Miksi joku laittaa vanhemman lapsensa päiväkotiin jos on itse kotona nuoremman kanssa
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo sosiaalinen 4-v jaksa eskariin asti kökkiä kotona äidin ja pikkusiskon kanssa, josta ei ole mitään seuraa ainakaan pariin vuoteen.
Ja äidistä on liian rankkaa käydä kerhoissa? Minulla nelivuotias viihtyi hyvin vauvan kanssa kotona, mutta toisaalta me vauvan nukkuessa joko luettiin kirjoja, askarreltiin, pelattiin pelejä tai leikittiin. Ja vauvan ollessa hereillä mentiin puistoon. Vauva oli kantoliinassa ensin, sit rintarepussa. Sit rattaissa. Käytiin kirjastot, museot jne.
Nelivuotiaalle löytyi myös leikkiseuraa, kun rohkeasti pyysin kavereita yhdessä alueen fb ryhmässä.Et vain viitsinyt nähdä vaivaa. Ajattelit, et yhteiskunta hoitaa.
Mulla on kolme lasta, joten olen koettanut eri järjestelyjä. Ihan pieniä en ole hoitoon vienyt, mutta 3-4-vuotiaasta alkaen olen kokeillut eri kerhoja, harrastuksia, kahviloita ja nyt kuopusta hoitaessani myös päiväkotia. Ja täytyy sanoa, että päiväkodista mulla on paljon parempia kokemuksia kuin kerhosta. Laadukkaampaa toimintaa, ammattitaitoisempia aikuisia, rauhallisempi ja pienempi ryhmä.
Tuntimäärähän voi olla ihan sama kerhossa ja päiväkodissa.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Ah, nauru piristi...
Meidän lapsi käy kerhossa kaksi kertaa viikossa 3 tuntia. Lapsia on 8 ja aikuisia kaksi. Toinen on koulutukseltaan lastenhoitaja+kerho-ohjaaja ja toinen on lastentarhanopettaja. En usko, että päiväkodeissa olisi parempi tilanne ammattitaidon ja ryhmäkoon suhteen.
dkdnnf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dkkdndnndg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan kolmevuotiaan hoitoon 3 päivänä viikossa kun vauva syntyy, tai jatkaa siis siellä. Ihan vaan siksi että saan joskus nukkua ja olla rauhassa vauvan kanssa ilman että koko ajan pitää keksiä tekemistä taaperon kanssa. Ei minulla riittäisi edes mielikuvitus järjestää jotain leikki ja laulu sekä monipuolisia askartelutuokioita, saati että lähdettäisiin joka päivä moneksi tunniksi puistoon. Perussairauden takia joudun myös ravaamaan sairaalassa viikoittain, vauva nukkuu kantokopassa mukana mutta kolmevuotias.. blaah.
Kolmevuotias ei tarvitse monen tunnin puistosessiota. Piirtäminenkin on niin yksinkertaista, että annat paperia ja kynät. Annat muovailuvahat pöytään, ja kutsut joskus vieraita ja käytte puistossa. Tai sitten viestisi oli sarkasmia, niin uskomattomalta se kuulosti. Miksi tehdä lisää lapsia, jos voimat loppuu ihan tavalliseen arkeen?
Sinulla ei taida olla kolmevuotiasta? :,D joo.. ei se riitä että laittaa kynät pöytään ja antaa lapsen rauhassa piirtää samalla kun itse tekee jotain muuta. Ja kyllä, se tarvitsee monen tunnin ulkoilut ettei hypi seinille ja riehu sisällä. Ei voimat lopukkaan, kun saan levätä välillä kun se esikoinen on päiväkodissa :)
Minulla on 3-vuotias (pian 4) ja 5-vuotias. Olen lisäksi päiväkodissa töissä yli 3-vuotiaiden ryhmässä. Sanoinko jossain kohtaa, että jätän lapsen siihen tarvikkeineen? Vauva voi istua sylissä mukana, sitterissä vieressä jne, kun istut pöydässä isomman lapsen kanssa. Olin omieni kanssa kotona 3 ja 4 vuotiaaksi, ja ei kyllä koskaan ollu lapsilla tekemisen puutetta. Ovat monessa asiassa ikätasoaan edellä, koska panostin heihin... eikä se panostus ole mitään tähtitiedettä.
Onko se ikätasoa edellä oleminen jotenkin tavoiteltavaa ja aina panostuskysymys?
Vierailija kirjoitti:
dkdnnf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dkkdndnndg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan kolmevuotiaan hoitoon 3 päivänä viikossa kun vauva syntyy, tai jatkaa siis siellä. Ihan vaan siksi että saan joskus nukkua ja olla rauhassa vauvan kanssa ilman että koko ajan pitää keksiä tekemistä taaperon kanssa. Ei minulla riittäisi edes mielikuvitus järjestää jotain leikki ja laulu sekä monipuolisia askartelutuokioita, saati että lähdettäisiin joka päivä moneksi tunniksi puistoon. Perussairauden takia joudun myös ravaamaan sairaalassa viikoittain, vauva nukkuu kantokopassa mukana mutta kolmevuotias.. blaah.
Kolmevuotias ei tarvitse monen tunnin puistosessiota. Piirtäminenkin on niin yksinkertaista, että annat paperia ja kynät. Annat muovailuvahat pöytään, ja kutsut joskus vieraita ja käytte puistossa. Tai sitten viestisi oli sarkasmia, niin uskomattomalta se kuulosti. Miksi tehdä lisää lapsia, jos voimat loppuu ihan tavalliseen arkeen?
Sinulla ei taida olla kolmevuotiasta? :,D joo.. ei se riitä että laittaa kynät pöytään ja antaa lapsen rauhassa piirtää samalla kun itse tekee jotain muuta. Ja kyllä, se tarvitsee monen tunnin ulkoilut ettei hypi seinille ja riehu sisällä. Ei voimat lopukkaan, kun saan levätä välillä kun se esikoinen on päiväkodissa :)
Minulla on 3-vuotias (pian 4) ja 5-vuotias. Olen lisäksi päiväkodissa töissä yli 3-vuotiaiden ryhmässä. Sanoinko jossain kohtaa, että jätän lapsen siihen tarvikkeineen? Vauva voi istua sylissä mukana, sitterissä vieressä jne, kun istut pöydässä isomman lapsen kanssa. Olin omieni kanssa kotona 3 ja 4 vuotiaaksi, ja ei kyllä koskaan ollu lapsilla tekemisen puutetta. Ovat monessa asiassa ikätasoaan edellä, koska panostin heihin... eikä se panostus ole mitään tähtitiedettä.
Onko se ikätasoa edellä oleminen jotenkin tavoiteltavaa ja aina panostuskysymys?
Huoh.... Käytäppäs vähän järkeäsi äläkä vedä omia johtopäätöksiä. Tarkoitin sitä, että kotona kasvanut lapsi voi omata ihan yhtä hyvät taidot kuin varhaiskasvatuksessa ollutkin.
Neuvolasta suositeltiin kokoaikaista päiväkotipaikkaa, jotta lapsi (5v.) oppii olemaan ryhmässä ja tekemään tehtäviä ennen eskariin menoa.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolasta suositeltiin kokoaikaista päiväkotipaikkaa, jotta lapsi (5v.) oppii olemaan ryhmässä ja tekemään tehtäviä ennen eskariin menoa.
Olette siis lastensuojeluperhe?
Meillä on 5 vee, joka käy nykyään päikyssä pari päivää viikossa, töiden mukaan. Olen itse päiväkodissa töissä, mutta isä vuorotöissä. Ollaan tehty kotona eskarikirjoja, lapsi osaa kaikki kirjaimet, osaa laskemisen alkeet, omaa hyvät liikunnalliset taidot ja on erittäin sosiaalinen ja kiva kaveri ja paljon muuta. Oppi kaiken tämän kotivuosien aikana. Vanhempien omaa järkeä vähätellään aivan liikaa, ja suurinosa vanhemmista kyllä osais hoitaa näitä asioita kotonakin. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että ei saisi laittaa sitä 5 veetä opettelemaan niitä taitoja päikkyyn, vaan siitä, että on ihan okei tehdä se myös itse. Kumpikaan tapa ei ole sen ikäisen kohdalla väärä.
Lastentarhaope ja äiti
Ei vaan ihan tavallinen. Lapsi ei suostunut tekemään neuvolatehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette siis mokannut ja neuvola halusi teidät tarkkailuun.
Tähän kun moni laittanut, että laittakaa kerhoon! Mistä helvetistä mä sellaisen teen kun koko kylässä ei sellaista ole! Eli tässä kaupungissa on kunnan ratkaisu juurikin tuo päiväkoti! Ja maksan ihan täyden maksun, mutta tuntiveloitteisena meillä siitä lähtee se 50 prosenttia pois. Puistoissa ei näy muita lapsia kuin aamulla 9:30-10:15 pph:n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo sosiaalinen 4-v jaksa eskariin asti kökkiä kotona äidin ja pikkusiskon kanssa, josta ei ole mitään seuraa ainakaan pariin vuoteen.
Ja äidistä on liian rankkaa käydä kerhoissa? Minulla nelivuotias viihtyi hyvin vauvan kanssa kotona, mutta toisaalta me vauvan nukkuessa joko luettiin kirjoja, askarreltiin, pelattiin pelejä tai leikittiin. Ja vauvan ollessa hereillä mentiin puistoon. Vauva oli kantoliinassa ensin, sit rintarepussa. Sit rattaissa. Käytiin kirjastot, museot jne.
Nelivuotiaalle löytyi myös leikkiseuraa, kun rohkeasti pyysin kavereita yhdessä alueen fb ryhmässä.Et vain viitsinyt nähdä vaivaa. Ajattelit, et yhteiskunta hoitaa.
Mulla on kolme lasta, joten olen koettanut eri järjestelyjä. Ihan pieniä en ole hoitoon vienyt, mutta 3-4-vuotiaasta alkaen olen kokeillut eri kerhoja, harrastuksia, kahviloita ja nyt kuopusta hoitaessani myös päiväkotia. Ja täytyy sanoa, että päiväkodista mulla on paljon parempia kokemuksia kuin kerhosta. Laadukkaampaa toimintaa, ammattitaitoisempia aikuisia, rauhallisempi ja pienempi ryhmä.
Tuntimäärähän voi olla ihan sama kerhossa ja päiväkodissa.
No tämäpä. Huvittaa näissä keskusteluissa aina se, kun kerhossa 3x4h viikossa on täysin fine, eikä äiti ollenkaan silloin hoidata lapsiaan toisilla tai ole laiska. Mutta tuo 8-12h viikkotuntimäärä päiväkodissa onkin sitten paholaisesta seuraava juttu. Äiti vaan yrittää laiskana päästä helpolla eikä viitti itse edes lapsiaan hoitaa tai järkkää niille virikkeitä.
Joskus mietin et lukeeko ihmiset edes mitä ne itse suoltaa näppikseltään? Niin uskomatonta itsensä pussiin puhumista välillä :D
Porvoossako on 8-12 tunnin päivähoitovikkoja?
Uskomatonta, että joku vielä tänä päivänä kuvittelee, että päivähoitoon on PAKKO viedä lapsi vähintään 20h tai 40h viikossa. Voin kertoa salaisuuden: voit ihan itse määritellä sen tuntimäärän, päivähoito ei pakota siellä olemaan yhtään pidempään kuin vanhemmat päättävät.
Meillä vähän alle 3v (joka aloitti päivähoidon 1v8kk iässä mun mennessä töihin) oli ensin yli 4kk lomalla pikkusisaruksen synnyttyä ja sen jälkeen jatkoi päivähoidossa omassa tutussa ryhmässään kaksi päivää viikossa, noin 4,5-5h kerrallaan. Tekee muuten 9-10 viikkotuntia. Oltiin monta kuukautta vuodessa kokonaan "vapaallakin" päivähoidosta, tiesitkö, että sekin on mahdollista, eikä lasta tarvitse pakosta pitää 11kk vuodesta hoidossa 40-45h viikossa?
Kun nuorempikin oli 1v8kk, niin sain sen samaan ryhmään missä esikoinen oli jo valmiiksi. Tein vuorotöitä ja lapsilla oli 1-3 arkivapaata viikossa ja osa päivistä lyhyempiä. Tiesitkö, että sekin on täysin mahdollista, että viet ja tuot lapset hoitoon ihan sen tarpeen mukaan työssä ollessasi, eikä sinun tarvitse säilöä heitä siellä 40-45h viikossa silloinkin, kun sinulla on vapaapäiviä.
Olipa hyvä että tuli puheeksi tämä, jos et sitä tosiaan tiennyt :)
T. edellinen
Vierailija kirjoitti:
No voittehan tehdä vaikka ja mitä hauskaa yhdessä.
Täällä on kyllä aivan turhaa saada aikaiseksi järkevää keskustelua asiasta, ku suurinosa vanhemmista kokee niin kovaa syyllisyyttä omista hyväksikoetuista ratkaisuistaan, että järki katoaa sen sileän tien. :D Tää aihe on kyllä aina yhtä huvittava!
Jos sulla on syy johonkin oman elämäai ratkaisuun, niin eikö se silloin ole pätevä syy?
kyllä 3-vuotias ja siitä vanhempi tarttee jo kavereiden seuraa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ketään pelkästään neuvolan testien perusteella pakoteta kokopäivähoitoon.
Meillä nuorin juntturoi 5v neuvolassa ja kortissa lukee jotain että "tehtäviä tekee ikätyypillisesti valikoiden"
Ei tosissaan tullut ukaasia laittaa tarhaan..
solllö kirjoitti:
Meillä on 5 vee, joka käy nykyään päikyssä pari päivää viikossa, töiden mukaan. Olen itse päiväkodissa töissä, mutta isä vuorotöissä. Ollaan tehty kotona eskarikirjoja, lapsi osaa kaikki kirjaimet, osaa laskemisen alkeet, omaa hyvät liikunnalliset taidot ja on erittäin sosiaalinen ja kiva kaveri ja paljon muuta. Oppi kaiken tämän kotivuosien aikana. Vanhempien omaa järkeä vähätellään aivan liikaa, ja suurinosa vanhemmista kyllä osais hoitaa näitä asioita kotonakin. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että ei saisi laittaa sitä 5 veetä opettelemaan niitä taitoja päikkyyn, vaan siitä, että on ihan okei tehdä se myös itse. Kumpikaan tapa ei ole sen ikäisen kohdalla väärä.
Lastentarhaope ja äiti
Samoin meillä opeteltu. Vuoropäiväkodissa lapset ja siellä on tupannut hoidossa jäävän nuo harjoittelut, että teen kyseisen kotona. Joka päivä tulee n. 20 värityskuvaa kotia, jos riittää...
slldllf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dkdnnf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dkkdndnndg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä voit elää niin, minä toimin eritavalla niinkuin jo ensimmäisessä viestissäni selitin.
sehän tässä oli koko pointti! Jos luet minunkin ensimmäisen viestin ajatuksella. :) Jostain syystä tää keskustelu menee aina siihen, että päivähoitoon viejä syyllistyy asiasta niin, että hyökkää päälle lukematta tekstejä ollenkaan.. vaikka kyse oli siitä, että lapsi ei pakosti _tarvitse_ hoitoa, lapsi ei mene siitä pilalle, jos omaa jaksavat vanhemmat. Ei siitä, että lapsi menisi pilalle hoidosta... En ymmärrä miksi tämä menee aina tähän.
Mielestäni sinä hyökkäsit päälle kun aloit vähättelemään ja selittelemään, miksi voisin ihan hyvin pitää esikoisen kotona. Voisin tehdä paljonkin, mutta teenkin toisin koska olen katsonut parhaaksi tehdä toisin.
Lapsi nyt sattuu olemaan hieman vilkkaampi tapaus. Asia liittyy lapseen, ei perheeseen. Muut lapset ovat eskari-ikään mennessä käyneet vain kerhoissa ja kaikki on mennyt ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette siis mokannut ja neuvola halusi teidät tarkkailuun.
Vierailija kirjoitti:
No päiväkoti ei tod ole ainoa vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Ai, mä luulin, että kotihoito on vaan hoitomuoto.. ei vankila, jossa lapsi saa elää ylhäisessä yksinäisyydessään. :D
sehän tässä oli koko pointti! Jos luet minunkin ensimmäisen viestin ajatuksella. :) Jostain syystä tää keskustelu menee aina siihen, että päivähoitoon viejä syyllistyy asiasta niin, että hyökkää päälle lukematta tekstejä ollenkaan.. vaikka kyse oli siitä, että lapsi ei pakosti _tarvitse_ hoitoa, lapsi ei mene siitä pilalle, jos omaa jaksavat vanhemmat. Ei siitä, että lapsi menisi pilalle hoidosta... En ymmärrä miksi tämä menee aina tähän.