Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tyhmien ihmisten kanssa voi tulla toimeen?

Vierailija
24.11.2018 |

Olen tässä asiassa selvästi osaamaton. Oma sukuni ja lähipiirini on kohtuullisen täysjärkistä ja ajatteluun kykenevää kansaa, joten olen ikäni tottunut siihen, että asioista voidaan puhua järkevästi, voidaan perustella ja kuunnella toisen vastaperusteluja.

Nyt olen oppinut, että on ihmisiä, joiden kanssa mikään järkevä keskustelu ei johda mihinkään. Enkä minä osaa toimia näiden ihmisten kanssa. Mutta jos ollaan esimerkiksi samassa työyhteisössä, niin jotenkin pitää saada arki toimimaan. Miten?

Kommentit (289)

Vierailija
21/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen tosiasia on, että 95% kansasta on hyvin yksinkertaista. Loput 5% kärvistelevät tuon massan kanssa. 

Itse en ole tekemisissä tuon 95%:n kanssa kuin pakotetusti, eli töissä, lasten harrastuksissa, yleisten asioiden hoitamisessa. Ystäväni valitsen tarkkaan, nautin niiden kanssa, jotka samalla tasolla. Tuo pitää vain tunnistaa ja pysyä omiensa joukossa :) . 

Vierailija
22/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki: Minä teen asiantuntijatyötä ja käyn tietyllä työpaikalla kahden viikon välein antamassa parin päivän mittaisen panokseni työpaikan hyväksi. Minun vastuullani on tietyn prosessin asiantuntijuus ja prosessin eteneminen. Työpaikan vastuulla on, että työn tekemisen olosuhteet ja välineet ovat kunnossa.

Huomaan, että ongelmia aiheutuu jatkuvasti samoista asioista. Varastoon kuuluvat tavarat eivät ole siellä, osa on rikki tai niistä puuttuu osia. Minun aikaani menee välineiden etsimiseen ja kuntoon saamiseen.

Kerron työpaikan vastuuhenkilöille, että on tärkeää, että he huolehtivat omasta vastuualueestaan eli että työvälinevarasto on järjestyksessä, että välineet ovat paikoillaan ja että ne ovat toimintakuntoisia.

Perustelen, että työnantajakin arvostaisi sitä, välineet olisivat kunnossa ja tallessa. Sillä nyt ongelmaksi muodostuu se, että minulle maksetut tunnit ovat hyvin kalliita ja niitä tuhraantuu välineiden etsimiseen ja korjaamiseen. Rahan tuhlaantuminen on muodostuu työnantajalle jossain vaiheessa oikeasti ongelmaksi.

Vastuuhenkilön vastaus asiaan on käsittämätön haukkuminen. Minä olen hänen mukaansa ammattitaidoton, osaamaton, aiheutan työnantajalle kuluja ja olen ylipäätään huonoksi työnantajalle ja työpaikalle, parempi olisi ilman minua. Tyypillinen viestintuoja ammutaan -tilanne.

Onneksi en saanut tuota vastausta kasvotusten vaan viestinä. En keksinyt tuohon muuta vastata kuin sanoa, että he työpaikalla ovat varaston järjestelyssä ja välineiden kunnossapidossa niin paljon parempia kuin minä, että lopputulos on parempi, jos he tekevät sen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opettajana on saanut tottua siihen, että vastaan tulee jos jonkinlaista ihmistä sekä oppilaissa että huoltajissa.

Oppilailla voi joskus laittaa päättömyyden ja vetelyyden teiniangstin piikkiin ja vain toivoa, että muutaman vuoden kypsymisen jälkeen henkilöstä tulee vähän fiksumpi.

Joidenkin huoltajien kohdalla taas ei vain voi tulla kyseeseen, että huoltaja kykenisi esim. auttamaan läksyissä, ja kerran eräs huoltaja ilmoitti, ettei hän mitenkään pysty huolehtimaan siitä, että *Pena käy ihan joka päivä koulussa, koska hänellä on niin monta muutakin lasta, joista pitää huolehtia.

Täytyy vain ajatella tilipussia ja etsiytyä vapaa-ajalla haluamansa laiseen seuraan.

Vierailija
24/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet (ja toki naisetkin nykyään) tapaavat intissä koko ikäluokkansa kirjon. Mutta hieman yleistäen voi sanoa, että fiksun perheen fiksu tytär on saattanut elellä kuplassa pitkäänkin tapaamatta yhtään tosi tyhmää. Turha alapeukuttaa tätä faktaa.

Armeijassa ei ole sen ikäluokan (miesten) koko kirjo, mutta eipä toisaalta ole koulussakaan, koska esim. kehitysvammaiset ovat usein "piilossa".

Vierailija
25/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudut heihin kuin pieniin lapsiin.

Muutama tyyppi työpaikallani on suhtautunut minuun kuin lapseen. Heille tuli naamalle sellainen maireahko ilme, ääni hieman pehmeni ja ehkä puherytmikin hidastui. Sitten se-li-tet-tiin hi-taas-ti, että mis-tä täs-sä to-del-la on kyse jne jne. Sillä tavalla he puhuivat ja kommunikoivat minun - siis tyhmän - kanssa. Joistakin asioista olin samaa mieltä, joistakin en. Silloin kun en ollut samaa mieltä, olin siis tietenkin se Vesa, joka ei vaan tajuu...

Koska oma ÄO:ni on 142, niin näiden minua tyhmänä pitäneiden ÄO:t täytyy olla jo todella korkeita. Odotan heiltä edelleenkin, vuosien jälkeen, koko ajan suuria parannuksia järjestelmäämme, esim. niiden syksyn aikana pähkäilemieni rajapintojen pienien ongelmakohtien pikaisia ratkaisuja. Tai edes hyvää kirjaa tai applikaatiota tai biisiä tai patenttia johonkin keksintöön, mutta ei - hiljaista on heidän toimestaan ollut niin meidän työpaikalla kuin muuallakin. Yhdellä taisi olla joku huoltajuuskiista meneillään, ehkä se vie aikaa.

Vierailija
26/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki: Minä teen asiantuntijatyötä ja käyn tietyllä työpaikalla kahden viikon välein antamassa parin päivän mittaisen panokseni työpaikan hyväksi. Minun vastuullani on tietyn prosessin asiantuntijuus ja prosessin eteneminen. Työpaikan vastuulla on, että työn tekemisen olosuhteet ja välineet ovat kunnossa.

Huomaan, että ongelmia aiheutuu jatkuvasti samoista asioista. Varastoon kuuluvat tavarat eivät ole siellä, osa on rikki tai niistä puuttuu osia. Minun aikaani menee välineiden etsimiseen ja kuntoon saamiseen.

Kerron työpaikan vastuuhenkilöille, että on tärkeää, että he huolehtivat omasta vastuualueestaan eli että työvälinevarasto on järjestyksessä, että välineet ovat paikoillaan ja että ne ovat toimintakuntoisia.

Perustelen, että työnantajakin arvostaisi sitä, välineet olisivat kunnossa ja tallessa. Sillä nyt ongelmaksi muodostuu se, että minulle maksetut tunnit ovat hyvin kalliita ja niitä tuhraantuu välineiden etsimiseen ja korjaamiseen. Rahan tuhlaantuminen on muodostuu työnantajalle jossain vaiheessa oikeasti ongelmaksi.

Vastuuhenkilön vastaus asiaan on käsittämätön haukkuminen. Minä olen hänen mukaansa ammattitaidoton, osaamaton, aiheutan työnantajalle kuluja ja olen ylipäätään huonoksi työnantajalle ja työpaikalle, parempi olisi ilman minua. Tyypillinen viestintuoja ammutaan -tilanne.

Onneksi en saanut tuota vastausta kasvotusten vaan viestinä. En keksinyt tuohon muuta vastata kuin sanoa, että he työpaikalla ovat varaston järjestelyssä ja välineiden kunnossapidossa niin paljon parempia kuin minä, että lopputulos on parempi, jos he tekevät sen.

Ap

Ääh, tuosta jäi vielä pois se kohta, että rahankulutus oli todellakin ongelma, johon työnantaja oli jo tarttunut. Siksi oletus oli, että kaikki ymmärtävät, että kulukuri on se mihin kohtaan yhdessä pyritään. Ja oletus oli, että kaikki ovat tyytyväisiä, kun jokin selvä rahareikä löytyy, joka saadaan vieläpä helposti tukittua. Jotenkin tästä yhteisestä tavoitteesta saatiinkin omituinen nokittelukisayritelmä.

Vierailija
27/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tyhmien ihmisten kanssa auta mikään kun pitävät usein itseään niin fiksuina. Vasta todellinen konkreettinen esimerkki ,mikä vähän kirpaisee ,auttaa joskus avaamaan silmät.

Vierailija
28/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet (ja toki naisetkin nykyään) tapaavat intissä koko ikäluokkansa kirjon. Mutta hieman yleistäen voi sanoa, että fiksun perheen fiksu tytär on saattanut elellä kuplassa pitkäänkin tapaamatta yhtään tosi tyhmää. Turha alapeukuttaa tätä faktaa.

Armeijassa ei ole sen ikäluokan (miesten) koko kirjo, mutta eipä toisaalta ole koulussakaan, koska esim. kehitysvammaiset ovat usein "piilossa".

Kyllä siellä käytännössä on. Ainakin se efekti välittyy. Menin inttiin ekan yliopistovuoden jälkeen ja olo oli, että ”ai niin, näitäkin taas näkee”. Olin sellaisessa tehtävässä, että näin koko komppanian, parin sadan miehen, P-kortit ja älykkyystestien tulokset. Karkeasti jakaen jo päältä ja viimeistään käytöksestä oli varsin helppo nähdä mihin kolmannekseen mies kuului älykkyydeltään.

Vierailija
29/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä käytännössä on. Ainakin se efekti välittyy. Menin inttiin ekan yliopistovuoden jälkeen ja olo oli, että ”ai niin, näitäkin taas näkee”. Olin sellaisessa tehtävässä, että näin koko komppanian, parin sadan miehen, P-kortit ja älykkyystestien tulokset. Karkeasti jakaen jo päältä ja viimeistään käytöksestä oli varsin helppo nähdä mihin kolmannekseen mies kuului älykkyydeltään.

Eikös peruskoulussakin näe? Eityiskoulujen pojilla usein joku diagnoosi, jolla saa vapautuksen. Tietty jos käy huippulukion on hetken voinut välttyä.

Vierailija
30/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis erityiskoulujen

Vierailija
31/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työkaveri, jolle olen joutunut vuosien varrella selittämään samoja asioita monen monta kertaa. Hän pitää itseään aivan aloittelijana ja hakee muilta tukea. Ei muuten, mutta hän on nelikymppinen ja tehnyt samaan itsenäistä ja vaativaa työtä yli 6 vuotta (tulin itse firmaan 6 vuotta sitten).  CV:ssä on pitänyt olla tietty koulutus ja työkokemus (+ suositukset), jotta hänelle ylipäätään ollaan tarjottu työtä, jota hän tekee.  Hän on varmaan monen mielestä ns. hyvä tyyppi, ei tuo muuten ole mahdollista. 

Vierailija
32/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ääh, tuosta jäi vielä pois se kohta, että rahankulutus oli todellakin ongelma, johon työnantaja oli jo tarttunut. Siksi oletus oli, että kaikki ymmärtävät, että kulukuri on se mihin kohtaan yhdessä pyritään. Ja oletus oli, että kaikki ovat tyytyväisiä, kun jokin selvä rahareikä löytyy, joka saadaan vieläpä helposti tukittua. Jotenkin tästä yhteisestä tavoitteesta saatiinkin omituinen nokittelukisayritelmä.

Mielenkiintoista!

Vähän niinkuin mission impossible.

Otetaan työntekijältä välineet pois, sitten käsketään, tee työsi!

,(Omia välineitä ei pysty valmistamaan, ei ole mahdollista siis: tyyliin vaikka valmista tuotantoomme nyt *oikea appelsiini* joka esimerkkinä työvälineestä tässä ).

No syitä voi tietenkin olla monia pattitilanteeseen:

Monien eri tahojen intressit kilpailevat, vedätys voi olla tahallista tai ei, yleensäkin työyhteisön ristiriidat taustalla ehkä - näkyvät ja piilotetut - jokainen tuo sen persoonansa, lapsuuden (traumat?) jne joka päivä työpaikalle... Jne

Huono johtaminen ilman muuta, pelkkä taitamattomuus loistaa ihan...

No en ehdi enempää nyt tästä/kiinnostava ketju.

Vierailija
33/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nyt olen oppinut" viittaa siihen, että tajusit vasta myöhemmässä iässä joidenkin ihmisten olevan tyhmiä. Miten olet voinut välttyä idiooteilta, itse olen sellaisia tavannut tarhaiästä asti? Ja jotenkin tottunut siihen, että kaikkea haluamaansa ei saa vaan ihmissuhteissa joutuu sietämään erilaisuutta...

(en ole AP)

Lapsena tietenkin olettaa muidenkin lasten olevan ihan vain lapsia. Samoin kuin alakoulussa. Tavallaan sitä teininäkin oletti, että kaikki muutkin vain teeskentelee jotta sopisi joukoon. Niin sanotusti "kuuluu" sanoa vähän typeriä asioita tai teeskennellä pitävänsä jostakin. Itse en tiedostanut edes, että oletin ihmisten teeskentelevän välillä vähän yksinkertaisia, ennen kuin vasta joskus lukio iässä. Jollain tavalla alitajuntaisesti oletin ihmisten imitoivan sitä mitä näkevät televisiossa ja sitä kautta muissa ihmisissä. En tietoisesti edes ajatellut, että tosi TV ohjelmissa näytettävien ihmisten kaltaisia ihmisiä oikeasti on, koska en ollut kohdannut aikuisia jotka käyttäytyvät lainkaan sellaiseen malliin. 

Tätä harhakuvaa siitä, että oikeasti kaikki teeskentelevät vahvisti se, että itsekkin teeskentelin, koska luulin, että se nyt vain on sellaisia asioita mitä kuuluu tehdä. (esimerkiksi pakollinen hevoshulluus vaihe ja äärimmäinen eläinrakkaus. Sitten poikabändien palvominen.) Yksityisesti voi tykätä lukea isän tiedelehtiä Demin sijasta, mutta se on sellainen asia mistä ei vain kuulu puhua. Lisäksi ne jotka kuuluttivat pitävänsä kyseisistä asioista ääneen olivat usein sellaisia joilla muutenkin oli vaikeuksia sopeutua joukkoon tai lukea sosiaalisia normeja.

Ei niin, että itse olisin siis ollut millään tavalla "massateini" joka kulutti kaikki TV ohjelmat läpi joista koulussa puhuttiin tai osti merkkivaatteita koska niin "kuuluu" tehdä. Vähän vasemmallakädellä viittasin vain toisinani siihen suuntaan ja pääasiassa peitin omat oikeat kiinnostuksen kohteeni, koska ne olivat "outoja". Siltikin. Jollain tavalla alitajuntaisesti oletin, ettei kukaan oikeasti ole niin typerä kuin joskus antaa ymmärtää.

Omassa perhepiirissäni en ollut tavannut YHTÄKÄÄN joka olisi lainkaan tähän suuntaankaan viittaava. Suurin osa on insinöörejä, muutama tähtitietelijäkin löytyy seasta. Naapuritkin olivat tähän samaan opiskelijapiiriin kuuluneita puolisoineen, joten en ihan oikeasti tavannut paljoakaan aikuisia jotka olisivat olleet tästä normista poikkeavia. Siksi varsin ymmärrettävää, että saa sen käsityksen, ettei niin sanotusti "typeriä" aikuisia olekkaan vaan nuorempina kaikki teeskentelevät. Tarhan työntekijät puhuvat lapsille lässyttäen koska niin vain kuuluu tehdä. 

Samaan kategoriaan siis meni siis tuo typeryyden teeskentely kuin pierujen pidätys julkisesti.

Jos nyt palaisin loppua kohden vielä alkuperäiseen kysymykseen: Minä olen koko ikäni laskeutunut "heidän" tasolleen ja koettanut ymmärtää heidänkin näkökantansa asioihin. Helpottaa, jos ymmärtää, että ei lähde suoraan agressiivisesti haastamaan vaan kuuntelee loppuun ja esittää pieniä huomioita väliin. Ei kannata heti runnoa omaa näkökantaansa läpi "loogisimpana" koska se synnyttää vastareaktion. Rauhallisutta vain siis kehiin, kyllä se siitä.

Se kirjoitetaan aggressiivinen.

Vierailija
34/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä onnistunut tulemaan erityisen hyvin toimeen paljon tyhmempien kanssa. En tietenkään väitä itse olevani nero, joten tässä tyhmällä tarkoitan ihan vaan itse kokemaani suhteellista tyhmyyttä. Yritän vältellä sellaisia ihmisiä niin paljon kuin mahdollista. Usein he ovat juuri ap:n kuvaamalla tavalla todella riidanhaluisia ja äkkijyrkkiä, joten tuntuu, että kohtaamisista on aina odotettavissa potentiaalisia ongelmia.

Vierailija
35/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmien kanssa ei vaan jaksa.

Tervehtii aamulla ystävällisesti ja antaa sen jälkeen olla mahdollisimman paljon omissa oloissaan.

Raamatun mukaan, ainoat tyhmät ovat niitä ihmisiä, jotka eivät usko Isä Jumalaan ja Jeesukseen - eli synnissä elävät ihmiset ovat tyhmiä.

Vierailija
36/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä "tyhmyys" on vain sitä, ettei jakseta tutustua toiseen ja toisen ajatusmaailmaan vaan oletetaan kaikkien olevan itsensä kaltaisia. Myös arkuus ilmaista omia mielipiteitä saattaa saada toisen vaikuttamaan typerältä, tämä taas yleensä johtuu ihmisten henkilökohtaisesta historiasta ja kasvuympäristöstä, joka ei kannusta mielipiteiden esittämiseen ja perusteluun. Toki jos toisen älykkyysosamäärä on esim tasolla 150+, niin muilla saattaa olla vaikeuksia pysyä kärryillä toisen puheesta (nimim. kokemusta tästä on).

Vierailija
37/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on työkaveri, jolle olen joutunut vuosien varrella selittämään samoja asioita monen monta kertaa. Hän pitää itseään aivan aloittelijana ja hakee muilta tukea. Ei muuten, mutta hän on nelikymppinen ja tehnyt samaan itsenäistä ja vaativaa työtä yli 6 vuotta (tulin itse firmaan 6 vuotta sitten).  CV:ssä on pitänyt olla tietty koulutus ja työkokemus (+ suositukset), jotta hänelle ylipäätään ollaan tarjottu työtä, jota hän tekee.  Hän on varmaan monen mielestä ns. hyvä tyyppi, ei tuo muuten ole mahdollista. 

Heikkoa itsetuntoa ja keskittymiskyvyn puutetta ei pidä missään nimessä sekoittaa tyhmyyteen, kuten tässä on selvästi tapahtunut.

Vierailija
38/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys korreloi usein vittumaisuuden kanssa ja se on se pahin yhdistelmä. Kiltti tyhmä on vielä aivan siedettävä. Tyhmyys yhdistettynä aggressivisuuteen on nettipalstojen päiväkauraa.

Vierailija
39/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyys korreloi usein vittumaisuuden kanssa ja se on se pahin yhdistelmä. Kiltti tyhmä on vielä aivan siedettävä. Tyhmyys yhdistettynä aggressivisuuteen on nettipalstojen päiväkauraa.

Hyvä huomio! Kiltti tyhmä on tosiaan useimmiten melko harmiton, jonka kanssa tulee toimeen. Aiemminkin joku mainitsi tyhmyyden yhdistettynä riidanhaluisuuteen. Ja kun riitaa ei voida selvittää keskustelemalla perusteluineen puolin ja toisin, niin vastassa on umpikuja.

Ap

Vierailija
40/289 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kohtalaisen hyvä muisti, hyvä looginen päättelykyky ja olen matemaattisesti lahjakas. Teen vapaaehtoistyötä, jossa liikkuu kaikenlaista porukkaa. Olen myös uusien työntekijöiden kouluttaja, vaikka päivätyöni onkin ihan muuta. Olen kouluttanut kaikenlaista väkeä, yliopiston käyneistä erityiskoulua käyviin. En näe siinä mitään ongelmaa. Toisille kerrotaan asiat selkeämmin kuin toisille. Kun siinä tehdään paljon fyysistä työtä, ei koulutustausta merkitse mitään siinä, kuka hoksaa hommat nopeammin. Näiden kanssa on aikaa jutella niitä näitä.

Aika hyvin olen pystynyt juttelemaan kunkin mielenkiinnon kohteiden mukaisesti. Toki pääpaino  asioissa juttelussakin on siinä työssä, mitä teemme. En minä näe siinä ongelmaa, että samat asiat pitää kertoa toisille moneen kertaan. Joutuuhan opettajat niitä toistamaan, vaikka olisivat kuinka älykkäitä. Ap:n kohdalla näkisin nuo tyypit enemmänkin ylimielisinä ja laiskoina, kuin tyhminä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi