Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulu tulee: lahjaksi odotettavissa taas kaikenmaailman krääsää ja muuta sopimatonta tavaraa!

Vierailija
27.11.2018 |

Ehkä provosoiva otsikko, mutta... Olen hyvin vaatimattomista oloista lähtöisin ja oppinut olemaan kiitollinen siitä mitä ikinä saankaan. Mutta näin nelikymppisenä hyvätuloisena (=ihmisenä, joka voi itse ostaa mitä tarvitsee) en oikein enää jaksaisi sitä turhaa krääsää, jolle ei oikeastaan ole mitään käyttöä, ja jonka hävittämisestä tulee vain vaivaa ja huono omatunto (niin lahjanantajaa kohtaan, kuin ekologisessakin mielessä).

Olemme ystävällisesti ja melko suoraankin yrittäneet sanoa asiasta sukulaisille, mutta silti ongelma vain toistuu. Olemme siis sanoneet, että meille ei tarvitse OIKEASTI ostaa mitään ja kertoneet mm., että teinikin on hyvin tarkka käyttämistään vaatteista, että ei kannata enää meidän vanhempienkaan hänelle mitään vaatetta ostaa kysymättä, kun käyttämättä jää. Olen vedonnut siihen, että yritämme vähentää kulutusta, meillä on jo liikaa tavaraa muutenkin, mutta ei auta.

Silti odotettavissa on taas mitä sopimattomampia lahjoja. Luokkaa muki hupitekstillä (sopii tosi kivasti noiden Arabia-astioiden sekaan), teinille säästötalosta ostettu 7-kymppisen mummin mielestä kivan näköinen asukokonaisuus ja halpisihonhoitotuotteita, joita ei pysty kukaan meillä käyttämään hirveän hajun ja iho-oireiden takia. Lapsen ollessa pienempi saimme kiinakrääsää ja vaatteita, joissa oli oikeasti jo ihan turvallisuusriskikin.

Ei kai taas auta muu, kun ottaa lahjat hymyillen vastaan. Harmittaa vaan lahjanantajan puolesta, kun rahat menee hukkaan ja se, että itselle tulee vaivaa tavaroiden hävittämisestä, eikä tosiaan tunnu kovin kivalta ekologisessakaan mielessä.

Kommentit (251)

Vierailija
161/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmaa kun keräät tavarat pussiin ja viet lahjoituksena kirpparille. Kierrätystä eikä tarvi heittää roskiin. Aika moni suosii UFFin laatikkoa, se on helppo tapa, mutta itse vien mieluummin pienempien järjestöjen kirppareille ja tuen heidän toimintaa, joka on usein paikallista ja vähemmän välikäsiä sisältävää sekä pääasiassa vapaaehtoisvoimin toimivaa. SPR osaa myös kiskoa rahaa lahjoitustavarasta, noloa!

Ei ongelma katoa mihinkään, se vain siirtyy eteenpäin. Mietitkö hetkeäkään, mitä sen jälkeen tapahtuu, kun olet vienyt tavarat UFFin laatikkoon tai kirpparille?

Vierailija
162/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko ehdottaa sitten jotain tarpeellista?Sellaista mikä ei pahasti mene pieleen.

Tarpeellista meille ois tyyliin reseptilääkkeet ja ruoka. Voiko sellasta pyytää joululahjaksi?

Joulupukki täällä hou hou:)

Joululahjan idea on että ei tiedä mitä saa.

Olin ajatellut teidän perheelle XL tekopenistä ja anaalitappia

Nyt meni sekin yllätys sitten...:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa ostamasta lahjoja toisille. Meillä on myös tuollainen krääsäsuku. Lopettivat parissa vuodessa, kun ei osallistuttu lahjoihin millään lailla. Nykyään viedään viinit joulupöytään.

Meillä ei toiminut tämäkään. En ole vuosiin ostanut krääsäsukulaisille yhtään mitään ja silti heiltä tulee se perus paketti missä on jouluiset sukat, joku muki, huulirasvaa, prisman joku voide ja suklaata. Puhuvat vaan seläntakana miten me ollaan varmaan köyhiä kun ei mitään ole varaa ostaa heille :,D

Toimi näin

Osta hieno lajapaperi.

Kiedo sukulaisten antamat yllärit uusiin paketteihin ja anna ne ens vuonna takaisin.

Sukulaiset tekee saman teille sit ens vuonna

HOU HOU

Vierailija
164/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päädytty lähinnä ruokalahjoihin ja lahjakortteihin, juuri siksi, että krääsää on liikaa.

Vierailija
165/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut jo vuosia, että jos on pakko antaa lahjoja, toivon lahjoitusta johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen. Mutta ei, kun on niin ihana antaa.

Vierailija
166/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää elämyslahjoja. Itse annan ihmisille leffalippuja ja kylkeen jotain syötävää. Ei varmasti jää kaappeihin notkumaan. :D

Tässä on jo ideaa, mutta elämyksen ja syötävän pitää osua täysin kohdilleen eli jos ei tunne lahjansaajaa kunnolla, niin pieleen menee. 

Elokuvalippu tarkoittaa lahjalippua, jonka käyttäjä saa käyttää miten haluaa. Se on erinomainen lahja. Samoin lahjakortti vaikka ruokakauppaan tai vaatekauppaan.

Vierailija
167/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla mainitsi, että tavarapaljoudesta tulee joillekin turvallinen olo. Minun vanhemmat ovat sitä ikäluokkaa, että heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan heillä ei ollut juuri mitään, ei ollut tavaroita eikä rahaa ostamiseen. Nykyään tilanne on toinen, ja niistä saavutetuista tavaravuorista pidetään kiinni viimeiseen asti. Meidän äiti ei voi heittää pois edes muovipusseja, jos kuitenkin joskus sattuisi niitä tarvitsemaan...Tämä ikäpolvi myös haluaa mieluusti antaa tavaraa lahjaksi, heillä kun on siihen nykyään mahdollisuus.

Me nuoremmat emme taas ole koskaan kokeneet todellista pulaa juuri mistään, emmekä kiinny tavaroihin samalla tavalla. Itse en voi sietää ylimääräistä tavaraa, kierrätykseen lähtee surutta kaikki tavara, jolle ei ole käyttöä. Ymmärrän tietysti, että lahjan antaja ajattelee vain hyvää, kun haluaa antaa tavaralahjan. En kuitenkaan halua loukata ketään kieltämällä ostamasta lahjoja.

Juuri näin. Tämä surettaa minua, sillä vanhoilla ihmisillä voi olla ihan hyvä tarkoitus siellä taustalla. Lisäksi muistavat ajat, jolloin oli pulaa kaikesta. Tiedän ihmisiä, jotka ovat onnellisia kun saavat etsiä jotain hauskaa ja halpaa, ja ihan hykertelevät kun antavat sen jättiyöpaidan, koristemaljakon tai hassun taulun. Sitten kuulee tai lukee näitä ivallisia kommentteja "köyhistä lahjoista" joilla ei tee mitään ja jotka pitää heittää roskiin. Älkää sanoko sitä suoraan näille ihmisille, pahoitatte vain mielen. Vanha ihminen on vanha ihminen, tuskin sitä hirveää piinaa kerran vuodessa pitkään enää kestää. Viette vaan lahjoituksena pois. Seuraavat sukupolvet eivät enää osta lahjoja.

Vierailija
168/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia on 5 000 000. Jos jokainen saa 5 krääsälahjaa, se tarkoittaa 25 000 000 turhaketta, joihin on työnnetty luonnonvaroja ja lisätty ilmastonmuutosta. Ensi vuonna sama uudestaan.

Ei tarvitse saada kuin yksi krääsälahja, niin on jo 5 miljoonaa turhaketta. Kuka ne 5 miljoonaa turhaketta ostaa kirppikseltä? Ei kukaan, koska jokainen haluaa vain päästä eroon omasta turhakkeestaan. Ja Kiinassa tuotetaan lisää turhakkeita kun kerran kauppa käy.

Vierailija
169/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme First World Problems.

Väärin. Tämä on nimen omaan iso ongelma, kun tuota kaikkea turhaa krääsää rahdataan laivatolkulla Aasian perukoilta tänne. Yksi erittäin iso ympäristörikos tällainen touhu. Mutta eipä tunnu monia kiinnostavan.

Vierailija
170/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää elämyslahjoja. Itse annan ihmisille leffalippuja ja kylkeen jotain syötävää. Ei varmasti jää kaappeihin notkumaan. :D

Tässä on jo ideaa, mutta elämyksen ja syötävän pitää osua täysin kohdilleen eli jos ei tunne lahjansaajaa kunnolla, niin pieleen menee. 

Elokuvalippu tarkoittaa lahjalippua, jonka käyttäjä saa käyttää miten haluaa. Se on erinomainen lahja. Samoin lahjakortti vaikka ruokakauppaan tai vaatekauppaan.

Niin, sillä pääsee katsomaan itse valitsemaansa elokuvaa, mutta jos ei katso elokuvia, niin hukkaan menee, ja ihan oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka eivät katso elokuvia. Ei kaikki tykkää kaikesta. 

Vierailija
171/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään oikeasti toimivia vinkkejä kuinka voisi välttää krääsälahjat jouluna? Silleen hienovaraisesti pitäis saada vihje menemään perille, en halua loukata ketään.

P.s. Itse en osta kenellekään mitään.

Vierailija
172/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ilmoittanut kaikille tutuille, että ympäristösyistä en ota vastaan lahjoja, enkä anna yhtään lahjaa.

Kaikille tutuille on tämä sopinut.

Yhden ystävän kanssa päätettiin kuitenkin vaihtaa leffaliput päittäin, eli mennään yhdessä leffaan ja maksetaan päittin toistemme leffaliput.

Kätevää.

Vierailija
173/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First World on jo herännyt tähän ongelmaan, ainakin osittain. Ikävä totuus vaan on, että meidän kaikkien on muutettava kulutustottumuksiamme. Juhlat on juhlittu, nyt on pelastettava se mitä pelastettavissa on.

Vierailija
174/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

First World on jo herännyt tähän ongelmaan, ainakin osittain. Ikävä totuus vaan on, että meidän kaikkien on muutettava kulutustottumuksiamme. Juhlat on juhlittu, nyt on pelastettava se mitä pelastettavissa on.

Näin juuri. Monien pitäisi kyetä kieltäytymään myös niistä lahjoista, joita he luulevat tarvitsevansa, ei vain niistä epämieluisista.

Vierailija
175/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa sukulainen, joka kerää näitä kaikkia "Kerää kymmenen leimaa ja saat tuikkukipon" - romuja sekä muuta ilmaiskamaa ja jakelee niitä sitten loisteliaina joululahjoina. Ei niin mitään järkeä, vaikka kuinka on ilmaista. 

Niin tuttua tuollainen myös meidän suvussa!

Vierailija
176/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla mainitsi, että tavarapaljoudesta tulee joillekin turvallinen olo. Minun vanhemmat ovat sitä ikäluokkaa, että heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan heillä ei ollut juuri mitään, ei ollut tavaroita eikä rahaa ostamiseen. Nykyään tilanne on toinen, ja niistä saavutetuista tavaravuorista pidetään kiinni viimeiseen asti. Meidän äiti ei voi heittää pois edes muovipusseja, jos kuitenkin joskus sattuisi niitä tarvitsemaan...Tämä ikäpolvi myös haluaa mieluusti antaa tavaraa lahjaksi, heillä kun on siihen nykyään mahdollisuus.

Me nuoremmat emme taas ole koskaan kokeneet todellista pulaa juuri mistään, emmekä kiinny tavaroihin samalla tavalla. Itse en voi sietää ylimääräistä tavaraa, kierrätykseen lähtee surutta kaikki tavara, jolle ei ole käyttöä. Ymmärrän tietysti, että lahjan antaja ajattelee vain hyvää, kun haluaa antaa tavaralahjan. En kuitenkaan halua loukata ketään kieltämällä ostamasta lahjoja.

Juuri näin. Tämä surettaa minua, sillä vanhoilla ihmisillä voi olla ihan hyvä tarkoitus siellä taustalla. Lisäksi muistavat ajat, jolloin oli pulaa kaikesta. Tiedän ihmisiä, jotka ovat onnellisia kun saavat etsiä jotain hauskaa ja halpaa, ja ihan hykertelevät kun antavat sen jättiyöpaidan, koristemaljakon tai hassun taulun. Sitten kuulee tai lukee näitä ivallisia kommentteja "köyhistä lahjoista" joilla ei tee mitään ja jotka pitää heittää roskiin. Älkää sanoko sitä suoraan näille ihmisille, pahoitatte vain mielen. Vanha ihminen on vanha ihminen, tuskin sitä hirveää piinaa kerran vuodessa pitkään enää kestää. Viette vaan lahjoituksena pois. Seuraavat sukupolvet eivät enää osta lahjoja.

Menkööt terapiaan. Jokaisen on hoidettava itse omat pakkomielteensä pois.

Vierailija
177/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle krääsälahjan antajalle annan vastalahjaksi Koivuniemen herraa!!!

Vierailija
178/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskinta kaikista on se kun anoppi kantaa pitkin vuotta posliinilintuja ja pöytäliinoja meille! ei rajoitu pelkkään jouluun. yleensä heitän suoraan roskiin (koristelinnut ym suoranaisen sonnan) tai sitten vien eläinsuojeluydistykselle käyttötavaraksi tai  kirppispöytään järkevimmät esim. pöytäliinat käy kissoille makuupaikoiksi. 

Vierailija
179/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihmetyttää, miksi hyvätuloiset sukulaiset ostavat matkoiltaan lapsille tosi huonolaatuista roinaa vain siksi, kun halvalla saavat. Tai sitten ostavat lapsille halpista kotimaasta tyyliin Henkkamaukkaa ja Dressmannia. Vaatteet nyppyyntyvät pilalle usein jo ennen ekaa pesua, tai siinä pesussa viimeistään. Muoviroinassa voi olla ties mitä kemikaaleja. Kun on rahaa, eikö voisi ostaa jonkin yksittäisen laadukkaan jutun ajatuksella? Tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen? Olemme yrittäneet hienovaraisesti esittää toiveita. Tavaravirta on vähentynyt onneksi, muttei loppunut kokonaan.

Vierailija
180/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sillä pääsee katsomaan itse valitsemaansa elokuvaa, mutta jos ei katso elokuvia, niin hukkaan menee, ja ihan oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka eivät katso elokuvia. Ei kaikki tykkää kaikesta. 

Totta. Itse Inhoan elokuvien katselemista elokuvateatterissa. Äänet ovat aivan liian isolla ja korvat tinnittävät monta tuntia leffan jälkeen. Leffateattereiden tuolit ovat huonot ja muiden ihmisten olemassaolo ärsyttää. Ei kiva lahja siis...