Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti, neiti, rouva - mikä on inhokkisi?

Vierailija
07.08.2018 |

Millä tavoin haluaisit itseäsi kutsuttavan, kun joku tuntematon puhuu sinusta jollekin seurassaan olevalle, esim. äiti lapselle: "Anna se lippu tuolle tädille."

Itse inhoan tuota täti-nimittelyä, mutta mitä tilalle? Itse tykkään ehkä eniten, että sanotaan tyttö, tai nainen. Rouva ja neiti ovat vanhanaikaisia, ja neitiä kai nykyään käytetään vain pikkutytöistä.

Mitkä nimitykset ovat sinun inhokkejasi?

Entä haluatko että sinua teititellään vai sinutellaan? Mikä on ikäsi?

Itse inhoan teitittelyä.

N47

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti on inhokki. Itse en käytä sitä lainkaan puhuessani lapsieni kanssa. Ja tämä on ihan tietoista. Vihaan täti sanaa yli kaiken.

Käytän näitä korvaavia sanoja aina, en koskaan sano täti:

- nainen

- tyttö

- kassa

- myyjä

- asiakas

- kauppias

- apteekkari

- farmaseutti

- hammaslääkäri

- hammashoitaja

- suuhygienisti

- puheterapeutti

- puistotyöntekijä

- työntekijä

- duunari

- naapuri

- opettaja

- ohjaaja

Eli helpointa eri tilanteissa korvata "täti" ammattinimikkeillä. Jos ammattinimikettä ei tiedä tai sovi tilanteeseen, yksinkertaisinta on sanoa nainen, tyttö tai asiakas. Riippuen tilanteesta.

Lisää ammattinimikkeitä, joihin lasten kanssa törmää:

- asiakaspalvelija

- lipunmyyjä

- vartija

- tarjoilija

- perhepäivähoitaja

- lastenhoitaja

- lastentarhanopettaja

- rehtori

- sijainen

- koulunkäyntiavustaja

- johtaja

Vierailija
22/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en niinkään loukkaannu näistä, mutta korviin noista kolmesta särähtää erityisesti "täti". Ja mieluiten sanottaisiin "anna se lippu tuolle naiselle". Olen töissä tehnyt hirveän työn siinä, ettei minua tytötellä.

T. Nainen 26v

Jos tytöttely ei kelpaa, niin kävisikö 'likka'. Tytöttely on muuten tuon ikäiselle, jo vanhanpiian veroa maksavalle, naiselle kohteliaisuus.

Ei käy. En myöskään ole vanhapiika, kiitos vain. Tytöttely/likattelu on minusta alentavaa, ja varsinkin kun "setämies" sen sanoo, ja vihjaa samalla ammattitaidottomuuteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni toinen kieli on englanti, joten pienenä hän kutsui vieraita naisia leideiksi. " Äiti, tuo leidi haluaa mennä ohi" " tuo leidi pudotti hanskansa ". Kukaan leidiesitä ei näyttänyt paheksuvan nimitystä:-)

Ihana! Leidi on jees!

Vierailija
24/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle täti kävisi ihan hyvin. Rouva taas olisi jotenkin jopa loukkaava, en ole koskaan ollut naimisissa eikä sitä tarvitsisi hieroa naamaan.

Vierailija
25/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni toinen kieli on englanti, joten pienenä hän kutsui vieraita naisia leideiksi. " Äiti, tuo leidi haluaa mennä ohi" " tuo leidi pudotti hanskansa ". Kukaan leidiesitä ei näyttänyt paheksuvan nimitystä:-)

Ihana! :)

Vierailija
26/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle täti kävisi ihan hyvin. Rouva taas olisi jotenkin jopa loukkaava, en ole koskaan ollut naimisissa eikä sitä tarvitsisi hieroa naamaan.

Joissain maissa, esim. Ranskassa, kutsutaan kaikkia yli 20-vuotiaita naisia madameiksi. Nykyään (Ranskassa siis) sillä ei enää viitata siihen, onko naimisissa vai ei. Luulen että Suomessakin osa ihmisistä käyttää rouvaa samalla tavalla, ihan yleisesti tarkoittamaan kaikkia naisia.

Vierailija
27/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään näistä ei ärsytä. Jos henkilö puhuu muuten ihan hyväntahtoisesti, ei mulla oo mitään tarvetta nähdä loukkauksia siellä, missä niitä ei ole. Toisaalta mikä vain näistä voidaan lausua tahallisen vittuillen, joskin se on äärimmäisen harvinaista.

Geez, kellekään voi enää mitään sanoa kun joku siitä hermostuu.

Vierailija
28/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on minusta ihan ok, vaikka olenkin ''vasta'' kolmikymppinen. Sen sijaan rouva saa näkemään punaista jostain syystä :D Ärsyttää myös kun lähikaupan viisikymppiset kassatädit teitittelevät.

Vierailija
29/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta täti on kyllä ylivoimaisesti kaikkein vastenmielisin. Siinä riisutaan naisesta pois kaikki naiseus, ikään kuin kastroidaan nainen joksikin "muumimammaksi".

Vierailija
30/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen viisikymppinen ja inhoan, jos jonkun kersan äiti sanoo, että päästetään täti ensin. Mä sanon aina, et mä en oo tietääkseni sun tätis. Lapsena opetettiin, että vanhempia ihmisiä teititellään ja niin mä teenkin, mutta itse en kyllä kestä teitittelyä.

Ihan käsittämättömän huonoa käytöstä ja vielä lapsen kuullen!

Miten selittää lapselle, että tuntematon nainen on epäkohtelias?

Vierailija
31/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti on inhokki. Itse en käytä sitä lainkaan puhuessani lapsieni kanssa. Ja tämä on ihan tietoista. Vihaan täti sanaa yli kaiken.

- nainen

- tyttö

- kassa

- myyjä

- asiakas

- kauppias

- apteekkari

- farmaseutti

- hammaslääkäri

- hammashoitaja

- suuhygienisti

- puheterapeutti

- puistotyöntekijä

- työntekijä

- duunari

- naapuri

- opettaja

- ohjaaja

Eli helpointa eri tilanteissa korvata "täti" ammattinimikkeillä. Jos ammattinimikettä ei tiedä tai sovi tilanteeseen, yksinkertaisinta on sanoa nainen, tyttö tai asiakas. Riippuen tilanteesta.

Anna se lippu tuolle työttömälle?

Vierailija
32/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna se lippu tuolle muunsukupuoliselle entiteetille,

Vierailija
33/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta täti on tosi jees lasten kanssa.

Mutta tykkäätkö myös siitä että sinua täditellään? Silloinkin kun olet ilman lapsia liikenteessä, vaikka jossain illanvietossa?

Ap

Siis minulla ei ole lapsia, tarkoitan tilanteita, joissa vanhemmat puhuvat lapsilleen minusta "tätinä". En ole koskaan törmännyt siihen, että aikuisten kesken pitäisi sanoa "täti". Toki voi, mutta se onkin sit hassuttelua:)

38v.

Vierailija
34/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sanon usein, että mä en oo mikään täti.

Vierailija
35/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- nainen

- tyttö

- kassa

- myyjä

- asiakas

- kauppias

- apteekkari

- farmaseutti

- hammaslääkäri

- hammashoitaja

- suuhygienisti

- puheterapeutti

- puistotyöntekijä

- työntekijä

- duunari

- naapuri

- opettaja

- ohjaaja

Ei minusta töissä kassaksi tai myyjäksi kutsuminen ole erityisen kohteliasta. Mutta mieluummin olen myyjä, jos pitää valita. "Heii myyyjäää"

Vierailija
36/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nainen

- tyttö

- kassa

- myyjä

- asiakas

- kauppias

- apteekkari

- farmaseutti

- hammaslääkäri

- hammashoitaja

- suuhygienisti

- puheterapeutti

- puistotyöntekijä

- työntekijä

- duunari

- naapuri

- opettaja

- ohjaaja

Anna se lippu tuolle työttömälle?

Joo, miksei, tai sitten kodittomalle, laitapuolenkulkijalle, puliakalle, narkkarille, humalaiselle.....

Vierailija
37/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- nainen

- tyttö

- kassa

- myyjä

- asiakas

- kauppias

- apteekkari

- farmaseutti

- hammaslääkäri

- hammashoitaja

- suuhygienisti

- puheterapeutti

- puistotyöntekijä

- työntekijä

- duunari

- naapuri

- opettaja

- ohjaaja

Ei minusta töissä kassaksi tai myyjäksi kutsuminen ole erityisen kohteliasta. Mutta mieluummin olen myyjä, jos pitää valita. "Heii myyyjäää"

Anteeksi, millä sanalla myyjää tai kassaa pitäisi sitten kutsua? Onko asiakaspalvelija se, miksi haluat sinua kutsuttavan vai? Vai pelkkä työntekijä? Vai täti :D

Vierailija
38/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi herra ohjeisti eilen oletettavasti lastenlastaan kassalla ja kutsui minua myyjättäreksi. Minun korvaani se kuulosti mukavalta ja arvokkaalta. Toki asiaan vaikutti sekin, että hän nimenomaan ohjeisti poikaa kohtelemaan minua kunnioittavasti ja muistamaan kiitoksen jne.

Vierailija
39/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen 27-vuotias. Tädittely särähtää minunkin korvaani.

- 39

Vierailija
40/105 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna se lippu tuolle muunsukupuoliselle entiteetille,

Anna se lippu tuolle rekkalesbolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi