Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tyhmien ihmisten kanssa voi tulla toimeen?

Vierailija
24.11.2018 |

Olen tässä asiassa selvästi osaamaton. Oma sukuni ja lähipiirini on kohtuullisen täysjärkistä ja ajatteluun kykenevää kansaa, joten olen ikäni tottunut siihen, että asioista voidaan puhua järkevästi, voidaan perustella ja kuunnella toisen vastaperusteluja.

Nyt olen oppinut, että on ihmisiä, joiden kanssa mikään järkevä keskustelu ei johda mihinkään. Enkä minä osaa toimia näiden ihmisten kanssa. Mutta jos ollaan esimerkiksi samassa työyhteisössä, niin jotenkin pitää saada arki toimimaan. Miten?

Kommentit (289)

Vierailija
241/289 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä. Tämän huomaa vaikka kun katsoo meidän nykyistä hallitusta.

Sen huomaa, kun katsoo mitä tahansa hallitusta. Demokratia ei ole toimiva systeemi, koska ihmiset ovat vajaaälyisiä.

Vierailija
242/289 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä palstalla pyöriskely käy harjoittelusta '- aloita  siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/289 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi mitenkään ei

Vierailija
244/289 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaus voi olla kirjaviisautta ja nippelitietoa, mutta älykkyys on synnynnäistä  Viisaita on moneen junaan, mutta älykkäällä on kyky ymmärtää, minkälaisen ihmisen kanssa keskustelee, ja olla puhumatta liian monimutkaisia asioita henkilölle, jolla ei ilmiselvästi ole kykyä kuulemaansa käsittää. Kahden eri mieltä olevan älykkään keskustelu on mukavaa toisen ihmisen ajatusmallien haastamista perusteluineen. Kahden kirjaviisaan keskustelu taas voi olla täysin saman tason "juupas-eipäs"-möykkäämistä henkilökohtaisuuksiin menevine solvauksineen, kuin kahden tyhmänkin keskustelu.

Vierailija
245/289 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän niin pitkälle kun vaan voin.

En halua kertoa tarkempia esimerkkejä mutta kyllä se vaan niin on että monesti täysin kouluttamattomat pienissä ympyröissä koko ikänsä eläneet ovat varsin yksinkertaisia. 

Joudun työni puolesta nykyajan olemaan joskus vastaavanlaisten ihmisten kanssa tekemisissä ja yleensä on hetkessä havaittavissa kuka on älyllä varustettu kuka ei. Pakko lähteä mahdollisimman nopeasti pois, koska en halua että he näkevät tai kuulevat sen mitä ajattelen oikeasti.

Vierailija
246/289 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua kertoa tarkempia esimerkkejä mutta kyllä se vaan niin on että monesti täysin kouluttamattomat pienissä ympyröissä koko ikänsä eläneet ovat varsin yksinkertaisia. 

Joudun työni puolesta nykyajan olemaan joskus vastaavanlaisten ihmisten kanssa tekemisissä ja yleensä on hetkessä havaittavissa kuka on älyllä varustettu kuka ei. Pakko lähteä mahdollisimman nopeasti pois, koska en halua että he näkevät tai kuulevat sen mitä ajattelen oikeasti.

No kyllä he viimeistään sen täältä lukevat. Tunnistajat tunnistaa. Melko tyhmä veto sinulta.

Vierailija
247/289 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Kun joutuu olemaan tyhmien ihmisten seurassa, kannattaa hymyillä kauniisti ja miettiä omiaan; onko pyykit kuivununu jne..? Ne on kuitenkin niin omien pikku näpertelyjensä pauloissa, että vielä kun muistaa nyökkäillä ja heittää väliin, ahaa tai muuta yhtä tyhjää. Täydestä menee. Pakene ajoissa paikalta, ettei ÄO:si laske

Vierailija
248/289 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis ap:n tietävän kun Suomessa asuu.

Vierailija
249/289 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä he viimeistään sen täältä lukevat. Tunnistajat tunnistaa. Melko tyhmä veto sinulta.

niin ... tätä just tarkoitin, tyhmät on tyhmiä ja se näkyy hyvin nopeasti. 

:-) tunnistajat tunnistaa :-)

anna mun kaikki kestää

Vierailija
250/289 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Itse kamppailen tämän asian suhteen iäkkäiden vanhempieni kanssa. Vaikka joka kerta yritän zempata itseäni sillä että he ovat jo vanhuksia ja vähän höppänöitä, niin en voi sille mitään että hermo menee kun ne on niin hiton yksinkertasia, tekevät ihan typeriä juttuja ja vaikka kuinka sanoo jostain niin mikään ei tunnu menevän perille tai ainakaan siirtyvän käytäntöön. Pikemmink7n äidistäni on tullut kuin uhmaikäinen teini joka vastaväittää joka ikisen asian miksi hän ei voi tehdä jotain asiaa tai miksi ehdotukseni ei sovi heille. Yleensä tekosyyt ovat vielä ihan absurdeja jollon minä vaan pyörittelen (kuvannollisesti) silmiäni tyyliin "eioootodellista".

Tähän kun vielä lisää sen että hän ei kuuntele yhtään muita, puhuu tauotta itse, keskeyttää ihan kokoajan, puhuu estoitta päälle kun on vaan niin sitä omaa juttua täynnä (ehkä myös hyvin itsekeskeinen), hän ei noteeraa välttämättä mitenkään toisen ihmisen puhetta. Välillä tuntuu kuin heinäseipäälle puhuisi. Koen tämän piirteen jotenkin hyvin loukkaavaksi ja epäkohteliaaksi, ihan kun hän ei välittäisi yhtään siitä mitä toinen sanoo, vaikkei hän itä ehkä tee tietoisesti

Jutut kiertää vuodesta toiseen samaa kehää, ihan kun ois jääny joku levy päälle. Puhuvat viidennentoista kerran samat tarinat uudelleen ja uudelleen, kaikki mikä on ollut joskus merkityksellistä heidän elämässä, ne samat jutut jauhetaan joka hiton tapaamiskerta uudelleen. Myös ihan joka ikinen lääkärissäkäynti, reseptin uusiminen ym toimenpide kerrotaan seikkäperäisesti ja joka kerta uudelleen kun nähdään tai soitellaan. Sekä myös kuka on kuollut ja miksi ja sitä jauhetaan loputtomiin niin kauan että vaan ihan randomisti keskeytän ja alan puhumaan jostain muusta.  

Miten tulla toimeen..... ehkä max 2 h kerralla. Se riittää.

Vierailija
251/289 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelen tällä palstalla.

Vierailija
252/289 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti joudun tyhmentämään tai ehkä pikemminkin yksinkertaistamaan itseni erään pitkäaikaisen tuttuni kanssa tavatessamme. Hän on jo työikänsä ehtoopuolella, vähäisellä koulutustasolla ja tehnyt viimeiset 10 v  ns bulkkityötä jossa ei paljoa koulutusta, aivoja, hoksottimia ja sivistynyttä (tai mitään) kommunikaatiota tarvita. Hän ei seuraa aikaansa, ei paikallisia tapahtumia, ei uutisia ei juuri mitään oman kuplansa ulkopuolelta. On elänyt iät ja ajat vielä yksinkertaisemman miehensä kanssa eli ei kehity sitäkään kautta yhtään. Pikemminkin on taantunut viimeisten vuosien aikana reippaasti. Keskustelujen taso pyörii hyvin arkiaskareissa, mitä hänelle tai muutamille läheisilleen on tapahtunut. Hän puhuu yleensä aina vain jotenkin itseensä liittyvistä asioista, hänen on vaikea keskittyä muiden asioihin tai kuuntelemiseen. Hän keskeyttää myös muiden puheen ihan kokoajan. Huomaan että jos yritän kertoa jostain mitä hän ei selvästi ymmärrä, hän ei kuuntele, alkaa puhumana päälle, ehkä jopa hiukan närkästyy (koska kiusaantuu tajutessaan ettei hänellä riitä kyky keskustella tästä asiasta), olen joskus jopa huomannut ihan älyttömiä, asiaan millään lailla liittymättömiä möläytyksiä kun hänellä ei verbaliikka riitä ko asiasta puhumiseen. No, sitten palaamme keskusteluun (tyyliin) mitä he olivat syöneet eilen, tykkäsikö mies siitä uutuusjätskistä ja mitä pitäis ostaa kaupasta.

Vierailija
253/289 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoppas se. Olen palannut jokin aika sitten takaisin synnyinseudulleni pääkaupunkiseudulta ja ah että mä kärsin kun erityisesti työssäni joudun tekemisiin vähän (tai paljonkin) yksinkertaisten ihmisten kanssa. Ihan jopa sellaisissa työrooleissa olevia jossa pitäisi olla skarppi, hoksaava ja nykyajan koulutus. Ei, jotkut ovat tyhmiä kuin vasemman jalan saappaat ja osaaminenkin on jämähtänyt jonnekin 2000 luvun alkuun. Saattaa olla että ovat hyviäkin jonkun alan substanssissa, mutta emotionaalisesti hassuja ja sivistymättömiä, tökerösti tai jopa ihan absurdilla tavalla käyttäytyviä. Törmään useita kertoja kk tilanteeseen jossa vaan vedän syvään henkeä, suljen silmäni ja ajattelen että "voi hyvää päivää....."

Ja kaipaan takaisin sivistyneiden fiksujen joukkoon. 

Vierailija
254/289 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät työntekijät jankuttaa usein samaa asiaa. Heillä ei verbaliikka riitä sanoittamaan asiaansa kuin muutamilla lauseilla. Jos he joutuvat hiukankin tilanteeseen jossa kokevat joutuvansa ahtaalle eikä äly riitä esim perusteluihin tai muuhun lisäselvitykseen mitä heiltä pyydetään tai kokevat jäävänsä kiinni jostain valheesta, he hyökkäävät sanallisesti puhujan kimppuun.

Joskus olen joutunut tilanteeseen (töissä) että kyseenalaistin erään järjestelmän koulutuksen sisältöä ja esitin ihan relevantteja lisäkysymyksiä koska tarvittiin ememmän tietoa perehdytyksen ollessa sekava ja puutteellinen. Perhdyttäjä ei selvästi itsekään tiennyt kokonaisuudessaan mistä puhuu, takerteli sanoissaan jne. Hän hermostui ihan absurdilla tavalla ihan tavallisista lisäkysymyksistä ja alko korottaa ääntään sopertaen jotain minä en ole tätä halunnut, minut vaan pakotettiin tämä esittelemään, nimä en päätä asioista, minä vaan kerton miten järjestelmä toimii, minä kyllä sanon pomolle että en tee tätä enää.  Sitten hän alkoi syytyämään ja moittimaan erästä kysyjää että et sinäkään heti osannut sitä xxx järjestelmää (joskus 5v sitten) ym ym. 

Eli näin vähän yksinkertainen ihminen hyökkäsi jonkun kimppuun koska ei osannut muuta, koki itsensä ja osaamisensa loukatuksi ja halusi sitten siinä kaikkien kuullen loukata ihan randomisti jotain satunnaista läsnäolijaa. 

Vierailija
255/289 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikki tyhmästi käyttäytyvät ihmiset eivät ole ollenkaan niin tyhmiä miltä vaikuttavat; ovatpahan vain oppineet tavoitteitaan saavuttaakseen esittämään tyhmää. Tällaisten varalta kannattaa opetella itsekin toimimaan ikään kuin olisi tyhmä, mutta kuitenkin tekemättä mitään oikeasti typerää.

Oma lukunsa ovat sitten ihmiset, joilla ei todella vain järki riitä. Semmoisten kanssa tekemisiin joutumista kannattaa ensisijaisesti välttää, mutta ellei se ole mahdollista, niin sitten vetäytyä eroon heistä, tai ellei sekään ole mahdollista, miettiä etukäteen sellaisia voimatoimia, jotka eivät vahingoita ketään eivätkä johda juridiseen syyllisyyteen.

Vierailija
256/289 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan nuorena avopuoliso (m) joka oli just tommonen "yksille napeille tehty". Hän tipahti heti kun yritin selityää jotain jossa useampi kuin 3 lausetta peräkkäin. Varsinkin kun aihe liittyi mitenkään emotionaaliselle puolelle. Eli esim tunteista puhuttaessa tai miten mikäkin asia, tekeminen tai puhe vaikuttaa minuun tai muihin. Tai kun selitin miksi minä tein tai sanoin jotain. Silmistä ja naamasta näki että ei ymmärtänyt puoliajaan. Hän kommunikoi itse lyhyillä lauseilla, perus sanoja peräkkäin ilman selittelyitä, ilman tilannetta/asiaa kuvailevia adjektiiveja. Hänen tyyli oli myös se että heitti yhtäkkiä jostain asiasta esim 2 lausetta ja minun olisi pitänyt arvata loput tai että mistä tässä nyt oikein on kyse tai mitä hän haluaa minulle viestittää sanomalla nuo lauseet. Jälkikäteen tajusin että ehkä hän odotti että minä jatkan asiasta puhumista ja ns vien keskustelua pidemmälle ja loppuun, koska hän ei oikein osannut sitä itse. 

Näin häntä vuosikymmenten jälkeen ja kerroin hänelle erään merkityksellisen asian. Hän ei sanonut sanaakaan, ei kysynyt mitään. Fyysisestä reaktiosta ja kehon- kielestä kyllä näin että asia säpsähdytti häntä koska oikein fyysisesti horjahti.

Mietin tuon lyhyen tapaamisen jälkeen (jossa hän vain vastasi kysymyksiini mutamilla sanoilla, ei kysynyt minulta mitään) että onko juonut aivonsa paskaksi (nekin vähäiset mitä hänellä nuorena oli) vai oliko vain niin häkeltynyt kun yhtäkkiä seisoin hänen edessään ja kerroin sen mitä kerroin. Petyin, odotin ihan jotain muuta reaktiota ja sitä että olisi edes kysynyt jotain. Toisaalta tunnen hänet yhä, hän tarvitsee aikaa käsitellä asiaa ja ehkä myöhemmin haluaisi kysyä tai kommentoida jotain. Näin hän toimi nuorempanakin. 

Vierailija
257/289 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä. Tämän huomaa vaikka kun katsoo meidän nykyistä hallitusta.

Sen huomaa, kun katsoo mitä tahansa hallitusta. Demokratia ei ole toimiva systeemi, koska ihmiset ovat vajaaälyisiä.

"Poikani, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan", kerrotaan jo Axel Oxenstiernan aikoinaan sanoneen.

Vierailija
258/289 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitämällä mahdollisimman etäiset välit ja olemalla tekemisissä heidän kanssaan vain välttämättömimpien asioiden merkeissä. Mitään järkevää vuorovaikutusta tai tunneyhteyden muodostamista ei heidän kanssaan kannata yrittää. Menetät siinä vain hermosi ja luultavasti saat samanlaista kiukkua takaisin. Vähemmän älykkäät ihmiset ärsyyntyvät helposti silloin, kun eivät ymmärrä jotain asiaa. Jos matalaälyisyyteen yhdistyy vielä ilkeä luonne, voi käytös olla suorastaan sietämätöntä.

Vierailija
259/289 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut ns tavallisten, keskitasoa tai jopa vähäisellä koulutuksella olevien ihmisten älykkyyttä. Siis meidän jotka emme ole ns kirjaviisaita siinä mielessä kuin joku korkeasti koulutettu teoreetikko. 

Itse en olisi ikinä pärjännyt lukiossa tankaten jotain teoriaa joka evvk, jota en tarvitse mihinkään tai pyöritellen jotain ydinfyysikoiden tarvitsemia laskukaavoja. Mutta pärjäsin erinomaisesti ammattioppilaitoksessa ja senkin jälkeen vielä opistotason esihenkilötutkinnossa ja bieläpä AMK tutkinnossa nelikymppisenä koska asia jota opiskelin kiinnosti. Sekä se että olen aina ollut nopeasti asioita ja syy-seuraussuhteita ymmärtävä. Opin myös niiltä jotka ovat olleet mielestäni hyviä työssään sekä niiltä ketkä ei sitä ole, omaksun asioita seuraamalla muita. Minulle on niin töissä kuin vapaallakin (nykyisin jo suoraan lty johtajan alaisena päällikkönä) sanottu usein että olen fiksu ja nokkelaälyinen, käytän päätäni, osaan soveltaa, ratkaista ongelmia ja hoksaan asioita ja tilanteita. Tämän turvin olen päässyt pitkälle elämässäni. Se minusta.

Sitten on ne työelämässä pitkäänkin olleet jotka ei itse hoksaa asioita, heille pitää kaikki sanoa /ohjeistaa. Tiedätte varmasti sellaisia ihmisiä joilla menee heti sormi suuhun kun vastaan tulee tilanne jossa ei voi toimia kuten tähän saakka tai pitäisi selvitä omin voimin. Sitten kun näille ihmisille kertoo että voit tehdä myös näin ja näin, niin he ovat ihan että "juuuuu'u, totta, hyvä idea"  mutta he eivät itse keksi ratkaisua tai kiertotietä ongemanratkaisuun, jopa perusjutuissa jotka pitäisi tulla selkäytimestä. Nämä ihmiset osaavat harvoin ajatella asioita toisten näkökulmasta tai vaikutuksia laaja-ajaisemmin, he arvioivat kaikkea "minäkeskeisesti". 

Esimerkissäni ei ole kyse mistään oikeasti heikkolahjaisista vaan ihan työssä pitkään käyneistä aikuisista jopa perhettä pyörittävistä ihmisistä. Mietin usein miten nämä ihmiset selviää elämästä niinkin vähäisellä järjenjuoksulla, vai onko heillä esim kumppani joka on aina tukena ja sanoo miten edetä, töissä pomo huolehtii ja sanoo mitä tehdä milloinkin ja ratkaisee ongelmat heidän puolestaan. 

Vierailija
260/289 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin tyytyväinen ettei minun tarvitse enää olla suorassa esihenkilö-alaissuhteessa työntekijötasoisiin ihmisiin. Ihan fiksua porukkaa on paljon, mutta ditten se 10-20% porukasta jotka on niitä "ei todellakaan penaalin terävimpi kyniä". Näiden kansaa kun tulee joku ongelma, niin se on saman asian jankuttamista vuodesta toiseen. Ihan sama mitä sanot tai miten muutetaan tilannetta jotta he onnistuisivat paremmin (tai selitetään miksi joudutaan toimimaan toisin kuin he haluaa) niin siinä hetkessä ovat hiljaa ja kuukauden päästä sama saatanan jankutus alkaa uudelleen. 

Kouluttamattomst tai matalalla koulutustasolla olevat ihmiset näkee vain sen oman tilanteen eivät kokonaisuutta. Siitä huolimatta puuttuvat hyvin herkästi asioihin jotka eivät kuulu heille, ruotivat ja juoruavat pahansuovati muiden asioita ja ovat aina lähtökohtaisesti työnantajaa tai esihenkilöä vastaan. Luulevat että heitä pyritään huijaamaan joka käänteessä koska eivät ymmärrä asioita eivätkä kykene lukemaan esim työehtosopimusta tai eivät ymmärrä / hyväksy lukemaansa. Yrittävätmm ihan pokkana saada itselleen tesin vastaisia etuja ilman älyä siitä että ei työnantaja voi antaa tälle porukalle sellaista etuisuutta jota naapuritoimipaikassa tai muut firman työntekijät ei saa. Sit nää tolvanat on ihan käärmeissään ottamassa yhteyttä luottamusmieheen että heitä ei oteta huomioon eikä heidän mielipiteillä ole väliä.

Ja näitä samoja asioita jankutetaan samalle porukalle vuodesta toiseen. Voi pyhä yksinkertaisuus.