Rasittavimmat kielioppivirheet
En tiedä mitään rasittavampaa, kuin välilyönti ennen pistettä/pilkkua. Esimerkiksi tämä ” olin ulkona Maijan kanssa , ja näimme vanhaa ystäväämme kansa koulusta . Juttelimme hetken ja vanha ystävämme kertoi saaneensa kolmannen lapsen lapsen .) mikä p**kele siinä on ettei ihmiset osaa oikeinkirjoitusta?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Joku viisaampi voi kertoa onko oikein sanoa “omassa kotona”.
Minun korvaani tuo kuulostaa kamalalta mutta sitä kuulee tosi usein. Mielestäni olisi oikein sanoa joko omassa kodissa tai kotonaan.
Ei todellakaan ole oikein. Hiukan tuohon liittyen, kuulostaa myös kauhealta, kun joku esim. syö "omatekemiä" sämpylöitä. En edes tajua millä logiikalla tuollainen väännös on tehty!
Pilkun käyttö väärissä paikoissa ja liiallinen puolipisteen käyttö. Esim. "Viettäessäni aikaa mökillämme, nautin kesästä." Tällainen ottaa niin helkkaristi pattiin! Pilkkuhan sinne tulisi, jos käyttäisi kun-sanaa mukana (Kun vietin aikaa mökillämme, nautin kesästä) tai kun kirjoittaisi englanniksi (As I spent time in our cottage, I enjoyed the summer). Puolipisteen suhteen meitä on koulussa aina infottu, ettei sitä pahemmin suomen kielessä käytetä, mutta sitä näkee nettilehdissä ja blogeissa usein, esim. "Häät oli mahtavasti järjestetty tapahtuma; paikalla oli paljon väkeä." Argh!
Englannista suomennettu koska-lause.
Tänään kylmä koska talvi.
Kohdillaan. Se on oikeasti kohdallaan.
Sitten tää on niin tätä.
Ei-sanan jättäminen pois.
"Minulla ollut rahaa eikä ruokaa."
Vierailija kirjoitti:
"Viisi julkkista kilpailevat voitosta", "kymmenen kotikokkia osallistuvat jännittävään testiin". Tuota kuulee nykyään koko ajan, ja se saa mut raivon valtaan.
Täytyy sanoa, että en ymmärrä tämän kielioppivirhettä?
Vierailija kirjoitti:
Minun korvaani tuo kuulostaa kamalalta mutta sitä kuulee tosi usein. Mielestäni olisi oikein sanoa joko omassa kodissa tai kotonaan.
Minua ärsyttää "mennä kotia", kun tarkoitetaan "mennä kotiin".
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään rasittavampaa, kuin välilyönti ennen pistettä/pilkkua. Esimerkiksi tämä ” olin ulkona Maijan kanssa , ja näimme vanhaa ystäväämme kansa koulusta . Juttelimme hetken ja vanha ystävämme kertoi saaneensa kolmannen lapsen lapsen .) mikä p**kele siinä on ettei ihmiset osaa oikeinkirjoitusta?
Mua ahdistaa suunnattomasti, jos joku käyttää pilkkua väärin. Esimerkiksi "En tiedä mitään rasittavampaa, kuin välilyönti ennen pistettä/pilkkua."
Sä-passiivin käyttö
Minun auto, minun autoni
Vierailija kirjoitti:
"Viisi julkkista kilpailevat voitosta", "kymmenen kotikokkia osallistuvat jännittävään testiin". Tuota kuulee nykyään koko ajan, ja se saa mut raivon valtaan.
Toki kai tiedät, että tuo voi olla myös tismalleen oikein, jos julkkiksia ei kaikkiaan ole kuin viisi ja kotikokkeja kymmenen.
vrt. http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/313
Kun tekijää tms. tarkoittavan subjektin osana on lukusana (esim. kolme hiihtäjää), on verbi tavallisesti yksikössä, mutta kun tarkoitetaan tyhjentävästi tiettyä joukkoa, verbi on monikossa:
Kolme Suomen hiihtäjää pääsi maaliin. (’joukkueessa oli muitakin hiihtäjiä’)
Suomen kolme hiihtäjää pääsivät maaliin. (’kaikki joukkueen hiihtäjät’)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija tarkoittaa, että verbien pitäisi olla muodossa "kilpailee" ja "osallistuu" eikä "kilpailevat" ja "osallistuvat", mutta tietenkään sama kaava ei päde aina. Asian hahmottamiseen voi ottaa avuksi englannin kielen:
Five girls walked on the beach. = Viisi tyttöä käveli rannalla. (Halutaan kertoa, että rannalla käveli viisi tyttöä, ja kuulija ei tiedä ennestään, että puhutaan kyseisistä viidestä tytöstä.)
The five girls walked on the beach = Viisi tyttöä kävelivät rannalla. (Tietyt viisi tyttöä, joista kuulija jo tietää puhuttavan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verbi yksikköön.
Monikko käy tietyissä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun korvaani tuo kuulostaa kamalalta mutta sitä kuulee tosi usein. Mielestäni olisi oikein sanoa joko omassa kodissa tai kotonaan.Minua ärsyttää "mennä kotia", kun tarkoitetaan "mennä kotiin".
Vielä ärsyttävämpi on mennä kotio.
Ärsyttää myös raakasti =D
"Kunto nollassa ja melki painotkin"
Lähde tosin wt-blogi/insta... Mutta melki? Vastaavaa näkee muutenkin.
Teranssi, jumalauta se on terassi! Älkääkä tulko sanomaan, että "me täälä Oulusa sanotaan teranssi kun me puhutaan muutenki niin ärsyttävästi".
Kaveri kerran sanoi ettei "jaksa puhua siintä".
Särähti pahasti, miksi ei voi sanoa "siitä"?
Jossain päin Suomea käytetään sanaa "entä" kun pitäisi sanoa "kuin".
"Olen vahvempi kuin sinä" -> "Olen vahvempi entä sinä".
Ei ei ei ei ei eiiiiii.
Käydä vaakalla. Ja huomata että on lihonnut.