Miten tyhmien ihmisten kanssa voi tulla toimeen?
Olen tässä asiassa selvästi osaamaton. Oma sukuni ja lähipiirini on kohtuullisen täysjärkistä ja ajatteluun kykenevää kansaa, joten olen ikäni tottunut siihen, että asioista voidaan puhua järkevästi, voidaan perustella ja kuunnella toisen vastaperusteluja.
Nyt olen oppinut, että on ihmisiä, joiden kanssa mikään järkevä keskustelu ei johda mihinkään. Enkä minä osaa toimia näiden ihmisten kanssa. Mutta jos ollaan esimerkiksi samassa työyhteisössä, niin jotenkin pitää saada arki toimimaan. Miten?
Kommentit (289)
En tiedä, se on ihan hiton tuskastuttavaa.
Mulla töissä pian kuuskymppinen kollega joka apinoi toisten sanomisia jotta vaikuttaisi edes jotain tietävältä ja osaavalta.
Kerää pisteitä mistä vaan ikinä keksii.
Esim itse en huomannut yhtä pienellä kirjoitettua tietoa taulukon oikeassa laidassa ja kysyin asiasta häneltä, pohdittiin pitkään että mistä saadaan tieto näistä xxx asioista. Hän ei ollut myöskään kuullut koko asiasta.
Sitten sain eräältä muulta kuulla että katso se taulukon oikea alaita. Kuittasin tuolle kollegalle että täällähän mämä on. Hän oli heti sitä mieltä että kyllä hän noi tiesi (kun pomomme oli kuulemassa) hah hah. Hitto mikä pisteiden kerääjä. Mä vaan naurahdin että äsken et ollu kuullukaan, et oisit sanonu kun kerran tiesit.
Voi hyv päivää mikä tolvana, ei tajua yhtään että muut tajuaa hänessä tuon piirteen, yrittää huijata millon missäkin. Toki hänen alaisetkin huomaa tämän ja sen että on oikeasti ammattitaidoton ja sen että on ihan hiton laiska ja delegoi kaikki työt alaisilleen. Osaaminen ei oo kehittyny sitten 2000 luvun alun mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudut heihin kuin pieniin lapsiin.
Tämän sentään osaan. Ja tuntuu ihan naurettavalta, että se jopa toimii joidenkin kanssa :-) Ap
Tuleeko sellainen vahva fiilis, että saat kerrankin olla tyhmän yläpuoella koska viisaalle ihmiselle se on ihan sama mitä sanot.
Eikös älykkään ihmisen juuri olisi helppo tulla toimeen muiden ihmisten kanssa, koska hän kykenee helpommin ottamaan huomioon muiden ihmisten käytöksestä mahdollisesti johtuvat syyt ja seuraukset?
Vierailija kirjoitti:
Hela problemet kändes helt främmande i ungdomen. I armén öppnades ögonen då man för första gången kom i kontakt med hela sin årskull samt män som hade misslyckats i livet och blivit stammisar. Därifrån framåt begriper man helheten bättre och förstår att det centrala är att lyckas med att kommunicera sin vilja på ett sätt som mottagaren begriper och godkänner.
Automatik harasoo.
Elämää ylipäätään ei kannattaisi ottaa niin vakavasti ja typeryksiä vielä vähemmän. Vaiti virnuilu toimii hyvin.
Siis joku, joka ei osaa olla oma itsensä, kuvittelee että kukaan muukaan ei osaa olla oma itsensä ja pitää itseään silti älykkönä. Selvä....
Vierailija kirjoitti:
Eikös älykkään ihmisen juuri olisi helppo tulla toimeen muiden ihmisten kanssa, koska hän kykenee helpommin ottamaan huomioon muiden ihmisten käytöksestä mahdollisesti johtuvat syyt ja seuraukset?
Näin juuri! Jos päätä pohtia asioita eri näkökulmilta niin ymmärtää olla sen vuoksi diplomaattinen ja ystävällinen.
Ei mitenkään. Yritän siksi vältellä parhaani mukaan.
No oot vaan mukava ja asiallinen niinkuin kaikille muillekin. Jos todella jotain haluat saada irti heistä niin katso heitä toisesta näkökulmasta, ehkäpä heidän viisautensa on täysin erityyppistä kuin sinun käsityksesi viisaudesta.
Yritän olla mahdollisimman vähän tekemisissä, välttelen suorastaan, tai jos on pakko, niin mahdollisimman vähän aikaa kerrallaan.
Huomaan hermostuvani yksinkertaisten tai muuten vaan hidasjärkisten kanssa helposti.
En halua loukata heitä, koska yritän olla kohtelias kaikille, siksi välttelen.
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä HELPPOA ole vaikka moiseen kykenisikin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sydän on tärkeämpää kuin älykkyys.
Hyväsydämiset tyhmät ovat joka tapauksessa tyhmiä, eli hyväsydämisyys ei takaa hyvää lopputulosta esimerkiksi ihmissuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
No et sä kovin älykäs ole jos et osaa laskeutua heidän tasolleen tai sitten manipuloida.
Näitä itseään älykkäämpiä piisaa. Tosiasiassa jos on älykäs ja kaipaa taattua samantasoista seuraa, niin se mensa on olemassa. Tyhmilläkin on vaikeaa näiden älypäiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä, mutta hyväsydämisenkään idiootin kanssa ei jaksa olla.
Vaimolla oli työkaverina herttainen puupää.
Kehotin pitämään etäisyyttä ja sanoin, ettet sinä pidemmän päälle kestä tuon ihmisen seuraa.
Ei uskonut, nyt sitten vaimoni on vaikeuksissa, kun ei jaksaisi hölmöläisen tyhmiä juttuja, mutta ei halua hänen mieltään pahoittaakaan.
Ihan ekaksi kannattaa katsoa peiliin.
Kirje roomalaisille 12:16 FB92
Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita.
No, kaikkien kemiat ei vaan kohtaa
Vierailija kirjoitti:
Yritän olla mahdollisimman vähän tekemisissä, välttelen suorastaan, tai jos on pakko, niin mahdollisimman vähän aikaa kerrallaan.
Huomaan hermostuvani yksinkertaisten tai muuten vaan hidasjärkisten kanssa helposti.
En halua loukata heitä, koska yritän olla kohtelias kaikille, siksi välttelen.
Jos luet tekstisi läpi uudelleen, kuulostaako se mielestäsi viisaan ihmisen kirjoittamalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväsydämiset tyhmät ovat joka tapauksessa tyhmiä, eli hyväsydämisyys ei takaa hyvää lopputulosta esimerkiksi ihmissuhteissa.
Hyväsydämisyys on pitemmän päälle viisas teko. Lisäksi aidosti hyväsydämisiä arvostetaan vaikka eivät järjen jättiläisiä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ja vaikka ymmärtäisikin mistä mikäkin piirre johtuu, on varsin raskasta olla tekemisissä tyhmien tai hidasjärkisten kanssa. Ei siitä tule mitään jos ihmiset on ku eri planeetalta.
Olen miettinyt tätä samaa jo 1/2 v alaisestani joka esihenkilötasoinen. Hänellä ollut toistakymmentä alaista aikoinaan, nyt tuli suuri muutos eikä selviä työstään. Itc taidot jossain 2000 luvun alussa, ei mitään kykyä hahmottaa monimutkaisia järjestelmiä, ei osaa johtaa yhtään (oikeesti, tekee ihan typeriä juttuja tai ei tee mitään, kirjoittelee alaisilleen vaan jotain lippulappuja ), yrittää delegoida alaisensa hoitelemaan itse kaikki selvitettävät asiat.
Käyttäytyy välillä kuin joku teini, on hirmuisen pikkusieluinen ja kuvittelee että häntä kohdellaan kokoajan jotenkin eriarvoisesti kun muita. No toki tämä pitää siinä mielessä paikkansa että olen katsonut hänen ammattitaidottomuuttaan, sekoiluitaan, unohteluita, töiden, määräaikojen ja ohjeiden laiminlyöntiä, kiukuttelua, jankuttamista ja jopa luvattomia poissaoloja tai ainakin varsin omavaltaista toimintaa ohjeiden vastaisesti läpi sormien jo pitkään.
Muunkaltaisessa tilanteessa hänellä olisi kourassa jo vähintäänkin puhuttelu ja varoitus.
On hirveän raskasta ja tunnen itseni ihan neuvottomaksi kun tämän hlö kanssa ei tunnu mikään menevän perille. Monessa tilanteessa on tullut esim tilanne:
On keskusteltu asiasta xx, hänellä on sähköpostissa samat asiat ja viikon päästä hän kysyy samaa asiaa ja ihmettelee närkästyneesti miks tämä ei oo edennyt...... Niin siis kun sinun itsesi piti tehdä nämä 3 asiaa ensin ennenkun asia etenee.
Ei oo mitään tajua budjetista, liikevaihdosta, tuloskommentoinneista tai siitä ettei vaan talouden näkökulmasta voida toteuttaa hänen hemmetin kalliita ideoitaan. Huomaan myös ettei hän ole ihan rehellinen, kertoo pokkana asian olevan niin ja noin ja kun kysyn samaa asiaa hänen kanssaan työskentwlleeltä henkilöltä yy asia ei olekaan niin kun minulle ensin kerrottiin.
Tajuaa varmaan itsekin tehneensä vilunkia taa vaan mokanneen, yrittää syyttää aina muita tai painaa tekemisiään villaisella vähätellen.
Miten voi tossa roolissa olla ihminen tyhmä kun saapas. No, näkyyhän se toki koko porukan hyvinvoinnissa ja siinä Miten epäammattimaisesti koko kohdetta on hoidettu.
Toki blondi on blondi työpaikallakin.