Millaista on asua Espoossa? Pitäis muuttaa sinne mutta ahdistaa.
Oon aina asunut Helsingissä ja nyt sit pitäis muuttaa Espooseen yhteen miehen kanssa. Ahdistaa kun oon yrittänyt katsoa alueita netistä ja tiedän joitain alueita Espoosta muuten ennestään, mutta kaikissa on joku vika tai huono tunnelma.
Äiti muutti eläkepäiviä viettämään Espanjaan joten ei oo enää lapsen mummilan takia syytä asua Helsingissä. Mulla on yksi lapsi ( 5v ) edellisestä suhteesta ( lapsen isää ei kiinnosta minne muutetaan ) ja ajattelin että nyt kun ollaan uuden miehen kanssa oltu kolme vuotta yhdessä niin olis aika muuttaa yhteen.
Lapsikin pääsee sitten aloittamaan koulun Espoossa. Meillä suunnitelmissa kesähäät vuonna 20 ja yhteinen lapsi. Miehen vanhemmat asuu Espoossa alueella joka on meille liian kallis. Meillä ei ole tällä hetkellä varaa vielä ostaa asuntoa, vaan ois tarkoitus vuokrata kolme huonetta ja keittiö. Miehellä on vakituinen työ josta saa noin 2500e palkkaa lisineen ja mä opiskelen alaa josta tulen tienaamaan noin 1500-2000e palkkaa jos saan töitä. Keikkaa olen tehnyt kaupan myyjänä opintojen ohella.
Voisitteko kuvailla Espoon eri alueita? Hyviä ja huonoja puolia. Niittykumpua oon harkinnut ehkä eniten, mutta se tuntuu jotenkin epämääräisen hajanaiselta paikalta.
Kiitos.
Kommentit (106)
Iivisniemi, Hyljelahti, Soukka, Kauklahti, Olari, Niittykumpu ja Järvenperä tällä hetkellä tarkastuslistalla. Vaikka kuulostaa kyllä että mun ennakkoluulot ovat oikeita.
Jos opiskelet ammattiin, jossa on pääasiassa vuorotyö, suosittelen miettimään asuinaluetta myös sen mukaan, miten sieltä pääset töihin ja töistä kotiin erityisesti iltaisin/viikonloppuisin vai pitääkö teillä olla taloudessa kaksi autoa. 4000-4500€ nettokuukausituloilla pystyy hyvin maksamaan vuokran monissa paikoissa Espoossa, mutta jos tarkoitus on tehdä vielä toinenkin lapsi, kuinka tiukille vetää, jos pitää olla kaksi autoa.
Me asuimme pitkään Laurinlahdessa. Ihana alue, mutta en usko, että sieltä löytyisi vuokra-asuntoa, kun kerrostaloja on vähän. Sen sijaan Kivenlahdesta ja Soukasta varmaan löytyy. Mukavia merenranta-alueita nekin.
Tykkään myös Kauklahdessa, joka oikeasti on kyläläinen. Kaikki kokoontuvat Halmeen leipomoon turisemaan.
1100e-1500e kolmion vuokra Haukilahdessa. Matinkylässä 1100-1300e. Kumpi nyt olikaan se slummi?
Vierailija kirjoitti:
Me asuimme pitkään Laurinlahdessa. Ihana alue, mutta en usko, että sieltä löytyisi vuokra-asuntoa, kun kerrostaloja on vähän. Sen sijaan Kivenlahdesta ja Soukasta varmaan löytyy. Mukavia merenranta-alueita nekin.
Tykkään myös Kauklahdessa, joka oikeasti on kyläläinen. Kaikki kokoontuvat Halmeen leipomoon turisemaan.
Kivenlahti on kuulemma ollut 5-10 vuotta kiva.
Ei ole enää. Liikaa tukiasumista.
Rikollisuutta (lue paikallisuutisia), mumuja, kaljabaareja.
Huono julkinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa on niin erilaisia paikkoja, että eihän tuohon mitään voi vastata.
Luksusta Westendissä, Haukilahdessa ja Tapiolassa. Slummia Espoon keskuksessa ja Suvelassa esim.
Mikä on vuokran budjetti ja neliötoiveet, niin uskon voivani valottaa asiaa. Juuri nyt olen helsinkiläinen, mutta Espoossa paljon asunut ja liikkunut. Tuttavia on täällä paljon ja kokemuksia sitä myöten.
No ihan Espoon keskuksen läheltä taas löytyy esim. Kaupunginkallio, Tuomarila, semi lähellä myös Muurala ja Mikkelä ja nämä taas ei ole todellakaan mitään slummeja.
Muuta Helsingin Tapanilaan. Siellä on kylämäinen yhteishenki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivenlahti on kuulemma ollut 5-10 vuotta kiva.
Ei ole enää. Liikaa tukiasumista.
Rikollisuutta (lue paikallisuutisia), mumuja, kaljabaareja.
Huono julkinen liikenne.
Kivenlahti on tosi mukava paikka asua. Saulikin asui Kivenlahdessa ennen kuin muutti Laaksolahteen. Tuossa rannassa asuu myös Anne Berner.
Vierailija kirjoitti:
Muuta Helsingin Tapanilaan. Siellä on kylämäinen yhteishenki.
Tosin vuokrakämppää et sieltä kyllä helpolla saa.
Espoon niittykummusta on todella hyvät liikenneyhteydet.
Helpompi on kun pysyt vaan Helsingissä. Mä en ainakaan jaksanu sellaista suhdetta, missä toiselle Helsinki on ainoa oikea elämäntapa. Ja identiteetti.
Onhan noita alueita.. työpaikaltasi/sopivasta solmukohdasta ota busseja eri puolelle Espoota ja käy katselemassa.
Mistä lähtien Helsingin Tapanila on ollut Espoossa?
Vierailija kirjoitti:
Helpompi on kun pysyt vaan Helsingissä. Mä en ainakaan jaksanu sellaista suhdetta, missä toiselle Helsinki on ainoa oikea elämäntapa. Ja identiteetti.
Kyllä mä olen avoin uudelle kaupungille. Mutta haluan ensin vähän ihastua johonkin kaupunginosaan ja ottaa asiasta selvää ennen kuin teen päätöksiä. Jos miehen työ ei sitoisi meitä pääkaupunkiseudulle, voisin muuttaa vaikka kauemmaksikin. Jotenkin Espoo vielä tuntuu epäkutsuvalta. Yhtä lailla espoolaisuus tuntuu olevan miehelleni tärkeää, mikset sitä hauku? Lisäksi, täällä on kerrottu ettei espoolaisuutta ole vaan suurin osa on muualta muuttaneita. Jopa kauempaakin kuin Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen avoin uudelle kaupungille. Mutta haluan ensin vähän ihastua johonkin kaupunginosaan ja ottaa asiasta selvää ennen kuin teen päätöksiä. Jos miehen työ ei sitoisi meitä pääkaupunkiseudulle, voisin muuttaa vaikka kauemmaksikin. Jotenkin Espoo vielä tuntuu epäkutsuvalta. Yhtä lailla espoolaisuus tuntuu olevan miehelleni tärkeää, mikset sitä hauku? Lisäksi, täällä on kerrottu ettei espoolaisuutta ole vaan suurin osa on muualta muuttaneita. Jopa kauempaakin kuin Helsingistä.
Ja eikö muka Helsingissä ole samalla tavalla muualta muuttaneita suurin osa? Et tainnut edes olla tosissasi kysymyksesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "espoolaisuutta", sori vaan. Tämän kaupungin ominaispiirre on se, että kaikki ovat muuttaneet muualta, koska ennen 60-lukua ja isojen lähiöiden rakentamista Espoo oli ihan pelkkää maaseutua. Olen asunut Espoossa vuodesta 85 ja ihan yhtä juuretonta täällä on aina. Sanoisin että vanhoilla pientaloalueilla voi vähän olla jotain yhteishenkeä, kyläyhdistyksiä tms, mutta pääsääntöisesti yhteisö pitää etsiä jotenkin muuten kuin naapuruston kautta (harrastuksista, perhekerhoista jne).
Viittasin tähän kommenttiin. Olen ihan tosissani kysymykseni kanssa. Toki olen tietoinen, että Helsingissä on paljon muualta muuttaneita. Etsin silti Espoosta paikkaa, jossa on vanhaa asujakuntaa eikä liian isoa vaihtuvuutta. Kuulostaa siltä, ettei sellaista juuri lähiöistä löydy.
Helsinkiläinen91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "espoolaisuutta", sori vaan. Tämän kaupungin ominaispiirre on se, että kaikki ovat muuttaneet muualta, koska ennen 60-lukua ja isojen lähiöiden rakentamista Espoo oli ihan pelkkää maaseutua. Olen asunut Espoossa vuodesta 85 ja ihan yhtä juuretonta täällä on aina. Sanoisin että vanhoilla pientaloalueilla voi vähän olla jotain yhteishenkeä, kyläyhdistyksiä tms, mutta pääsääntöisesti yhteisö pitää etsiä jotenkin muuten kuin naapuruston kautta (harrastuksista, perhekerhoista jne).
Viittasin tähän kommenttiin. Olen ihan tosissani kysymykseni kanssa. Toki olen tietoinen, että Helsingissä on paljon muualta muuttaneita. Etsin silti Espoosta paikkaa, jossa on vanhaa asujakuntaa eikä liian isoa vaihtuvuutta. Kuulostaa siltä, ettei sellaista juuri lähiöistä löydy.
En ole edellinen kommentoija, mutta vanhoja omakotitaloalueita lukuunottamatta ei taida olla pääkaupunkiseudulla muuallakaan pahemmin alueita, joissa ihmiset asuisivat koko elämänsä. Olen asunut samassa asunnossa jo 26 vuotta ja kyllä tästä "alkuasukkaista" suurin osa on muuttanut pienempään asuntoon sen jälkeen, kun heidän lapsensa ovat aikuistuneet ja muuttaneet omilleen. Myydystä asunnosta on saatu hyvä hinta, pienempi maksanut vähemmän ja erotus käytetään matkusteluun, kesämökin remontteihin jne.
Kannattaa katsoa myös Karakallio. Karakallio on Leppävaaran ja Viherlaakson välissä oleva alue, mutta rakennettu löyhästi eli taloyhtiöillä isot pihat, löytyy Kotaa ja nuotiopaikkaa useammasta yhtiöstä ym, metsää ja hyvät lenkkipolut. Karakalliossa on poikkeuksillisen aktiivinen Karakallio-seura ja järjestää usein tapahtumia, myyjäisiä ym ja alueen asioista jutellaan aktiivisesti yhteisessä Facebook ryhmässä. Viime viikonloppuna oli valotapahtuma, jossa paljon osallistujia, oli tosi kiva!
Liikenneyhteydet tosi hyvät, useampi bussi kulkee Karakallion läpi junalle usein, paljon paremmin kuin esim Laaksolahdesta. Myös suorat bussilinjat ainakin toistaiseksi HKI keskustaan, helppo ja turvallinen tulla yölläkin tarvittaessa kotiin. Parkkitilaa yllinkyllin useammallekin omalle autolle, ilmaisia parkkialueita ja tienvarsiin mahtuu hyvin jos ei omasta paikasta halua maksaa. Leppävaaran urheilupuisto, uimahalli, ladut ym ihan kävelymatkan päässä. Joskus Kartsin maine on ollut huonompi, mutta nyt monen vuoden kokemuksella tosi rauhallista ja pääosin vanhuksia ja lapsiperheitä, ainakin täällä Lidlin päässä Karakalliota. Vuokrataso Leppävaaraan nähden maltillisempi. Eli suosittelen erittäin lämpimästi Karakalliota, vielä tarkemmin ostarista Leppävaaran suuntaan olevaa aluetta, toiseen suuntaan enemmän Espoon vuokra-asuntoa ym.
Ei ole päätöstä. Suunnitelma vuosille 2020-2022