Millaista on asua Espoossa? Pitäis muuttaa sinne mutta ahdistaa.
Oon aina asunut Helsingissä ja nyt sit pitäis muuttaa Espooseen yhteen miehen kanssa. Ahdistaa kun oon yrittänyt katsoa alueita netistä ja tiedän joitain alueita Espoosta muuten ennestään, mutta kaikissa on joku vika tai huono tunnelma.
Äiti muutti eläkepäiviä viettämään Espanjaan joten ei oo enää lapsen mummilan takia syytä asua Helsingissä. Mulla on yksi lapsi ( 5v ) edellisestä suhteesta ( lapsen isää ei kiinnosta minne muutetaan ) ja ajattelin että nyt kun ollaan uuden miehen kanssa oltu kolme vuotta yhdessä niin olis aika muuttaa yhteen.
Lapsikin pääsee sitten aloittamaan koulun Espoossa. Meillä suunnitelmissa kesähäät vuonna 20 ja yhteinen lapsi. Miehen vanhemmat asuu Espoossa alueella joka on meille liian kallis. Meillä ei ole tällä hetkellä varaa vielä ostaa asuntoa, vaan ois tarkoitus vuokrata kolme huonetta ja keittiö. Miehellä on vakituinen työ josta saa noin 2500e palkkaa lisineen ja mä opiskelen alaa josta tulen tienaamaan noin 1500-2000e palkkaa jos saan töitä. Keikkaa olen tehnyt kaupan myyjänä opintojen ohella.
Voisitteko kuvailla Espoon eri alueita? Hyviä ja huonoja puolia. Niittykumpua oon harkinnut ehkä eniten, mutta se tuntuu jotenkin epämääräisen hajanaiselta paikalta.
Kiitos.
Kommentit (106)
Järvenperä on aivan landea. Kesällä varmaan ok. Kannattaa katsoa yhteydet ja palvelut. Meillä on kesämökki högnesissä joka on siinä ihan vieressä. Kauniaisissa käydään kaupassa.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Niin lisään vielä Järvenperäylistyseeni, että parin minuutin bussimatkan päässä on Kauniaisten ostoskeskus ja kaikki sen ihanuudet.
Täällä on kotiseutuhenkeä ja vireä asukasyhdistys. Tänne vaan lapsi-ja koiraperheet 😻
Mitä kummaa valehtelet? Järvenperästä on linnuntietäkin Kauniaisiin 5 km. Bussi kiemurtelee ja pysähtyy joka pysäkillä. Ei taatusti mene parissa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "espoolaisuutta", sori vaan. Tämän kaupungin ominaispiirre on se, että kaikki ovat muuttaneet muualta, koska ennen 60-lukua ja isojen lähiöiden rakentamista Espoo oli ihan pelkkää maaseutua. Olen asunut Espoossa vuodesta 85 ja ihan yhtä juuretonta täällä on aina. Sanoisin että vanhoilla pientaloalueilla voi vähän olla jotain yhteishenkeä, kyläyhdistyksiä tms, mutta pääsääntöisesti yhteisö pitää etsiä jotenkin muuten kuin naapuruston kautta (harrastuksista, perhekerhoista jne).
Kyllä muuten on olemassa espoolaisuutta, ainakin omassa 70-luvulla syntyneessä ikäluokassa. En tiedä miten se nyt oleellisesti eroaa mistään muusta kotiseutumeiningistä, lähinnä kai se muodostuu ihmisten henkilökohtaisista kokemuksista siitä alueesta, jolta ovat kotoisin/asuneet pitkään. Kaveripiiri on pysynyt joiltain osin kasassa, osa tietysti asuu mm. Helsingin puolella. Omasta elämästä vajaa 40 vuotta on mennyt Espoossa, vähän on asuttu muualla Suomessa ja ulkomailla tietysti työn perässä. Tällä hetkellä olen päässyt lapsuudenkodista alla 5 km päähän asumaan, enkä ole lähiaikoina muuttamassa.
Hyvä paikka Espoo on asua, taloudellisesti ja muutenkin, edistyksellisemmästä päästä myös tuo meidän hallintopuoli.
Asuin aikanaan Lähderannassa ja tykkäsin kovasti. Talot ei ole hirveän nättejä, mutta hyvät palvelut ja kulkuyhteydet. Uimarantakin vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä niittykumpu on vähän kuin tapiolaa, niin lähellä se on. Helposti ja nopsasti sieltä vaikka kävelee Ainoaan. Tällä hetkellä siellä on aika ankeaa, kun rakennetaan paljon, mutta tulevaisuudessa voi olla ihan viihtyisä.
Pohjois-tapiola on kiva myös, ja vähän halvempi. Lähellä Tapiolan keskustaa sekin.Mä muutin Helsingistä Pohjois-Tapiolaan, enkä ole katunut! Vähän sivummassa, mutta Tapiolan keskusta kuitenkin vieressä. Kesällä täällä on ihanan vihreää. Ainoa huono juttu täällä on koulujen tilanne. Viimeisin suunnitelma on, että ala- ja yläkoulu puretaan ja tilalle uusi kokonaisuus. En tiedä, meneekö läpi. Kaksi koulua lähiseudulla on jo tyhjänä, oppilaat kai sopeutuneet väistötiloihin ihan ok.
Ai Pohjois-Tapiolan koulut puretaan, yläaste ja lukio vai?
- sieltä kotoisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leppävaara kiva, suht rauhallinen mutta halpa. Sello on kiva tossa ja junalla pääsee nopeasti. Paljon lapsiperheitä.
Leppävaara ei suinkaan enää ole mikään halpa :) Tuttavaperhe osti sieltä vanhahkon, remppakuntoisen 4h + k jne. rivarin, maksoi 890 000 euroa.
Kolmioiden vuokrat ovat 1200 euron luokkaa, toinen tuttu asuu vuokralla Sellon lähellä.
Remppakuntoinen 4h+k rivari 890 000 Leppävaarassa?
En kyllä ihan heti usko tuota.
Tai sitten joku osaa myydä kämppiä ennenkuulumattomin hinnoin. Taidan yhtyä kantaasi ja väitän kaupunkitarinaksi kunnes toisin todistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "espoolaisuutta", sori vaan. Tämän kaupungin ominaispiirre on se, että kaikki ovat muuttaneet muualta, koska ennen 60-lukua ja isojen lähiöiden rakentamista Espoo oli ihan pelkkää maaseutua. Olen asunut Espoossa vuodesta 85 ja ihan yhtä juuretonta täällä on aina. Sanoisin että vanhoilla pientaloalueilla voi vähän olla jotain yhteishenkeä, kyläyhdistyksiä tms, mutta pääsääntöisesti yhteisö pitää etsiä jotenkin muuten kuin naapuruston kautta (harrastuksista, perhekerhoista jne).
Teillä ei ole varaa Haukilahden, Westendiin, Tapiolaan jotka ovat varakkaiden asuinalueita. Matinkylän ja Espoonlahden ranta-alueet, Tontunmäki ja Niittykumpukin ovat enemmän keskiluokan kuin pienituloisten alueita.
Tiistilä, Suvela ja Espoon keskus ovat slummeja, välttäkää. Matinkylässä ja Leppävaarassa on uudempia taloja, ovat parempia jos ei aivan kaupungin vuokratalojen viereen änkeä, mutta paljon maa.muu.jaa. ja sosiaalitapauksia niissäkin.
Olari, Soukka ja Kivenlahti suht rauhallisia ihan yksittäisiä kaupungin vuokrataloja lukuunottamatta, samoin Kauklahti, lähtisin itse etsimään ehkä näiltä alueilta. Pohjois-Espoota (Laaksolahti, Järvenperä, Viherlaakso) en tunne niin hyvin, aiemmin sieltä oli aivan paskat julkiset yhteydet mutta rauhallista.
Vanhat espoolaiset asuvat lähmpänä kehäkolmosta ja rataa (lähde Länsiväylä noin kuukausi sitten). Uudemmat espoolaiset etelä-Espoossa. Noin kolmasosa on alkuperäisiä espoolaisia.
Oma ystäväpiirini on ehkä vääristynyt, koska olen asunut täällä koko ikäni (47 vuotta) ja vanhempani myös ja isovanhempani valtaosan elämästään ja toisen puolen isovanhempien vanhemmat. Näin myös koko suku asui Espoossa ja lapsuuskaverini vanhempineen asuvat täällä myös.
Koska olen nähnyt espoota monenlaisena, en henkilökohtaisesti viehäty tästä metron ympärille rakennettavasta tyylistä. Minusta se rauhallinen lähiöelämä 80-luvulla oli huippua, kun Hkiin pääsi nopeasti halutessaan. Ja silloinhan sinne halusi usein, koska kaikki vaateostokset, leffat jne oli siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä niittykumpu on vähän kuin tapiolaa, niin lähellä se on. Helposti ja nopsasti sieltä vaikka kävelee Ainoaan. Tällä hetkellä siellä on aika ankeaa, kun rakennetaan paljon, mutta tulevaisuudessa voi olla ihan viihtyisä.
Pohjois-tapiola on kiva myös, ja vähän halvempi. Lähellä Tapiolan keskustaa sekin.Mä muutin Helsingistä Pohjois-Tapiolaan, enkä ole katunut! Vähän sivummassa, mutta Tapiolan keskusta kuitenkin vieressä. Kesällä täällä on ihanan vihreää. Ainoa huono juttu täällä on koulujen tilanne. Viimeisin suunnitelma on, että ala- ja yläkoulu puretaan ja tilalle uusi kokonaisuus. En tiedä, meneekö läpi. Kaksi koulua lähiseudulla on jo tyhjänä, oppilaat kai sopeutuneet väistötiloihin ihan ok.
Ai Pohjois-Tapiolan koulut puretaan, yläaste ja lukio vai?
- sieltä kotoisin
Lukio on jo muuttanut Otaniemeen. Sepon koulu ja yläkoulu purettaisiin ja rakennettaisiin yksi kokonaisuus tilalle. Tää on vasta suunnitelma! Käsitellään muistaakseni joulukuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leppävaara kiva, suht rauhallinen mutta halpa. Sello on kiva tossa ja junalla pääsee nopeasti. Paljon lapsiperheitä.
Leppävaara ei suinkaan enää ole mikään halpa :) Tuttavaperhe osti sieltä vanhahkon, remppakuntoisen 4h + k jne. rivarin, maksoi 890 000 euroa.
Kolmioiden vuokrat ovat 1200 euron luokkaa, toinen tuttu asuu vuokralla Sellon lähellä.
Tai sitten joku osaa myydä kämppiä ennenkuulumattomin hinnoin. Taidan yhtyä kantaasi ja väitän kaupunkitarinaksi kunnes toisin todistetaan.
Ihan legendaa! Tuollainen asunto maksaa Leppävaarassa alle 400.000 euroa. Itse asiassa missään pääkaupunkiseudulla ei remppakuntoinen rivaripätkä maksa n.900.000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leppävaara ei myöskään ole rauhallinen. Espoon Asuntojen kämppiä siinä ihan keskustassa Sellon vieressä... Kerran soitin poliisit, kun huumehörhöt tappeli verissä päin pihalla. Onneksi ei asuta enää siellä.
Suosittelen Hyljelahtea, eikä Iivisniemikään vieressä ole huono vaihtoehto, varsinkin jos ei asu ihan siinä ostarin vieressä. Täällä on rauhallista. Hyljelahdessa luonto, meri ja uimaranta lähellä. Kivat kävelyreitit meren lähellä ja ihana Villa Rulludin kallio kiivetä katselemaan maisemia vähän ylempää. Kesällä satamassa kahvila. Lähikauppa Iivisniemessä, koulut ja päiväkodit lähellä, sekä leikkipuisto. Bussilla pääsee Isoon Omenaan arkisin vartin välein. Täällä on myös vuokra-asuntoja jonkun verran, Hyljelahdessa lähinnä rivareita/luhtitaloja. Iivisniemessä myös kerrostaloja. Koirapuistokin löytyy. Itse asun omistusasunnossa ja pois en täältä lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että Sepon koulukin puretaan. Sen sijaan Aarnivalkean ja Jousenkaaren purusta tiesinkin jo. Jos Sepon koulu menee pois käytöstä, ei Tapiolan alueelle jää yhtään auki olevaa suomenkielistä ala-astetta (ennen kuin koulut on saatu rakennettua uudelleen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen neliöhinta Leppävaarassa on n.3500€/m2. Isommissa vanhoissa asunnoissa tuota alhaisempi.
Me asutaan Mankkaalla ja tää on todella mukava paikka asua. Olen asunut lapsuuteni Tontunmäessä Niittykummun kupeessa ja sieltä hyviä lapsuusmuistoja, tosin Niittarin alue kovasti muuttunut niistä ajoista. Hyvät liikenneyhteydethän siitä on ja urheilu-ja liikuntamahdollisuudet lähellä. Ison Omenan palvelut lähellä, Tapiolan palvelut lähellä. Varmasti hyvä paikka siis noilta osin. Kävin lapsena Niittykummun koulua, eikä siitä valittamista.
Espoo oli viihtyisä 60-80- luvuilla. Kukaan paljasjalkainen espoolainen ei sano olevansa Espoosta, vaan sen tietystä osasta.
Espoon henkinen keskusta on Tapiola.
Espoon keskus oli vitsi. Se rakennettiin muka hallinnolliseksi keskustaksi. Espoolaiset ovat pilkanneet sitä aina. Sinne ei kukaan muuta muun kuin köyhyyden takia.
Espoo on vähin erin pilattu massiivisilla tiehankkeilla. Kun koko alue oli tikattu täyteen teitä, eikä melutonta aluetta ollut kuin Luukissa ym. neropatit päättivät, että autoilu on syntiä. Nyt meillä on Euroopan ainoa landelle rakennettu metro. Kiitos!
Olen itse asunut Espoonlahdessa, Kivenlahdessa sekä Soukassa ja käynyt koulua Kaitaalla. Kaikkia alueita voisin suositella, ehkä eniten tykkäsin Soukasta, merellinen ja luonnonläheinen alue ja rauhallista varsinkin kun asuimme kauempana ostarista.
Kauklahdessa ja Suurpellossa en ole itse asunut mutta kaverit asuvat ja viihtyvät hyvin, myös Latokaski on viihtyisää aluetta. Espoon keskukseen en haluaisi muuttaa, meinasimme muuttaa sen rajalle Tuomarilaan, mutta oli jotenkin tosi ankean näköistä seutua ja leikkipuistossa näkyi vain burkhaan pukeutuneita naisia.
Vierailija kirjoitti:
Asuin aikanaan Lähderannassa ja tykkäsin kovasti. Talot ei ole hirveän nättejä, mutta hyvät palvelut ja kulkuyhteydet. Uimarantakin vieressä.
Ja siinä rannassa joka juhannus poltetaan myös juhannuskokko. Ei tarvitse lähteä lasten kanssa sen kauemmas, jos viettää juhannusta kaupungissa.
Muutettiin Kiloon Leppävaaran kupeeseen. Esim lähijunapysäkin ympäristössä on mukavaa pientalo- ja omakotialuetta vaikka myös kerrostaloja. Vihreää on ja rauhallista (asemalla muutamia pulsuja kuten asemilla yleensäkin), lähikaupat vieressä ja Sellon palvelut parin minuutin junamatkan päässä. Helsinkiin 15min junalla. Lenkkimaastoja löytyy metsäreitteineen, leppävaaran urheilumahdollisuudet lähellä (uusi maauimala, hyvä pururata jne), koirapuistoja on useampia. Väestö ei ole vain kantasuomalaista ja opiskelijoita löytyy myös, mutta toisaalta alueella on arvo-omakotitaloja reilusti. Mitä ollaan nyt alueeseen itse tykästytty, niin hintataso on kuitenkin kohtuullinen :) meidän taloyhtiössä on ainakin yhteisöllistä ja taitaa kiloseurakin löytyä, johon ei olla itse vielä ehditty tutustua. Alueella on kilon kartano ja huviloita joten luonnetta ja historiaa löytyy. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leppävaara ei myöskään ole rauhallinen. Espoon Asuntojen kämppiä siinä ihan keskustassa Sellon vieressä... Kerran soitin poliisit, kun huumehörhöt tappeli verissä päin pihalla. Onneksi ei asuta enää siellä.
Joo, Leppävaara muuttui Sellon rakentamisen myötä ihan kauheaksi. Eihän se ole enää muuta kuin liikenteen solmukohta ja ostoshe!vettejä. Vanha ostari on rapistunut. Lepuskia ei enää ole. Siellä hallitsee mumujen, n@rkkien ja dokujen kolmikanta.
Asuin 2 vuotta Tapiolassa. En viihtynyt. Niittarista en nykyisellään osaa sanoa. Silloin siellä ei ollut oikein mitään. Nythän on metro jolla pääsee paremmin liikkumaan muualle. Olin aiemmin asunut aina Helsingissä ja muutinkin sitten Tapiolasta Lauttasaareen, jossa viihdyin oikein hyvin. Tällä hetkellä asun muualla Helsingissä pientaloalueella. Ihan ok, mutta kaupunkimaisesta asuinympäristöstä pitäisin enempi.