Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti, neiti, rouva - mikä on inhokkisi?

Vierailija
07.08.2018 |

Millä tavoin haluaisit itseäsi kutsuttavan, kun joku tuntematon puhuu sinusta jollekin seurassaan olevalle, esim. äiti lapselle: "Anna se lippu tuolle tädille."

Itse inhoan tuota täti-nimittelyä, mutta mitä tilalle? Itse tykkään ehkä eniten, että sanotaan tyttö, tai nainen. Rouva ja neiti ovat vanhanaikaisia, ja neitiä kai nykyään käytetään vain pikkutytöistä.

Mitkä nimitykset ovat sinun inhokkejasi?

Entä haluatko että sinua teititellään vai sinutellaan? Mikä on ikäsi?

Itse inhoan teitittelyä.

N47

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän pikkulapsi,2-3- vuotias, ymmärtää nuo ammattinimikkeet? Ympärillä on 10 henkilöä ja äiti sanoo "anna tuo paperi aulaemännälle, anna asiakaspalvelijan mennä ohitsesi, ojennatko sen analytiikkaasiantuntijalle, vie tuo sijoitusneuvojalle tai päästä rotaatiopainaja ohitsesi."

Siinähän se lapsi nimenomaan oppii. Sitä paitsi esimerkkitilantetta on hieman liioiteltu :D

Yleensä on vain yksi ihminen kyseessä, jota pitää nimitellä. Täti ei ole se paras vaihtoehto todellakaan. Eikä muuten setäkään.

Nimenomaan. Lapsille voi kertoa ammattinimikkeitä tai vaikkapa koirarotuja, suurinosa ymmärtää, ja kasvattaa näin tietojaan. Ei kaikkien koirien tarvitse olla vain hauvoja.  

"Ojennatko minulle Suomen Kuvalehden, älä pyyhi käsiäsi siihen Balmurin egyptinpuuvilla pyyhkeeseen, varo sitä irlannin vesispanielia, anna suuhygienistin katsoa suuhusi"

Vierailija
62/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon täti kun on kyse lapsista. Aikuisten puheessa nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva!!!! Täti on ok ja neiti jopa vähän imartelevaa, olen nelikymppinen. Mutta rouva... se saa tuntemaan itseni vanhaksi :( Samoin teitittely, nuoret pojat kai ajattelevat olevansa kohteliaita kun teitittelevät mutta se saa tuntemaan itsensä ikälopuksi.

Vierailija
64/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joita ei saa kutsua tädiksi: onko akka tai eukko sitten parempi?

Suomessakin virallisen protokollan mukaan kaikki yli 20-vuotiaat ovat rouvia siviilisäädystä riippumatta. 

Vierailija
65/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä teitittelyssä ärsyttää? Mielestäni hieno tapa jonka soisin yleistyvän.

Minä teitittelen huomaamattani kun oon töissä ja puhun asiakkaalle 😅 kerran yksi asiakas huomautti siitä että ei tarvii teititellä, ollaa kaikki samanarvosia

Vierailija
66/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän pikkulapsi,2-3- vuotias, ymmärtää nuo ammattinimikkeet? Ympärillä on 10 henkilöä ja äiti sanoo "anna tuo paperi aulaemännälle, anna asiakaspalvelijan mennä ohitsesi, ojennatko sen analytiikkaasiantuntijalle, vie tuo sijoitusneuvojalle tai päästä rotaatiopainaja ohitsesi."

Siinähän se lapsi nimenomaan oppii. Sitä paitsi esimerkkitilantetta on hieman liioiteltu :D

Yleensä on vain yksi ihminen kyseessä, jota pitää nimitellä. Täti ei ole se paras vaihtoehto todellakaan. Eikä muuten setäkään.

Nimenomaan. Lapsille voi kertoa ammattinimikkeitä tai vaikkapa koirarotuja, suurinosa ymmärtää, ja kasvattaa näin tietojaan. Ei kaikkien koirien tarvitse olla vain hauvoja.  

Eikä kaikkien autojen tarvi olla autoja. Ne on mersuja, bemareita, rättisitikoita ja kuplia jne. Siinäpähän oppii automerkitki samalla.

Esimerkillä tarkoitin, että ei lapsia tarvitse pitää niin yksinkertaisina, että kaikki ovat vaan vaikk autoja. Mutta kasvata toki niinkuin haluat. 

Vierailija
67/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ojennatko minulle Suomen Kuvalehden, älä pyyhi käsiäsi siihen Balmurin egyptinpuuvilla pyyhkeeseen, varo sitä irlannin vesispanielia, anna suuhygienistin katsoa suuhusi"

Mikä tässä on ongelmana? Sanavarasto karttuu jo pienestä pitäen, etkö puhuisi noin joka tapauksessa toiselle henkilölle?

Vierailija
68/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, pitäisikö mun loukkaantua enemmän "pojasta" vai "sedästä". Ilmenevät eri tilanteissa, mutta molemmat kalskahtavat korvaan samalla tavalla epämiellyttävästi.

Vierailija
69/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti tai tyttö olen tilanteesta riippuen ihan mielelläni, neitokainenkin käy, jos se sanotaan pilke silmässä, mutta emäntä en halua olla. Olin 10 vuotta maatalousyrittäjä, ja silloinkin näin punaista emäntä-nimikkeestä. Olinhan yhtä lailla viljelijä kuin miehenikin, enkä mikään siivellä elävä hienohelma.

Vierailija
70/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan mielelläni täti. Jos tädittely hermostuttaisi, saisi töissä koko ajan olla hermot kireällä, kun lapset kutsuvat kirjastotätiä.

Vierailija
71/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun lapselleni, että "anna lippu hänelle". Tai "tälle matkustajalle" tms. Jos on tiedossa nimi tai ammatti, jo ota tilanteessa sopii käyttää, niin silloin Tietysti käytetään sitä.

Kannattaa ottaa myös huomioon se, että nykyään monet haluavat määritellä sukupuolensa hieman eri tavalla, tai eivät ilmaise sitä perinteisellä tavalla. Siksikin täti tai edes nainen voi olla joissain tilanteissa suuhun sopimaton. Anna lippu tälle henkilölle/ihmiselle? Vähän kömpelöä ehkä aluksi, mutta kieli voi alkaa sopia suuhun, kun sitä aktiivisesti käyttää.

Vierailija
72/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

36v olen, eikä voisi vähempää kiinnostaa millä kukainenkin kutsuu :) Kunhan nyt ei ala huutelemaan mitään törkeyksiä :p

Vierailija
73/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neiti-sanaa olen aina inhonnut, lapsesta asti. Se määrittelee naisen sen mukaan, ettei tämä ole vielä naimisissa ja on pikkutytönkin kohdalla jotenkin alentava sävyltään. 1800-lukulaista!

N47

Olenkin ajatellut olenko ainoa jonka mielestä neiti on alentava jopa pikkutytöstä puhuttaessa. "Tuo meidän pikkuneiti" on minusta tosi alentavan kuuloinen, sellainen epäarvostava.

Vierailija
74/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun lapselleni, että "anna lippu hänelle". Tai "tälle matkustajalle" tms. Jos on tiedossa nimi tai ammatti, jo ota tilanteessa sopii käyttää, niin silloin Tietysti käytetään sitä.

Kannattaa ottaa myös huomioon se, että nykyään monet haluavat määritellä sukupuolensa hieman eri tavalla, tai eivät ilmaise sitä perinteisellä tavalla. Siksikin täti tai edes nainen voi olla joissain tilanteissa suuhun sopimaton. Anna lippu tälle henkilölle/ihmiselle? Vähän kömpelöä ehkä aluksi, mutta kieli voi alkaa sopia suuhun, kun sitä aktiivisesti käyttää.

Nimenomaan! Englannin kielessäkin osa porukasta on ottanut käyttöön ilmaisun they/them sanojen he/she ja him/her sijasta. Alussa tuntuu oudolta, mutta kun jatkuvasti käyttää, niin siitä tulee tapa, ja kohta entistä ei enää muistetakaan.

Vierailija
75/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä täti-sana selvästi jakaa mielipiteitä. --> Bonuskysymys:

Jos tiedät että noin puolet (tai ainakin osa) porukasta pitää täti-nimitystä hyvin vastenmielisenä, jatkatko sen käyttämistä silti, koska sinusta se on kiva nimitys?

Ap

Vierailija
76/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva-sanan kohteena oli ikävä olla sinkkuna.

Vierailija
77/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ihan sama, mutta muistuu mieleen ihan hauska tapaus kymmenen vuoden takaa : olin ruokakaupassa kärryineni ja mies siinä edessä sähläsi jotain pienen tyttärensä kanssa. Olivat mukavasti siinä just mun tukkeena. Mies sitten huomasi mut  ja sanoi tytölle, että " väistäppäs, päästetään toi täti ohi ".  Pieni tyttö katso isäänsä vähän hämillään, ja totesi, että eihän toi mikään täti ole. Tiedä sitten, luuliko puhuttavan hänen omasta tädistään, vai ymmärsikö tyttö oikeesti, etten ollut mikään täti-ikäinen, enkä edes tätimäinen :) Ikää tuolloin mulla oli jotain 22.

Mutta siis tänäpäivänä ihan sama, kunhan ei akaksi tai muijaksi sanota. Höh, tai eukko tai emäntä.

Vierailija
78/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti tai tyttö olen tilanteesta riippuen ihan mielelläni, neitokainenkin käy, jos se sanotaan pilke silmässä, mutta emäntä en halua olla. Olin 10 vuotta maatalousyrittäjä, ja silloinkin näin punaista emäntä-nimikkeestä. Olinhan yhtä lailla viljelijä kuin miehenikin, enkä mikään siivellä elävä hienohelma.

Minä olen tämän talon emäntä, joten sellaiseksi sopii kutsua kun se liittyy aiheeseen, esim. "onko emäntä kotona". Sen sijaan jossain kaupassa tavaran unohdettuani huikkaus "hei emäntä, sinulta jäi tämä!" on aika erikoisen kuuloista.

Vierailija
79/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua häiritse tädittely/tytöttely/rouvittelu or whatever. "Nimittely" kertoo enemmän nimittelijästä kuin minusta itsestäni! Miksi esim. neidittelystä edes pitäisi loukkaantua?

Vierailija
80/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti on inhokki. Itse en käytä sitä lainkaan puhuessani lapsieni kanssa. Ja tämä on ihan tietoista. Vihaan täti sanaa yli kaiken.

Käytän näitä korvaavia sanoja aina, en koskaan sano täti:

- nainen

- tyttö

- kassa

- myyjä

- asiakas

- kauppias

- apteekkari

- farmaseutti

- hammaslääkäri

- hammashoitaja

- suuhygienisti

- puheterapeutti

- puistotyöntekijä

- työntekijä

- duunari

- naapuri

- opettaja

- ohjaaja

Eli helpointa eri tilanteissa korvata "täti" ammattinimikkeillä. Jos ammattinimikettä ei tiedä tai sovi tilanteeseen, yksinkertaisinta on sanoa nainen, tyttö tai asiakas. Riippuen tilanteesta.

Ei minusta töissä kassaksi tai myyjäksi kutsuminen ole erityisen kohteliasta. Mutta mieluummin olen myyjä, jos pitää valita. "Heii myyyjäää"

Ihan mielenkiinnosta, miten sitten tykkäisit, että sinua asiakas kutsuisi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän