Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulu tulee: lahjaksi odotettavissa taas kaikenmaailman krääsää ja muuta sopimatonta tavaraa!

Vierailija
27.11.2018 |

Ehkä provosoiva otsikko, mutta... Olen hyvin vaatimattomista oloista lähtöisin ja oppinut olemaan kiitollinen siitä mitä ikinä saankaan. Mutta näin nelikymppisenä hyvätuloisena (=ihmisenä, joka voi itse ostaa mitä tarvitsee) en oikein enää jaksaisi sitä turhaa krääsää, jolle ei oikeastaan ole mitään käyttöä, ja jonka hävittämisestä tulee vain vaivaa ja huono omatunto (niin lahjanantajaa kohtaan, kuin ekologisessakin mielessä).

Olemme ystävällisesti ja melko suoraankin yrittäneet sanoa asiasta sukulaisille, mutta silti ongelma vain toistuu. Olemme siis sanoneet, että meille ei tarvitse OIKEASTI ostaa mitään ja kertoneet mm., että teinikin on hyvin tarkka käyttämistään vaatteista, että ei kannata enää meidän vanhempienkaan hänelle mitään vaatetta ostaa kysymättä, kun käyttämättä jää. Olen vedonnut siihen, että yritämme vähentää kulutusta, meillä on jo liikaa tavaraa muutenkin, mutta ei auta.

Silti odotettavissa on taas mitä sopimattomampia lahjoja. Luokkaa muki hupitekstillä (sopii tosi kivasti noiden Arabia-astioiden sekaan), teinille säästötalosta ostettu 7-kymppisen mummin mielestä kivan näköinen asukokonaisuus ja halpisihonhoitotuotteita, joita ei pysty kukaan meillä käyttämään hirveän hajun ja iho-oireiden takia. Lapsen ollessa pienempi saimme kiinakrääsää ja vaatteita, joissa oli oikeasti jo ihan turvallisuusriskikin.

Ei kai taas auta muu, kun ottaa lahjat hymyillen vastaan. Harmittaa vaan lahjanantajan puolesta, kun rahat menee hukkaan ja se, että itselle tulee vaivaa tavaroiden hävittämisestä, eikä tosiaan tunnu kovin kivalta ekologisessakaan mielessä.

Kommentit (251)

Vierailija
121/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoi (en ole 1. sivun jälkeen kommentoinut, koska vasta nyt ehdin uudestaan palstalle):

Hyviä vinkkejä onkin tullut ja aion toteuttaa ainakin sen, että vien tavarat kirpparin lahjoitetaan-laatikkoon. Pelkän krääsätavaran takia kun en viitsi kirppispöytää varata ja jäädä vielä tappiolle pöytämaksuissa plus muu vaiva. Isommilla paikkakunnilla nuo kierrätyshommat varmaan paremmin toimivat, mutta ei meillä. Seuraavan kerran, kun käyn isommassa kaupungissa niin voin toki ottaa ja viedä teinille liian lapsellisen asun sinne UFF:n kierrätyslaatikkoon. Eikä kyse ole siitä, että teinille kelpaa vain merkkitavara, vaan hyvin menee esim. h&m:n vaatteet, kunhan ovat nuorisomuodin mukaista. Vai ihanko totta muiden 15-vuotiaat suostuvat pukeutumaan johonkin mummin valitsemaan asuun, joka sopisi tyylinsä puolesta ehkä alakoululaiselle? Samaten en itse ole mikään snobi esim. ihonhoitotuotteiden suhteen. Käytän useimmiten ihan marketin allergiaystävällisiä tuotteita. Allergiani ja herkkyyteni on sukulaisilla kyllä tiedossa, mutta silti on pakko antaa lahjaksi jotain voimakastuoksuista kosmetiikkaan, jota en yksinkertaisesti pysty käyttämään.

Itse olemme lakanneet ostamasta lahjoja muille kuin kummilapsille jo vuosia sitten, että välttyisimme juuri noilta velvollisuuslahjoilta. Ei ole auttanut. Olemme myös vinkanneet lapsen lahjatoiveista esim., että säästää kännykkään tai toivoo karkkia. Siitä ei myöskään ole ollut apua. Joku pyysi esimerkkiä siitä kuinka olemme asiasta sanoneet. No esimerkiksi näin: "Meille ei sitten kiitos mitään joululahjoja tänä vuonna. Muutenkin ihan liikaa tavaraa ja pitäisi päästä eroon. Itsekin ostamme vain kummilapsille. Jos jotain nyt ihan välttämättä haluaa antaa niin suklaata meillä menee joulunaikaan". Silti vaan tulee näitä sopimattomia lahjoja "suoraan sydämestä". ap

Vierailija
122/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä joidenkin pakkomiellettä aina antaa jotain tavaraa, varsinkin jos on pieni budjetti ja se tavara on jotain Wishiltä/Aliexpressistä tilattua epäekologista ja jopa vaarallista romua tai sitten Henkkamaukan rytkyjä tai halpoja meikkejä. Ja typerää tämä "voihan sen lahjoittaa eteenpäin" -mentaliteetti. Siis ihanko oikeesti haluatte antaa jollekin lahjan vain siksi, että lahjan saaja joutuu käyttämään aikaa etsiäkseen romuille uuden kodin. Puhumattakaan siitä, jos lahjan saaja arvostaa kestävyyttä ja haluaa omalta osaltaan vähentää kulutusta, niin kuin meidän kaikkien tulisi. 

Meillä on valitettavasti sama homma. Joka joulu sanotaan, että lahjoittakaa mieluummin vaikka sairaalan lastenosastolle rahaa, kuin ostatte meille uusia pussilakanasettejä, kun meillä on jo niitä joka sänkyyn viidet kappaleet. Enempää ei todellakaan tarvita kaappeihin tilaa viemään. Mukeja on sen verran, mitä tarvitaan, samoin vaatteita ja kosmetiikkaa. Kirjat lainataan kirjastosta ja kuunnellaan äänikirjasovelluksista, urheilukamppeita on tarpeeksi ja ostetaan lisää vasta, kun edellinen haluaa. Sisustusjuttuja ei tarvita, meillä ihan aidosti on jo kaikki, mitä tarvitaan. Silti etenkin joulun aikaan puun alle raahataan ties mitä, vaikkapa pöytäliinoja, verhoja, kynttilälautasia, kosmetiikkaa ja muuta sälää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan joka vuosi halpistuikkukippoja ja kynttilöitä. Olen astmaatikko ja en voi polttaa kynttilöitä. Kenellekkään ei ole kelvannut, kun olen kassillista kynttilöitä ja kippoja tarjonnut

Vierailija
124/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin pitkän viestin, mitä kaikkee p-skaa olen vuosien varrella saanu, ei julkaistu. Mutta en rupee kehumaan turhake kahvikoneita, ylisuuria tohveleita, pöytäliinoja rihkamakoruja, tuikkulyhtyjä, tuoksukynttilöitä ja eriparimukeja. 

Kivoja lahjoja olleet perus suodatinkahvi, s-ryhmän lahjakortti ja riihikuiva käteinen. 

Ruokalahjojen ostajia haluaisin muistuttaa, että on ihan kiva bonus huomioida toisen ruokavalio (allergiat ja yliherkkyydet, kasvissyöjät ym.). Se maitoallergikko ei ilahdu siitä maitosuklaasta eikä migreenipotilas punaviinistä enkä näe järkeä siinä ylenpalttisessa konvehtien raahaamisessa kuusen juurelle. Vaikka ne voikin viedä vaikka työpaikan kahvihuoneeseen niin LIIKA ON LIIKAA ja TURHA ON TURHAA! 

Vierailija
125/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka joulu sukulaiselta k-marketin muovikassi sullottu täyteen eriparista halpahalli roinaa millä ei tee yhtään mitään. Hupimukeja ym astioita joka vuosi erilainen, halpoja joulukoristeita mitkä varisee glitteriä lattialle, punaiset vilkkuvat jouluvalot jne. Mitään toiveita ei kuunnella.

Vierailija
126/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu ongelma. "Suoraan sydämestä" "haluaa ilahduttaa", kun "pitäähän nyt jouluna lahjoja olla".

Opiskelijanuortemme puolesta välillä surettaa, kun saavat näitä tuikkukippoja, kynttilänjalkoja ja muita koriste- ja sisustusesineitä, kun paljon parempi olisi esim. kahvipaketti tai joku herkku. 

Eihän nuo roinat mahdu edes opiskelijasoluun.

Vierailija
127/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli yksi esimerkki mieleen turhasta jouluna saadusta romusta: jouluvalot ja joulukoristeet. Mitä niillä enää tekee siinä vaiheessa joulua, kun pian ruvetaan riisumaan taloa koristuksista? Niitä valoja ja koristetilpehöörejäkin tuntuu kertyvän ilmankin, niitä kukaan lahjaksi välitä saada.

Vierailija
128/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, älkää ostako ja antako pakkopullalahjoja.  Eikö viimeistään nyt, kun muoviroskasta,  luonnonvarojen tuhlaamisesta ja häviämättömistä materiaaleista on tullut uutisia, olisi aika avata silmät ymmärtämään tämä järjettömyys.  Joulu tuottaa hirvittävät määrät mm. glitteriä, joka kulkeutuu vesistöihin, kun se läpäisee vedenpuhdistamoiden suodattimet.  Viimekädessä itse syödään se hilu takaisin vesissä ja kaloissa mikromuoveina.

Vierailija
129/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää, mimmoisia lahjavuoria lapsetkin nykyään saavat ja ihan turhaa suurin osa. Lapsien kohdalla muutaman lahjan ymmärrän, mutta aikuiset ei yleensä tarvitse mitään. Jollekin köyhälle opiskelijalle/eläkeläismummolle/työttömälle voi viedä vaikka kassillisen ruokaa, jos haluaa joulumielen. 

Vierailija
130/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä provosoiva otsikko, mutta... Olen hyvin vaatimattomista oloista lähtöisin ja oppinut olemaan kiitollinen siitä mitä ikinä saankaan. Mutta näin nelikymppisenä hyvätuloisena (=ihmisenä, joka voi itse ostaa mitä tarvitsee) en oikein enää jaksaisi sitä turhaa krääsää, jolle ei oikeastaan ole mitään käyttöä, ja jonka hävittämisestä tulee vain vaivaa ja huono omatunto (niin lahjanantajaa kohtaan, kuin ekologisessakin mielessä).

Olemme ystävällisesti ja melko suoraankin yrittäneet sanoa asiasta sukulaisille, mutta silti ongelma vain toistuu. Olemme siis sanoneet, että meille ei tarvitse OIKEASTI ostaa mitään ja kertoneet mm., että teinikin on hyvin tarkka käyttämistään vaatteista, että ei kannata enää meidän vanhempienkaan hänelle mitään vaatetta ostaa kysymättä, kun käyttämättä jää. Olen vedonnut siihen, että yritämme vähentää kulutusta, meillä on jo liikaa tavaraa muutenkin, mutta ei auta.

Silti odotettavissa on taas mitä sopimattomampia lahjoja. Luokkaa muki hupitekstillä (sopii tosi kivasti noiden Arabia-astioiden sekaan), teinille säästötalosta ostettu 7-kymppisen mummin mielestä kivan näköinen asukokonaisuus ja halpisihonhoitotuotteita, joita ei pysty kukaan meillä käyttämään hirveän hajun ja iho-oireiden takia. Lapsen ollessa pienempi saimme kiinakrääsää ja vaatteita, joissa oli oikeasti jo ihan turvallisuusriskikin.

Ei kai taas auta muu, kun ottaa lahjat hymyillen vastaan. Harmittaa vaan lahjanantajan puolesta, kun rahat menee hukkaan ja se, että itselle tulee vaivaa tavaroiden hävittämisestä, eikä tosiaan tunnu kovin kivalta ekologisessakaan mielessä.

Huvittavaa tässä on se, että jos jollekin on väliä sillä, että onko kippo arabiaa vai made in china, sellainen vasta onkin hirveä materialisti. Ja materialistit harvoin ajattelevat mitään ekologisessa mielessä, koska ajatukset pyörivät tavalla tai toisella materian ympärillä niin kuin tässäkin aloituksessa.

Pyydä isoäitiä antamaan vuohi kehitysmaahan?

Vierailija
131/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua inhottaa tässä joululahjavouhotuksessa muun ohella se, että joululahjakiimassa unohdetaan näin massatyöttömyyden ja pätkätyökarusellien aikakaudella, ettei monilla  edes ole varaa pistää satasia palamaan silkan humpuukin tähden. Ja kyllä - on ihmisiä, jotka loukkantuvat, kun vähävarainen ihminen ei pistä viimeisiä ruokarahojaan kumminkaiman joululahjaan. Osa ei meinaa ymmärtää, miten tiukkaa ihan työssäkäyvillä ihmisillä voi olla. Ihan sairasta muutenkin tämä materianpalvonta. Eikö se joulu tule ilman hillitöntä kilpavarustelua? 

Vierailija
132/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko joulu on enimmäkseen ihan turhaa täynnä.  Kaupallinen kulutusjuhlahan se onkin, jota toiset sitten stressaa, kun ei tule joulufuiilistä millään.  Ei sellaista olekaan.  Joulu on tunne, joka on omien korvien välissä.

Vierailija
133/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua yhtään lahjaa, en ensimmäistäkään. Olen kieltänyt jo vuosia ketään ostamasta. Mulle ei voi antaa mitään, mistä ilahtuisin, koska jokainen taloon kannettu tavara on liikaa. Myös itse tehdyt. Maailma hukkuu roskaan ja silti ihmiset kantavat väkisin tarpeetonta krääsää toisilleen.

Vierailija
134/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää elämyslahjoja. Itse annan ihmisille leffalippuja ja kylkeen jotain syötävää. Ei varmasti jää kaappeihin notkumaan. :D

Vierailija
135/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäkää elämyslahjoja. Itse annan ihmisille leffalippuja ja kylkeen jotain syötävää. Ei varmasti jää kaappeihin notkumaan. :D

Mulla jää käyttämättä leffaliput, ja riippuu ihan syötävästä, tuleeko käyttöön vai meneekö biojätteeseen. Esim itse tehdyt sinapit menevät roskiin, suklaata ei syödä jne..

Vierailija
136/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua inhottaa tässä joululahjavouhotuksessa muun ohella se, että joululahjakiimassa unohdetaan näin massatyöttömyyden ja pätkätyökarusellien aikakaudella, ettei monilla  edes ole varaa pistää satasia palamaan silkan humpuukin tähden. Ja kyllä - on ihmisiä, jotka loukkantuvat, kun vähävarainen ihminen ei pistä viimeisiä ruokarahojaan kumminkaiman joululahjaan. Osa ei meinaa ymmärtää, miten tiukkaa ihan työssäkäyvillä ihmisillä voi olla. Ihan sairasta muutenkin tämä materianpalvonta. Eikö se joulu tule ilman hillitöntä kilpavarustelua? 

Juuri näin!! Olen opiskelija ja todella vähän rahaa. Suvussamme on tapana ollut ostaa lahjoja vain lapsille. Ei siinä muuten mitään, mutta tuntuu epäreilulta odottaa minulta paketteja sukulaisten lapsille. Itselläni ei siis ole lapsia. Joudun kiristämään kukkaronnyörejä jo matkan takia joulua viettämään. Itsehän en saa siis mitään lahjaa, kun olen aikuinen. 

Vierailija
137/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa sukulainen, joka kerää näitä kaikkia "Kerää kymmenen leimaa ja saat tuikkukipon" - romuja sekä muuta ilmaiskamaa ja jakelee niitä sitten loisteliaina joululahjoina. Ei niin mitään järkeä, vaikka kuinka on ilmaista. 

Vierailija
138/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanominen ei auta, et vaan sitten ota pakettia vastaan. Tai jos antaja tyrkyttää väkisin, viet sen antajan nähden suoraan roskiin. Ja sanot: "Olen nätisti monta kertaa sanonut että emme tahdo lisää tavaraa."

Välit voi mennä huonoiksi mutta selvästi ne on sitä jo, jos kerran eivät puhetta usko.

Vierailija
139/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!! Olen opiskelija ja todella vähän rahaa. Suvussamme on tapana ollut ostaa lahjoja vain lapsille. Ei siinä muuten mitään, mutta tuntuu epäreilulta odottaa minulta paketteja sukulaisten lapsille. Itselläni ei siis ole lapsia. Joudun kiristämään kukkaronnyörejä jo matkan takia joulua viettämään. Itsehän en saa siis mitään lahjaa, kun olen aikuinen. 

Sympatiani. Itse jätän joulun sekä sisarusten lasten synttärin välistä, koska mulla ei yksinkertaisesti ole varaa ostella kakaroille paketteja, joita kumminkin odotetaan. Yhdessäolo ei ole mitään. Enkä jaksa kuunnella sitä vittuilua rahattomuudesta ja huonosta elämäntilanteesta. Ihan tarpeeksi raskasta on muutenkin. 

Vierailija
140/251 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sanominen ei auta, et vaan sitten ota pakettia vastaan. Tai jos antaja tyrkyttää väkisin, viet sen antajan nähden suoraan roskiin. Ja sanot: "Olen nätisti monta kertaa sanonut että emme tahdo lisää tavaraa."

Välit voi mennä huonoiksi mutta selvästi ne on sitä jo, jos kerran eivät puhetta usko.

Just joo, kuka muka oikeasti kehtaa tehdä näin? En minä ainakaan.