Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tyhmien ihmisten kanssa voi tulla toimeen?

Vierailija
24.11.2018 |

Olen tässä asiassa selvästi osaamaton. Oma sukuni ja lähipiirini on kohtuullisen täysjärkistä ja ajatteluun kykenevää kansaa, joten olen ikäni tottunut siihen, että asioista voidaan puhua järkevästi, voidaan perustella ja kuunnella toisen vastaperusteluja.

Nyt olen oppinut, että on ihmisiä, joiden kanssa mikään järkevä keskustelu ei johda mihinkään. Enkä minä osaa toimia näiden ihmisten kanssa. Mutta jos ollaan esimerkiksi samassa työyhteisössä, niin jotenkin pitää saada arki toimimaan. Miten?

Kommentit (289)

Vierailija
1/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ignooraa ne täysin.

Vierailija
2/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt olen oppinut" viittaa siihen, että tajusit vasta myöhemmässä iässä joidenkin ihmisten olevan tyhmiä. Miten olet voinut välttyä idiooteilta, itse olen sellaisia tavannut tarhaiästä asti? Ja jotenkin tottunut siihen, että kaikkea haluamaansa ei saa vaan ihmissuhteissa joutuu sietämään erilaisuutta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt olen oppinut" viittaa siihen, että tajusit vasta myöhemmässä iässä joidenkin ihmisten olevan tyhmiä. Miten olet voinut välttyä idiooteilta, itse olen sellaisia tavannut tarhaiästä asti? Ja jotenkin tottunut siihen, että kaikkea haluamaansa ei saa vaan ihmissuhteissa joutuu sietämään erilaisuutta...

(en ole AP)

Lapsena tietenkin olettaa muidenkin lasten olevan ihan vain lapsia. Samoin kuin alakoulussa. Tavallaan sitä teininäkin oletti, että kaikki muutkin vain teeskentelee jotta sopisi joukoon. Niin sanotusti "kuuluu" sanoa vähän typeriä asioita tai teeskennellä pitävänsä jostakin. Itse en tiedostanut edes, että oletin ihmisten teeskentelevän välillä vähän yksinkertaisia, ennen kuin vasta joskus lukio iässä. Jollain tavalla alitajuntaisesti oletin ihmisten imitoivan sitä mitä näkevät televisiossa ja sitä kautta muissa ihmisissä. En tietoisesti edes ajatellut, että tosi TV ohjelmissa näytettävien ihmisten kaltaisia ihmisiä oikeasti on, koska en ollut kohdannut aikuisia jotka käyttäytyvät lainkaan sellaiseen malliin. 

Tätä harhakuvaa siitä, että oikeasti kaikki teeskentelevät vahvisti se, että itsekkin teeskentelin, koska luulin, että se nyt vain on sellaisia asioita mitä kuuluu tehdä. (esimerkiksi pakollinen hevoshulluus vaihe ja äärimmäinen eläinrakkaus. Sitten poikabändien palvominen.) Yksityisesti voi tykätä lukea isän tiedelehtiä Demin sijasta, mutta se on sellainen asia mistä ei vain kuulu puhua. Lisäksi ne jotka kuuluttivat pitävänsä kyseisistä asioista ääneen olivat usein sellaisia joilla muutenkin oli vaikeuksia sopeutua joukkoon tai lukea sosiaalisia normeja.

Ei niin, että itse olisin siis ollut millään tavalla "massateini" joka kulutti kaikki TV ohjelmat läpi joista koulussa puhuttiin tai osti merkkivaatteita koska niin "kuuluu" tehdä. Vähän vasemmallakädellä viittasin vain toisinani siihen suuntaan ja pääasiassa peitin omat oikeat kiinnostuksen kohteeni, koska ne olivat "outoja". Siltikin. Jollain tavalla alitajuntaisesti oletin, ettei kukaan oikeasti ole niin typerä kuin joskus antaa ymmärtää.

Omassa perhepiirissäni en ollut tavannut YHTÄKÄÄN joka olisi lainkaan tähän suuntaankaan viittaava. Suurin osa on insinöörejä, muutama tähtitietelijäkin löytyy seasta. Naapuritkin olivat tähän samaan opiskelijapiiriin kuuluneita puolisoineen, joten en ihan oikeasti tavannut paljoakaan aikuisia jotka olisivat olleet tästä normista poikkeavia. Siksi varsin ymmärrettävää, että saa sen käsityksen, ettei niin sanotusti "typeriä" aikuisia olekkaan vaan nuorempina kaikki teeskentelevät. Tarhan työntekijät puhuvat lapsille lässyttäen koska niin vain kuuluu tehdä. 

Samaan kategoriaan siis meni siis tuo typeryyden teeskentely kuin pierujen pidätys julkisesti.

Jos nyt palaisin loppua kohden vielä alkuperäiseen kysymykseen: Minä olen koko ikäni laskeutunut "heidän" tasolleen ja koettanut ymmärtää heidänkin näkökantansa asioihin. Helpottaa, jos ymmärtää, että ei lähde suoraan agressiivisesti haastamaan vaan kuuntelee loppuun ja esittää pieniä huomioita väliin. Ei kannata heti runnoa omaa näkökantaansa läpi "loogisimpana" koska se synnyttää vastareaktion. Rauhallisutta vain siis kehiin, kyllä se siitä.

Vierailija
4/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siinä on päässyt käymään, että vasta pitkällä aikuisuudessa on tullut vastaan nämä pahimmat tapaukset. Olen elänyt ilmeisesti vähän suojatussa ympäristössä lapsena ja koululuokkakin on sattunut olemaan melko fiksu aikanaan. Tietenkin opin jo lapsena, että ihmiset ovat erilaisia. Mutta äärimmäisempiin tyyppeihin, joiden kanssa normaalit keskustelun lait eivät pädekään, ovat tulleet vastaan vasta työelämässä. Ja sielläkin vasta, kun työ on laajentunut omalta alalta vähän leveämmälle.

Onneksi valtaosin ihmiset ovat mukavia ja ihan täysjärkisiä. Mutta kun kohdalle osuu, niin siitä aiheutuu aikamoinen stressi.

Vierailija
5/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa saada ajatuksensa läpi jollekulle, sitä pitää tarjota siten, että toinen kokee hyötyvänsä jotain. Järkevät ihmiset näkevät laajemman hyödyn, moraalisen perusteen, yhteisen hyvän jne. Mutta tyhmemmät näkevät vain sen, että joku sanoo jotain, mitä he eivät ymmärrä ja yrittää kuulostaa fiksulta, tai pahimmassa tapauksessa yrittää huijata. Varsinkin jos tyhmän ihmisen kanssa ei ole mitään historiaa ja heillä ei ole luottamusta siihen, että ajattelisit heidän etuaan, niin on ihan loogista, että järkevään ehdotukseen saa kielteisen reaktion. Siinä pitää valitettavasti tyhmentää itseään, että ei kuulosta elitistiseltä vaan samantasoiselta, ja osoittaa, että on luotettava, kiva tyyppi, tai tehdä asiasta kiva ja edullinen toiselle.

Vierailija
6/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä muutama esimerkki, nyt kuulostat aika ärsyttävältä tyypiltä jonka mielestä se oma tapa on ainoa oikea

Vierailija
7/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmien kanssa ei vaan jaksa.

Tervehtii aamulla ystävällisesti ja antaa sen jälkeen olla mahdollisimman paljon omissa oloissaan.

Vierailija
8/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sydän on tärkeämpää kuin älykkyys.

Vierailija
9/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudut heihin kuin pieniin lapsiin.

Vierailija
10/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla on empaattiseksi tietämäni työkaveri, voin ehdottaa näin: Tehtäisiinkö tämä yhdessä loppuun, mun pitäisi päästä tauolle kohta. Jos minulla on epäempaattiseksi tietämäni työkaveri, voin sanoa vaikka "auttaisitko mua tässä, niin voin sitten iltapäivällä tauon jälkeen tehdä sun kanssa x homman".

Jos minulla on älyllisesti samantasoinen työkaveri, niin voin selittää hänelle asiani ja olettaa hänen ymmärtävän. Jos minulla on tyhmempi työkaveri, asia pitää selittää siltä osin tai sillä tavalla kun oletan hänen ymmärtävän. Vielä parempi, jos saan hänet tuntemaan itsensä fiksuksi samalla. 5

Vierailija
11/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä muutama esimerkki, nyt kuulostat aika ärsyttävältä tyypiltä jonka mielestä se oma tapa on ainoa oikea

Jep, mahdotonta antaa mitään kovin hyvää neuvoa, kun aloituksessa kerrotaan niin vähän. Ehkä aloittaja haluaa vain valittaa.

Vierailija
12/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni päättyi avioliitto, kun exä oli vaan niin retardi, ettei uskonut millään, kun kielsin jotkut asiat, jotka eivät minulle sopineet.

Vierailija
13/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sä kovin älykäs ole jos et osaa laskeutua heidän tasolleen tai sitten manipuloida.

Vierailija
14/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa monta todella hyvää ja oikeasti apua antavaa kommenttia! Minä en ole mikään superälykäs vaan ihan tavallisen fiksu ja täysjärkinen pulliainen. Enkä näin ollen ole oikein riittävän osaava, että saisin itseni laskettua todella tyhmien tasolle saati että osaisin heitä manipuloida.

Vaikka olen vain tavallisen fiksu, niin ero todella tyhmiin on silti huomattava. Nyt ei siis puhuta siitä, että kuvittelisin olevani muiden yläpuolella ja "kaikkien" muiden olevan tyhmiä. Vaan siitä, että on olemassa niitä, joilla todellakaan ei järki päätä pakota (ja ehkä lisäksi on vahvaa jääräpäisyyttä tai sairaita puolustusmekanismeja).

Ap

Vierailija
15/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudut heihin kuin pieniin lapsiin.

Tämän sentään osaan. Ja tuntuu ihan naurettavalta, että se jopa toimii joidenkin kanssa :-) Ap

Vierailija
16/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa monta todella hyvää ja oikeasti apua antavaa kommenttia! Minä en ole mikään superälykäs vaan ihan tavallisen fiksu ja täysjärkinen pulliainen. Enkä näin ollen ole oikein riittävän osaava, että saisin itseni laskettua todella tyhmien tasolle saati että osaisin heitä manipuloida.

Vaikka olen vain tavallisen fiksu, niin ero todella tyhmiin on silti huomattava. Nyt ei siis puhuta siitä, että kuvittelisin olevani muiden yläpuolella ja "kaikkien" muiden olevan tyhmiä. Vaan siitä, että on olemassa niitä, joilla todellakaan ei järki päätä pakota (ja ehkä lisäksi on vahvaa jääräpäisyyttä tai sairaita puolustusmekanismeja).

Ap

Olisi kiva kuulla ihan konkreettisia esimerkkejä näistä tapauksista. Uskon kyllä että sulla tuollaisia kokemuksia on, mutta olisi hyvä saada jotain kosketuspintaa. Millainen olisi esimerkki tyypillisestä keskustelusta, jonka käyt kuvaamasilaisen tyhmän ihmisen kanssa?

Vierailija
17/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki ihmiset tulee jotenki yksinkertaisina ja ymmärtämättöminä vastaan, niin sitä on pakko sopeutua ja nauttia jokaisen elämään kuuluvan jostain hyvästä piirteestä parhaalla mahdollisella tavalla.

Vierailija
18/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan työpaikalla töiden tekemistä. 

Vierailija
19/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan työpaikalla töiden tekemistä. 

Siinähän se ongelma sitten onkin, kun sen tyhmän kanssa joutuu tekemään töitä. Silloin ei ainakaan välttelytaktiikka ole käytettävissä. Ap

Vierailija
20/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet (ja toki naisetkin nykyään) tapaavat intissä koko ikäluokkansa kirjon. Mutta hieman yleistäen voi sanoa, että fiksun perheen fiksu tytär on saattanut elellä kuplassa pitkäänkin tapaamatta yhtään tosi tyhmää. Turha alapeukuttaa tätä faktaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi