Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti, neiti, rouva - mikä on inhokkisi?

Vierailija
07.08.2018 |

Millä tavoin haluaisit itseäsi kutsuttavan, kun joku tuntematon puhuu sinusta jollekin seurassaan olevalle, esim. äiti lapselle: "Anna se lippu tuolle tädille."

Itse inhoan tuota täti-nimittelyä, mutta mitä tilalle? Itse tykkään ehkä eniten, että sanotaan tyttö, tai nainen. Rouva ja neiti ovat vanhanaikaisia, ja neitiä kai nykyään käytetään vain pikkutytöistä.

Mitkä nimitykset ovat sinun inhokkejasi?

Entä haluatko että sinua teititellään vai sinutellaan? Mikä on ikäsi?

Itse inhoan teitittelyä.

N47

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on mielestäni yhtä ruma sana kuin tantta. Mieluiten kuulisin "anna lippu hänelle" tai rouvalle/neidille. Teitittely on naurettavaa, jos teitittelijä on minua vanhempi tai vain muutaman vuoden nuorempi. Lisäksi nykyään ei osata enää teititellä ja se se vasta kiusallista onkin. Sinuttelu on kuulunut suomalaiseen kulttuuriin kaikilla 30-luvun jälkeen syntyneillä sukupolvilla, joten se tuntuu muutenkin todella teennäiseltä.

Itse voisin mahdollisesti seditellä vanhaa, yli 70-vuotiasta miestä, mutta "tätiä" en osaisi käyttää kenestäkään. Vanha nainen olisi suussani "rouva". Ehkä vanha mieskin olisi luontevammin "herra". Jotenkin koen kuitenkin molemmat termit (setä/täti) enemmän halventaviksi ja että niillä on tarkoitus vähätellä kohdetta. Teitittele en enää juuri ketään. Niin vanhat ihmiset ovat jo lähes kaikki haudassa.

Vierailija
102/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Neiti" nuorille naisille ja "rouva" vanhoille naisille. Siinä oikeaoppinen ja loukaamaton ratkaisu.

Nuori nainen voi kuitenkin olla (jonkun miehen) rouva ja vanha mummoikäinen voi silti olla neiti-ihminen. Kysehän on ns. siviilisäädystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestän tulla nimitetyksi tädiksi. Sitä ihan ikäni puolesta olenkin, mutta teitittely!

Olen jo melkein puolet elämästäni asunut ulkomailla, enkä ole tottunut tulla nimitetty te´iksi. Minua on vain yksi, mutta jos tietysti jos paikalla on joku seuralaiseni ja meille yhteisesti puhutaan on te paikallaan tietysti.

Jotenkin koko sana te särähtää niin kovaa korvaani että se ärsyttää suunnattomasti! En itsekään teitittele ketään, paitsi varmaan Englannin Kuningatarta jos hänet tapaisin. Teennäinen tapa arkikielessä ihmisten kesken. 

Vierailija
104/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista muu haittais kun rouva. Olen muutenkin täti ja neiti.

Vierailija
105/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely kuuluu kohteliaaseen asiakaspalveluun asiakkaan iästä riippumatta ja on ehdottomasti parempi tapa kuin "sättely", sillä sinuttelu sinä-muodossa on monille yllättävän hankalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän