Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin laittavat roskat ne jotka ei ota muovikassia kaupasta?

Vierailija
31.07.2018 |

Itse otan kaupasta muovikassin ja kotona sitten täytän sen roskilla, vien roskikseen mistä se sitten toimitetaan jätelaitokselle poltettavaksi. Joskus kun käytän kestokassia useamman kerran peräkkäin niin roskispussit loppuu ja tulee ongelma mihin laittaa roskat. En siis näe järkeä tuossa muovipussittomuudessa, selittäkää minulle..

Kommentit (254)

Vierailija
61/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. En ole kyllä löytänyt kestokassia, joka olisi yhtä kestävä kuin nuo muovikassit, ne voi pakata ihan ääriään myöten täyteen niin että hädin tuskin jaksaa kantaa, kestokasseista repeää kahvat irti sillä määrällä.

:D Ai esim. tukeva kangaskassi kestää vähemmän kun kaupan muovikassit? Et kyllä usko itsekään...

Siis kangas kyllä kestää, mutta kahvat ratkeaa ompeleista irti. Tungen siis nuo muovikassit niin täyteen että kahvat notkuu, mutta kangaskasseja tarvitsee saman määrän kantamiseen 2-3 kpl. Vinkatkaa mulle mistä löytää tilavan ja kestävän kestokassin, jos sellasia on.

Vierailija
62/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs kestokassien hygieenisyys sitten ja sen pesemisen ympäristölle aiheuttama rasitus. Mulla on usein maksalaatikkoa ja joitain muita "vuotavia" elintarvikkeita kassissa. Pitäisi kestokassi laittaa heti käytön jälkeen pesuun vaan muovista voi käyttää uudelleen muuhun tarkoitukseen.

Meillä pannaan kestokassit pyykkiin tarvittaessa. Mä haluaisin nähdä joskus, kun joku puhuu kertakäyttövaatteiden puolesta samalla logiikalla: entä vaatteiden pesemisen ympäristölle tuottama rasitus?

Montakos niitä kestokasseja sitten kertyy ympäristöön pyörimään ja pestäväksi? Pesemisen ympäristölle aiheuttamia ongelmia olen jo vähentänyt ja pesen pyykkini muovisankossa joka on myös kierrätysmateriaalia tai ehkä ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovisia hedelmäpusseja. Tosin niistä on ainainen pula, kun en osta kuitenkaan NIIN paljon hedelmiä ja vihanneksia, ja kun niitä tarvitaan muihinkin käyttötarkoituksiin kuin roskapusseiksi.

Vierailija
64/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs kestokassien hygieenisyys sitten ja sen pesemisen ympäristölle aiheuttama rasitus. Mulla on usein maksalaatikkoa ja joitain muita "vuotavia" elintarvikkeita kassissa. Pitäisi kestokassi laittaa heti käytön jälkeen pesuun vaan muovista voi käyttää uudelleen muuhun tarkoitukseen.

Meillä pannaan kestokassit pyykkiin tarvittaessa. Mä haluaisin nähdä joskus, kun joku puhuu kertakäyttövaatteiden puolesta samalla logiikalla: entä vaatteiden pesemisen ympäristölle tuottama rasitus?

Vaatteiden pesu on rasitus ympäristölle. Yksi suurimmista mikromuovin lähteistä on keinokuiduista (fleece, polyesteri, elastaani) irtoava mikromuovi. Pesun sijasta vaatteet pitäisi tuuletta.

Vierailija
65/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tutkimuksessa sanottiin: "The biggest environmental impact was assigned to the organic cotton bag; it has to be used at least 149 times to offset its climate impact". Mulla on vanhimmat puuvillaiset kauppakassit suunnilleen vuodelta 2001. Oliskohan niitä nyt käytetty jo aika monta kertaa se määrä? Meillä ei kestokasseja käytetä pelkästään kauppatavaroiden roudaamiseen, vaan niitä käytetään myös reissussa kaikenlaisten tavaroiden pakkaamiseen ja likapyykin säilömiseen.

Vierailija
66/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt kestokasseista irtoavia mikrokuituja ja niiden kuormitusta vesistöille ja eliöstölle?

Vierailija
67/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden pesu on rasitus ympäristölle. Yksi suurimmista mikromuovin lähteistä on keinokuiduista (fleece, polyesteri, elastaani) irtoava mikromuovi. Pesun sijasta vaatteet pitäisi tuuletta.

Tuuletapa polyester-vaate. Ei auta. Hiki haisee polyesterissä.

Vierailija
68/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat lauseella "pesun sijasta vaatteet pitäisi tuulettaa"? Otitko kantaa kertakäyttövaatteisiin?

Vierailija
69/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt kestokasseista irtoavia mikrokuituja ja niiden kuormitusta vesistöille ja eliöstölle?

En ole kuullut, että puuvillasta irtoavat mikrokuidut olisivat rasitus elimistölle.

Vierailija
70/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kahvipusseista tehty tilava ostoskassi on muuten ihan paras. Anoppi teki sellaisen joskus monta vuotta sitten ja on meillä edelleen miltei päivittäisessä käytössä. Siitääkin hyvä että pysyy tukevasti pystyssä, eikä ostokset kaatuile kun esim. autossa kuljettaa.

Vierailija
71/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montakos niitä kestokasseja sitten kertyy ympäristöön pyörimään ja pestäväksi? Pesemisen ympäristölle aiheuttamia ongelmia olen jo vähentänyt ja pesen pyykkini muovisankossa joka on myös kierrätysmateriaalia tai ehkä ei?

En tiedä tarkkaa lukumäärää.

Vierailija
72/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut, että puuvillasta irtoavat mikrokuidut olisivat rasitus elimistölle.

Eliöstölle.

Vierailija
73/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestokasseilijat ovat niiiin hyviä ihmisiä, että muuttavat roskatkin hyväksi mieleksi ja kukkien tuoksuksi pelkillä positiivisilla värinöillään.

Muovia rakastavat kasseilijat ja pusseilijat ovat niiiiin hyviä ihmisiä, että muuttavat valtameretkin hyvän mielen muovilautoiksi, tappavat eläimet ja saastuttavat luonnon, kukkien tuoksu vaan puuttuu.

Vierailija
74/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaupan muovipussien puolustajat haluavat maksaa roskapussistaan enemmän ja haluavat mainostaa ilmaiseksi käyttämäänsä kauppaa. Vielä jotenkin ymmärrän sen, että siinä rumassa pussissa palautetaan pulloja kauppaan tai viedään roskat, jos ei haittaa että pussiin menee enemmän muovia kuin rullassa oleviin roskapusseihin ja ne maksavat kappalehinnaltaankin enemmän (joskus laskeskelin että pari kertaa viikossa pussin ostava laittaa niihin yli 50 euroa vuodessa). Mutta että joku käyttää sitä S-marketin, K-kaupan ym. muovikassia esim. eväskassina, matkakassina ja työsalkkuna? No joo, kyllähän tuolla kaikennäköistä tallaajaa liikkuu, muovikassissa tavaroitaan kuljettavat tosin ainakin täällä päin ovat narkkeja ja alkkiksia. Ei kun näinhän raksamiehen kerran myös kuljettavan vaatteitaan Alepan kassissa.

Vierailija
75/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi uskonut, että tämä olisi näin tunteisiin menevä aihe (enkä suoraan sanottuna ymmärrä, miksi tämä herättää raivoa), mutta sanon vielä tämän: kun luopuu jonkin kertakäyttöisen jutun käyttämisestä, huomaa aika pian, ettei se niin tarpeellinen ollutkaan.

Vierailija
76/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskapussiin tietty, joskus käytän useita kertoja samaa.

Vierailija
77/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaupan muovipussien puolustajat haluavat maksaa roskapussistaan enemmän ja haluavat mainostaa ilmaiseksi käyttämäänsä kauppaa. Vielä jotenkin ymmärrän sen, että siinä rumassa pussissa palautetaan pulloja kauppaan tai viedään roskat, jos ei haittaa että pussiin menee enemmän muovia kuin rullassa oleviin roskapusseihin ja ne maksavat kappalehinnaltaankin enemmän (joskus laskeskelin että pari kertaa viikossa pussin ostava laittaa niihin yli 50 euroa vuodessa). Mutta että joku käyttää sitä S-marketin, K-kaupan ym. muovikassia esim. eväskassina, matkakassina ja työsalkkuna? No joo, kyllähän tuolla kaikennäköistä tallaajaa liikkuu, muovikassissa tavaroitaan kuljettavat tosin ainakin täällä päin ovat narkkeja ja alkkiksia. Ei kun näinhän raksamiehen kerran myös kuljettavan vaatteitaan Alepan kassissa.

Yli 50 euroa vuodessa jos ostaa pari kassia viikossa? Ei ne nyt ihan noin kalliita ole...

Vierailija
78/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei voi kulua roskapusseja siinä määrin kuin mitä kaupasta kertyisi, jos joka kerralla kantaisi tavarat kotiin uudessa muovipussissa tai peräti useammassa pussissa. Kun kertyvät roskat lajittelee, ei sekajätettä kerry juuri lainkaan.

Vierailija
79/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen jätteeni erilaisiin keräyksiin. Mihinkään kelpaamatonta sekajätettä jää yllätävän vähän. Kasvikset pakkaan kaupassa toisinaan kertakäyttöiseen muovipussiin, ja tuo syntyvä sekajäte mahtuu hyvin niihin. Toisinaan myös jonkun tuotteen pakkauksessa on muovipussi, jota voi käyttää pienenä sekajätepussina.

Vierailija
80/254 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin_on kirjoitti:

Kellään ei voi kulua roskapusseja siinä määrin kuin mitä kaupasta kertyisi, jos joka kerralla kantaisi tavarat kotiin uudessa muovipussissa tai peräti useammassa pussissa. Kun kertyvät roskat lajittelee, ei sekajätettä kerry juuri lainkaan.

Meidän taloyhtiössä ei ole sekajätettä, vaan poltettava jäte ja sinne tulee kyllä kannettua kassitolkulla tavaraa viikon aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi