Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen töissä ruokakaupassa, johon ei ole muutamaan kuukauteen löydetty sopivia, uusia työntekijöitä. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
24.01.2019 |

Aiheeseen liittyvää siis, ei piin likiarvoa tms.:)

Kommentit (246)

Vierailija
101/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pimeä paikka. Miksi siellä on niin valtavan stressaavaa. Eikö työtä voi muuttaa vähemmän stressaavaksi, kun eihän kaupan työssä ole ihmishengistä kyse. Voin kuvitella, että vaikka lennonjohdossa on stressaavaa, mutta kaupassa ei tarvitse olla.

Vierailija
102/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ap ei edes itse ole rekrytoimassa, mutta kertoo täällä nyt, millaisia hakijoita on ja miten vaikeaa on löytää sopivaa. Oletko varma, että sinulle on kerrottu totuus? Ettei vain olisi kyse siitä, ettei ketään ole aikomustakaan palkata vaan otetaan pelkästään vuokraväkeä ja työntekijöille kerrotaan, että sopivaa ei vain löydy ja siksi ei palkata. Sitten välillä otetaan joku epätoivoinen harjoitteluun, mutta nämä lähtevät lätkimään kun palkka ei nouse ja kunnon sopimusta ei saa.

Ne, jotka ovat viimeksi olleet työsuhteessa ovat saaneet vakkarisopimuksen riittävillä työtunneilla.

Tietenkin on selvää, että minulle ei välttämättä kuulu kaikki rekrytoinnin yksityiskohdat, mutta jos nyt oma pomoni on paljastanut, että ei ole palkannut, koska ei ole ollut sopivaa työntekijää, niin  siinä uskon häntä. Olen jo aiemmissa kommenteissa kertonut, että jonkinnäköisillä koeajoilla on ollut myös ihmisiä, joita ei ole sitten otettu.

ap

Siis teille on palkattu hyvää väkeä, mutta silti sanot, ettei hyvää väkeä löydy. Olisiko ongelma pikemminkin se, että väki ei jää teille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ilmeisesti kelpaisi ap:n työpaikalle. Olen ollut 10 vuotta kaupassa töissä ja veikkaus ja tuoteruhmätyöskentelykin on kyllä hallinnassa, mutta eihän minua kannattaisi ottaa, kun en osaa juuri sitä heidän kassajärjestelmäänsä ja niitä hiivatin vaikeita pakettipalveluita. :D

Vierailija
104/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla R-kioskilla töissä, ainakin kuvaus sopisi sinne. Nythän on niin, että yrittäjä joka kioskia pitää vastaa henkilökunnan riittävyydestä ja siitä että on tarpeeksi henkilökuntaa paikalla. Kuulostaa pahalta, ei kyllä kestäis mun hermot. Tsemppiä ja koita löytää jotain muuta, on helpompi vaihtaa paikkaa kun on jossain työssä eikä työttämänä. Työttömien hakemuksia kuulema ei edes lueta...

Vierailija
105/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupungissa?

Onko mahdollisesti epärehellistä väkeä mukana? Jos yritys on laiton taikka sen työntekijät ei kukaan kunnon ihminen halua sellaiseen töihin.

Tämä kannattaa muistaa.

Vierailija
106/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävä ketju. Olen itse töissä eräässä työpaikassa, jossa on välillä ihan ihmishengistä kyse, ja työtehtäviä todella laajalti laidasta laitaan ja käytössä ainakin kuusi tietokoneohjelmistoa työssä joka päivä ja hankalia asiakkaita riittää, kiire on koko ajan. Ja silti meillä on ihan normaaleja ihmisiä töissä, ja työttömiäkin on tänne palkattu. Perehdytys on kunnossa ja siihen panostetaan. Meille rekrytään oppimishaluisia ihmisiä eikä vaadita, että joku muu työpaikka on ensin kouluttanut heidät valmiiksi. Ja voin sanoa, että työ on paljon vaikeampaa, vastuullisempaa ja kiireisempää kuin kaupassa :D . 

Vierailija
107/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tälläisiä yrittäjiä nähnyt. Toiminta on vain osittain rehellistä. Sitten itketään/valehdelkaan kun työntekijöitä ei ole. Se on vain keino huijata.

Kunnollisilla työnantajilla on työntekijöitä jonoksi asti. Jos ei niin työpaikka jossakin tunturilla tyyliin 1viikko. Kukaan ei muuta sen takia.

Vierailija
108/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellainen pitkäaikaistyötön jolla on 33vuoden ajalta työkokemusta erilaisista kaupan alan töistä. Myyntineuvottelijan, myymäläpäällikön ja  leipämyyjän ja sihteerin töitä on tullut tehtyä. Olin ajatellut että jos joskus uskaltaisin hakea johonkin hyvään ruokakauppaan vaikka kassaksi, nyt kyllä taisi tuo ajatus unohtua jos noin hankalaa on ottaa uutta työntekijää vastaan ja perehdyttää töihin.

Vierailija
109/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ap ei edes itse ole rekrytoimassa, mutta kertoo täällä nyt, millaisia hakijoita on ja miten vaikeaa on löytää sopivaa. Oletko varma, että sinulle on kerrottu totuus? Ettei vain olisi kyse siitä, ettei ketään ole aikomustakaan palkata vaan otetaan pelkästään vuokraväkeä ja työntekijöille kerrotaan, että sopivaa ei vain löydy ja siksi ei palkata. Sitten välillä otetaan joku epätoivoinen harjoitteluun, mutta nämä lähtevät lätkimään kun palkka ei nouse ja kunnon sopimusta ei saa.

Samaa mieltä. Ei kannata kaikkea uskoa. Voi valitella, mutta todellisuudessa eivät halua palkata. Esim. Jos on paljon ylitöitä voi olla pakko esittää, että palkataan joku uusi. Oikeasti savustetaan ulos jos joku yrittää työpaikkaan. Joku laki jota mukamas noudatetaan.

Vierailija
110/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressiä kassakoneen käyttämisestä :D Siellä kaupassa varmaan hiukan kuvitellaan liikoja. Valmista ammattilaista pitäisi saada heti ja varmaan vielä halvalla.

Suosittelen sellaista reipasta nuorta, joka on juuri esim. viime keväänä kauppiksesta valmistunut. Haaveina mennä jossain vaiheessa ammattikorkeeseen. Oppii teidän jutut ja niksit kuukaudessa. Halpa ja kuukauden päästä teillä on motivoitunut ammattilainen, joka on aina valmis oppimaan uutta ja ylpeä ensimmäisestä oikeasta työpaikastaan. Vuoden tai kahden päästä lähtee opiskelemaan, mutta sitten vain uutta tilalle.

Tätä on varmaan käyty tässä ketjussa läpi, en jaksa lukea kokonaan mutta; olin vastaavassa kaupassa töissä opiskeluaikanani, ja voin ihan käsi sydämellä kertoa, että työ on todella vaativaa, vaatii omaa toiminnanohjausta ja työnjohtamista sekä aivan jatkuvaa liikkellä olemista. Näissä kaupoissa, joissa on 1-2 kassaa, pakettipalvelut ja veikkaus on yleensä yhden työntekijän harteilla sekä tilaukset että purku samaan aikaan, kun ollaan kassalla. Parhaimmillaan purat pakasteita, tarkastuslasket veikkausta (kirjanpito vaati joka ilta että ne lasketaan ja laitetaan koneelle) ja korjaat pullokonetta - ja olet kassalla! Tällainen tilanne ei ole edes mikään poikkeus. Ja jos tuo veikkaus ei täsmää, niin sitten alat klo 23:30 kattomaan sitä uusiksi, soittelemaan myymäläpäällikölle (not happy!)  Jos et jokaisen asiakkaan välissä käy heittämässä jäätelöä paketista pakkaseen se menee pilalle ja hävikkiin - ei hyvä! Lisäksi asiakkaat valittaa lähes päivittäin kun siellä kassalla ei ole ketään (se 2 sekuntia kun yrittää juosta pullokoneelta/hyllytykseltä kassalle jne.).

Olen nykyään vaativassa asiantuntijatyössä ja vaikka tässäkin on paineensa, niin ne ei ole päivittäisiä ja niitä voi itse ennakoida ja purkaa. Ja saat myös arvostusta työstäsi.

Kaupassa paras tapa ennakoida oli olla lepäämättä hetkeäkään. En ikinä esim. istunut kassalla koska siitä tuolilta ylösalas hyppääminen oli vaan turhaa. Lisäksi oma lukunsa on se, että joka toinen asiakas pitää sinua myös vähän daijuna ja laiskana kun ethän sä tee täällä mitään.

Sen verran työntekijää (vuokra ja palkattua) tuli nähtyä, että en mäkään matalalla kynnyksellä ottaisi ketään noihin hommiin. Se kauppa on parissa päivässä niin sekasin että hommat räjähtää käsiin. Nimim. kokemusta on.

Vierailija
111/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsittekö siis toisen kaupan kouluttamaa, alan töissä olevaa ammattilaista vaihtamaan työpaikkaa teille osa-aikaiseksi työntekijäksi 4kk koeajalla?

No näkisin, että meille hyviä vaihtoehtoja olisi tällaiset:

-sellainen, joka jo osaa hommat ja haluaa vaihtaa paikkaa

-vuokratyöntekijä, jolla riittävä työkokemus ja haluaa vakkarityön

ap

Näetkö myös miten utopistinen ensimmäinen vaihtoehto on?

No ei se ole utopistinen, pk-seudulla on ihmisiä, jotka vaihtavat työpaikkaa syystä tai toisesta.

ap

Miksi kukaan vakitöissä oleva vaihtaisi osa-aikaiseen sopimukseen ja koeaikaan? Saa olla aika huono työpaikka jos tuo on askel parempaan.

Kaupan alalla sopimukset ovat pääsääntöisesti osa-aikasopimuksia. Eli tässä ei ole kyse nyt siitä, että joku vaihtaa huonompaan sopimukseen vaan vastaavaan. Edellyttäen, että hänen oma tilanteensa on sellainen, että myös haluaa vaihtaa paikkaa. ap

Vierailija
112/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ao voisi myös kertoa missä kaupungissa on ja auttaa näin :)

Voit auttaa työnantajaa löytämään työntekijän.

Vierailija
113/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia kommentteja ap:lta. Hän ei ole vielä oivaltanut, että hyvä työntekijä ei ole asia, mikä voidaan valmiina firmaan palkata, vaan hyvä työntekijä on asia, jonka firma tekee itse huolehtimalla hyvästä perehdytyksestä, hyvästä ja arvostavasta ilmapiiristä, hyvistä työkaluista ja hyvästä esimiestyöstä. 

Ja jos joku on ollut aiemmassa työpaikassa hyvä työntekijä, niin ap:n kuvaaman työpaikan asenneilmasto kyllä saa hänet äkkiä ahdistumaan tai kyllästymään. 

Vierailija
114/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin teille todella hyvä ja osaava työntekijä, mua ei tarvitse perehdyttää noihin hommiin. Haluan 14e tunnilta. Mihin laitan hakemuksen?

Vierailija
115/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain rajaa vaatimuksiin kirjoitti:

Olen sellainen pitkäaikaistyötön jolla on 33vuoden ajalta työkokemusta erilaisista kaupan alan töistä. Myyntineuvottelijan, myymäläpäällikön ja  leipämyyjän ja sihteerin töitä on tullut tehtyä. Olin ajatellut että jos joskus uskaltaisin hakea johonkin hyvään ruokakauppaan vaikka kassaksi, nyt kyllä taisi tuo ajatus unohtua jos noin hankalaa on ottaa uutta työntekijää vastaan ja perehdyttää töihin.

No kyllä sä isoon kauppaan voit hakea kassaksi ja vuokratyötä saat varmasti heti.

Vierailija
116/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressiä kassakoneen käyttämisestä :D Siellä kaupassa varmaan hiukan kuvitellaan liikoja. Valmista ammattilaista pitäisi saada heti ja varmaan vielä halvalla.

Suosittelen sellaista reipasta nuorta, joka on juuri esim. viime keväänä kauppiksesta valmistunut. Haaveina mennä jossain vaiheessa ammattikorkeeseen. Oppii teidän jutut ja niksit kuukaudessa. Halpa ja kuukauden päästä teillä on motivoitunut ammattilainen, joka on aina valmis oppimaan uutta ja ylpeä ensimmäisestä oikeasta työpaikastaan. Vuoden tai kahden päästä lähtee opiskelemaan, mutta sitten vain uutta tilalle.

Tätä on varmaan käyty tässä ketjussa läpi, en jaksa lukea kokonaan mutta; olin vastaavassa kaupassa töissä opiskeluaikanani, ja voin ihan käsi sydämellä kertoa, että työ on todella vaativaa, vaatii omaa toiminnanohjausta ja työnjohtamista sekä aivan jatkuvaa liikkellä olemista. Näissä kaupoissa, joissa on 1-2 kassaa, pakettipalvelut ja veikkaus on yleensä yhden työntekijän harteilla sekä tilaukset että purku samaan aikaan, kun ollaan kassalla. Parhaimmillaan purat pakasteita, tarkastuslasket veikkausta (kirjanpito vaati joka ilta että ne lasketaan ja laitetaan koneelle) ja korjaat pullokonetta - ja olet kassalla! Tällainen tilanne ei ole edes mikään poikkeus. Ja jos tuo veikkaus ei täsmää, niin sitten alat klo 23:30 kattomaan sitä uusiksi, soittelemaan myymäläpäällikölle (not happy!)  Jos et jokaisen asiakkaan välissä käy heittämässä jäätelöä paketista pakkaseen se menee pilalle ja hävikkiin - ei hyvä! Lisäksi asiakkaat valittaa lähes päivittäin kun siellä kassalla ei ole ketään (se 2 sekuntia kun yrittää juosta pullokoneelta/hyllytykseltä kassalle jne.).

Olen nykyään vaativassa asiantuntijatyössä ja vaikka tässäkin on paineensa, niin ne ei ole päivittäisiä ja niitä voi itse ennakoida ja purkaa. Ja saat myös arvostusta työstäsi.

Kaupassa paras tapa ennakoida oli olla lepäämättä hetkeäkään. En ikinä esim. istunut kassalla koska siitä tuolilta ylösalas hyppääminen oli vaan turhaa. Lisäksi oma lukunsa on se, että joka toinen asiakas pitää sinua myös vähän daijuna ja laiskana kun ethän sä tee täällä mitään.

Sen verran työntekijää (vuokra ja palkattua) tuli nähtyä, että en mäkään matalalla kynnyksellä ottaisi ketään noihin hommiin. Se kauppa on parissa päivässä niin sekasin että hommat räjähtää käsiin. Nimim. kokemusta on.

Kuka hullu suostuu tekemään tuollaista työtä, jossa sanot olleesi? Ja vielä pienellä palkalla? Siinä on resursointi aivan pielessä, vähintään kaksi pitäisi olla vuorossa.

Vierailija
117/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. ap

Vierailija
118/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy voi olla myös aloittajassa. Uudet kokelaat ovat nähneet hänet ja säikähtäneet. Nähneet mikä psykopaatti työkaveri olisi siinä tarjolla. Se voi olla myös näin.

Vierailija
119/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa taitavan, stressinsietokykyisen ja valmiiksi kaiken osaavan työntekijän, niin sille pitää olla valmis maksamaan kunnolla. Kyllä sellaisia työntekijöitä on paljonkin, mutta ei he polkuhintaan hae töihin (eli tessin minimipalkalla). Osaajille maksetaan hyvin. Sama se on joka alalla.

Vierailija
120/246 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsittekö siis toisen kaupan kouluttamaa, alan töissä olevaa ammattilaista vaihtamaan työpaikkaa teille osa-aikaiseksi työntekijäksi 4kk koeajalla?

No näkisin, että meille hyviä vaihtoehtoja olisi tällaiset:

-sellainen, joka jo osaa hommat ja haluaa vaihtaa paikkaa

-vuokratyöntekijä, jolla riittävä työkokemus ja haluaa vakkarityön

ap

Näetkö myös miten utopistinen ensimmäinen vaihtoehto on?

No ei se ole utopistinen, pk-seudulla on ihmisiä, jotka vaihtavat työpaikkaa syystä tai toisesta.

ap

Miksi kukaan vakitöissä oleva vaihtaisi osa-aikaiseen sopimukseen ja koeaikaan? Saa olla aika huono työpaikka jos tuo on askel parempaan.

Kaupan alalla sopimukset ovat pääsääntöisesti osa-aikasopimuksia. Eli tässä ei ole kyse nyt siitä, että joku vaihtaa huonompaan sopimukseen vaan vastaavaan. Edellyttäen, että hänen oma tilanteensa on sellainen, että myös haluaa vaihtaa paikkaa. ap

Teidän kauppanne negatiivinen maine on varmaan kiirinyt pitkälle. Ainakaan itseäni ei vakuuta työpaikat, joissa vaihtuvuus on suurta. Sehän kertoo siitä, että paikassa on jotain pahasti pielessä, jos työviihtyvyys on noin heikolla tasolla.