Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu tulee: lahjaksi odotettavissa taas kaikenmaailman krääsää ja muuta sopimatonta tavaraa!

Vierailija
27.11.2018 |

Ehkä provosoiva otsikko, mutta... Olen hyvin vaatimattomista oloista lähtöisin ja oppinut olemaan kiitollinen siitä mitä ikinä saankaan. Mutta näin nelikymppisenä hyvätuloisena (=ihmisenä, joka voi itse ostaa mitä tarvitsee) en oikein enää jaksaisi sitä turhaa krääsää, jolle ei oikeastaan ole mitään käyttöä, ja jonka hävittämisestä tulee vain vaivaa ja huono omatunto (niin lahjanantajaa kohtaan, kuin ekologisessakin mielessä).

Olemme ystävällisesti ja melko suoraankin yrittäneet sanoa asiasta sukulaisille, mutta silti ongelma vain toistuu. Olemme siis sanoneet, että meille ei tarvitse OIKEASTI ostaa mitään ja kertoneet mm., että teinikin on hyvin tarkka käyttämistään vaatteista, että ei kannata enää meidän vanhempienkaan hänelle mitään vaatetta ostaa kysymättä, kun käyttämättä jää. Olen vedonnut siihen, että yritämme vähentää kulutusta, meillä on jo liikaa tavaraa muutenkin, mutta ei auta.

Silti odotettavissa on taas mitä sopimattomampia lahjoja. Luokkaa muki hupitekstillä (sopii tosi kivasti noiden Arabia-astioiden sekaan), teinille säästötalosta ostettu 7-kymppisen mummin mielestä kivan näköinen asukokonaisuus ja halpisihonhoitotuotteita, joita ei pysty kukaan meillä käyttämään hirveän hajun ja iho-oireiden takia. Lapsen ollessa pienempi saimme kiinakrääsää ja vaatteita, joissa oli oikeasti jo ihan turvallisuusriskikin.

Ei kai taas auta muu, kun ottaa lahjat hymyillen vastaan. Harmittaa vaan lahjanantajan puolesta, kun rahat menee hukkaan ja se, että itselle tulee vaivaa tavaroiden hävittämisestä, eikä tosiaan tunnu kovin kivalta ekologisessakaan mielessä.

Kommentit (251)

Vierailija
141/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää elämyslahjoja. Itse annan ihmisille leffalippuja ja kylkeen jotain syötävää. Ei varmasti jää kaappeihin notkumaan. :D

Tässä on jo ideaa, mutta elämyksen ja syötävän pitää osua täysin kohdilleen eli jos ei tunne lahjansaajaa kunnolla, niin pieleen menee. 

Vierailija
142/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta me olemme ratkaisseet tämän niin, että toivomalla toivomme aina joko petivaatteita tai pyyhkeitä. Antamisen ilo tulee täytettyä ja ne on pakkauksissaan todellella helppo antaa eteen päin esim. roskalavalle opiskelijoille tai lapsiperheille tai lahjoituksena esim. ensi-ja turvakoteihin sekä sairaalaan. Winwin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta me olemme ratkaisseet tämän niin, että toivomalla toivomme aina joko petivaatteita tai pyyhkeitä. Antamisen ilo tulee täytettyä ja ne on pakkauksissaan todellella helppo antaa eteen päin esim. roskalavalle opiskelijoille tai lapsiperheille tai lahjoituksena esim. ensi-ja turvakoteihin sekä sairaalaan. Winwin.

Mua suututtaa, kun meillä on puolison kanssa eri näkemykset näistä lahja-asioista, niin en voi yksin mielivaltaisesti mitään tällaista ratkaisua kehittää. Salaapäin sitten nakkelen huonoja joululahjoja roskiin tms. kunhan pöly joulun jälkeen on laskeutunut. Onneksi ukolla on huono muisti,

Vierailija
144/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää elämyslahjoja. Itse annan ihmisille leffalippuja ja kylkeen jotain syötävää. Ei varmasti jää kaappeihin notkumaan. :D

Tässä on jo ideaa, mutta elämyksen ja syötävän pitää osua täysin kohdilleen eli jos ei tunne lahjansaajaa kunnolla, niin pieleen menee. 

Sellaisille ihmisille, joista ei tiedä tuon vertaa, mistä mahtaisivat pitää, riittää hyvän joulun toivotus. Läheisiähän ne eivät ole.

Vierailija
145/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanominen ei auta, et vaan sitten ota pakettia vastaan. Tai jos antaja tyrkyttää väkisin, viet sen antajan nähden suoraan roskiin. Ja sanot: "Olen nätisti monta kertaa sanonut että emme tahdo lisää tavaraa."

Välit voi mennä huonoiksi mutta selvästi ne on sitä jo, jos kerran eivät puhetta usko.

Just joo, kuka muka oikeasti kehtaa tehdä näin? En minä ainakaan. 

Minä kyllä kehtaisin, jos ei kerran sanominen auta. Minun kotini, minun sääntöni. Minun kotiini ei tule tavaroita joita en sinne halua. Anoppia piti kyllä viitisen vuotta kouluttaa että meni jakeluun.

Tosin en vietä joulua ollenkaan. Lapsuudenperheeni sitä hiukan nikotteli ja yritti vastustella kun asiasta ilmoitin, mutta tottuivathan ne.

Oikeasti ihminen, joka antaa lahjoja jotka eivät saajalle sovi, on tuskin kovin läheinen. Kun ei ymmärrä mistä toinen pitää, mistä ei. On yksinkertaisinta pistää sellaiseen ihmiseen välit kokonaan poikki. En minä ainakaan jaksa olla tekemisissä niiden sukulaisten kanssa jotka eivät ole sellaisia ihmisiä jotka valitsisin ystävikseni.

Ystäväthän eivät koskaan anna sopimattomia lahjoja, oletteko huomanneet? Koska he TUNTEVAT sinut. Ne huonosti tuntevat vähämieliset sukulaiset on ongelma. Mutta niiden kanssa ei ole pakko olla tekemisissä.

-lainaamasi-

Vierailija
146/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanominen ei auta, et vaan sitten ota pakettia vastaan. Tai jos antaja tyrkyttää väkisin, viet sen antajan nähden suoraan roskiin. Ja sanot: "Olen nätisti monta kertaa sanonut että emme tahdo lisää tavaraa."

Välit voi mennä huonoiksi mutta selvästi ne on sitä jo, jos kerran eivät puhetta usko.

Just joo, kuka muka oikeasti kehtaa tehdä näin? En minä ainakaan. 

Minä kyllä kehtaisin, jos ei kerran sanominen auta. Minun kotini, minun sääntöni. Minun kotiini ei tule tavaroita joita en sinne halua. Anoppia piti kyllä viitisen vuotta kouluttaa että meni jakeluun.

Tosin en vietä joulua ollenkaan. Lapsuudenperheeni sitä hiukan nikotteli ja yritti vastustella kun asiasta ilmoitin, mutta tottuivathan ne.

Oikeasti ihminen, joka antaa lahjoja jotka eivät saajalle sovi, on tuskin kovin läheinen. Kun ei ymmärrä mistä toinen pitää, mistä ei. On yksinkertaisinta pistää sellaiseen ihmiseen välit kokonaan poikki. En minä ainakaan jaksa olla tekemisissä niiden sukulaisten kanssa jotka eivät ole sellaisia ihmisiä jotka valitsisin ystävikseni.

Ystäväthän eivät koskaan anna sopimattomia lahjoja, oletteko huomanneet? Koska he TUNTEVAT sinut. Ne huonosti tuntevat vähämieliset sukulaiset on ongelma. Mutta niiden kanssa ei ole pakko olla tekemisissä.

-lainaamasi-

No kyllä minäkin kehtaan esim. omalle äidilleni sanoa, jos koettaa jotakin typerää romua meille tyrkyttää, että ei oteta, mutta joku kaukaisempi sukulaistäti tai puolison vanha sukulainen on vähän kovempi pala. Varsinkin, jos tietää toisen olevan herkkä loukkaantumaan tai tietää toimivansa täysin toisen traditioita vastaan. Helppoahan tää ois, jos ei tarvitsisi yleisistä käytöstavoista tai toisten tunteista välitää. 

Vierailija
147/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla mainitsi, että tavarapaljoudesta tulee joillekin turvallinen olo. Minun vanhemmat ovat sitä ikäluokkaa, että heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan heillä ei ollut juuri mitään, ei ollut tavaroita eikä rahaa ostamiseen. Nykyään tilanne on toinen, ja niistä saavutetuista tavaravuorista pidetään kiinni viimeiseen asti. Meidän äiti ei voi heittää pois edes muovipusseja, jos kuitenkin joskus sattuisi niitä tarvitsemaan...Tämä ikäpolvi myös haluaa mieluusti antaa tavaraa lahjaksi, heillä kun on siihen nykyään mahdollisuus.

Me nuoremmat emme taas ole koskaan kokeneet todellista pulaa juuri mistään, emmekä kiinny tavaroihin samalla tavalla. Itse en voi sietää ylimääräistä tavaraa, kierrätykseen lähtee surutta kaikki tavara, jolle ei ole käyttöä. Ymmärrän tietysti, että lahjan antaja ajattelee vain hyvää, kun haluaa antaa tavaralahjan. En kuitenkaan halua loukata ketään kieltämällä ostamasta lahjoja.

Vierailija
148/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lasten lahjasäkki olohuoneen lattialle. Pyydä laittamaan tuodut lahjat sinne. Lopuksi suljet pussin ja viet komeroon. Samalla voit kertoa, että koska ette tarvitse lahjoja, annatte ne suoraan johonkin keräykseen niitä tarvitseville.

Vierailija
149/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme First World Problems.

Haluatko sinä kotisi täyteen epämääräistä romua? Epäekologista ja typerää!

En ole se jota kommentoit, mutta olisin tosi iloinen mistä vaan joululahjasta, jos sellaisen jostain sais... no, ehkä pomo antaa suklaalevyn, toivossa on hyvä elää.

Vierailija
150/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ehdottaa sitten jotain tarpeellista?Sellaista mikä ei pahasti mene pieleen.

Vierailija
151/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko ehdottaa sitten jotain tarpeellista?Sellaista mikä ei pahasti mene pieleen.

Tarpeellista meille ois tyyliin reseptilääkkeet ja ruoka. Voiko sellasta pyytää joululahjaksi?

Vierailija
152/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vien lahjasuklaat työpaikan kahvihuoneeseen, häviävät ennen ruokatuntia. Kaikki tekstiilit UFF:n laatikkoon heti seuraavana päivänä. Tavarat joko kierrätyskeskukseen tai lahjoitan eri tahoille arpajaispalkinnoiksi. Tammikuun loppuun mennessä on jokaiselle löytynyt joku sijoituspaikka.

Eli mitkään lahjat mitä saatte, eivät käy teille?

Vierailija
153/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti yleistyy tämä lahjattomuustrendi niin, että viimeisetkin vastarannansintit älyävät lopettaa krääsän kantamisen muiden riesaksi.

Vierailija
154/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se on se pakkomielle lahjoa suku läpeensä ja naapuritkin päälle? Joku näennäinen antamisen ilo ja kokemus siitä, että on olevinaan hyvä ihminen? 

Vierailija
155/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma on lahjoittaa esineet pois? Ei se nyt niin kauhea vaiva ole ja joku muu saattaa ilahtua! Joku joka on kiitollinen siitä, että on ylipäätään muki, vaikka ei olekaan mitään laatumerkkiä. Kaikilla ei ole varaa snobeilla.

On siitä oma vaivansa, löytää joku joka huolii kaiken kerralla tai lahjoitella yksittäin mikä on vielä vaivalloisempaa. Miksei krääsän ostaja voisi mieluummin antaa lahjojaan suoraan niitä tarvitseville?

Vierailija
156/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: Muuan narsistisukulainen sai aina raivarin, jos joku pahaa-aavistamaton erehtyi tarjoamaan hänelle lahjaa.  Työpaikan lahjat, joita ei voinut heittää pomon naamalle, poltti heti kotona.  Kyse oli siitä, ettei narsisti pysty olemaan kiitollisuudenvelassa kenellekään, se on vain hän, joka antaa lahjoja ja hallitsee näin lähipiiriään.

Vierailija
157/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruvennu inhoon joulua melkeen just ton pakkomiellettä lähentelevän lahjomisen ja krääsän takii

Vierailija
158/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma on lahjoittaa esineet pois? Ei se nyt niin kauhea vaiva ole ja joku muu saattaa ilahtua! Joku joka on kiitollinen siitä, että on ylipäätään muki, vaikka ei olekaan mitään laatumerkkiä. Kaikilla ei ole varaa snobeilla.

On siitä oma vaivansa, löytää joku joka huolii kaiken kerralla tai lahjoitella yksittäin mikä on vielä vaivalloisempaa. Miksei krääsän ostaja voisi mieluummin antaa lahjojaan suoraan niitä tarvitseville?

EI NIITÄ KYNTTILÄNJALKOJA JA PUKKIFIGUUREJA HUOLI PIRUKAAN!

Vierailija
159/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä saa hämmentävän kuvan joulunvietosta. Hiki päässä ostellaan krääsää, jota kukaan ei tarvitse eikä edes halua, annetaan ne pois ja saadaan toista samanlaista tilalle. Joulun jälkeen yritetään hankkiutua käsiin jääneestä krääsästä eroon. Oikeasti, mitä järkeä?

Vierailija
160/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää lahjax VIINAA!!!!!!!!!

ja SUKLAATA