Rasittavimmat kielioppivirheet
En tiedä mitään rasittavampaa, kuin välilyönti ennen pistettä/pilkkua. Esimerkiksi tämä ” olin ulkona Maijan kanssa , ja näimme vanhaa ystäväämme kansa koulusta . Juttelimme hetken ja vanha ystävämme kertoi saaneensa kolmannen lapsen lapsen .) mikä p**kele siinä on ettei ihmiset osaa oikeinkirjoitusta?
Kommentit (189)
Toinen ärsyttävä kielioppivirhe on se, että kirjoitetaan kaikki lauseet putkeen. Esimerkiksi tämä, ” hyvää yötä (henkilön nimi) nuku hyvin.että jaksat nousta huomenna kouluun.muista huomenna se,että XX tulee kylään.hae kaupasta jotain kahvi leipää.kiitos,.
Ei osata taivuttaa adverbejä persoonissa: mielellään, innoissaan, peloissaan jne.
Tulen mielellään, olimme innoissaan - argh!
No nuo sinunkin yhdyssanavirheesi. Eniten kuitenkin ärsyttää " hänen auto ei kiihdy tarpeeksi", " hänen vauhti ei riitä", " hän kertoi istuneen jo pitkään" tai " laukut ovat pakattu", " sanat ovat sanottu"...
Vierailija kirjoitti:
"Viisi julkkista kilpailevat voitosta", "kymmenen kotikokkia osallistuvat jännittävään testiin". Tuota kuulee nykyään koko ajan, ja se saa mut raivon valtaan.
Tämä on tosiaan yleistynyt tosi paljon!
Yleistynyt on myös 5-vuotta, lehdissäkin tätä näkee melkein joka päivä.
Onnea Maijalle 50-vuotta!
Ei nyt ihan kielioppivirhe, mutta kun kirjoitetaan sanat päin honkia, usein toki vierasperäisiä ja tuotenimiä, mutta silti: gallub, dublot, bebanthen, profiber (oikein: pofiber), mutta myös enään, niimpä, kumpa, ompelia...
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan kielioppivirhe, mutta kun kirjoitetaan sanat päin honkia, usein toki vierasperäisiä ja tuotenimiä, mutta silti: gallub, dublot, bebanthen, profiber (oikein: pofiber), mutta myös enään, niimpä, kumpa, ompelia...
diaknoosi ja tapletti
Kielitoimiston esimerkki:
Kolme Suomen hiihtäjää pääsi maaliin. (’joukkueessa oli muitakin hiihtäjiä’)
Suomen kolme hiihtäjää pääsivät maaliin. (’kaikki joukkueen hiihtäjät’)
Itse lasken myös sanojen lyhentämisen kieliopilliseksi piittaamattomuudeksi. Tätä onneksi näkee vain keskenkasvuisten kakaroiden joukossa. Ns. teinix-kieli taas on pahimmasta päästä, kuten "Mennääx pelaan?" tai "Tuux mihi aikaa kotii?". Sekä yleisesti kaikki murresanat. Murresanat eivät kuulu kirjakieleen.
Oppikaa kirjoitti:
Kielitoimiston esimerkki:
Kolme Suomen hiihtäjää pääsi maaliin. (’joukkueessa oli muitakin hiihtäjiä’)
Suomen kolme hiihtäjää pääsivät maaliin. (’kaikki joukkueen hiihtäjät’)
Juuri näin.
Viisi julkkista osallistuu kisaan. Nämä viisi julkkista kilpailevat voitosta.
Repikääpä tästä, tietäjät.
Aika paljon on lukihäiriöstä kärsiviä ihmisiä ja syyllistytte helposti kiusaamaan heitä.
Nuoret "pelaa tietsikkaa".... Ei siis "pelata tietsikalla" tai pelata peliä.
Slangi ei haittaa, käytän sitä itsekin mielelläni, mutta se tietsikan pelaaminen..... ai että särähtää korvaan!
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on lukihäiriöstä kärsiviä ihmisiä ja syyllistytte helposti kiusaamaan heitä.
En usko, että toimittajat ja mainosten laatijat on lukihäiriöisiä.
Itseäni raivostuttaa nämä "niimpä", "empä", "ompas", "menempä" tyyliset virheet jostain syystä niin paljon :D
Minkäs kosmetiikkafirman tv-mainoksessa puhuttiinkaan "tummista silmänaluksista"? Ja sitten se Schollin pohjallismainos: "Jalkani särkevät."
Vierailija kirjoitti:
Kuten kaikki ip-lehtien nuoret "toimittelijat"?
Kielioppivirheistä nimenomaan relaatiivipronominin käyttö virheellisesti.
"Kaunis nykyaikainen huvila maaseudulla, jossa on uima-allas."
Särähtää aina korvaan kun sanotaan/kirjoitetaan vaikka "minun auto" eikä "minun autoni" (mutta se vielä menee että sanoo puhekielisesti "mun auto")...
"Viisi julkkista kilpailevat voitosta", "kymmenen kotikokkia osallistuvat jännittävään testiin". Tuota kuulee nykyään koko ajan, ja se saa mut raivon valtaan.