Täti, neiti, rouva - mikä on inhokkisi?
Millä tavoin haluaisit itseäsi kutsuttavan, kun joku tuntematon puhuu sinusta jollekin seurassaan olevalle, esim. äiti lapselle: "Anna se lippu tuolle tädille."
Itse inhoan tuota täti-nimittelyä, mutta mitä tilalle? Itse tykkään ehkä eniten, että sanotaan tyttö, tai nainen. Rouva ja neiti ovat vanhanaikaisia, ja neitiä kai nykyään käytetään vain pikkutytöistä.
Mitkä nimitykset ovat sinun inhokkejasi?
Entä haluatko että sinua teititellään vai sinutellaan? Mikä on ikäsi?
Itse inhoan teitittelyä.
N47
Kommentit (105)
Mua voi sanoa tädiksi. Siinä on sellanen etäinen mutta ystävällinen sävy. Tädit on jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti on inhokki. Itse en käytä sitä lainkaan puhuessani lapsieni kanssa. Ja tämä on ihan tietoista. Vihaan täti sanaa yli kaiken.
Käytän näitä korvaavia sanoja aina, en koskaan sano täti:
- nainen
- tyttö
- kassa
- myyjä
- asiakas
- kauppias
- apteekkari
- farmaseutti
- hammaslääkäri
- hammashoitaja
- suuhygienisti
- puheterapeutti
- puistotyöntekijä
- työntekijä
- duunari
- naapuri
- opettaja
- ohjaajaEli helpointa eri tilanteissa korvata "täti" ammattinimikkeillä. Jos ammattinimikettä ei tiedä tai sovi tilanteeseen, yksinkertaisinta on sanoa nainen, tyttö tai asiakas. Riippuen tilanteesta.
Ei minusta töissä kassaksi tai myyjäksi kutsuminen ole erityisen kohteliasta. Mutta mieluummin olen myyjä, jos pitää valita. "Heii myyyjäää"
Anteeksi, millä sanalla myyjää tai kassaa pitäisi sitten kutsua? Onko asiakaspalvelija se, miksi haluat sinua kutsuttavan vai? Vai pelkkä työntekijä? Vai täti :D
No ehkä ammattinimikkeellä puhuttelu ei ole kovin kohteliasta eli tarkoitan myös tapaa, millä se tehdään. Mutta ei tuo nyt ole kovin vakava rikkomus toki, en vain ehkä itse toimisi noin. Kysehän on myös siitä, millä tavoin otat kontaktia ihan tuntemattomaan ihmiseen.
Jos siis lampsit johonkin aulaan puhuttelemaan sihteeriä, niin teetkö sen näin "Hei sihteeri, selvitätkö mulle tän asian"?
Annetaan mummun mennä ensin.
N 54
Vierailija kirjoitti:
Mäkin sanon usein, että mä en oo mikään täti.
Saatko jotain sisäistä mielihyvää siitä, että olet epäkohtelias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti on inhokki. Itse en käytä sitä lainkaan puhuessani lapsieni kanssa. Ja tämä on ihan tietoista. Vihaan täti sanaa yli kaiken.
Käytän näitä korvaavia sanoja aina, en koskaan sano täti:
- nainen
- tyttö
- kassa
- myyjä
- asiakas
- kauppias
- apteekkari
- farmaseutti
- hammaslääkäri
- hammashoitaja
- suuhygienisti
- puheterapeutti
- puistotyöntekijä
- työntekijä
- duunari
- naapuri
- opettaja
- ohjaajaEli helpointa eri tilanteissa korvata "täti" ammattinimikkeillä. Jos ammattinimikettä ei tiedä tai sovi tilanteeseen, yksinkertaisinta on sanoa nainen, tyttö tai asiakas. Riippuen tilanteesta.
Ei minusta töissä kassaksi tai myyjäksi kutsuminen ole erityisen kohteliasta. Mutta mieluummin olen myyjä, jos pitää valita. "Heii myyyjäää"
Anteeksi, millä sanalla myyjää tai kassaa pitäisi sitten kutsua? Onko asiakaspalvelija se, miksi haluat sinua kutsuttavan vai? Vai pelkkä työntekijä? Vai täti :D
No ehkä ammattinimikkeellä puhuttelu ei ole kovin kohteliasta eli tarkoitan myös tapaa, millä se tehdään. Mutta ei tuo nyt ole kovin vakava rikkomus toki, en vain ehkä itse toimisi noin. Kysehän on myös siitä, millä tavoin otat kontaktia ihan tuntemattomaan ihmiseen.
Jos siis lampsit johonkin aulaan puhuttelemaan sihteeriä, niin teetkö sen näin "Hei sihteeri, selvitätkö mulle tän asian"?
Jos lasten kanssa asioin, en todellakaan käytä täti sanaa kenestäkään.
Kaupan kassa on kaupan kassa ja myyjä on myyjä. Aulassa työskentelevä on joko aulahenkilö tai työntekijä, jos lapselle se pitää sanoa.
Lentoemäntä on lentoemäntä myös lapselle, ei mikään täti.
Samoin naispoliisi on poliisi. Ei mikään täti.
Postinjakaja on postinjakaja ei täti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä teitittelyssä ärsyttää? Mielestäni hieno tapa jonka soisin yleistyvän.
Miksi sinua ärsyttää vain teitittelystä ärsyyntyminen? Mikset kysy, "mikä siinä tädittelyssä ärsyttää?" tai "mikä siinä tytöttelyssä ärsyttää?"
Kuulostaa vähän siltä, että kaikkien pitäisi olla samaa mieltä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Lentoemäntä on lentoemäntä myös lapselle, ei mikään täti.
Jotakuta voi inhottaa olla 'emäntä'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä teitittelyssä ärsyttää? Mielestäni hieno tapa jonka soisin yleistyvän.
No se tietysti kun haluaisi että muut pitävät nuorena, ja sitten tullaan teitittelyllä pilaamaan tämä illuusio.
Niinpä. Kun täytin 40, lähes tulkoon samantien kaikki parikymppiset asiakaspalvelijat alkoivat teitittelemään mua. Itse parikymppisenä teitittelin suunnilleen eläkeläisiä. En sitä nuorempia.
Todennäköisesti sä olet kyllä itsekin silloin parikymppisenä teititellyt niitä neli-viisikymppisiä. Ne kun näyttävät parikymppisen silmissä jo eläkeikäisiltä 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko jotain sisäistä mielihyvää siitä, että olet epäkohtelias?
En tietenkään. Haluan vain puolustautua nimittelyltä. Minusta vieraan naisen tädittely on töykeää. En siis sano sitä mitenkään kiivaaseen sävyyn, vaan totean vain.
Vierailija kirjoitti:
Mua voi sanoa tädiksi. Siinä on sellanen etäinen mutta ystävällinen sävy. Tädit on jees.
Jännä huomata miten eri tavalla ihmiset tulkitsee tuon täti-sanan. Minusta se on nimenomaan päällekäyvän tuttavallinen, eikä ystävällinen ollenkaan, vaan vähän alentava.
Mitenkähän pikkulapsi,2-3- vuotias, ymmärtää nuo ammattinimikkeet? Ympärillä on 10 henkilöä ja äiti sanoo "anna tuo paperi aulaemännälle, anna asiakaspalvelijan mennä ohitsesi, ojennatko sen analytiikkaasiantuntijalle, vie tuo sijoitusneuvojalle tai päästä rotaatiopainaja ohitsesi."
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän pikkulapsi,2-3- vuotias, ymmärtää nuo ammattinimikkeet? Ympärillä on 10 henkilöä ja äiti sanoo "anna tuo paperi aulaemännälle, anna asiakaspalvelijan mennä ohitsesi, ojennatko sen analytiikkaasiantuntijalle, vie tuo sijoitusneuvojalle tai päästä rotaatiopainaja ohitsesi."
Siinähän se lapsi nimenomaan oppii. Sitä paitsi esimerkkitilantetta on hieman liioiteltu :D
Yleensä on vain yksi ihminen kyseessä, jota pitää nimitellä. Täti ei ole se paras vaihtoehto todellakaan. Eikä muuten setäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkin pitäis pokkana alkaa sanoo. Vois vielä ohjeistaa, mitä sanaa kannattaa käyttää. En ole koskaan ymmärtäny, miksi aikuiset puhuu lapsille niin, että kaikki naiset on tätejä.
No onhan kaikki miehetkin setiä, ehkä siksi
Vierailija kirjoitti:
No miten se lapsi ymmärtää yhtään sen paremmin jos täytyy valita vaikka neljästä "tädistä" ja kuudesta "sedästä", kun pyydät antamaan tädille/sedälle jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se lapsi nimenomaan oppii. Sitä paitsi esimerkkitilantetta on hieman liioiteltu :D
Yleensä on vain yksi ihminen kyseessä, jota pitää nimitellä. Täti ei ole se paras vaihtoehto todellakaan. Eikä muuten setäkään.
Nimenomaan. Lapsille voi kertoa ammattinimikkeitä tai vaikkapa koirarotuja, suurinosa ymmärtää, ja kasvattaa näin tietojaan. Ei kaikkien koirien tarvitse olla vain hauvoja.
Tyttö. Olen 36-vuotias. Tiedän olevani hyvin pieni ja ilmeisesti pikasilmäyksellä nuorekas, mutta minusta minua pitäisi jo täditellä eikä tytötellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä on vain yksi ihminen kyseessä, jota pitää nimitellä. Täti ei ole se paras vaihtoehto todellakaan. Eikä muuten setäkään.Nimenomaan. Lapsille voi kertoa ammattinimikkeitä tai vaikkapa koirarotuja, suurinosa ymmärtää, ja kasvattaa näin tietojaan. Ei kaikkien koirien tarvitse olla vain hauvoja.
Eikä kaikkien autojen tarvi olla autoja. Ne on mersuja, bemareita, rättisitikoita ja kuplia jne. Siinäpähän oppii automerkitki samalla.
Neiti-sanaa olen aina inhonnut, lapsesta asti. Se määrittelee naisen sen mukaan, ettei tämä ole vielä naimisissa ja on pikkutytönkin kohdalla jotenkin alentava sävyltään. 1800-lukulaista!
N47
Munkin pitäis pokkana alkaa sanoo. Vois vielä ohjeistaa, mitä sanaa kannattaa käyttää. En ole koskaan ymmärtäny, miksi aikuiset puhuu lapsille niin, että kaikki naiset on tätejä.