykset ja tarvittavat hallinnolliset sekä muut tehtävät. Mikään näistä töistä ei ole ollut mitään ruudinkeksimistä.
Se nyt vaan on fakta, että perehdytykseen on käytettävä riittävästi resursseja. Se tulee pitkässä juoksussa edullisemmaksi. Opeta kaksi työntekijää kunnolla sen sijaan, että opettaisit kuusi työntekijä huonosti. Huonosti opetetut stressaantuvat ja ahdistuvat kokiessaan työnsä vaikeasti. Siksi tulee paljon vaihtuvuutta.
Kokemukseni mukaan kahden, kolmen vuoron aikana monet oppivat jo kaikki työtehtävät hyvin. Ensimmäiset ei-harjoittelijavuorot sijoitan viikon parin ajaksi aina niihin aikoihin, että meillä on toinenkin myyjä töissä. Näin löytyy helposti tuki tarvittaessa.
Minulla on kokemusta pian 30 vuotta kaupan alalla, joista 20 vuotta myymäläpäällikkönä. Kun esimiestasolla huolehtii hyvin työntekijän osaamisesta ja tukemisesta, se helpottaa omaakin työtä. Uskallan lomailla ihan rauhassa, kun tiedän, että hommia pyörittää osaava ja yhteen hiileen puhaltava henkilökunta.
Kiitos asiallisesta kommentista!
Meillä on myymäläpäällikkönä nyt sellainen, joka on toiminut myymäläpäällikkönä reilun vuoden.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Näetkö myös miten utopistinen ensimmäinen vaihtoehto on?
Osa kaupoista ja R-kioskeista on aivan alimiehitettyjä. Liian korkea verotus ja hyvinvointivaltio shaiba on pilanneet nämä. On ihan normaalia, että joudut jonottamaan R-Kioskissa, nopeaa ja helppoa OLI asiointi ennen vanhaan. Ei ole enää ollut vuosiin.
Asim. Helsingin Alppilasta taisi Porvoonkadulta kadota R-kioski. Kruunuhaan Shelliltä ei voi ostaa enää kahvia. Esim. ALV-velvollisuus rajan korotus vaikka 100.000 eur myyntiin auttaisi näitä pienempiä yksiköitä ja lisäisi työllisyyttä. Mutta valtio joutuisi tinkimään työllisyyden kustannuksella.
Verotusta keventämällä töitä kyllä syntyisi, mutta työttömiä pitäisi varmaan hieman kovempaa kannustaa.
Suomi on valinnut korkean työttömyyden.
Siis ap ei edes itse ole rekrytoimassa, mutta kertoo täällä nyt, millaisia hakijoita on ja miten vaikeaa on löytää sopivaa. Oletko varma, että sinulle on kerrottu totuus? Ettei vain olisi kyse siitä, ettei ketään ole aikomustakaan palkata vaan otetaan pelkästään vuokraväkeä ja työntekijöille kerrotaan, että sopivaa ei vain löydy ja siksi ei palkata. Sitten välillä otetaan joku epätoivoinen harjoitteluun, mutta nämä lähtevät lätkimään kun palkka ei nouse ja kunnon sopimusta ei saa.
Missä tämä kauppa on. Minä voisin tulla aina muutamaksi tunniksi, jos on sopivan matkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No ei se ole utopistinen, pk-seudulla on ihmisiä, jotka vaihtavat työpaikkaa syystä tai toisesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis ap ei edes itse ole rekrytoimassa, mutta kertoo täällä nyt, millaisia hakijoita on ja miten vaikeaa on löytää sopivaa. Oletko varma, että sinulle on kerrottu totuus? Ettei vain olisi kyse siitä, ettei ketään ole aikomustakaan palkata vaan otetaan pelkästään vuokraväkeä ja työntekijöille kerrotaan, että sopivaa ei vain löydy ja siksi ei palkata. Sitten välillä otetaan joku epätoivoinen harjoitteluun, mutta nämä lähtevät lätkimään kun palkka ei nouse ja kunnon sopimusta ei saa.
Ne, jotka ovat viimeksi olleet työsuhteessa ovat saaneet vakkarisopimuksen riittävillä työtunneilla.
Tietenkin on selvää, että minulle ei välttämättä kuulu kaikki rekrytoinnin yksityiskohdat, mutta jos nyt oma pomoni on paljastanut, että ei ole palkannut, koska ei ole ollut sopivaa työntekijää, niin siinä uskon häntä. Olen jo aiemmissa kommenteissa kertonut, että jonkinnäköisillä koeajoilla on ollut myös ihmisiä, joita ei ole sitten otettu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No ei se ole utopistinen, pk-seudulla on ihmisiä, jotka vaihtavat työpaikkaa syystä tai toisesta.
ap
Miksi kukaan vakitöissä oleva vaihtaisi osa-aikaiseen sopimukseen ja koeaikaan? Saa olla aika huono työpaikka jos tuo on askel parempaan.
Haetaanko merkonomia tai elintarvikeinsinööriä puolipäiväiseksi minimipalkalla. Työvaatteet yms. Joutuu hankkimaan omalla kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Osa kaupoista ja R-kioskeista on aivan alimiehitettyjä. Liian korkea verotus ja hyvinvointivaltio shaiba on pilanneet nämä. On ihan normaalia, että joudut jonottamaan R-Kioskissa, nopeaa ja helppoa OLI asiointi ennen vanhaan. Ei ole enää ollut vuosiin.
Asim. Helsingin Alppilasta taisi Porvoonkadulta kadota R-kioski. Kruunuhaan Shelliltä ei voi ostaa enää kahvia. Esim. ALV-velvollisuus rajan korotus vaikka 100.000 eur myyntiin auttaisi näitä pienempiä yksiköitä ja lisäisi työllisyyttä. Mutta valtio joutuisi tinkimään työllisyyden kustannuksella.
Verotusta keventämällä töitä kyllä syntyisi, mutta työttömiä pitäisi varmaan hieman kovempaa kannustaa.
Suomi on valinnut korkean työttömyyden.
moi ääl.iö älä lyö
kun raja ylittyy ALV tulee maksaa myös tuosta 100000sta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat viimeksi olleet työsuhteessa ovat saaneet vakkarisopimuksen riittävillä työtunneilla.
Tietenkin on selvää, että minulle ei välttämättä kuulu kaikki rekrytoinnin yksityiskohdat, mutta jos nyt oma pomoni on paljastanut, että ei ole palkannut, koska ei ole ollut sopivaa työntekijää, niin siinä uskon häntä. Olen jo aiemmissa kommenteissa kertonut, että jonkinnäköisillä koeajoilla on ollut myös ihmisiä, joita ei ole sitten otettu.
ap
Millaisia nämä koeajetut ihmiset ovat olleet ?
kerro lisää
Hallinnolliset työt hoidetaan tietysti muulloin kuin ruuhka-aikaan. Muista helpoista töistä selviää perehdytyksen jälkeen. Eli vaikeaksi homman tekevät vaikeat asiakkaat ja hukassa olevat paketit, muutokset ja yksityiskohdat. Näitä asioita tulee vastaan IHAN JOKAISESSA TYÖSSÄ ja siksi on olemassa työkaverit, esimies, tukipalvelut, asiakasneuvonnat ym. Silloin otetaan asiakkaan tiedot ylös ja puhelin käteen. Ei kenenkään oleteta osaavan ihan kaikkea ulkomuistista ja suoralta kädeltä. Jopa se asiakas tämän yleensä tajuaa, kun asiallisesti kertoo tilanteen ja lupaa selvittää asian.