Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin laittavat roskat ne jotka ei ota muovikassia kaupasta?

Vierailija
31.07.2018 |

Itse otan kaupasta muovikassin ja kotona sitten täytän sen roskilla, vien roskikseen mistä se sitten toimitetaan jätelaitokselle poltettavaksi. Joskus kun käytän kestokassia useamman kerran peräkkäin niin roskispussit loppuu ja tulee ongelma mihin laittaa roskat. En siis näe järkeä tuossa muovipussittomuudessa, selittäkää minulle..

Kommentit (254)

Vierailija
241/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverit btw. huomasi, että roska-auto kippaa kaiken samaan laariin ja lopetti lajittelun. Täytyypä itsekin tarkkailla.

Hei oikeesti, vieläkö joku uskoo noihin juttuihin? Siellä autossa on eri laatikot eri jätteille.. Se vaan näyttää siltä että menisivät samaan..

Vierailija
242/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs kestokassien hygieenisyys sitten ja sen pesemisen ympäristölle aiheuttama rasitus. Mulla on usein maksalaatikkoa ja joitain muita "vuotavia" elintarvikkeita kassissa. Pitäisi kestokassi laittaa heti käytön jälkeen pesuun vaan muovista voi käyttää uudelleen muuhun tarkoitukseen.

Meillä pannaan kestokassit pyykkiin tarvittaessa. Mä haluaisin nähdä joskus, kun joku puhuu kertakäyttövaatteiden puolesta samalla logiikalla: entä vaatteiden pesemisen ympäristölle tuottama rasitus?

Paitsi että pesukone ei kykene pesemään sitä. Jos sinun kestokassisi on tehty jostain kahvipakkauksista niin vesipesusta ei ole mitään hyötyä.

Mikä estää laittamasta kahta kassia sisäkkäin.

Siitä nyt ei ole mitään hyötyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastakysymys: mitä ihmettä heittävät roskiin ne ihmiset, jotka tarvitsevat useampi kaupan muovikasseja viikossa roskapusseiksi?

Kaikki mahdolliset pakkaukset, tyhjät lasi- ja peltipurkit, sun muut. Ei kai niitä muuallekaan voi heittää.

Teillä ei siis ole mahdollisuutta lajitella jätteitä? Meillä on muoville, lasille, kartongille, metallille ja jätepaperille omat keräilyastiat. Ne jätteet voi kerätä vaikka kangaskassiin ja jakaa oikeisiin astioihin ilman mitään sen kummempia paketointeja. On edesvastuutonta olla lajittelematta omia jätteitään jos siihen on mahdollisuus. 

Vihaan kantamista. Käyn "kunnolla" kaupassa kerran viikossa, yleensä lauantaisin ja silloin mulla on mukana kauppakärry. Se on loistava keksintö. Täytenäkin se kulkee vaikka parilla sormella vetäen, kelissä kuin kelissä (isot kumipyörät). Muuten laukussa kulkee mukana pieni kangaskassi, joka mahtuu nyrkkiin, jos täytyy viikolla piipahtaa kaupassa jotain pientä ostamassa. 

Meillä ei ole kotona tilaa milleekkään lajittelulle eikä meidän taloyhtiössä ole mitään lajittelupistettä.

Minä en trupea pitämään päivätolkulla jotain roskaämpäreitä kotonani.

Jos kävisin kerran viikossa kaupassa niin kuolisimme nälkään. 

Vierailija
244/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastakysymys: mitä ihmettä heittävät roskiin ne ihmiset, jotka tarvitsevat useampi kaupan muovikasseja viikossa roskapusseiksi?

Kaikki mahdolliset pakkaukset, tyhjät lasi- ja peltipurkit, sun muut. Ei kai niitä muuallekaan voi heittää.

Teillä ei siis ole mahdollisuutta lajitella jätteitä? Meillä on muoville, lasille, kartongille, metallille ja jätepaperille omat keräilyastiat. Ne jätteet voi kerätä vaikka kangaskassiin ja jakaa oikeisiin astioihin ilman mitään sen kummempia paketointeja. On edesvastuutonta olla lajittelematta omia jätteitään jos siihen on mahdollisuus. 

Vihaan kantamista. Käyn "kunnolla" kaupassa kerran viikossa, yleensä lauantaisin ja silloin mulla on mukana kauppakärry. Se on loistava keksintö. Täytenäkin se kulkee vaikka parilla sormella vetäen, kelissä kuin kelissä (isot kumipyörät). Muuten laukussa kulkee mukana pieni kangaskassi, joka mahtuu nyrkkiin, jos täytyy viikolla piipahtaa kaupassa jotain pientä ostamassa. 

Ei kun energiajätteet eli lähes kaikki jäte yhteen kassiin, tyhjät lasi, pelti, ym. purkit heitän lopuksi päällimmäiseksi ja lajittelen ne sitten omiin astioihinsa.

Ei ole mitään erillisiä astioita muoville tai kartongille ja harvat jätepaperit heitän energiajätteeseen, siellähän ne palaa mukavasti.

Eri puolilla maata ja erilaisilla asuinalueilla on varmaan vähän erilaiset systeemit. Oleellista kuitenkin on, että jätteet lajittelee jos siihen on mahdollisuus. Kaupungissa, kerrostalossa se on helppoa, mökillä pitää nähdä vähän enemmän vaivaa, esim. viedä lasit ja metallit kirkonkylälle samalla kun käy kaupoilla. Ei kohtuuton vaiva sekään. 

234

Paitsi että se automatka tuhoaa luontoa enemmän kuin se että ne roskat heittäisi luontoon. 

Vierailija
245/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne kauas teidän pitää niitä roskia kantaa, kun on kauhistus, jos niitä pitää viedä useammin kuin kerran viikossa jättisäkillinen kerrallaan?

Mä ainakin vien mieluummin useammin pienemmän pussillisen, en halua säilöä roskia kotonani. Eli biojätteet joka päivä, muut jakeet kerran tai kaksi viikossa. "Pienet" rullapussit tai vielä pienemmät leipäpussit riittää oikein hyvin.

Roskakatos on matkan varrella poistuessani pihasta mihin tahansa. Kätevää.

Tuohon 30m päähän. Biojätteitä ei tule, pl. hedelmien kuoret, heitän nekin yleensä energiajätteen sekaan. Tyhjät lasipurkit säilyy suljettuna kaapissa sen aikaa, tyhjät tonnikalapurkit ja vastaavat laitan pakastimeen odottamaan.

Toi ei ole enää tervettä touhua. Tyhjät tonnikalapurkit pakastimeen???????

Vierailija
246/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kierrätetään niin ei tarvita muovipusseja, tulee niin vähän sekajätettä.

Vierailija
247/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku suositella hyvää rullapussimerkkiä ja -kokoa? Kaikki, joita olen kokeillut, ovat joko liian pieniä tai suuria standardikokoisiin roskalaatikoihin ja repeytyvät herkästi. Suosin ostoskasseja roskapusseina niiden ihanteellisen koon ja kestävyyden vuoksi. Pahvipakkausjätepussin käytän myös moneen kertaan. Tyhjennän sisällön roskasäiliöön ja käytän pussin uudestaan. Ainoastaan sekajätepussi menee sellaisenaan roskiin.

Pirkan 25 l pussit on hyviä, sopii ainakin tuohon tavalliseen kantikkaseen 26x16 säiliöön. Ja kestää kyllä, toisin kuin muut kokeilemani.

Vierailija
248/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kierrätä koska ne astiat ei mahdu keittiöön enkä jaksa joka päivä viedä biojätettä.

Vierailija
249/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkimenneiden sateenvarjojen kankaista voi ommella kauppakasseja. Hylättyjä sontsia löytyy sadejakson jälkeen.

Vierailija
250/254 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku suositella hyvää rullapussimerkkiä ja -kokoa? Kaikki, joita olen kokeillut, ovat joko liian pieniä tai suuria standardikokoisiin roskalaatikoihin ja repeytyvät herkästi. Suosin ostoskasseja roskapusseina niiden ihanteellisen koon ja kestävyyden vuoksi. Pahvipakkausjätepussin käytän myös moneen kertaan. Tyhjennän sisällön roskasäiliöön ja käytän pussin uudestaan. Ainoastaan sekajätepussi menee sellaisenaan roskiin.

Lidlin Purio-merkkiset 25-litraiset jätekassit ovat parhaita! Sopivan kokoisia tavalliseen jätevaunuun ja ainoita, jotka kestävät kissanhiekkaroskiksina.

Vierailija
251/254 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä just tule roskia. Kaikki ruokajätteet menee kompostiin ja sitäkin syntyy hyvin vähän. Vessapaperirullat kerään aina lähellä sijaitsevalle päiväkodille. Mä ostan ruuat torilta ja kauppahallista ilman pakkauksia. toimii hyvin. Syön pari kertaa viikossa ravintolassa ja silloin lihaa. Kotona en syö lihaa ollenkaan:)

Jos roskaa tulee niin se on kuivaa roskaa ja sen voi laittaa ihan roskakoriin jonka tyhjennyksen jälkeen huuhtelen.

Vierailija
252/254 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne kauas teidän pitää niitä roskia kantaa, kun on kauhistus, jos niitä pitää viedä useammin kuin kerran viikossa jättisäkillinen kerrallaan?

Mä ainakin vien mieluummin useammin pienemmän pussillisen, en halua säilöä roskia kotonani. Eli biojätteet joka päivä, muut jakeet kerran tai kaksi viikossa. "Pienet" rullapussit tai vielä pienemmät leipäpussit riittää oikein hyvin.

Tuohon 30m päähän. Biojätteitä ei tule, pl. hedelmien kuoret, heitän nekin yleensä energiajätteen sekaan. Tyhjät lasipurkit säilyy suljettuna kaapissa sen aikaa, tyhjät tonnikalapurkit ja vastaavat laitan pakastimeen odottamaan.

Päinvastoin se on käytännöllistä ja järkevää. En minä yksittäistä tonnikalapurkkia lähde roskakatokseen kantamaan, mutta ei niitä viitsi haisemaankaan jättää. Pakastimessa ne säilyy hyvin sen aikaa, että vien muutenkin roskat pois.

Vierailija
253/254 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin se on käytännöllistä ja järkevää. En minä yksittäistä tonnikalapurkkia lähde roskakatokseen kantamaan, mutta ei niitä viitsi haisemaankaan jättää. Pakastimessa ne säilyy hyvin sen aikaa, että vien muutenkin roskat pois.

Haise? Huuhtaiset kuumalla vedellä , haju lähtee.

Vierailija
254/254 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haise? Huuhtaiset kuumalla vedellä , haju lähtee.

No eihän lähde ja muutenkin paljon helpompaa heittää se purkki pakastimeen.