Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti, neiti, rouva - mikä on inhokkisi?

Vierailija
07.08.2018 |

Millä tavoin haluaisit itseäsi kutsuttavan, kun joku tuntematon puhuu sinusta jollekin seurassaan olevalle, esim. äiti lapselle: "Anna se lippu tuolle tädille."

Itse inhoan tuota täti-nimittelyä, mutta mitä tilalle? Itse tykkään ehkä eniten, että sanotaan tyttö, tai nainen. Rouva ja neiti ovat vanhanaikaisia, ja neitiä kai nykyään käytetään vain pikkutytöistä.

Mitkä nimitykset ovat sinun inhokkejasi?

Entä haluatko että sinua teititellään vai sinutellaan? Mikä on ikäsi?

Itse inhoan teitittelyä.

N47

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neiti-sanaa olen aina inhonnut, lapsesta asti. Se määrittelee naisen sen mukaan, ettei tämä ole vielä naimisissa ja on pikkutytönkin kohdalla jotenkin alentava sävyltään. 1800-lukulaista!

N47

No neiti on hyvä vaan ja astuu avioliittoon, niin arvoasteikko nousee heti rouvaksi.

Vierailija
82/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta elämästä tapaus:

-Anteeksi neiti!

-Niin..?

-Vai oletteko rouva?

-Neitirouva käy hyvin kiitos.

Tuossa tarkoitus oli siis saada siviilisäätyni selville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daami. Ja joka v*tun päivä töissä joudun sitä kuulemaan. Jos en ole daami olen tyttö. Perjantaina on viimeinen päivä niin voisin kääkälle kerto mielipiteeni hänestä ja hänen käyttäytymisestä työpaikalla.

Vierailija
84/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole käyttänyt lapsen kanssa mitään näistä. 

En oikein ymmärrä, missä tilanteissa niitä tarvittaisiin. Ihan normaaleja kansalaisia on tullut työelämään heistäkin. 

Eikö se riitä, että "väistä hieman" tms. Miksi se ihminen pitäsi jotenkin yksilöidä? Ei lapsi niin idiootti ole, etteikö ihan itse näe, ketä siinä olisi hvyä väistää. 

Laita tikkari kassahihnalle, kysy virkailijalta (tuolta sinipukuiselta naiselta) jne. 

Itse olen nyt 52-vuotias, ei minua tädittely haittaa, mutta pidän sitä sivistymåttömänä. Ei missään muualla ole vastaavaa. Lapselle puhutaan samoin termein kuin aikuiselle eli olisin se "rouva". Enpä ole muista kuulleeni, että äiti puhuisi pikkulapselle minusta rouvana. Kyllä se täti. 

Vierailija
85/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin iloinen, jos olisin kerrankin edes täti. Mutta olen aina tyttö, yli kolmekymppisenäkin, ja siitä tekee entistä epämiellyttävämmän tuntuista se että en näytä miltään parikymppiseltä. Tupakoin ja ongelmakäytin alkoholia vuosikaudet ja nämä jättivät kyllä jälkensä ihooni.

Esimiehelleni olen näin viiden vuoden jälkeen edelleen nimeltäni likka, ja olenkin lähtemässä ensi vuonna uudelleenkouluttautumaan tasokkaammalle alalle nyt kun olen saanut päihteidenkäyttöni kuntoon.

Vierailija
86/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti on inhokki. Itse en käytä sitä lainkaan puhuessani lapsieni kanssa. Ja tämä on ihan tietoista. Vihaan täti sanaa yli kaiken.

Käytän näitä korvaavia sanoja aina, en koskaan sano täti:

- nainen

- tyttö

- kassa

- myyjä

- asiakas

- kauppias

- apteekkari

- farmaseutti

- hammaslääkäri

- hammashoitaja

- suuhygienisti

- puheterapeutti

- puistotyöntekijä

- työntekijä

- duunari

- naapuri

- opettaja

- ohjaaja

Eli helpointa eri tilanteissa korvata "täti" ammattinimikkeillä. Jos ammattinimikettä ei tiedä tai sovi tilanteeseen, yksinkertaisinta on sanoa nainen, tyttö tai asiakas. Riippuen tilanteesta.

Ei minusta töissä kassaksi tai myyjäksi kutsuminen ole erityisen kohteliasta. Mutta mieluummin olen myyjä, jos pitää valita. "Heii myyyjäää"

Puhuttelutilanteessa pelkkä "anteeksi (että häiritsen)" aloitus on riittävä, mutta lapselle voi hyvin sanoa, että "kysytään tuolta myyjältä" tai jos lapsi haluaa vaikka itse maksaa "anna ne rahat sille myyjälle" eikä "kysytään tuolta tädiltä" ja "anna ne rahat sille tädille".

Vierailija
87/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nainen" on minusta paras. Tätikin ihan OK.

N27

Vierailija
88/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin iloinen, jos olisin kerrankin edes täti. Mutta olen aina tyttö, yli kolmekymppisenäkin, ja siitä tekee entistä epämiellyttävämmän tuntuista se että en näytä miltään parikymppiseltä. Tupakoin ja ongelmakäytin alkoholia vuosikaudet ja nämä jättivät kyllä jälkensä ihooni.

Esimiehelleni olen näin viiden vuoden jälkeen edelleen nimeltäni likka, ja olenkin lähtemässä ensi vuonna uudelleenkouluttautumaan tasokkaammalle alalle nyt kun olen saanut päihteidenkäyttöni kuntoon.

Täti on hyvä vaan ja vaihtaa työpaikkaa jonnekin, missä häntä toivottavasti osataan niin täditellä kuin rouvitellakin. Nyt on rouvaa täditelty,oletko tyytyväinen?

Vierailija
89/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentoemäntä on lentoemäntä myös lapselle, ei mikään täti.

Jotakuta voi inhottaa olla 'emäntä'. 

Emäntä pelkästään tietenkin voi inhottaa. Lentoemäntä on kuitenkin selkeä ammattinimike eikä se inhota ketään tähän ammattiryhmään kuuluvaa. 

Tietysti voidaan viedä asia feministisessä konteksissa pitkälle ja ajatella, ettei ammattinimikkeisiin kuulu sukupuolen määrittely esim. kouluisäntä, talonmies ym. 

Mutta se on sitten eri asia. 

Vierailija
90/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan sitä, että äidiksi tultuani minua voi halventavasti kutsua mammaksi. Mammat ragee, mammat lihoo, mammat sitä ja tätä ja tota. 

Vierailija
91/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin haluaisit itseäsi kutsuttavan, kun joku tuntematon puhuu sinusta jollekin seurassaan olevalle, esim. äiti lapselle: "Anna se lippu tuolle tädille."

Itse inhoan tuota täti-nimittelyä, mutta mitä tilalle? Itse tykkään ehkä eniten, että sanotaan tyttö, tai nainen. Rouva ja neiti ovat vanhanaikaisia, ja neitiä kai nykyään käytetään vain pikkutytöistä.

Itse inhoan teitittelyä.

N47

Anna lippu tuolle mummolle. Tyttäreni sanoi kaverilleen että oon ihan kiva mummo kun aina rupattelen mukavia.

Vierailija
92/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan ihan sama, mutta muistuu mieleen ihan hauska tapaus kymmenen vuoden takaa : olin ruokakaupassa kärryineni ja mies siinä edessä sähläsi jotain pienen tyttärensä kanssa. Olivat mukavasti siinä just mun tukkeena. Mies sitten huomasi mut  ja sanoi tytölle, että " väistäppäs, päästetään toi täti ohi ".  Pieni tyttö katso isäänsä vähän hämillään, ja totesi, että eihän toi mikään täti ole. Tiedä sitten, luuliko puhuttavan hänen omasta tädistään, vai ymmärsikö tyttö oikeesti, etten ollut mikään täti-ikäinen, enkä edes tätimäinen :) Ikää tuolloin mulla oli jotain 22.

Mutta siis tänäpäivänä ihan sama, kunhan ei akaksi tai muijaksi sanota. Höh, tai eukko tai emäntä.

Mä olin suunnilleen samanikäisenä kaupassa, kassan päädyssä yksi äiti sanoi lapselle "väistä että täti pääsee ohi". Lapsi huudahti tuohtuneella äänellä "se on SETÄ, ei TÄTI". Äiti ei sanonut enää mitään vaan pakkaili ostoksiaan naama punaisena. Ilmeisesti lyhyet hiukset, huppari ja farkut tekee tytöistäkin setiä. Vastaavasti nuorempana hevilettiä pitänyt parimetrinen sukulaismies oli pikkulasten silmissä täti.

Vierailija
93/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä teitittelyssä ärsyttää? Mielestäni hieno tapa jonka soisin yleistyvän.

No nimenomaan! Ärsyttää, kun nuoremmat sinuttelevat kuin vertaistaan.

Vierailija
94/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoko? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse inhoan teitittelyä.

N47

Anna lippu tuolle mummolle. Tyttäreni sanoi kaverilleen että oon ihan kiva mummo kun aina rupattelen mukavia.

Tytär siis 15 ja minä 56

Vierailija
95/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En inhoa mitään, tai no - huor*ittelua kyllä.

Vierailija
96/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Neiti" nuorille naisille ja "rouva" vanhoille naisille. Siinä oikeaoppinen ja loukaamaton ratkaisu.

Vierailija
97/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti on inhokki. Itse en käytä sitä lainkaan puhuessani lapsieni kanssa. Ja tämä on ihan tietoista. Vihaan täti sanaa yli kaiken.

Käytän näitä korvaavia sanoja aina, en koskaan sano täti:

- nainen

- tyttö

- kassa

- myyjä

- asiakas

- kauppias

- apteekkari

- farmaseutti

- hammaslääkäri

- hammashoitaja

- suuhygienisti

- puheterapeutti

- puistotyöntekijä

- työntekijä

- duunari

- naapuri

- opettaja

- ohjaaja

Eli helpointa eri tilanteissa korvata "täti" ammattinimikkeillä. Jos ammattinimikettä ei tiedä tai sovi tilanteeseen, yksinkertaisinta on sanoa nainen, tyttö tai asiakas. Riippuen tilanteesta.

Ei minusta töissä kassaksi tai myyjäksi kutsuminen ole erityisen kohteliasta. Mutta mieluummin olen myyjä, jos pitää valita. "Heii myyyjäää"

Anteeksi, millä sanalla myyjää tai kassaa pitäisi sitten kutsua? Onko asiakaspalvelija se, miksi haluat sinua kutsuttavan vai? Vai pelkkä työntekijä? Vai täti :D

No ehkä ammattinimikkeellä puhuttelu ei ole kovin kohteliasta eli tarkoitan myös tapaa, millä se tehdään. Mutta ei tuo nyt ole kovin vakava rikkomus toki, en vain ehkä itse toimisi noin. Kysehän on myös siitä, millä tavoin otat kontaktia ihan tuntemattomaan ihmiseen.

Jos siis lampsit johonkin aulaan puhuttelemaan sihteeriä, niin teetkö sen näin "Hei sihteeri, selvitätkö mulle tän asian"?

Niin? 

Jos kerran etukäteen on jo tiedossa, että on sihteeri (muutenhan ei puhuttelisi sihteerinä), niin miksi ei voi vain sanoa. 

Hei, anteeksi! Voisitko selvittää tämän asian. 

Väkisin väännetty ongelma koko juttu. En tiedä, miksi tädittely on juurtunut suomen kieleen. 

Muuallahan sitä ei ole. Sairaanhotaja on sairaanhoitaja, lääkäri on lääkäri. 

Vastaanotolla odotusaulassa kuulin, kun äiti puhui lapselleen, että kohta "lääkäritäti" ottaa vastaan. Kauheaa kuultavaa... sivistystaso oli kyllä muistakin seikoista päätellen varsin matala. 

Vierailija
98/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Neiti" nuorille naisille ja "rouva" vanhoille naisille. Siinä oikeaoppinen ja loukaamaton ratkaisu.

Mihin sen ikärajan vetää? 

Ja varsinkaan pelkän ulkonäön perusteella. 

Vierailija
99/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan ihan sama, mutta muistuu mieleen ihan hauska tapaus kymmenen vuoden takaa : olin ruokakaupassa kärryineni ja mies siinä edessä sähläsi jotain pienen tyttärensä kanssa. Olivat mukavasti siinä just mun tukkeena. Mies sitten huomasi mut  ja sanoi tytölle, että " väistäppäs, päästetään toi täti ohi ".  Pieni tyttö katso isäänsä vähän hämillään, ja totesi, että eihän toi mikään täti ole. Tiedä sitten, luuliko puhuttavan hänen omasta tädistään, vai ymmärsikö tyttö oikeesti, etten ollut mikään täti-ikäinen, enkä edes tätimäinen :) Ikää tuolloin mulla oli jotain 22.

Mutta siis tänäpäivänä ihan sama, kunhan ei akaksi tai muijaksi sanota. Höh, tai eukko tai emäntä.

Mä olin suunnilleen samanikäisenä kaupassa, kassan päädyssä yksi äiti sanoi lapselle "väistä että täti pääsee ohi". Lapsi huudahti tuohtuneella äänellä "se on SETÄ, ei TÄTI". Äiti ei sanonut enää mitään vaan pakkaili ostoksiaan naama punaisena. Ilmeisesti lyhyet hiukset, huppari ja farkut tekee tytöistäkin setiä. Vastaavasti nuorempana hevilettiä pitänyt parimetrinen sukulaismies oli pikkulasten silmissä täti.

Olisi tuokin äiti voinut sanoa lapselleen ihan vaan, että päästää muut ohi, niin olisi välttynyt kiusalliselta tilanteelta. Miksi ihmeessä muita ihmisiä pitää nimitellä lapsille tädiksi ja sedäksi?

Vierailija
100/105 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla-kultaseni , päästähän nyt se vanha räjähtänyt akanrähjäke sieltä jonosta etenemään nyt sentään hänetkin kuitenkin, vaikka onkin tommonen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi