Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua Espoossa? Pitäis muuttaa sinne mutta ahdistaa.

Helsinkiläinen91
19.11.2018 |

Oon aina asunut Helsingissä ja nyt sit pitäis muuttaa Espooseen yhteen miehen kanssa. Ahdistaa kun oon yrittänyt katsoa alueita netistä ja tiedän joitain alueita Espoosta muuten ennestään, mutta kaikissa on joku vika tai huono tunnelma.

Äiti muutti eläkepäiviä viettämään Espanjaan joten ei oo enää lapsen mummilan takia syytä asua Helsingissä. Mulla on yksi lapsi ( 5v ) edellisestä suhteesta ( lapsen isää ei kiinnosta minne muutetaan ) ja ajattelin että nyt kun ollaan uuden miehen kanssa oltu kolme vuotta yhdessä niin olis aika muuttaa yhteen.

Lapsikin pääsee sitten aloittamaan koulun Espoossa. Meillä suunnitelmissa kesähäät vuonna 20 ja yhteinen lapsi. Miehen vanhemmat asuu Espoossa alueella joka on meille liian kallis. Meillä ei ole tällä hetkellä varaa vielä ostaa asuntoa, vaan ois tarkoitus vuokrata kolme huonetta ja keittiö. Miehellä on vakituinen työ josta saa noin 2500e palkkaa lisineen ja mä opiskelen alaa josta tulen tienaamaan noin 1500-2000e palkkaa jos saan töitä. Keikkaa olen tehnyt kaupan myyjänä opintojen ohella.

Voisitteko kuvailla Espoon eri alueita? Hyviä ja huonoja puolia. Niittykumpua oon harkinnut ehkä eniten, mutta se tuntuu jotenkin epämääräisen hajanaiselta paikalta.
Kiitos.

Millaista on asua Espoossa? Pitäis muuttaa sinne mutta ahdistaa.

Vaihtoehdot

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leppävaara kiva, suht rauhallinen mutta halpa. Sello on kiva tossa ja junalla pääsee nopeasti. Paljon lapsiperheitä.

Leppävaara ei suinkaan enää ole mikään halpa :) Tuttavaperhe osti sieltä vanhahkon, remppakuntoisen 4h + k jne. rivarin, maksoi 890 000 euroa.

Kolmioiden vuokrat ovat 1200 euron luokkaa, toinen tuttu asuu vuokralla Sellon lähellä.

Remppakuntoinen 4h+k rivari 890 000 Leppävaarassa?

En kyllä ihan heti usko tuota.

Ei kyllä tosiaan oikein natsaa omaankaan käsitykseen alueen hintatasosta ja me ollaan sentään katseltu tuoltakin suunnalta asuntoja viimeiset puolisentoista vuotta.

Vierailija
22/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööööö.... Siis Espoohan on koko pk-seudun parhain alue ylivoimaisesti. Itse asun nykyään Helsingissä, mutta olen asunut Espoossa 23 vuotta ja suunnitelmissa kyllä hommata omistusasunto sieltä mikäli nyt edes Suomeen jään. Jos jään, niin Espoosta ehdottomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olarilla ainakin on sellainen henki ja historia. Sehän on tiiviisti asuttua, kaupunkimaista, mutta kuitenkin omistusasuntoja paljon, eli ei mitään slummia. Olarilla on historia ja olarilaiset tuntuvat olevan siitä ylpeitä.

Sitten suosittelen vilkaisemaan Kauklahtea. Siellä on aivan ihana kylämäinen henki ja yhteenkuuluvuus. Talot on uudehkoja ja myös vähän semmoisia keski-eurooppalaisia.

Vierailija
24/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, onpas nihkeetä. Ap kyselee Espoosta niin käsketään googlettamaan. Tästä kaupungista ei taida Kalevauva.fi koskaan tehdä biisiä? Espoolaisilla ei ole mitään sanottavaa kaupungistaan. Ja Vantaa on muka kaupunki ilman identiteettiä. Höpö höpö.

Vierailija
25/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia vaan on se ettei noilla tuloilla kummoiseem paikkaan pääse, sori vaan!!

Vierailija
26/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä niittykumpu on vähän kuin tapiolaa, niin lähellä se on. Helposti ja nopsasti sieltä vaikka kävelee Ainoaan. Tällä hetkellä siellä on aika ankeaa, kun rakennetaan paljon, mutta tulevaisuudessa voi olla ihan viihtyisä.

Pohjois-tapiola on kiva myös, ja vähän halvempi. Lähellä Tapiolan keskustaa sekin.

27/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kymmeniä vuosia Helsingin Merikadulla. Nyt olen ollut 20 vuotta Järvenperässä Espoossa, enkä ikinä muuttaisi stadiin takaisin. Se olisi nyt mahdollista ja vieläpä lapsuudenkotiini, mutta ei enää huvita.

Järvenperää sulle suosittelen. Lapsilla on turvalliset tarha-ja koulumatkat. Täällä ei ole maa-han-muuttajia eikä narkkareita.

Hyvät liikenneyhteydet, mutta oma autohan on aina kiva, jos käy vain kerran viikossa marketeissa.

Vuokrat ivat halpoja. Itse vuokraan neljää huonetta, isoa keityiötä, saunaa ja upeaa parveketta 800 €/kk.

Puistomainen kartanoympäristö. Aurora Karamzinin kartanon vanhasta meijeristä on tehty lasten taidekeskus Pikku Aurora.

Tervetuloa muutkin Järvenperään. Googlettakaa, kuinka paljon puhtaita uimarantoja ym.

Vierailija
28/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen91 kirjoitti:

En koe elämääni Helsingin lähiössä tällä hetkellä kolkoksi. On vain yhteenmuuton aika, ja harkitsen Espoota. Voi kyllä olla, etten suostu muuttamaan. Ei kuulosta siltä, että espoolaisilla tai Espoon lähiöläisillä ois mitään yhteishenkeä tai kotiseuturakkautta.

En haihattele mitään, haluan vain löytää paikan joka voi olla nukkavieru mutta jonka asukkaat rakastavat paikkaa. Lähes pelkkiä haukkuja tullut.

Eikös sun kannata kysyä itseltäsi ja mieheltäsi missä viihdytte?

Mitä ihmeen väliä sillä on mitä muut asukkaat on mieltä?

Joka kulmakunnalla on eläkeläisiä, jotka muistelee 70- lukua ja markka-aikaa, eivätkä hievahda asuinsijoiltaan vaikka mikä olisi.

Totuus on että Espoosta on tullut samanlainen persoonaton ankeala kuin Helsingistä. Ei täällä ole sen kummempaa kuin muuallakaan. Samat prismat ja abc.t kaikkialla.

Vierailija
29/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks Kauklahti on saanut alapeukun? Mitä vikaa on Kauklahdessa? Entä mitä hyvää?

Vierailija
30/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa "espoolaisuutta", sori vaan. Tämän kaupungin ominaispiirre on se, että kaikki ovat muuttaneet muualta, koska ennen 60-lukua ja isojen lähiöiden rakentamista Espoo oli ihan pelkkää maaseutua. Olen asunut Espoossa vuodesta 85 ja ihan yhtä juuretonta täällä on aina. Sanoisin että vanhoilla pientaloalueilla voi vähän olla jotain yhteishenkeä, kyläyhdistyksiä tms, mutta pääsääntöisesti yhteisö pitää etsiä jotenkin muuten kuin naapuruston kautta (harrastuksista, perhekerhoista jne).

Teillä ei ole varaa Haukilahden, Westendiin, Tapiolaan jotka ovat varakkaiden asuinalueita. Matinkylän ja Espoonlahden ranta-alueet, Tontunmäki ja Niittykumpukin ovat enemmän keskiluokan kuin pienituloisten alueita.

Tiistilä, Suvela ja Espoon keskus ovat slummeja, välttäkää. Matinkylässä ja Leppävaarassa on uudempia taloja, ovat parempia jos ei aivan kaupungin vuokratalojen viereen änkeä, mutta paljon maa.muu.jaa. ja sosiaalitapauksia niissäkin.

Olari, Soukka ja Kivenlahti suht rauhallisia ihan yksittäisiä kaupungin vuokrataloja lukuunottamatta, samoin Kauklahti, lähtisin itse etsimään ehkä näiltä alueilta. Pohjois-Espoota (Laaksolahti, Järvenperä, Viherlaakso) en tunne niin hyvin, aiemmin sieltä oli aivan paskat julkiset yhteydet mutta rauhallista.

Vierailija
31/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Asuin kymmeniä vuosia Helsingin Merikadulla. Nyt olen ollut 20 vuotta Järvenperässä Espoossa, enkä ikinä muuttaisi stadiin takaisin. Se olisi nyt mahdollista ja vieläpä lapsuudenkotiini, mutta ei enää huvita.

Järvenperää sulle suosittelen. Lapsilla on turvalliset tarha-ja koulumatkat. Täällä ei ole maa-han-muuttajia eikä narkkareita.

Hyvät liikenneyhteydet, mutta oma autohan on aina kiva, jos käy vain kerran viikossa marketeissa.

Vuokrat ivat halpoja. Itse vuokraan neljää huonetta, isoa keityiötä, saunaa ja upeaa parveketta 800 €/kk.

Puistomainen kartanoympäristö. Aurora Karamzinin kartanon vanhasta meijeristä on tehty lasten taidekeskus Pikku Aurora.

Tervetuloa muutkin Järvenperään. Googlettakaa, kuinka paljon puhtaita uimarantoja ym.

Olisin muuttanut Järvenperään. Luonnonympäristö miellytti, mutta julkista liikennettä ei ole. Lähimmälle bussipysäkille voi olla matkaa 1,5 kilsaa. Hgin keskustaan kestää bussilla tunnin. Poikittaisliikenne on Espoossa ollut aina huonoa. Metron jälkeen se on vieläkin huonompaa.

Järvenperässä tarvitsee oman auton, jos aikoo yhtään liikkua. Siellä on asunnot halpoja, koska palveluita ei ole.

Vierailija
32/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrttäkää nyt tajuta,että suomessa ei ole slummeja. Kyllä oletette täysin aivokuollutta porukkaa

Vierailija
33/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oon toki kysynyt mieheltäni joka mainitsi muutamia vaihtoehtoja joista pitää. Yritän muodostaa mielipidettäni vielä itse. Järvenperä kiinnostaa nyt, kun tuli kotiseuturakkautta henkivä kommentti sieltä. Siitä on hyvä aloittaa ehdotettu googletus.

Ei musta tunnu että " pitää " muuttaa yhteen, vaan että jos " pitää " muuttaa Espooseen, se ahdistaa koska en tunne paikkaa. Mies taas ei osaa kuvitella itseään helsinkiläisenä. Vastahakoisuus tulee siitä, että olen kiintynyt omaan lähiööni josta tuntuu vielä vaikealta muuttaa vaikka tiedän, että samalla tekis hyvää.

Uskon, että voin murtaa omat ennakkoluuloni jos jotain paikkoja kehutaan kovasti. Espoo on iso paikka, jotain suuntaa on hyvä saada muiden mielipiteistä ja kertomuksista. Jos en millään ihastu mihinkään meille mahdolliseen alueeseen, täytyy miehen olla se joka yrittää ihastua Helsinkiin.

Mitään Westend-asumista en osaisi edes haluta. Ei kaikki tunne oloaan kotoisaksi rikkaassa ja tunne " mukavaksi alueeksi " jotain hienostomestaa.

Vierailija
34/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä niittykumpu on vähän kuin tapiolaa, niin lähellä se on. Helposti ja nopsasti sieltä vaikka kävelee Ainoaan. Tällä hetkellä siellä on aika ankeaa, kun rakennetaan paljon, mutta tulevaisuudessa voi olla ihan viihtyisä.

Pohjois-tapiola on kiva myös, ja vähän halvempi. Lähellä Tapiolan keskustaa sekin.

Mä muutin Helsingistä Pohjois-Tapiolaan, enkä ole katunut! Vähän sivummassa, mutta Tapiolan keskusta kuitenkin vieressä. Kesällä täällä on ihanan vihreää. Ainoa huono juttu täällä on koulujen tilanne. Viimeisin suunnitelma on, että ala- ja yläkoulu puretaan ja tilalle uusi kokonaisuus. En tiedä, meneekö läpi. Kaksi koulua lähiseudulla on jo tyhjänä, oppilaat kai sopeutuneet väistötiloihin ihan ok.

35/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lisään vielä Järvenperäylistyseeni, että parin minuutin bussimatkan päässä on Kauniaisten ostoskeskus ja kaikki sen ihanuudet.

Täällä on kotiseutuhenkeä ja vireä asukasyhdistys. Tänne vaan lapsi-ja koiraperheet 😻

Vierailija
36/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jupperi, Laaksolahti, Veini.

Sinne itse hakeutuisin, jos Espooseen takaisin muutettaisiin. Rauhallista, ihan ok kulkuyhteydet julkisilla.

Mankkaalla asuin 20- vuotta, muuttui niiden vuosien aikana niin paljon että ei kiitos enää. Samoin Tapiola. Espoon keskus/ Suvela/ Saarniraivio - ei ikinä.

Pohjois-Espoo (Lahnus, Röylä) mukavaa seutua, mutta okt-alueita.

Vierailija
37/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kauklahti!!!<3

Kävin monta vuotta ratsastamassa Espoon talleilla. Ajoin la ja su puolen päivän kieppeillä Helsingistä Kauklahteen. Bussissa haisi aina kalja ja siellä oli ikävän näköistä örisijää liikkeellä. Ajattelin aina että Kauklahteen en ikinä muuttaisi.

Yksi tuttu asui siellä. Sanoi ettei viihdy ja muutti pois heti kun oli varaa.

Kauklahdessa on ollut asuntomessut. Niiden jäljiltä siellä on omituisia taloja, jotka eivät mene kaupaksi.

Ainoan kerran kun olen kokenut uhkaa tulla hakatuksi, oli Kauklahden asemalla. Joku narkkiporukka tuli haastamaan riitaa, keskellä päivää. Lähellä oli ihmisiä, kaikki esittivät sujuvasti kuurosokeaa. Olin silloin 25 (ja nainen), juoksin pakoon.

Vierailija
38/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa asuminen on kuin asuisi maailman suurimmassa koirapuistossa.

Suosittelen.

Vierailija
39/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on jo sanottu, Espoon keskus ja Suvela kannattaa kiertää kaukaa, jos ei halua asua juoppojen, pikkurikollisten, narkkareiden ja ma.mujen keskellä. Näiden kahden muodostama alue on yksi pääkaupunkiseudun epäviihtyisimmistä asuinalueista.

Vierailija
40/106 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jupperi, Laaksolahti, Veini.

Sinne itse hakeutuisin, jos Espooseen takaisin muutettaisiin. Rauhallista, ihan ok kulkuyhteydet julkisilla.

Mankkaalla asuin 20- vuotta, muuttui niiden vuosien aikana niin paljon että ei kiitos enää. Samoin Tapiola. Espoon keskus/ Suvela/ Saarniraivio - ei ikinä.

Pohjois-Espoo (Lahnus, Röylä) mukavaa seutua, mutta okt-alueita.

Lahnus ja Röylä on kyllä landea eikä mitään okt-alueita. Siellä käydään sienessä ja marjassa. Jokunen hassu talo siellä täällä, muuten pelkkää peltoa ja metsää.

Varmaan tosi kivaa syyspimeällä. Missähän lienee lähin ruokakauppa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän