Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua Espoossa? Pitäis muuttaa sinne mutta ahdistaa.

Helsinkiläinen91
19.11.2018 |

Oon aina asunut Helsingissä ja nyt sit pitäis muuttaa Espooseen yhteen miehen kanssa. Ahdistaa kun oon yrittänyt katsoa alueita netistä ja tiedän joitain alueita Espoosta muuten ennestään, mutta kaikissa on joku vika tai huono tunnelma.

Äiti muutti eläkepäiviä viettämään Espanjaan joten ei oo enää lapsen mummilan takia syytä asua Helsingissä. Mulla on yksi lapsi ( 5v ) edellisestä suhteesta ( lapsen isää ei kiinnosta minne muutetaan ) ja ajattelin että nyt kun ollaan uuden miehen kanssa oltu kolme vuotta yhdessä niin olis aika muuttaa yhteen.

Lapsikin pääsee sitten aloittamaan koulun Espoossa. Meillä suunnitelmissa kesähäät vuonna 20 ja yhteinen lapsi. Miehen vanhemmat asuu Espoossa alueella joka on meille liian kallis. Meillä ei ole tällä hetkellä varaa vielä ostaa asuntoa, vaan ois tarkoitus vuokrata kolme huonetta ja keittiö. Miehellä on vakituinen työ josta saa noin 2500e palkkaa lisineen ja mä opiskelen alaa josta tulen tienaamaan noin 1500-2000e palkkaa jos saan töitä. Keikkaa olen tehnyt kaupan myyjänä opintojen ohella.

Voisitteko kuvailla Espoon eri alueita? Hyviä ja huonoja puolia. Niittykumpua oon harkinnut ehkä eniten, mutta se tuntuu jotenkin epämääräisen hajanaiselta paikalta.
Kiitos.

Millaista on asua Espoossa? Pitäis muuttaa sinne mutta ahdistaa.

Vaihtoehdot

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karakallio kuulostaa kivalta. Täytyy tutkia. Kiitos. Eka paikka, joka toi lämpimän sykähdyksen rintaan.

Vierailija
82/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leppävaara kiva, suht rauhallinen mutta halpa. Sello on kiva tossa ja junalla pääsee nopeasti. Paljon lapsiperheitä.

Leppävaara ei suinkaan enää ole mikään halpa :) Tuttavaperhe osti sieltä vanhahkon, remppakuntoisen 4h + k jne. rivarin, maksoi 890 000 euroa.

Kolmioiden vuokrat ovat 1200 euron luokkaa, toinen tuttu asuu vuokralla Sellon lähellä.

Leppävaara ei myöskään ole rauhallinen. Espoon Asuntojen kämppiä siinä ihan keskustassa Sellon vieressä... Kerran soitin poliisit, kun huumehörhöt tappeli verissä päin pihalla. Onneksi ei asuta enää siellä.

Joo, Leppävaara muuttui Sellon rakentamisen myötä ihan kauheaksi. Eihän se ole enää muuta kuin liikenteen solmukohta ja ostoshe!vettejä. Vanha ostari on rapistunut. Lepuskia ei enää ole. Siellä hallitsee mumujen, n@rkkien ja dokujen kolmikanta.

Leppävaara on nykyään paljon siistimpi ja rauhallisempi kuin ennen, ja paranee vain jatkossa. Koko pohjois-lepuskin keskusta(gallerian seutu) ja juna-asema pistetään kohta kokonaan uusiksi. Leppävaaran asema on pk-seudun 3.vilkkain, joten ei ole ihme jos siellä joskus hörhöjä näkee. Suhteessa väkilukuun kuitenkin rauhallinen. Sellon ympäristö on aika kolkkoa, mutta esimerkiksi vallikalliossa on alueita jotka ovat erittäin rauhallisia ja viihtyisiä. Oikeastaan ainot häiriöt ovat n.200m vyöhykkeellä sellosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niittykumpu on tosi jees. Metrolla nopeasti keskustaan, Ison Omenan palvelut lähellä, lenkkeilymaastot lähellä Haukilahdessa ja Tapiolakin aivan kivenheiton päässä.

Vierailija
84/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leppävaarassa viihtyisiä paikkoja ovat:

-pohjois-leppävaaran raitin yläosa/vallikallio/lintuvaara

-etelä-leppävaara kauempana sellosta/säteri

-mäkkylä

Kyseenalaisia ovat:

-gallerian viereiset korttelit/kyyhkysmäki(vuokrakämppiä)

-sellon viereiset korttelit(vuokrakämppiä)

-perkkaan radan viereinen osa(rumaa ja

ankeaa)

85/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos metsäluonto lähellä on sinulle / teille elämänlaatua ja haluatte palvelutkin lähelle, Nöykkiö, Kattilalaakso ja Kattilavuori ovat sen verran vanhempia alueita, että talojen väliin on joko jätetty tai ehtinyt kasvaa puitakin. Ja metron huoltotilojen "katolla" oleva puisto/metsä saattaa jäädäkin metsäksi, meidän ja valtatie 51:n väliin, turvallisuus syistä (mun arvaus, en ole löytänyt tuosta faktaa).

Iso Omena (jossa on todella hyvät terveyskeskuspalvelut ja HUS-laboratorio sekä Finnkino, kauppojen lisäksi) on lähellä, lähi S-market on 24/7 auki, ja Pikkulaivassa on lähin apteekki ja K-Supermarket. Nöykkiön kirjastoon pääsee omalla kulkukortilla sisään aamusesta iltamyöhään, viikon jokaisena päivänä (mitä meidän lukiolainen hyödyntää usein). Alueella on useita koirapuistoja ja yllättävn moni perhe on vanhaa asujaimistoa, tänne lujasti juurtunutta. Länsimetron rakentamisen tuomista kuopista ja sotkuista huolimatta viihdyn.

Bussien reitit ja pysäkit kannattaa syynätä tarkasti (varmaan pätee Espoossa laajemminkin): joistakin osoitteista katsoen metron syöttöliikenne toimii kuin unelma, toisista taas enempi kuin painajainen. Ai niin: lähin posti, josta pystyy myös lähettämään ulkomaanpostia, on Kivenlahdessa, mikä josksu jurppii, kun mulla ja miehellä on kummallakin serkkuja ja serkunlapsia pitkin maailmaa.

Vierailija
86/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MollyMinerva kirjoitti:

Jos metsäluonto lähellä on sinulle / teille elämänlaatua ja haluatte palvelutkin lähelle, Nöykkiö, Kattilalaakso ja Kattilavuori ovat sen verran vanhempia alueita, että talojen väliin on joko jätetty tai ehtinyt kasvaa puitakin. Ja metron huoltotilojen "katolla" oleva puisto/metsä saattaa jäädäkin metsäksi, meidän ja valtatie 51:n väliin, turvallisuus syistä (mun arvaus, en ole löytänyt tuosta faktaa).

Iso Omena (jossa on todella hyvät terveyskeskuspalvelut ja HUS-laboratorio sekä Finnkino, kauppojen lisäksi) on lähellä, lähi S-market on 24/7 auki, ja Pikkulaivassa on lähin apteekki ja K-Supermarket. Nöykkiön kirjastoon pääsee omalla kulkukortilla sisään aamusesta iltamyöhään, viikon jokaisena päivänä (mitä meidän lukiolainen hyödyntää usein). Alueella on useita koirapuistoja ja yllättävn moni perhe on vanhaa asujaimistoa, tänne lujasti juurtunutta. Länsimetron rakentamisen tuomista kuopista ja sotkuista huolimatta viihdyn.

Bussien reitit ja pysäkit kannattaa syynätä tarkasti (varmaan pätee Espoossa laajemminkin): joistakin osoitteista katsoen metron syöttöliikenne toimii kuin unelma, toisista taas enempi kuin painajainen. Ai niin: lähin posti, josta pystyy myös lähettämään ulkomaanpostia, on Kivenlahdessa, mikä josksu jurppii, kun mulla ja miehellä on kummallakin serkkuja ja serkunlapsia pitkin maailmaa.

APn tulotasolla ei tuolla asuta. Luetaan ne aloitukset.

87/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaisin Espooseen, muuttaisin joko Leppävaaraan, Matinkylään, Niittykumpuun, Tapiolan, Kiloon tai Olariin, toki riippuen työpaikan sijainnista että miten töihin pääsee julkisilla

Vierailija
88/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Friisilä, Latokaski, Olari, kaikki kelpoja paikkoja asua. Jokaisessa tarvitset oman auton, mutta olet silti lähellä Helsinkiä.

Vierailija
89/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin relevantti tilanteeseenne, mutta Otaniemi on kiva.

Vierailija
90/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläinen91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa "espoolaisuutta", sori vaan. Tämän kaupungin ominaispiirre on se, että kaikki ovat muuttaneet muualta, koska ennen 60-lukua ja isojen lähiöiden rakentamista Espoo oli ihan pelkkää maaseutua. Olen asunut Espoossa vuodesta 85 ja ihan yhtä juuretonta täällä on aina. Sanoisin että vanhoilla pientaloalueilla voi vähän olla jotain yhteishenkeä, kyläyhdistyksiä tms, mutta pääsääntöisesti yhteisö pitää etsiä jotenkin muuten kuin naapuruston kautta (harrastuksista, perhekerhoista jne).

Viittasin tähän kommenttiin. Olen ihan tosissani kysymykseni kanssa. Toki olen tietoinen, että Helsingissä on paljon muualta muuttaneita. Etsin silti Espoosta paikkaa, jossa on vanhaa asujakuntaa eikä liian isoa vaihtuvuutta. Kuulostaa siltä, ettei sellaista juuri lähiöistä löydy.

En ole edellinen kommentoija, mutta vanhoja omakotitaloalueita lukuunottamatta ei taida olla pääkaupunkiseudulla muuallakaan pahemmin alueita, joissa ihmiset asuisivat koko elämänsä. Olen asunut samassa asunnossa jo 26 vuotta ja kyllä tästä "alkuasukkaista" suurin osa on muuttanut pienempään asuntoon sen jälkeen, kun heidän lapsensa ovat aikuistuneet ja muuttaneet omilleen. Myydystä asunnosta on saatu hyvä hinta, pienempi maksanut vähemmän ja erotus käytetään matkusteluun, kesämökin remontteihin jne. 

Tapiolassa asuu paljon sellaisia, jotka ovat asuneet "aina" Tapiolassa. Tai jos ovatkin opiskelijana asuneet Hoassilla esim. Helsingin puolella niin valmistuttuaan ja työpaikan saatuaan palaavat Tapiolaan.

Vierailija
91/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus vaikuttaa pelkältä provoilulta. Ap:n tulotasolla yhden lapsen yksihuoltajana (opiskelijana?) hän asuu Helsingissä jossain kaupungin vuokrakämpässä Kontulassa tai Meri-Rastilassa. Toki noissa Helsingin halvimmissa lähiöissä on oma "kotiseutumainen" tunnelmansa, mutta niihin verrattuna mikä tahansa alue Espoossa on tunnelmallisempi ja parempi (poislukien Suvela). Tuntuu, että tämä aloitus on tehty vain, jotta saa haukkua Espoota aikansa kuluksi. Ap ei suostu kertomaan missä nyt asuu, mutta missään Paloheinässä tai Kaivopuistossa hän ei asu. 

Vierailija
92/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Friisilä, Latokaski, Olari, kaikki kelpoja paikkoja asua. Jokaisessa tarvitset oman auton, mutta olet silti lähellä Helsinkiä.

Ei Olarissa mitään autoa tarvitse. Siellä kulkee useita eri bussilinjoja muutaman minuutin vuoroväleillä ja siellä on Prismat, S-marketit, apteekit, päiväkodit, koulut ja kaikki ja lyhyt kävelymatka tai pari pysäkinväliä bussilla Isoon-Omenaan.

Vierailija
93/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajauduin aikoinaan ihan sattumalta Lippajärvelle, jonne tuli sitten jäätyä koska on lapsiperheelle niin kivaa aluetta. Tosin on lähinnä omakotitaloaluetta ja on täällä vähän myös rivareita, nykyisestä hintatasosta ei ole tarkkaa käsitystä. Ruokakauppa, posti, uusi hieno ala-koulu ym. omalla alueella. Lippajärvi on osittain lähinaapurin Kauniaisten puolella, jonka keskustaan on Lippikseltä vajaan kymmenen minuutin bussimatka. Yhtä lähellä ovat myös muiden lähialueiden, kuten Lähderannan, Järvenperän, Viherlaakson, tai Karakallion palvelut sekä viereinen Jorvin sairaala. 

Ihan oman leimansa Lippajärvelle antaa se keskiössä oleva suuri ulkoilualue, joka muodostuu Aurora Karamzinin kartanosta ja sitä ympäröivistä kymmenien hehtaarien Träskendan puisto-alueista valtavine jalopuineen, puroineen ja vanhoine istutuksineen.

On uimarantoja, koska on oma järvi Lippajärvi, jonka vesi on ison puhdistusoperaation jälkeen oikein hyväkuntoista. Eli on niitä harvoja espoolaisia järviä, jotka eivät ole uimakiellossa.

Enimmäkseen kuljetaan omalla autolla, mutta bussiyhteydetkin ovat kai ihan kelvolliset. Lapset niitä paljon käyttävät eivätkä ole ihmeemmin valittaneet.

Lippiksellä on kyläyhdistys, joka on kai kohtalaisen aktiivinen facebook-sivuineen, erilaisine tapahtumineen (uusi vuosi, juhannus ym.).

Näkemys voi olla puolueellinen, mutta minusta Lippis on ehdottomasti yksi Espoon helmiä!

Täältä en muuta kuin korkeintaan Kellonummelle joskus :)

Vierailija
94/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunalahti, Tillinmäki ja Nöykkiö on kivoja ja rauhallisia alueita :) 

Vierailija
95/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus vaikuttaa pelkältä provoilulta. Ap:n tulotasolla yhden lapsen yksihuoltajana (opiskelijana?) hän asuu Helsingissä jossain kaupungin vuokrakämpässä Kontulassa tai Meri-Rastilassa. Toki noissa Helsingin halvimmissa lähiöissä on oma "kotiseutumainen" tunnelmansa, mutta niihin verrattuna mikä tahansa alue Espoossa on tunnelmallisempi ja parempi (poislukien Suvela). Tuntuu, että tämä aloitus on tehty vain, jotta saa haukkua Espoota aikansa kuluksi. Ap ei suostu kertomaan missä nyt asuu, mutta missään Paloheinässä tai Kaivopuistossa hän ei asu. 

Miksi olet noin negatiivinen? Ei kai täällä Espoota ole sen kummemmin haukuttu. Hyvin perusteltuja mielipiteitä puolesta ja vastaan (niistäkin näkee, että Espoossa asuu fiksua, koulutettua väkeä :))

Minusta on tosi kiinnostavaa lukea asukkaiden mielipiteitä eri Espoon alueista, kun ei niitä espoolaisenakaan niin hyvin tunne.

Vierailija
96/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauklahti on kaunis ja rauhallinen sekä hyvien kulkuyhteyksien päässä. Suosittelen. <3

Vierailija
97/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta Espooseen. Siellä on vain itseään parempina pitäviä ihmisiä joiden mielestä Espoo on muka jotenkin hienompaa kuin Helsinki (riippuu tietenkin alueesta). Tyhjyyttään kolisevia tynnyreitä sielultaan suurin osa.

Itse olen asunut myös näillä ns. hienostoalueilla kuten Eirassa, Ullanlinnassa, Lauttasaaressa ja Töölössä. Huonot henget olivat kaikissa. Nyt asun Mellunmäessä ja tunnen olevani "omieni joukossa" ja olen tosi tyytyväinen.

Vierailija
98/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelisin Soukkaa! Meri ja luonto isoja plussia ja kun sitä yhteishenkeä kaipaat niin sitä kyllä löytyy ja Soukkalaisilla on ihan oma identiteettinsä.

Itse muutin aikoinaan opiskelukaupungistani Helsingistä pitkin hampain, mutta mieli ja ajat muuttuneet. Mahdolliset kommentoijat ostaria koskien eivät sitten elä tätä päivää. Siis ne, jotka pitävät sitä miinuksena.

Ostari on siistiytynyt paljon, toki metrotyömaa vielä vaikuttaa. Ulkoa ostari voi vaikuttaa vähän ankealta, mutta tosiasiassa on vehreä ja vielä kun suihkulähde altaineen alkaa työmaan valmistuttua taas toimimaan, niin on kesäaikaan keidas keskellä kylää :).

Ostarilta löytyy Menita lankakauppa (taitaa olla Suomen suurin), kukkakauppa, apteekki, ompelija, pieni vaatekauppa, K-supermarket ja ihan tuntumassa Alepa.

Joka paikassa missä on ihmisiä on myös häirikkönsä, mutta eivät nykyään leimaa paikkaa. Toimintaa löytyy, aktiivinen Soukka-seura, taidekoulu, kirjasto, Soukan venekerho, pari kivaa ravintolaa jne.

Ja Meri, isolla kirjaimella! Löytyy kaksi uimarantaa, saaristoveneellä pääsee saariin, jos omaa venettä ei ole. Suvisaaristoon pääsee bussilla muutamassa minuutissa, kävellen tai juosten 6km suuntaansa eli bussin 145 päättärille on hyvä matka liikkua.

Hanikassa voi myös ulkoilla ja lenkkeillä, on pururataa, sienimetsää ja luontoa. Yhteydet ovat hyvät, stadiin pääsee nyt myös tiettyihin aikoihin uudelleen bussilla, joka on paljon nopeampi kuin metro. Asuntojen hintataso on kohtuullinen.

Suosittelen päiväretkeä :)

Vierailija
99/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuninkainen on ihana, pieni asuinalue Karakallion kupeessa. En asu siellä, mutta käyn aina välillä ihailemassa :)

Vierailija
100/106 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks Kauklahti on saanut alapeukun? Mitä vikaa on Kauklahdessa? Entä mitä hyvää?

Kauklahti on nimensä mukainen eli kaukana.

Iso alue ja levällään. Asuntomessualue outo ja ahdas ja ma_muja on paljon. . Kansalaistorilla ei ikinä näy ketään.  

Plussaa hyvästä kalakaupasta, leipomosta ja Brunsdalin kahvilasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän