Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu tulee: lahjaksi odotettavissa taas kaikenmaailman krääsää ja muuta sopimatonta tavaraa!

Vierailija
27.11.2018 |

Ehkä provosoiva otsikko, mutta... Olen hyvin vaatimattomista oloista lähtöisin ja oppinut olemaan kiitollinen siitä mitä ikinä saankaan. Mutta näin nelikymppisenä hyvätuloisena (=ihmisenä, joka voi itse ostaa mitä tarvitsee) en oikein enää jaksaisi sitä turhaa krääsää, jolle ei oikeastaan ole mitään käyttöä, ja jonka hävittämisestä tulee vain vaivaa ja huono omatunto (niin lahjanantajaa kohtaan, kuin ekologisessakin mielessä).

Olemme ystävällisesti ja melko suoraankin yrittäneet sanoa asiasta sukulaisille, mutta silti ongelma vain toistuu. Olemme siis sanoneet, että meille ei tarvitse OIKEASTI ostaa mitään ja kertoneet mm., että teinikin on hyvin tarkka käyttämistään vaatteista, että ei kannata enää meidän vanhempienkaan hänelle mitään vaatetta ostaa kysymättä, kun käyttämättä jää. Olen vedonnut siihen, että yritämme vähentää kulutusta, meillä on jo liikaa tavaraa muutenkin, mutta ei auta.

Silti odotettavissa on taas mitä sopimattomampia lahjoja. Luokkaa muki hupitekstillä (sopii tosi kivasti noiden Arabia-astioiden sekaan), teinille säästötalosta ostettu 7-kymppisen mummin mielestä kivan näköinen asukokonaisuus ja halpisihonhoitotuotteita, joita ei pysty kukaan meillä käyttämään hirveän hajun ja iho-oireiden takia. Lapsen ollessa pienempi saimme kiinakrääsää ja vaatteita, joissa oli oikeasti jo ihan turvallisuusriskikin.

Ei kai taas auta muu, kun ottaa lahjat hymyillen vastaan. Harmittaa vaan lahjanantajan puolesta, kun rahat menee hukkaan ja se, että itselle tulee vaivaa tavaroiden hävittämisestä, eikä tosiaan tunnu kovin kivalta ekologisessakaan mielessä.

Kommentit (251)

Vierailija
241/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa toiveeksi lehmä, vuohi tai rausku kaukomaihin. Minä toivoin monena vuotena lahjoituksia Lastensairaalaan ja niin tehtiin. Kertokaa selvästi, antakaa tilinumerotkin valmiiksi jo.

Siis sun alkoholisti isäsi antaa rahaa afrikkaan???

Vain koska näytät tilinumeron SELVÄSTI?

Vierailija
242/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa toiveeksi lehmä, vuohi tai rausku kaukomaihin. Minä toivoin monena vuotena lahjoituksia Lastensairaalaan ja niin tehtiin. Kertokaa selvästi, antakaa tilinumerotkin valmiiksi jo.

Siis sun alkoholisti isäsi antaa rahaa afrikkaan???

Vain koska näytät tilinumeron SELVÄSTI?

Tais isäsi vain jekuttaa sua..vai ootko päässy katsomaan tiliotteet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku trollaa nimelläni.

Olen ollut lapsena lastensairaalassa koska äitini käytti alkoholia ollessaan raskaana.

Ei naurata

Vierailija
244/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omast lahjakortit ovat myös hyvä immateriaalinen lahja, eli lupaat kummilapselle yhteisen luisteluretken kuuman kaakotermarin ja eväsleipien kanssa, ikkunanpesun iäkkäämmälle sukulaiselle jne. Apu kotitöissä tai yhteinen kivan tekemisen älymys on mukava asia, jota moni arvostaa enemmän kuin tavaraa.

Vierailija
245/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omast lahjakortit ovat myös hyvä immateriaalinen lahja, eli lupaat kummilapselle yhteisen luisteluretken kuuman kaakotermarin ja eväsleipien kanssa, ikkunanpesun iäkkäämmälle sukulaiselle jne. Apu kotitöissä tai yhteinen kivan tekemisen älymys on mukava asia, jota moni arvostaa enemmän kuin tavaraa.

Ei oo sun kummilastas paljon lahjoilla hemmoteltu

Vierailija
246/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden itse tehtyjen kanssa kannattaa harkita parikin kertaa. Mikään ei ole kauheampaa, kuin avata joku ihan itse tehty tekele, jos se lahjan antajakin on vieressä. Ei se, että jokin asia on ihan itse tehty tee esim. villasukista käyttökelpoisia. Jonkinlainen järki sen laadunkin kanssa pitää olla.

Lapset sitten erikseen, heiltä otan ilomielin makaronihelmet ja kaiken itsetehdyn vastaan. Mutta aikuisilta voi jo vaatia pelisilmää sen verran, että annettu lahja ei lennä suoraan roskiin huonon toteutuksen takia.

Vierailija
247/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kudon lapsille villapaidat joissa lukee ADIDAS

Ovat niin kovasti sitä ADIDASTA toivoneet:)

mummo 79

Vierailija
248/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kudon lapsille villapaidat joissa lukee ADIDAS

Ovat niin kovasti sitä ADIDASTA toivoneet:)

mummo 79

Kylläpä teinit kiittää sua jouluna:)

Vierailija
249/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusallinen tilanne ap:llä. Harmillisinta on että asiasta keskustelu ei ole auttanut.

Tässä toinen versio: joulua juhlistavassa porukassamme on kolme perhettä ja tulotasoissa on reilut erot. Minusta tuntuu aina jotenkin hölmöltä kun olen juuri ja juuri pystynyt ostamaan rakkaalle perheenjäsenelleni muutaman kympin lahjan ja vieressä auotaan satojen eurojen arvoisia paketteja. Juu, sanokaa vaan että huono itsetunto kun tällainen tuntuu jotenkin ikävältä.

Vierailija
250/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi viedä kauniita kotimaisia kynttilöitä, kukkia ja kylkeen pullo hehkuviiniä?

KOS-KA NII-TÄ-KÄÄN EI HA-LU-TA

Vierailija
251/251 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheesta, mutta kirppisasiaa. Eli kokeilin myydä lahjaksi saatuja eripari halppis mukeja 0.50 e hintaan ja kaupaksi on mennyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi