Miten tyhmien ihmisten kanssa voi tulla toimeen?
Olen tässä asiassa selvästi osaamaton. Oma sukuni ja lähipiirini on kohtuullisen täysjärkistä ja ajatteluun kykenevää kansaa, joten olen ikäni tottunut siihen, että asioista voidaan puhua järkevästi, voidaan perustella ja kuunnella toisen vastaperusteluja.
Nyt olen oppinut, että on ihmisiä, joiden kanssa mikään järkevä keskustelu ei johda mihinkään. Enkä minä osaa toimia näiden ihmisten kanssa. Mutta jos ollaan esimerkiksi samassa työyhteisössä, niin jotenkin pitää saada arki toimimaan. Miten?
Kommentit (311)
Mul on NS töis sama juttu, tääl on pelkkiä hulluja 99 %. Ja ne ohjaajia on mukamas 8, niitä on vähemmän. Vakituisia siis. Tää muistuttaa todella hullujen huonetta, ainoa ero on vain Puh. numero. Ei tyhmien ihmiset kans tule kukaan toimeen. En tiiä ainakaan yhtään sellaista. Ne kaikki pitäisi sulkea jonnekin kauas Suomesta, josta he eivät pääse ikinä pois, eikä vierailu aikoja ole. Uloskin pääsevät Ani harvoin. Ja vain 100 % valvotusti. Aina on 4 ihmistä ympärillä yhdellä hullulla. Yksi joka puolella.
Mä taas olen tyhmästä perheestä eli vastakkainen kokemus. Vanhemmat käyneet kansakoulun, äiti varmaan nipin napin selvinnyt edes siitä. Heidän ystäväpiirinsä oli samanlaista vähäjärkistä porukkaa. Mä ajattelin jo lapsena, että kun pääsen pois siitä tyhmyyshelvetistä niin en koskaan enää hankkiudu sellaisten ihmisten pariin.
Välillä olen pakosta jollain työpaikalla joutunut tiimiin, jossa tampioita. Olen silloin aina koittanut päästä vähin äänin toisiin tehtäviin. Kerran esimies oli niin dorka, että lähdin koko paikasta. Tyhmyys on ahdistavaa. Sen tietää, ettei mitään kehitystä tapahdu, koska Dunning-Kruger estää sen. En edes yritä, koska en ole enää lapsi, jonka on pakko alistua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudut heihin kuin pieniin lapsiin.
Toi on pidemmän päälle vaikeeta, koska yleensä pikkulapset oppii ja kehittyy. Noi tietyt ihmiset ei.
Aina, kun suinkin on mahdollista poistun kauas tyhmästä ihmisestä, en edes yritä jaksaa niitä ellei ole joku täysin pakottava tilanne. Tietysti, jos tyhmän läsnäolosta tai kaitsemisesta saa merkittävän rahallisen korvauksen tai palkkion, voin harkittuani muuttaa mieltäni.
Oletteko koskaan lukeneet sitä sanontaa, että "oppineita ovat vain itseoppineet, muut ovat opetettuja". Luuletteko todella, että vain ne korkeasti koulutetut ovat fiksuja ja viisaita ja vähemmän opiskelleet automaattisesti ovat tyhmiä.
Taidattepa olla todella ymmärtämättömiä, vai sanoisinko ihan tyhmiä....
Vapaa-ajalla voi valita seuransa muttei työssä. Koska johto valitsee aina alaisekseen, turvatakseen asemansa, tyhmemmän kuin itse, oppinut olemaan hiljaa, ja pyrkinyt salaa korjaamaan virhepäätökset. Ainoa etenemiskeino olla tyhmempi kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Hyväntahtoisuus on isompi pointti. Ja ymmärrys siitä että seuransa voi valita.
No just tää. Voi kiesus.
Ei, seuraa ei voi aina valita esim työpaikalla. Työtä ei voi aina vaihtaa. Siellä on ketä on ja siedettävä on vaikka siellä olisi minkälaisia taulapäitä tyhmine kommenteineen.
Tyhmät on tyhmiä vaikka voissa paistaisi.
Olin just aamiaisella eräässä seurueessa jossa eräs daami höpötti ensinnäkin ihan taukoamatta joka osoittaa jo sinällään tyhmyyttä koska ei älyä aikuisena ihmisenä ettei voi olla itse äänessä kokoaikaa kertoen loputonta tarinaa miten hänen reissu on mennyt. Hän myös puhui ääneen kaikki sellaisetkin mitä ei nyt enää 2020 luvulla sanottaisi ääneen, koska on vähän typerä eikä tajua ettei ole soveliasta kailottaa sellaista kaikkien kuullen. Hän on just se tyhjäpää "kukkahattu" joka on ihan avoimesti omien sanojensakin mukaan vähän "hölmö" ja hidasjärkinen.
Ja niin tämäkin näkyy naamasta.
Jos mahdollista lähden pois tilanteesta koska en halua nolata muita sillä että minun naamastani näkyy se että pidän jotain muuta hiukan tyhmänä tai edes höppänänä tai hassuna.
Nykyisin tunnen myös monesti myötähäpeää kun joku porukassa on ihan avoimesti yksinkertainen, ei hoksaa asioita, katseesta jo näkee ettei ymmärtänyt jopa inttää vastaan vaikka ei pysy ees asiassa, yleistää kaiken, asiat on mustavalkoisia on/of ja uskotaan kaikki mitä jossain iltapäivälehdessä luki tai naapuri sanoi. Kuin myös se että hölöttää kaikki yksityisasiansa avoimesti kaikille kuka vaan jaksaa kuunnella tai jopa esim työpaikan lounaspöydässä kaikille yksityiskohtia myöten niin että muut vaihtaa jo kiusaantuneita katseita ja toivoo että "pliis, älä jatka enää, me ei haluta kuulla kaikkia yksityiskohtia sun miehes pieleenmenneestä lonkkaleikkauksen mätäpaiseista". Hitto kyllä jotkut ihmiset on typeriä ja sivistymättömiä, emmmmäääkestä.
Jaahas. Vauvalla menossa kunnon Dunning-Krugerit. Taivas.
Hyväntahtoisuus on isompi pointti. Ja ymmärrys siitä että seuransa voi valita.